Розширити та поглибити знання учнів про процеси горіння, зіставити горіння з повільним окисненням, з'ясувати умови виникнення та припинення горіння, протипожежні заходи в побуті та виробництві, розглянути кругообіг кисню в природі.
Тема. Горіння та повільне окиснення. Умови виникнення та припинення горіння. Кругообіг кисню в природі.
Мета. Розширити та поглибити знання учнів про процеси горіння, зіставити горіння з повільним окисненням, з’ясувати умови виникнення та припинення горіння, протипожежні заходи в побуті та виробництві, розглянути кругообіг кисню в природі, розвивати логічне мислення, виховувати увагу, дружелюбність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, самостійна робота; робота в групах,
ігри: «Естафета», «Я-репортер»
Обладнання: роздатковий матеріал, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, ноутбук, проектор.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань та вмінь учнів.
1. Гра «Естафета». (2 учня біля дошки)
Скласти формули оксидів за валентністю елементів: Са(ІІ), К(І), Р(V), Н(І), N(III), Fe(II), Cl(VII), S(VI), AI(III), C(IV), Cu(II), Na(I).
2.Самостійна робота.
1варіант – добування кисню в лабораторії;
ІІ варіант – хімічні властивості кисню.
3.Питання учням. Що являє собою повітря? (суміш газів:азоту, кисню, аргону, карбон(ІУ) оксиду та інших газів).
4.Увідомого фантаста Бєляєва є повість «Продавець повітря», в якій підприємець Бейлі створив величезні запаси зрідженого повітря для того, щоб відкрито торгувати ним. Пофантазуйте! Ви – підприємець, що б ви одержували з повітря? (відповіді учнів)
ІІІ. Мотивація. Повідомлення теми, мети уроку, формулювання разом з учнями очікуваних результатів. Сутність горіння та повільного окиснення полягає в тому, що всі речовини взаємодіють з киснем, в результаті чого виділяється тепло та світло. Сьогодні на уроці ми з вами з'ясуємо, які умови необхідні, щоб речовина загорілася?
IV.Вивчення нового матеріалу.
Гра «Шифрограма»
Складіть із розкиданих літер речення, яке має чотири слова:
С У Х І П |
|
П И О И Ь Р Х Д Т |
|
І З
|
|
Р П Ц Е А Ю |
«Успіх приходить із працею» - девіз нашого уроку.
У романі Жуль Верна «Таємничий острів» Сайрес Сміт, щоб запалити мох, скористався двома опуклими скельцями від кишенькового годинника. Наливши в скельця води, він склав їх та заліпив краї глиною, у результаті чого отримав збільшуване скло. Він спрямував сонячний промінчик на купку сухого моху, і він загорівся.
Питання учням.
Як ви думаєте, чому мох загорівся?
Яких двох умов було дотримано? (нагрівання речовини до певної температури (температура займання), доступ кисню).
Правила техніки безпеки під час гасіння пожеж. Що необхідно зробити, щоб загасити пожежу? (необхідно накрити ковдрою, щоб не було доступу кисню; використовують також воду; вогнегасники, під час роботи яких виділяється карбон (ІY) оксид)
Пам’ятайте! Звичайна пляшка, покинута в лісі, яка може сфокусувати сонячне проміння, може стати пожежею.
2. Повільне окиснення. Якщо взаємодія з киснем не супроводжується горінням, то такі процеси називаються повільним окисненням. Воно відбувається не так інтенсивно, не завжди з виділенням світла, але завжди з виділенням тепла. Наприклад:
*повільне окиснення вугілля в шахтах;
*металеві вироби повільно окислюються на повітрі;
*повільне окиснення відбувається в організмі людини.
Цікаві факти!
Сміттєві кури будують гніздо із сміття та гниючих залишків рослин. У нього на певну глибину вони відкладають яйця. Півень час від часу розкидає кучу зверху або робить її вище. Дзьоб його є своєрідним термометром. Який процес відбувається в гнізді? Як ви поясните поведінку півня?
3.Порівняти процеси горіння та повільного окиснення. (робота у парах)
|
Горіння |
Повільне окиснення |
1.Утворення нових речовин. |
+ |
+ |
2.Виділення теплоти. |
+ |
+ |
3.Швидкість виділення теплоти. |
велика |
невелика |
4.Виділення світла. |
+ |
- |
4. Кругообіг кисню в природі. (опорна схема)
СО2
Сонячна енергія (Вулканічні процеси, згоряння палива)
6 СО2 + 6Н2О = С6Н12О6 + 6О2 (Фотосинтез) |
СО2 СО2
(Дихання) (Горіння, гниття)
5.Застосування кисню. (робота в парах з підручником)
V.Закріплення нового матеріалу.
1. Гра «Я – репортер».
Візьміть інтерв’ю у пожежника на тему «Чому виникають пожежі, як їх гасити та запобігати їм?»
2.Задача. Одна береза за літо поглинає 42 кг карбон(ІУ) оксиду. Скільки дерев потрібно виростити, щоб очистити атмосферу від автомобіля, який проїхавши 1 тис. км, виділив у повітря 308 кг карбон(ІУ) оксиду?
3. Кросворд.
1.Найпоширеніший оксид у природі.
2.Речовини, які складаються з двох елементів, один із яких Оксиген.
3.Англійський учений, який уперше виявив у повітрі кисень.
4.Газ,який потрібен для дихання.
5.Інертний газ.
6.Повітряна оболонка Землі.
7.Процес взаємодії речовин з киснем, що супроводжується виділенням тепла та світла.
В |
О |
Д |
А |
||||||||||||
О |
К |
С |
И |
Д |
И |
||||||||||
П |
Р |
І |
С |
Т |
Л |
І |
|||||||||
К |
И |
С |
Е |
Н |
Ь |
||||||||||
|
|
Г |
Е |
Л |
І |
Й |
|||||||||
А |
Т |
М |
О |
С |
Ф |
Е |
Р |
А |
|||||||
Г |
О |
Р |
І |
Н |
Н |
Я |
|||||||||
4. Чи знаєте ви, що… ( повідомлення учнів)
VI. Рефлексія.
Запитання:
Галявина «Успіху».
Учні на галявині розміщують колбочки, щоб учитель міг визначити, як вони засвоїли матеріал на уроці:
VII. Домашнє завдання. §13; стор.93-95 , впр. 5-7
§14; *впр.4
Список використаної літератури:
1. Усі уроки хімії. 7 клас/ І. Ю. Старовойтова, О.В. Люсай.-Х.: Вид. група "Основа", 2007.с.112
2. Гранкіна Т.М. Хімія 8 клас: Плани конспекти уроків /Т.М. Гранкіна,
3.О.В. Григорович/.-Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2003.- 272 с.-(на допомогу вчителю).
3.Інтернет-ресурси:
Видавництво “Освіта”: http://www.prosv.ru/
Википедія: http://ru.wikipedia.org/wiki/