Урок. Хемінгуєй Е. «Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет, філософсько-символічний зміст твору"

Про матеріал
На уроці створені комфортні умови для розкриття учнівського потенціалу. Урок має раціональну структуру, яка відповідає дидактичному призначенню. На уроці залучалися інноваційні технологі ( презентація, буктрейлер). Використовувалися активні форми. Здійснювалася диференціація й індивідуалізація навчальної діяльності. Учні брали активну участь у роботі й показали реальні знання та прагнення до навчання.
Перегляд файлу

Тема: «Старий і море» - повість-притча про людину.    «Життєподібний» сюжет, філософсько-символічний зміст твору

Мета: Визначити основні проблеми і мотиви повісті, розглянути образну систему твору; розвивати в учнів навички аналізу тексту, виховувати вдумливого творчого читача; виховувати гуманізм, формувати моральні цінності та ідеали.

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: урок-занурення

Обладнення: план-конспект уроку, презентація Microsoft Office PowerPoint «Людина створена не для поразки», портрет Е. Хемінгуея, тексти художнього твору, тлумачний словник, опорно-логічні схеми та таблиці.

 

Жити і вірити в свої сили, в людину,
любити людину - 
ось  що робить людину  непереможною.
Хемінгуей Е ..

 

Хід уроку

 

1. Актуалізація опорних знань. ( презентація-1слайд)

Слово вчителя.

Творчість Ернеста Хемінгуея протягом багатьох років привертає увагу читачів і критиків. Вони відкривають у ньому все нові й нові риси, губляться перед «таємницею» авторської манери письменника, виступають із суперечливими судженнями про його твори. І мабуть найбільшу кількість таких суперечливих відгуків викликала філософська повість-притча «Старий і море», написана письменником у 1952 році. «Старий і море» — «лебе­дина пісня» автора, якою він гідно завершує свій творчий шлях, що підбиває філософський підсумок його боротьби за гуманізм, за красу, за гідність людського життя. У 1953 році за цю повість Е. Хемінгуей отримав вищу літературну нагороду США — премію Пулітцер. А у 1954р. йому присудили Нобелівську премію.

На таємничому могутньому Гольфстримі відбуваються події філософської притчі про людство і світ, про людину, що створена не для поразок. Все просте, як боротьба стихій: акули, море і са­мотній човен старого рибалки. Однак уже кілька десятиліть цей твір читається по-різному читачами різних поколінь. У чому ж таємниця повісті?

2. Оголошення теми та завдань уроку. (презентація-2,3,4 слайд)

--Вчитель. Отже, на уроці ми спробуємо розгадати «таємницю» пові­сті «Старий і море»,

--розкрити її високий гуманістичний пафос, дати відповідь на питання, про що ця повість: про двобій людини і риби, чи про гармонію людини і природи, про силу чи безсилля людини, про людську мудрість чи про людське безумство, про самотність людини в світі природи і в суспільстві чи невидимих зв'язках, що існують між людьми?

 

 1. Згадаємо основні події у вигляді «сюжетного ланцюжка».

Перевірка учнів на  знання тексту  твору проходить у форми 

Орієнтовний  варіант «сюжетного ланцюжка». 

Старий рибалка Сантьяго рибалив на Гольфстрімі. 84 дні поспіль повертався без здобичі. 40 днів із ним виходив у море хлопець Маноліно, але батьки звеліли йому покинути нещасливого рибалку. Маноліно провідував  Сантьяго: годував  його, розважав. Старий вірив, що йому пощастить. Тому  вирушив у море, раптом клюнула величезна риба. Три дні й ночі риба тягла човен, а Сантьяго, долаючи втому, голод і біль, у порізаних долонях тримав жилку, на якій була риба, то натягуючи, то відпускаючи. Нарешті риба втомилася й випірнула із води, вона була більшою за човен. Сантьяго подолав рибу і прив’язав до човна. На рибу напали акули, рибалка боронив здобич від них, але хижаки об’їли рибу до кісток. Він доплив до берега, знесилений, дійшовши до халупи, заснув. Рибалки зачудовано розглядали величезний кістяк риби й розуміли, що старий переміг рибу небаченого розміру. Старому снилися леви на березі моря. Маноліно  пишався своїм старшим другом.

Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель: 

Е.Хемінгуей стверджував: «Гарна проза подібна до айсберга, 7/8 якого приховано під водою». Прозаїк вважав, що саме так має творити митець: він не повинен говорити все, більша частина змісту має бути закладена у підтексті. Поетика Е. Хемінгуея характеризувала натяками та недомовками. Він змалював тільки факти, але за ними легко вгадувалися складні психологічні процеси, душевні драми героїв. 

Слайд

Як бачимо, сюжет повісті досить простий, життєподібний і, здається, не містить у собі особливої мудрості. Вершина «айсберга» не відкриє секретів.

 Робота із словником--«Принцип айсберга»         ( Слайд)

Отже, цей твір – це айсберг, і щоб зрозуміти його філософсько-символічний зміст, треба зануритись під воду і проаналізувати його підтекст.

 

Занурення буде відбуватися  у декілька етапів. ( 9 слайд)

1етап: Символіка назви твору «Старий і море» (словникова робота, визначення особливостей  назви твору, образів-символів, складання опорної схеми-таблиці).

2 етап: Старий, якому сняться леви (робота над образом Сантьяго, складання схеми - характеристики  головного героя).

3 етап:  Філософська повість-притча «Старий і море

 4 етап: «Старий і море» як послання молоді

Вивчення нового матеріалу

І етап занурення

«Символіка назви твору «Старий і море»

Словникова робота: визначення поняття слова символ

Вчитель. У повісті «Старий і море» символічна вже сама назва. Розшифруємо її.

--Які асоціації викликають слова «старий», «море».

 (Краса і жорстокість світу природи , вічність, неосяжність життя.)

Поміркуйте, чому ці два слова з'єднані сполучником «і». (Назва твору має глибокий символічний підтекст. У ній криється думка і про взаємини людини з життям, і про відносини людини і природи.)

Учні разом з викладачем обговорюють символи  назві  і складають відповідну схему.

Символіка назви твору     (СЛАЙД)

                       Досвід                                                  неосяжність і вічність

                  мудрість             « Старий  і  море       життя

самотність людини                                                  краса і жорстокість             світу природи 

взаємини людини з життям

відносини людини і природи

 

філософська повість – притча

 

Висновки: У всі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття... Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Ернеста Хемінгуея.

 

ІІ етап занурення

 «Старий, якому сняться леви»      ( СЛАЙД)

Вчитель. У центрі повісті фігура старого рибалки Сантьяго. Це не- звичайний старий.

Складання опорної схеми- характеристики головного героя

 Бесіда.

 - Яким постає головний герой твору з перших рядків розповіді про нього? («То був старий рибалка, що промишляв на Гольфстримі сам-один у своєму човні». Це геть самотня людина, що живе у своєму світі. Нікому до нього немає діла, він sаlао, невдаха, і лише хлопцеві було прикро від цього.)

Слайд1

 

- Як виглядав старий? Про що свідчить його портретна характеристика? («Старий був кощавий, виснажений, потилицю його поорали глибокі зморшки, на обличчі темніли коричневі плями нешкідливого нашкірного раку, що з'являються від сонячного проміння, відбитого тропічним морем. Ті плями збігали вниз по щоках до самої шиї. Долоні старого були посічені глибокими поперечними рубцями від плетеної жилки, якою він тягнув з води велику рибу. Та жоден з тих рубців не був свіжий усі старі, як борозни на пересохлій землі. Геть усе в ньому було старе, крім очей, а мали вони колір моря і блищали весело й непереможно». Герой  сильна і впевнена в собі людина, яка, здається, ввібрала у себе силу моря, силу самої природи.)

--Користуючись текстом, опишіть житло рибалки. Поміркуйте, яку роль відіграє опис хатини в розкритті характеру героя. Як жив старий? Що для нього було важливим?

 Слайд1

 («...уся хатина зліплена з цупких брунькових щитків королівської пальми... Там стояли ліжко, стіл та стілець, а просто на долівці було вогнище, де старий розпалював деревне вугілля й варив собі їсти. На темних стінах із розрівняних і щільно припасованих один до одного шорстких волокнистих щитків висіло кольорове зображення Святого серця Господнього і ще одне  Мідної Богоматері. То були пам'ятки по дружині. Колись на стіні висіла і її підфарбована фотографія, але старий зняв те фото, бо, дивлячись на нього, надто гостро відчував свою самотність, і тепер воно лежало на полиці в кутку під його чистою сорочкою». Складається враження, що злиденне житло Сантьяго  це лише тимчасове пристановище старого самітника, який не боїться відійти у небуття, приєднавшись до своєї дружини, адже й сорочку чисту він приготував, а справжньою його домівкою є море, безмежне і прекрасне, та старий човен, у якому він випливає на Гольфстрим).

 

- Як сприймав Сантьяго свої невдачі та свою старість, турботу хлопця? («Він ніколи не втрачав надії і впевненості. Але тепер вони оживали в ньому, неначе обвіяні свіжим морським вітром». Старий приймав турботу Маноліно  про себе покірливо, «...одначе знав він і те, що нічого ганебного тут немає і що, упокорившись, він не втратив справжньої гідності» і називав себе «незвичайним старим».)

(слайд –хлопець і старий)

 

- Як хлопець Моноліно ставиться до старого? (слайд –хлопець і старий

- Що об’єднує старого і Моноліно?

 

 - Що ж ми знаємо про минуле старого? (Скупі спогади про минуле складають нехитру історію життя старого кубинця. Він «плавав матросом на вітрильнику, що ходив до Африки». А тепер «уві сні йому ввижалась Африка його юнацьких літ: довгі береги, золотаві й білі - такі білі, що аж очам боляче,  високі миси й величезні темні гори... Снились тільки далекі краєвиди та ще леви на березі. Вони гралися в надвечірніх сутінках, мов кошенята, і він любив їх так само, як любив хлопця». Ще й зараз він мав зіркі очі, хоча й ловив черепах на Москітному березі, а ці лови занапащають очі. А щоб додати собі впевненості, він пригадував час, коли був не «старим», а Сантьяго- справжнім чемпіоном, коли «у Касабланці він мірявся силою з дуженним негром, що був найпершим силачем у тамтешньому порту». Змагання почалось у неділю вранці, а закінчилось ранком у понеділок. Ще  старий  дуже  любить  бейсбол і  часто  згадує великого  Ді Маджо.)

 

 - Поміркуйте, що символізують сни старого. Чому спогади про левів стоять у одному ряду зі згадкою про хлопця? (Старий - символ кінця життя, сни - це юність, дитинство, час, коли він був щасливий, сильний і незалежний, коли співала душа, а хлопчик Маноліно - продовження старого, що, отримавши його досвід, одержує і частку його душі. Він - символ надії і єднання, символ оновлення всесвіту.)

 Слайд

- Чому старий  знову і знову виходить в море? (Щоб досягнути головного. Ось як про це сказано в творі: «Тепер треба думати лише про одне. Про те, задля чого я народжений. Можливо, десь поблизу цього косяка ходить і велика риба»).

- Чому піймати рибину є для старого настільки важливою справою?Слайд (Він майстер, до якого втратили довіру. Значить, свою майстерність слід довести, і насамперед собі. Та й матеріальне теж; є важливим).

- Чому  називає себе «незвичайним старим»?

 

-- Визначте ставлення Сантьяго до моря, до природи? (Море для старого рибалки було не бездушним простором чи суперником, а живою істотою, яка має свою вдачу. Це цілий світ, у якому є і тендітні морські ластівки, і летючі риби, яких він вважав найпершими своїми друзями в океані, і косяки макрелі, і медузи-фізалії, тунці і сардинки, міріади порошинок планктону, черепахи, серце яких так схоже на людське. Він і себе ототожнює з цим світом. Але в морі живуть і його рибина та акули, в поєдинок з якими вступає старий.

- Що було небезпечним в цьому полюванні на рибу?

- Як він ставиться до риби?

- Чому Сантьяго розмовляв у морі, хоча рибалки вважали, що розмовляти не можна? З ким він розмовляв?

- Як розкриваються «незвичайні» якості Сантьяго під час двобою з великою рибою? ( «І все-таки я здолаю ії, хоч вона величезна та могутня. Воно, звісно, несправедливо, але я покажу їй, на що здатна людина й що вона може знести»)

– Назвіть кульмінацію твору.(2кульмінації)

- Поясніть, навіщо «вмонтований» у кінці повісті епізод із туристкою?

- Назвіть образи-символи цього твору.

Опорна схема-характеристика головного героя

--Гра «Мікрофон»:  (Слайд)

--Відповідь учнів на проблемне запитання: «Сантьяго – це переможець чи переможений?» Звертаємося до епіграфу :

«Жити і вірити в свої сили, в людину, любити людину-

ось що робить людину непереможною.» Хемінгуей Е ..

    
--Вчитель. Рибалка намагався максимально мобілізувати всі свої сили, щоб здобути перемогу й довести тим, хто вважав його невдахою, самому собі,морській істоті, що він ще чогось вартий! «Безглуздо втрачати надію, думав він. Безглуздо й, мабуть, гріх». У боротьбі старого з акулами виражено оптимізм. Хемінгуей невтомно знову й знову підкреслює тему непереможності людини.

ІІІ. Етап занурення     ( Слайд)

«Філософська повість – притча  «Старий і море»

Вчитель. Літературознавці визначають жанр цього твору як повість-притча.

Повість – невеликий за обсягом епічний твір, у якому зображено зазвичай одного головного героя і одну подію з життя.

  • Що ви знаєте про притчу?

Притча – алегоричний твір повчального характеру, насичений моральним або філософським змістом та символічними образами.

Повість-притча – це невеликий епічний твір, якому притаманне співвідношення відкритого плану оповіді і прихованого, ідейно-філософського плану.

 --Поміркуйте, що дає підстави для такого визначення ?

( В повісті Хемінгуея  постають філософські питання про суть людського буття, має місце підтекст і символіка.)

«Старий і море» глибоко філософська притча про людину і про море.

  • Цілий світ рибальського життя на 60 сторінках повісті.

 

- На попередніх уроках ми вчили твори Б.Брехта «Життя Галілея» (інтелектуальна драма), А.Камю «Чума» (роман-парабола).

- Що є спільного між цими творами і  повістю-притчею «Старий і море»?

Екзистенція—стан людини в межовій сітуації

Відеоролик № 2

  • Рибак випливає далеко в море у  пошуках здобичі.
  • Що чекає його в море?
  • Чи зустрінеться він віч-на-віч з своєю мрією?
  • Чи вистачить сил здобути перемогу?
  • Чи переміг Сантьяго рибу і море?
  • І що таке справді перемога?
  • Для кожного вона своя.
  • У кожного своя риба (мета).
  • Є свої Акули (вороги , перешкоди).
  • І, слава Богу, є свій Хлопчик (надія на майбутнє, на своє продовження).
  • Свої Леви (символ юності, дитинства, того,що допомагає жити).
  • Вчитель «…людина створена не для того, щоб бути переможеною. Людину можна знищіти, але її не можна перемогти»…
  • Суть людського життя у боротьбі і перемозі в ній.
  • Знайти гармонію з природою мабуть в цьому сенс  існування людини.
  • Словникова робота-гуманізм

Висновок. Двобій старого з рибиною дає можливість йому перевірити власну стійкість. Але його водночас хвилює і те, що вони обоє належать до одного світу. «Добре, що нам не треба полювати на зорі», вбити сонце, місяць чи зорі. Досить і того, що ми живемо біля моря й убиваємо своїх щирих братів». У повісті яскраво простежується провідна риса творчості  Е.Хемінгуея - гуманість. Старий сприймає рибу як гідного суперника Рибина не викликає в нього ненависті, навпаки, він захоплюється її силою, величчю і красою. Сантьяго співчуває їй, навіть називає  сестрою, адже й себе вважає дитям природи. Але він рибалка і вбиває, бо цього вимагає фах. Отже, взаємини старого і рибини, а значить і природи, є двоїстими: гармонія і одвічне протистояння. Це і є головною проблемою повісті.

 

4 етап занурення останній

 «Старий і море»  як  послання молоді»

Життя, яке відкривається тобі,- нелегке, сповнене випробувань, труднощів, що трапляються повсякчас на шляху людини.

Але не поступайся незгодам, які чекають тебе в бурхливому плині днів.

Будь сміливим, чесним, відважним, за твої старання, наполегливість, на тебе чекає винагорода. Люди  не пам’ятають слабких і кволих духом, їх герої - відважні мореплавці, сміливі тореадори, безстрашні пілоти. І навіть в буденному житті є місце подвигу, ти можеш впевнитися в цьому, прочитавши мою повість « Старий і море».

Я поважаю людей простих непомітних у поспіху нашого життя, але готових у будь-який момент здійснити героїчний вчинок, навіть не задумуючись що вони роблять, бо такий поклик їхньої душі.

Саме завдяки таким, як вони, розумієш, що життя складається не самих лише примітивних потреб, що можливо змінити світ на краще.

Не відступай і не здавайся, рухайся лише вперед!

Озирнись навколо себе, цей світ чекає твоєї підтримки.

І нехай твоє серце буде сповнене лише чистими помислами, а твої вчинки будуть справедливими.                                                                                                             

                                                                                            Е.Хемінгуей

-Чому автор свій твір адресую саме молоді?

-Чому саме вас навчила історія  старого Сантьяго

- Як  будувати власне життя щоб бути переможцем?

 («людина створена не для поразки» )

Підведення підсумків уроку

Домашнє завдання

  1. Підготуватися до написання контрольного класного твору на одну із запропонованих тем:
  2. «Людина створена не для поразки»,
  3. «Людину можна знищити, але здолати не можна» ( образ головного героя)    
  4. Осмислення взаємин людини з природою в повісті « Старий і море».

 

docx
Додано
24 січня 2021
Переглядів
3769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку