Урок - тренінг "Види і наслідки конфліктів"

Про матеріал
Знайомство учнів з видами конфліктів та впливом конфліктів на здоров’я. Відпрацювання навичок запобігання, аналізу й конструктивного розв’язання конфліктів. Розвиток толерантного ставлення до людей, які мають інші смаки, погляди чи переконання.
Перегляд файлу

 УРОК – ТРЕНІНГ

6 клас

Тема. Види і наслідки конфліктів.

Мета. Ознайомити учнів з видами конфліктів та впливом конфліктів на здоров’я. Відпрацювати навички запобігання, аналізу й конструктивного розв’язання конфліктів. Виховувати толерантне ставлення до людей, які мають інші смаки, погляди чи переконання.

Очікувані результати. Наприкінці заняття учні: пояснюють значення термінів «конфлікт», «конфлікти поглядів», «конфлікти інтересів»; розпізнають конфлікти поглядів і конфлікти інтересів; наводять приклади толерантного розв’язання конфлікту поглядів; називають чотири способи розв’язання конфлікту інтересів і приклади ситуацій, у яких ці способи є доречними; демонструють здатність аналізувати конфлікти: розпізнавати конфліктні ситуації, визначати мету учасників конфлікту, а також, які способи розв’язання конфлікту вони обрали.

Обладнання і матеріали. Підручник для 6 – го кл. загальноосв. навч. закл. / І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко, С.В. Страшко – К.: Видавництво «Алатон», 2014. – 200 с., наочність, класна дошка, кольорова крейда .

 Комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор.

Тип уроку: комбінований

Орієнтовний план уроку:

Стартові завдання - 10 хв

Мозковий штурм «Які дії можуть спричинити суперечку?» - 5 хв

Інформаційне повідомлення «Конфлікти поглядів» - 5 хв

Бесіда «Конфлікти інтересів» - 10 хв

Вправа «Кошик для сміття» - 5 хв

Моделюй – набувай життєвих навичок - 10 хв

Усього тривалість - 45 хв

Методи і форми проведення уроку

Відкритий мікрофон.

 

 

 

ХІД ТРЕНІНГУ

1. Організаційний момент. Привітання.

- Добрий день, діти! Сьогодні ми зустрілись з вами для проведення тренінгу з основ здоров’я. Станьмо в коло. Для конструктивної роботи давайте пригадаємо правила поведінки на тренінгу (Приходити вчасно, «мобільна тиша», повага, підтримка, гарний настрій). Розпочати тренінг пропоную з вправи «Знайомство». По – черзі кожен називає своє ім’я, ім’я свого друга чи подруги і одну рису характеру вашого друга, яка вам найбільше подобається. (Я – Марина, моя подруга Алла – добра). З гарним настроєм після добрих згадок про ваших друзів починаємо працювати.

- Працювати ви будете у групах. Пропоную  поділитися на 4 групи за порами року. Будь ласка, займіть місце за столом з відповідною назвою. 

Зворотний зв’язок. Перевірка домашнього завдання.

- Про що ми говорили на минулому уроці? (Про стосунки між людьми)

- Які бувають стосунки? (Дружні, родинні, ділові, романтичні). Здорові і нездорові.

- Чим характеризуються здоровів стосунки? (Повага, підтримка, розуміння)

Так, на минулому уроці ми з вами говорили про те, які бувають стосунки і як поліпшити їх з різними людьми.

                                              Ми живемо в шалений вік

                                              Можливостей у нас багато,

                                           Все мрієм знать, уміть, творить.

Але з тенет нас не пускає

Його величність сам Конфлікт!

2. Тема уроку: Види і наслідки конфліктів

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся що таке конфлікт, про види конфліктів, з’ясуємо, чому вони виникають, які мають наслідки для стосунків та здоров’я  і будемо вчитися  їх розв’язувати.

- Будь ласка, пригадайте ситуацію, коли ви сварилися або сперечалися з друзями чи іншими дітьми. Що спричинило суперечку? Як це відбувалося? Що ви відчували? (Хто хоче озвучить ситуацію?)

 

3. Мозковий штурм «Які дії можуть спричинити суперечку?»

Робота в групах (4 групи)

Так, дійсно, будь – яка дія чи необережне висловлювання може викликати суперечку і я  пропоную групам виконати перше завдання, а саме:

 1 група «ЗИМА» - «Дії»

Завдання: навести приклади дій, що можуть спричинити суперечку (обзивання, нетактовні висловлювання, поширення пліток, заперечення чиєїсь думки).

2 група «ВЕСНА» - «Почуття»

Завдання: назвати почуття, що виникають в учасників конфлікту (гнів, образа, розчарування тощо).

          3 група «ЛІТО», 4 група «ОСІНЬ» - «Наслідки»

          Завдання: подумати і записати які наслідки для здоров’я можуть мати конфлікти (образи, бійка, розрив дружніх стосунків тощо).

Вправа «Асоціативний кущ»

Які асоціації у вас виникають при слові «конфлікт»?

Відповіді учнів (сварка, бійка, непорозуміння, лайка тощо).

Слово конфлікт походить від латинського слова conflictus і означає зіткнення інтересів, сторін, думок, сил.

Здається, що конфлікти – це виключно негативне явище і тому їх треба завжди уникати. Проте це не так. Конфлікти є частиною стосунків.

Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються, працюють або відпочивають, іноді з’ясовується, що вони по – різному розуміють, що є необхідним, важливим чи правильним, або їхні інтереси можуть не збігатися, але це не означає, що вони приречені на сварки і суперечки. Кожному важливо навчитися розв’язувати конфлікти мирним способом.

Ці уміння – чи не найважливіші для кожного. Вони допоможуть зменшити кількість непорозумінь, сварок, стресів у житті, додадуть упевненості та самоповаги.

           Інформаційне повідомлення «Види конфліктів»

А зараз ми розглянемо які види конфліктів існують.

- Конфлікти, спричинені розбіжностями у поглядах, смаках чи вподобаннях людей, називають конфліктами поглядів.

- Часто, коли люди мають різну віру, переконання або їм подобаються чи не подобаються певні речі (одяг, музика, футбольна команда), вони ніби спілкуються різними мовами. Те, що для одного «добре», може бути «погане» для іншого; те, що одному подобається, в іншого може викликати відразу.

- Однак розв’язання такого конфлікту не означає, що його учасники мають змінити свою віру, погляди чи переконання. У таких випадках треба згадати народну мудрість: "На колір і смак товариш не всяк". Дуже важливо розвинути в собі толерантність — уміння визнавати й поважати право іншої людини на власну, відмінну від твоєї, думку і пам’ятати, що толерантність — це пошук того, що об’єднує, а не роз’єднує людей.

Завдання 1

Краще розібратися в причинах виникнення конфліктів поглядів нам допоможе  історія про футбольних уболівальників на стор. 131 підручника. Прочитайте, будь ласка,

Два товариші — Володя і Раміль — дуже добре ладнають між собою, а сваряться тільки тому, що Володя — вболівальник київського «Динамо», а Раміль — донецького «Шахтаря». Ці сварки пригнічують їх обох. Трапляється, що вони по кілька днів не розмовляють. Іноді сперечаються мало не до бійки. Кожен намагається довести переваги улюбленої команди і переконати товариша вболівати за неї.

Та чи варто це робити? Краще визнати право друга вболівати за команду, яка йому подобається, утримуватися від нападок на неї і обговорювати те, що чим краще гратимуть обидві команди, тим цікавіше буде дивитися матчі національного чемпіонату і тим сильнішою буде збірна України.

- Давайте допоможемо хлопцям вирішити ситуацію.

- Що можна було зробити чи сказати інакше?

- Як у розв’язанні таких конфліктів може допомогти «правило світлофора»: «Зупинися. Подумай. Вибери»?

Так, дійсно для попередження виникнення конфліктів поглядів, необхідно пам’ятати, що всі ми різні і маємо право на свою думку, смаки, вподобання.

    

 

 Руханка «Прочистка мізків»

А зараз пропоную піднятися і приготуватися до процедури, яка подарує свіжість, зібраність і бадьорість.

Поставте руки так, щоб вони були на відстані 20 см. від вух. Уявіть, що тримаєте за кінчики шерстяну ниточку чи (шовкову хусточку), яка проходить через голову і виходить через вуха. Протягніть її уявно спочатку вправо, а потім вліво – прочистіть мізки, щоб швидко думати, добре чути і ясно бачити. Намагайтеся виконувати вправу всі разом, синхронно.

- Ну що, спробуємо? (вправа виконується 1 хв.)

- Дуже добре відпочили, повертаємося до роботи.

Бесіда «Конфлікти інтересів»

Конфлікти інтересів виникають внаслідок зіткнення інтересів чи бажань двох осіб або ігнорування однією з них інтересів і потреб іншої.

Пропоную переглянути мультфільм, щоб краще зрозуміти причини виникнення конфліктів інтересів.

В чому заключався інтерес героїв? (ковдра). Як вони вирішили конфлікт?

 Давайте розглянемо способи і наслідки розв’язання  конфліктів інтересів. Робота в групах.

За допомогою мал.46 «Конфлікти інтересів» на ст. 132 підручника підготуйте повідомлення про способи і наслідки розв’язання конфліктів. Поміркуйте, який із способів є найкращим у більшості життєвих ситуацій.

1 група «ЗИМА»– відсторонення або ухиляння.

Коли варто відсторонитися від конфлікту: коли всім необхідно заспокоїтися; коли треба продумати аргументи; коли немає шансів уладнати суперечку.

2 група «ВЕСНА»– поступка.

Коли варто поступитися:

Коли розумієш, що неправий,

коли предмет суперечки набагато важливіший для інших, ніж для тебе;

коли розумієш, що втратиш від цього конфлікту більше, ніж здобудеш;

коли небезпечне будь-яке загострення стосунків.

 

 

3 група «ЛІТО»– боротьба.

Коли варто рішуче боротися:

якщо при розв'язанні конфлікту в інший спосіб можеш зашкодити собі або близьким чи опонент може отримати несправедливі переваги; коли даєш відсіч зловмисникам.

4 група «ОСІНЬ»– переговори.

Конструктивне розв'язання конфліктів.

Висновок: якщо хочеш мати добрі стосунки з усіма, не ігноруючи власних інтересів, завжди намагайся домовитися з опонентом. Однак іноді краще відсторонитися від конфлікту або піти на поступки чи рішуче відстоювати свою позицію.

- Давайте поміркуємо, коли необхідно боротися?

- А коли поступатися?

2. Розгляньте мал.47 на стор. 133 і визначте, які способи конфліктів між братом і сестрою зображено на ньому. Наглядно продемонструвати ці ситуації я запрошую 2 учнів.

№1 – поступка. - Хто поступився? Що він відчуває?

№2 – боротьба. – Чи вирішився конфлікт?

№3 – переговори. - Чи всі інтереси враховані? 

Висновок: здебільшого конфлікти інтересів краще розв’язувати конструктивно через переговори.

 Вправа «Кошик для сміття» 

- А щоб менше конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

- Подумайте 1 хвилину, якої риси характеру, що може призвести, а може й призводить до конфлікту ви хотіли б позбутися.

- І я пропоную зробити сьогодні перший крок в цьому напрямку: напишіть на аркуші цю рису характеру, підійдіть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. Можете назвати вголос цю рису характеру.

- Сподіваюсь, що після нашого тренінгу в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.

 

       Моделюй – набувай життєвих навичок. (Підсумкові завдання)

       Робота в групах.

 Пропоную спробувати конструктивно розв’язати конфліктні ситуації.

1 група «ЗИМА» - у шкільній їдальні один з учнів намагається взяти обід без черги.

2 група «ВЕСНА» - у кінотеатрі під час сеансу підлітки голосно обговорюють події фільму.

3 група – ЛІТО» - Оксана майже завжди поступається своїй подрузі Марині. Оксані прикро, що її думка не враховується.

4 група «ОСІНЬ» - на посаду старости класу було двоє претендентів. Обрано одного з них. Другий образився на всіх однокласників і перестав з ними спілкуватися.

Завдання: прочитайте ситуації і скажіть, який вид конфлікту був між героями. (Конфлікт інтересів.)

- Який спосіб розв’язання конфлікту ви обрали? (переговори)

- Чому не треба відтягувати розв’язання конфлікту? (проблема залишається)

Висновки:

• Конфлікти — невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю і має власні погляди та інтереси.

• Якщо конфлікти виникають через розбіжності у смаках чи поглядах людей, їх потрібно розв’язувати на основі толерантності.

• Конфлікти інтересів найкраще розв’язувати через переговори.

Завершення тренінгу. Вправа «Відкритий мікрофон».

Запропонуйте учням по черзі продовжити речення:

- На тренінгу я дізнався…

- На тренінгу я навчився…

- Уміння розв’язувати конфлікти допоможе мені…

          Завершіть тренінг оплесками.

6. Домашнє завдання.

Параграф 23 опрацювати.

Рівень І – виконати завдання на стор. 124.

Рівень ІІ - скласти правила запобігання конфліктів.

 

doc
Додав(-ла)
Цікава Марина
Додано
14 березня 2021
Переглядів
2216
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку