Урок "Характеристика персонажів повісті «За сестрою»"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 7 класу. Тема уроку: Характеристика персонажів повісті Андрія Чайковського «За сестрою».
Перегляд файлу

Конспект онлайн-уроку з української літератури для 7 класу

Тема уроку: Характеристика персонажів повісті Андрія Чайковського «За сестрою».
 

Мета уроку:

  • Проаналізувати головних і другорядних персонажів повісті «За сестрою».
  • Визначити риси характеру персонажів та їхню роль у сюжеті твору.
  • Формувати вміння аргументовано характеризувати літературних героїв.
  • Виховувати у дітей почуття патріотизму, співчуття та справедливості.

Хід уроку

1. Організаційний момент

Слова вчителя:


— Доброго дня, діти! Як ви знаєте, сьогоднішня наша тема – характеристика персонажів повісті Андрія Чайковського «За сестрою». На минулому уроці ми ознайомилися із сюжетом твору, а сьогодні зосередимося на головних героях, їхніх рисах характеру та ролі в розвитку подій. Отже, почнемо наш урок!

2. Мотивація навчальної діяльності

Слова вчителя:


— Коли ми читаємо будь-який твір, дуже важливо не тільки слідкувати за сюжетом, але й розуміти, якими є герої цього твору. Їхні вчинки, слова, думки – усе це допомагає нам зрозуміти глибше посилання автора. Як ви думаєте, чому важливо вміти робити характеристику персонажів?
Учні висловлюють свої думки
— Правильно, аналіз героїв допомагає нам не тільки краще зрозуміти сам твір, але й навчитися оцінювати вчинки людей у житті. Сьогодні ми спробуємо проаналізувати головних героїв повісті «За сестрою» і зрозуміти, які риси характеру роблять їх важливими для сюжету і чого ми можемо навчитися від них.

3. Повторення сюжету

Слова вчителя:


— Щоб краще зрозуміти характери персонажів, давайте коротко пригадаємо сюжет повісті «За сестрою».
— Головний герой твору – молодий козак Павлусь, чию сестру Ганну викрали татари. Він вирушає на пошуки сестри, щоб визволити її з полону. Дорогою він стикається з багатьма труднощами, але його мужність, сміливість і вірність сім’ї допомагають йому досягти своєї мети. У цій історії зображені не тільки мужність козаків, але й важливість родинних зв’язків, вірність своєму народові та здатність до самопожертви.

Учитель може попросити кількох учнів коротко переказати основні моменти твору.

4. Характеристика персонажів

Характеристика Павлуся

Слова вчителя:


— Отже, давайте розпочнемо з головного героя – Павлуся. Як ми бачимо, він ще дуже молодий, але вже володіє багатьма якостями, які роблять його справжнім козаком. Які риси характеру ми можемо виділити у Павлуся?
Учні висловлюють свої думки (мужність, відданість, сміливість, рішучість).
— Так, Павлусь – це приклад справжнього героя. Він відданий своїй родині, не боїться вирушити у небезпечну подорож, хоча знає, що йому доведеться боротися з ворогами. Що особливо важливо, він не втрачає надії, навіть коли ситуація здається безнадійною. Які епізоди повісті показують його мужність?

Учні називають епізоди, де Павлусь бореться з татарами або долає труднощі на своєму шляху.

 

Слова вчителя:


— Так, він проявляє відвагу в боях з татарами, але його мужність також видно у його внутрішній силі. Наприклад, він не втрачає віри у те, що врятує свою сестру, навіть тоді, коли шанси на успіх мінімальні.

Характеристика Ганни

Слова вчителя:


— Тепер давайте поговоримо про Ганну. Якою ви бачите її, виходячи з описів у повісті?
 

Учні відповідають (сильна, терпляча, любляча).
 

— Ганна, хоч і потрапляє в полон, залишається сильною духом. Вона терпляче чекає на порятунок і не втрачає надії. Цей персонаж важливий для розуміння ролі жінки в козацькі часи: хоч вони не брали участі в боях, їхня сила була в іншому – вірі, витривалості та любові до своєї родини. Як ви вважаєте, що допомагає Ганні витримати полон?
 

Учні обговорюють витривалість і надію Ганни.

Характеристика татарського ватажка

Слова вчителя:


— А тепер згадаємо про одного з антагоністів – татарського ватажка. Яким ми бачимо його у повісті?
 

Учні відповідають (жорстокий, безжалісний).


— Так, він жорстокий і безжалісний. Він викрадає людей, захоплює їх у полон і не проявляє ніякої жалості. Але що цікаво, Чайковський показує нам його не як карикатурного зловмисника, а як сильного противника. Це підсилює конфлікт у творі, робить боротьбу Павлуся ще більш напруженою і драматичною.

5. Дискусія: Вплив героїв на розвиток сюжету

Слова вчителя:


— Тепер давайте обговоримо, як саме персонажі впливають на розвиток сюжету. Чому важливо було, щоб Павлусь був таким мужнім? Як би змінився сюжет, якби він здався на самому початку?
Учні висловлюють свої думки
— А що, якби Ганна не мала такої витримки? Як би це вплинуло на історію?

Дискусія триває, учні обговорюють можливі зміни сюжету залежно від характерів героїв.

6. Підсумок уроку

Слова вчителя:


— Сьогодні ми з вами детально розглянули персонажів повісті «За сестрою». Головні герої твору – Павлусь і Ганна – показують нам, що справжня сила не завжди полягає лише в фізичній відвазі. Важливими є також внутрішня сила, віра в перемогу та відданість своїй родині і Батьківщині. Павлусь, як справжній козак, не тільки бореться за сестру, але й показує приклад непохитної мужності. Ганна, хоч і в полоні, залишається сильною і вірить у порятунок. Ці герої залишаються для нас прикладом стійкості та надії.

7. Домашнє завдання


— Ваше домашнє завдання: напишіть характеристику одного з персонажів повісті «За сестрою». Оберіть того, хто вам найбільше запам’ятався, і опишіть його риси характеру, надаючи приклади з тексту.

docx
Додано
1 жовтня
Переглядів
187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку