1
6 клас
Урок_______
ТЕМА: ПРОДУКТИ ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВ’Я
Мета:
- розглянути значення харчування для життя як фактор розвитку та поживну цінність продуктів харчування для здоров’я людини;
- сприяти розумінню та усвідомленню учнями значення води та впливу харчування на організм людини;
- дослідити склад харчових продуктів;
- визначити значення компонентів харчування для організму людини;
- розвивати творчі здібності учнів, активність, вміння працювати в групах;
- виховувати толерантне ставлення до думок, поглядів та переконань інших людей, самокритичність, чесність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
«Я їм, щоб жити,
а не живу, щоб їсти».
Сократ, давньогрецький філософ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Фронтальне опитування
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ
Фронтальна бесіда
Запитання.
1. Які продукти харчування ви вживаєте щодня.
2. Як часто ви дозволяєте собі вживати «некорисну» їжу, фаст фуд?
3. Скільки води ви випиваєте протягом дня?
Обговорення проблемної ситуації
Ситуація.
Друзі почали дражнити шестикласницю через те, що вона була повненькою.
Дівчинка вирішила схуднути. Вона перестала снідати, в обід їла тільки бутерброди й відмовлялася вечеряти.
Завдання
Оцініть поведінку всіх учасників подій та запропонуйте свій прогноз.
Висновок. дитина не повинна голодувати, вона має харчуватися повноцінно, тому що вона росте й розвивається. Її організм потребує різних речовин, без яких цей розвиток може порушуватися.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Тільки факти
У минулому було поширено захворювання, за якого капіляри ставали ламкими, ясна кровоточили, зуби випадали, рани погано загоювалися, у хворого з’являлась слабкість, і кінець кінцем він помирав.
Особливо часто ця хвороба вражала мешканців міст, що перебували в облозі під час воєн і стихійних лих, мореплавців, які тривалий час подорожували у відкритому морі чи океаном.
Небезпека захворювання з’являлася при нестачі або відсутності в харчуванні свіжих овочів і фруктів. Кораблі, що вирушали у тривале плавання, зазвичай завантажували таким провіантом, який добре зберігається. Переважно це були сухарі й солона свинина, але аж ніяк не фрукти.
На жаль, лікарі протягом багатьох століть не могли і в’язати цю хворобу з раціоном харчування. Назва цієї хвооби — цинга.
У 1536 році французький землепроходець Жак Картьє був змушений залишитися на зиму в Канаді, де 100 членів його команди захворіли на цингу.
Місцеві індіанці, дізнатись про це, запропонували їм воду, настояну да сосновій хвої. Люди Картьє були в повному розпачі, але скористайся цією, на їх погляд, несерйозною порадою, та одужали.
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Харчування і здоров’я
Одним з найважливіших чинників, що впливають на здоров’я людини є харчування. Тому сьогодні ми поговоримо про те, чим ми харчуємося, з яких поживних речовин складаються продукти харчування, і яке значення мають поживні речовини для функціонування організму та його систем.
Те, що людина п’є і їсть – це її харчовий раціон. Він повинен бути різноманітним, тому що різні продукти містять різні поживні речовини, необхідні для організму
Потребами, які людина мусить задовольняти передусім, є потреби у воді та їжі. Те, що ми їмо, впливає на наше фізичне, емоційне, інтелектуальне і навіть соціальне благополуччя
Робота з підручником: «Стартове завдання»
У підручнику на сторінці 32 виконайте «Стартове завдання»
Завдання
1. Наведіть причини, з яких людям необхідно їсти (щоб втамувати голод, нормально розвиватися, отримати задоволення, заряд енергії, підтримати компанію,поспілкуватися, зігрітися, вилікуватися...).
2. Об’єднайтесь у 3 групи. Назвіть свої фізичні відчуття, емоції, здатність до навчання та іншої праці, коли ви:
група 1: страшенно голодні;
група 2: з’їли надто багато;
група 3: смачно і в міру поїли.
Запам’ятай.
1. Від правильного харчування залежить стан здоров’я не лише окремої людини, а і цілих народів.
2. Ще й нині у деяких африканських країнах люди помирають від голоду. І навпаки, жителі економічно розвинених країн дедалі більше потерпають від так званих «хвороб цивілізації», пов’язаних із переїданням і неправильним харчуванням.
Значення води для організму людини
1. Організм людини на 75%, тобто на 2/3 складається з води і постійно її виводить;
2. Для поновлення запасів води треба щодня випивати 6-8 склянок рідини;
3. Без води неможливий жоден із процесів життєдіяльності людини;
4. Без води людина може прожити менше ніж без їжі;
5. Нестача води призводить до зневоднення організму і сухості шкіри;
6. Людина починає відчувати спрагу, якщо об’єм води в її організмі знижується лише на 1%.
Як правильно вживати воду
1. Денну норму води (1.5 – 2.0 літри) слід розподілити рівномірно протягом дня;
2. Пити бажано за півгодини до їди або через 1.5 – 2 години після неї;
3. Не слід пити багато рідини відразу, краще кожні 10 – 15 хвилин;
4. Питна вода має бути чистою, без домішок і запаху, кімнатної температури.
Поживні речовини
Поживна речовина – це необхідна для життя й росту організму хімічна речовина, яку організм отримує з навколишнього середовища.
До поживних речовин належать: вуглеводи, білки, жири, вітаміни і мінеральні речовин.
Робота з підручником.
У підручнику на с.34 прочитайте та запишіть визначення понять: вуглеводи, білки, жири, вітаміни і мінеральні речовини.
Вуглеводи найкраще забезпечують організм енергією
Білки (протеїни) є будівельним матеріалом для клітин.
Жири утворюють в організмі запаси, що за необхідності і використовуються як додаткове джерело енергії.
Вітаміни і мінеральні речовини важливі для нормальної роботи організму.
Робота з підручником.
Завдання.
За допомогою таблиць 2 та 3 на сторінках 34-35, дослідіть значення цих елементів для здоров’я людини, а також, які продукти належать до кожної цієї групи.
Поживність і калорійність продуктів харчування
Важливими характеристиками продуктів є їх харчова та енергетична цінність.
Харчова (поживна) цінність — це співвідношення білків, жирів, вуглеводів, вітамінів та інеральних речовин,
що містяться у 100 г продукту. Людям необхідне збалансоване харчування, яке забезпечує організм усіма поживними речовинами.
Енергетична цінність (калорійність) — характеристика, що вказує на енергетичні властивості продукту. Вона вимірюється в калоріях (кал) або кілокалоріях (ккал).
Деякі продукти, наприклад цукор, мають високу калорійність і низьку поживну цінність. Інші, навпаки, є низькокалорійними, але такими, що мають високу харчову цінність. Це, наприклад, свіжі овочі, фрукти, морепродукти.
Якщо людина споживає недостатньо калорій, вона починає втрачати вагу. І навпаки, дуже висока калорійність харчового раціону призводить до збільшення маси тіла. Тому важливо
споживати стільки калорій, скільки витрачаєш
Особливості харчування підлітків
Особливості харчування залежать і від способу життя.
Той, хто у вільний час читає, займається музикою або малюванням, витрачає менше енергії і потребує менше їжі, ніж той, хто полюбляє активний відпочинок спорт, танці або рухливі ігри.
Займаючись спортом, слід пам’ятати, що за день треба випивати більшу, ніж зазвичай,
кількість води.
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бліц-тур
Запитання 1.
1. Цей овоч містить вітамін А, покращує зір, містить каротин (морква).
2. Якими будуть прояви авітамінозу цього вітаміну? (куряча сліпота).
3. Що ще ви знаєте про цей вітамін?
Запитання 2.
1. Цей продукт тваринного походження містить вітамін Д, а також вітамін В 12 (яйця).
2. Яке захворювання виникне при недостачі цього вітаміну? (рахіт).
3. Що ще ви знаєте про цей продукт?
Запитання 3.
1. Цей фрукт містить велику кількість вітаміну С, він оранжевого кольору (апельсин).
2. У яких ще продуктах ми можемо знайти цей вітамін?
3. Яке захворювання виникає при авітамінозі цього вітаміну? (цинга)
Запитання 4.
1. Ці поживні речовини є основним джерелом енергії (вуглеводи).
2. В яких продуктах ми можемо знайти ці речовини?
Запитання 5.
1. Цей продукт містить велику кількість Са (молоко).
2. Що це за продукт та яка його дія на організм?
Обговорення
Обговоріть рішення Міністерства освіти і науки України про вилучення деяких продуктів з меню шкільних їдалень:
1. «Які продукти заборонено продавати у шкільних їдальнях?».
2. «Які причини цієї заборони?».
Корисно та шкідливо
Завдання.
Запишіть 10 корисних та 10 шкідливих страв для здоров’я. Поясніть свій вибір.
Поміркуйте
Іноді говорять: «Ти є ти, що ти їси».
Як ви розумієте цю фразу?
Вправа «Я знаю, що потрібно їсти».
На телевізор проектується вірш із пропущеними словами (це назви продуктів харчування, які потрібно організму для здійснення певних його функцій), учні повинні якнайшвидше розгадати ці слова і зачитати вірш.
Я поїм смачненько,
Щоб бути здоровеньким
З’їм я кілька апельсинів,
Щоб набратись вітамінів.
М’яса, сиру та горіхів,
Щоб рости батькам на втіху.
Щоб задачу розв’язати,
Треба мед щодня вживати
А в футбол щоб добре грати,
Слід сальця пережувати.
Тож смачного зичу Вам
Вашим друзям і батькам.
VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Висновок. Від харчування залежить фізичне, психологічне і соціальне благополуччя людини.
Щоб рости, розвиватися, добре вчитись і почуватися здоровим, ти потребуєш продуктів, які забезпечують організм вуглеводами, білками, жирами, вітамінами і мінеральними речовинами.
Спортивні тренування та інші фізичні навантаження передбачають підвищення калорійності харчового раціону та вживання більшої кількості води.
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
Додаткове: (за бажанням, на вибір):