Тема: Якою на зріст має бути людина? (Свіфтівська критика людських вад у
романі «Мандри Гуллівера»
Мета: навчати учнів робити узагальнення вивченого; розвивати логічне мислення,
усне зв’язне мовлення; виховувати негативне ставлення до людських вад.
Тип уроку: комбінований
Очікувані результати: учні переказують зміст твору; аналізують твір, звертаючи
увагу на сатиричне зображення англійської дійсності ХVІІІ ст., знаходять у
тексті приклади сатиричного змалювання подій і героїв; висловлюють
особисте ставлення до проблем, що порушуються в повісті, аргументуючи
свою точку зору цитатами з тексту.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Питання про те, якою повинна бути людина, хвилювало і хвилює філософів,
письменників, звичайних людей. І це не випадково, адже якими ми будемо,
таким буде і наше суспільство. Легко сказати, що треба бути хорошим, важче
ним стати.
Англійський письменник Джонатан Світ за своїм переконанням був
просвітителем, тобто людиною, що вірить у всеперемагаючу силу розуму. Саме розуму судилася вирішальна роль у процесі людського вдосконалення. Як уже говорилося, у романі «Мандри Гуллівера» Свіфт сатирично зобразив Англію ХVІІІ ст., уїдливо висміюючи вади тогочасного суспільства. Які ж саме?
Слово «ліліпут» - це неологізм Світа. Означає воно – маленький. Ліліпут – маленька людина зі значними вадами.
Жителі фантастичної країни Ліліпутії надто маленькі. Вони дуже метушливі, нагадують чимось комах, але живуть за людськими законами, розв’язують людські проблеми. Дрібні й нікчемні вони в ліліпутів, яких полонили улесливість, підлабузництво, ницість, підступність. Їхнє королівство лише з першого погляду здається нормальним, а насправді ним правлять ницість і зло. Зробивши своїх героїв маленькими, Свіфт не хотів образити людей, низьких на зріст. Страшним є не маленький зріст, а маленька душа, не здатна на благородство.
Учні об’єднуються в групи та працюють над завданням
І група
- Допоможіть Гулліверу усвідомити ганебне становище, в якому він опинився у
країні ліліпутів. Розпочати розмову з Гул лівером ви можете такими словами:
«Шановний Гуллівере,…»
ІІ група
поведінки під час перебування в Ліліпутії. Розпочати розмову з Гул лівером ви
можете такими словами:
«Як чужинець у Ліліпутії, Ви виявили…»
ІІІ група
розмову з Гул лівером ви можете такими словами:
«Те, що з Вами сталося, любий Гуллівере, треба сприймати…»
ІV група
- Гул лівера цікавить, як ви, люди майбутньог, ставитеся до його пригод у країни
Ліліпутії. Розпочати розмову з Гул лівером ви можете такими словами:
«Звичайно, пане Гуллівере, ми люди різних епох…»
Висміювання не заради сміху, а з метою змусити людей замислитися – ось головна мета письменника.
Свіфт змушує людство замислюватися над своїм життям, дбати про чистоту думок та душі й обрати шлях до майбутнього. Не можна опускатися до рівня ліліпутів і тим більше коритися їм. Треба мати власну гідність, бути собою, бо тільки так люди здатні побудувати нове краще життя. Сучасний російський поет Ф. Кривін писав:
Не так-то просто, проходя по городу,
Увидеть человека в полный рост.
Где великаны опускают голову,
Там лилипуты поднимают нос.
А цього бути не повинно. І залежить усе від кожного з нас.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Людина повинна бути велетнем розуму і духу. За такою особистістю майбутнє.
V. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру: «Чого навчив мене Свіфт?»; підготувати повідомлення про Артура Конан Доля.