Тема уроку: «Харчові добавки, Е- числа»
Мета уроку: закріпити поняття про харчові добавки, Е-числа, показати значення харчових добавок, їхню необхідність і небезпеку для здоров'я; визначити значення хімії і сучасній харчовій промисловості; розвивати критичне мислення учнів; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я.
Обладнання: підручник, таблиці "Харчових добавок. Е-чисел", "Шкідливі харчові добавки", етикетки від харчових продуктів.
Програма: "Програма для ЗНЗ. 10-11 класи. Хімія. Рівень стандарту. - Київ, 2010.
Тип уроку: урок удосконалювання знань, умінь і навичок.
Хід уроку
"Здоров'я набагато більше залежить
від наших звичок і харчування,
а ніж від лікарського мистецтва".
Джон Леббок
1. Організаційний етап
2. Етап перевірки домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань
3.1. Повідомлення теми уроку.
3.2 Формулювання разом з учнями мети і задач щодо вивчення матеріалу. Учні в процесі бесіди мають дійти думки про те, що необхідно знати склад споживаної їжі задля збереження здоров'я.
3.3 Показ практичного значення вивчення нового матеріалу, мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні в суспільстві не вщухають численні суперечки щодо, харчових добавок: добро чи шкоду вони завдають здоров'ю людини.
Насправді альтернативи широкому використанню харчових домішок не існує. Неможливо, скажімо, виготовити якісний зефір без пектину( Е-), напої тривалого зберігання - без консервантів, шоколадні цукерки - без емульгаторів, а варену ковбасу - без кольорокоригуючих речовин. Морозиво виготовляють із речовин гідрогенізованої соєвої олії.
Харчування для людського організму має бути джерелом життєвої енергії, здоров'я, радості. Ми часто купуємо продукти, до складу яких входять різні харччові добавки: барвники, антиоксиданти, емульгатори. На етикетці з печивом, кетчупом значить буква "Е" з номером. Що це означає?
4. Етап засвоєння нових знань
а). Харчові добавки або Е-числа - це
(Харчові добавки – це речовини, які додають у продукти з технологічних міркувань, щоб подовжити термін їх придатності, змінити колір, консистенцію тощо. Буквені коди «E» (перша буква в слові Europe) — це система, розроблена в Європі для зручності сприйняття. Нумерацію харчових добавок розпочинають із числа 100.)
Зараз усі фахівці в один голос погоджуються з думкою, що виробництво харчових добавок буде лише зростати швидкими темпами. У звязку з цим, виникає необхідність створення нових хімічних технологій, щодо забезпечення потреб людства.
б). Яка існує класифікація харчових добавок, з якою метою вносяться консерванти?
Е- числа |
Класифікація |
Функції |
E 100-199 |
Барвники |
Підсилюють чи відновлюють колір продукту |
E 200-299 |
Консерванти |
Збільшують тривалість зберігання продуктів, захищають їх від мікробів, грибків, бактеріофагів |
E 300-399 |
Антиоксиданти |
Захищають від окиснення, наприклад, від згіркнення жирів і зміни кольору |
E 400-499 |
Стабілізатори |
Зберігають задану консистенцію. Згущувачі. Підвищують в’язкість |
E 500-599 |
Емульгатори |
Створюють однорідну суміш продуктів, що не змішуються, наприклад води й олії |
E 600-699 |
Підсилювачі смаку й аромату |
Підсилюють смак й аромат |
E 900-999 |
Піногасники |
Запобігають утворенню піни чи знижують її рівень |
У багатьох споживачів сформувалося чітке переконання, що всі харчові добавки - це шкідливі речовини. Але є багато харчових домішок природного походження, які застовуються з давніх давен.
в). Харчові домішки природнього походження, приклади.
E260 – оцтова кислота, E270 – молочна кислота, E290 – вуглекислий газ, E300 – аскорбінова кислота, E330 – лимонна кислота (є у всіх цитрусових). У томатах міститься E160а – каротин, E101 – вітамін В2 рибофлавін. З морських водоростей виділяють E400 – альгінат натрію. E163 – натуральні червоні та сині барвники (екстракти зі шкірки винограду, чорної смородини).
При цьому є багато харчових добавок, які мають синтетичне походження, їх використання в харчовій промисловості дозволяється лише після тривалих випробовувань, у ході яких визначається допустима добова норма та відсутність небезпеки для здоров’я людини при тривалому вживанні.
Але, як завжди є і ложка дьогтю, окрім позитивних наслідків застосування харчових добавок, спостерігаються й побічні негативні ефекти від їх уживання людиною. Вчені довели, що найбільше страждають саме діти. Впливають на роботу мозку, можуть викликати звикання.
г). Які є шкідливі харчові домішки і як вони впливають на організм ?
5. Узагальнення й закріплення знань
Лабораторний дослід "Ознайомлення зі змістом етикеток до харчових продуктів" (додаток 1)
Робота в групах.
6. Домашнє завдання (інструктаж щодо виконання).
1. Застосовуючи різні джерела інформації написати:
а). Рекомендації щодо вибору харчових продуктів.
б). Корисні харчові добавки.
в). Вимоги до етикування харчових продуктів?
2. Створити сенкан до словосполучення "Харчові добавки"
Додаток 1
Лабораторний дослід «Ознайомлення зі змістом етикеток до харчових продуктів»
Завдання 1.
Прочитайте текст етикеток харчових продуктів і з’ясуйте:
а) склад;
б) харчову цінність;
в) використання добавок (якщо вони є, то як називаються і які містять Е-числа);
г) термін зберігання.
Завдання 2.
Скориставшись таблицею 6 підручника (с.62) та додатковою інформацією, укладіть перелік позначень і назв не менше п’яти харчових добавок у складі наявних удома продуктів. З’ясуйте, яку функцію виконує кожна з них, до яких негативних наслідків може привести надмірне вживання продуктів із такими харчовими добавками.
Результати дослідження оформіть у робочих зошитах к вигляді таблиці.
Харчовий продукт |
Вміст основних продуктів |
Хар- чова цін- ність |
Термін збері- гання |
Вміст харчових добавок |
|||||
білків |
жирів |
вугле- водів |
назва |
код |
функ- ція |
наслід- ки надмір- ного спожи- вання |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зробіть висновок щодо придатності досліджених продуктів до використання.