Урок хімії "Кислоти, їх склад , назви , класифікація кислот"

Про матеріал

Урок з використанням інтерактивних технологій та ІКТ. Учні знайомляться із поняттям «кислота», класифіка­цією кислот за складом та номенклату­рою. Розширюють знання про різноманітнісь кислот , їх використання.

Перегляд файлу

 

 

 

                                                                             Конкурс « Вчитель року»

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК

хімії у 8 класі

 «Кислоти : властивості , застосування»

 

 

 

                                                                     Сьомка Р.І – вчитель хімії

                                                                       ЗОШ І-ІІ ст. с. Жовтневе

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Кислоти  : властивості . застосування.

Мета : удосконалити знання учнів про властивості кислот. Систематизувати матеріал про  назви , класифікацію та значення їх у житті людини; розвивати навички  написання рівнянь хімічних реакцій, логічне мислення , пам’ять, вміння працювати з додатковою літературою, робити висновки; виховувати  любов до природи, почуття її дбайливого господаря.

 

Обладнання :  комп'ютерна презентація

 

Між предметні зв’язки  : біологія ( кислоти  в живих організмах), географія ( екологічні проблеми, пов’язані з  випаданням кислотних дощів), математика ( розрахунки).

 

Тип уроку : урок узагальнення  та систематизації знань.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Вчитель. 1943 рік. Територія Данії окупована німецькими фашистами. Датський учений Нільс Бор вимушений залишити Батьківщину. Щоб урятувати свою медаль , він розчинив її у «царській водці» , а після повернення з допомогою електролізу виділив золото і замовив собі нову медаль.

Чим цей факт пов’язаний  із сьогоднішнім нашим уроком ?  І що таке «царська горілка»? Саме про це і ще багато про що інше , пов’язане з кислотами ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці

 Сьогодні ми розширимо знання про кислоти та їх властивості, послухаємо цікаву інформацію  з ужиткової хімії.

 

ІІІ. Оголошення теми й очікуваних результатів. Слайд 1.

 

ІУ. Поглиблення та засвоєння знань

 

  1. Слайд 2. Вправа «Впізнай кислоту».
  2. Поетична розминка.

Вчитель.  Ми з вами уже знаємо склад та властивості кислот. Ви отримали домашнє завдання скласти віршовані рядки , щоб висвітлити цю інформацію у новому  амплуа  у віршованій формі. Отже , почали.

  • З чого складаються кислоти?

   Учень  Нас кислот запам’ятай:

Аш спочатку . так і знай

  • Як виявити кислоти серед інших речовин?

Учень


Індикатор засмутився..

Червоніє – він змінився,

Ой яке видовище –

Кисле середовище.


( Демонстрація: дія кислот на індикатори)

  • А з якими речовинами вступають кислоти у хімічну реакцію?

 

Учень.


Щоби кожен із вас знав:

Кислота обожнює метал.

Та не всі , а лише ті,

Що підвладні кислоті.

І Бекетов дав їм лад:

Розмістив метали в ряд.

Що до водню, ті

І підвладні кислоті


Запис рівняння реакці:  Al + HCl  = AlCl3 + H2  )

 


Учень. І з оксидами металів

 У кислот проблеми мало,

 Бо отримуєм завжди

 Сіль й молекулу води


(Запис рівняння реакції:  CuO + HCl = CuCl2 +H2O )

 

  • А тепер згадаймо про правила техніки безпеки при роботі з кислотами.

 


Учень. Пам’ятай , що всі кислоти

Не бувають без роботи!

Все руйнують навкруги:

Шкіру , одяг та луги.

   Щоб не скоїти всім шкоди,

   Бережи від них ти води.

Обережним будь, обачним,

Бо помилок не пробачать.

Агресивні і їдучі –

Як вогонь вони пекучі!

Підкоряють навіть сплави!

Кислота – не для забави!


 


2. Персональне знайомство ( повідомлення учнів про використання кислот)

 

Учень1. Слайд 3. Нітратна кислота відома з сивої давнини., її перший опис зустрічається  в книзі легендарного арабського  алхіміка УІІІ століття Джабіра.  Він  описує HNO3 як воду і  вважає її великою силою в руках людини. І справді , нітратна кислота -  одна з найважливіших хімічних сполук. Міцна HNO3  розчиняє всі метали , за винятком благородних, руйнівно діє на органічні речовини. Суміш  1 об’єму HNO3   з трьома об’ємами HCl  розчиняє і платину, і золото, тому ще в середні віки  вона дістала назву « царська  водка»

 

  HNO3 + HCl + Au= AuCl3 +NO + H2O

 

Вчитель. Ну то як , зрозуміли що таке «царська водка» і яке вона має відношення до теми нашого уроку? ( Відповіді учнів.).

 Учень 1. Нітратна кислота  потрібна людині для того , щоб отримати  динаміт, вибухівку , ракетне пальне, органічні барвники,  азотні добрива. Не лише агрономи , а й кожен селянин знайомий з аміачною селітрою , калійною селітрою. натрієвою селітрою – чудовими добривами . які  підвищують урожайність сільськогосподарських культур. Однак при використанні добрива треба дозувати ,  не допускати перебільшення ,  бо тоді  , борючись за високі врожаї , людина  отримає не корисні  овочі та фрукти ,  а нітратне отруєння.

Азотна кислота – основа для синтезу лікувальних речовин , наприклад , стрептоциду, нітрогліцерину.

 

 

Учень2. Слайд 4. Сірчана кислота  - важка безбарвна оліїста рідина, без запаху. Дуже гігроскопічна ,  вбирає активно вологу., тому її  використовують для висушування різних речовин. Вона використовується для виробництва соляної і оцтової кислоти., деяких мінеральних добрив, вибухових речовин, лікувальних препаратів.

 Використовується також в акумуляторах.

 У сільському господарстві вона  використовується у боротьбі з бур’янами , як гербіцид.

 

Учень 3. Слайд 5. Соляна кислота   має відношення до кожного з нас Чому?  А тому , що розчин соляної кислоти – це шлунковий сік., під дією якого у нашому шлунку  відбувається перетравлювання їжі.

Якщо шлункового соку виробляється менше норми , кажуть , що у людини знижена кислотність і лікують її прийомом  додаткової кількості  соляної кислоти  -  у вигляді  аптечного препарату.  Якщо ж кислотність підвищена ,  надлишок кислоти потрібно нейтралізувати , і раніше цього досягали прийомом соди.

Зараз  медики  рекомендують  більш підходящі  для  організму ліки -  стакан молока або кефіру.

 А ще соляну кислоту використовують для  виготовлення «нашатирю», для добування водню, для обробки шкір у  шкіряній промисловості, у паяльній справі.

 

Учень 4. Слайд 6. H3PO4 – ортофосфатна  кислота , яку зазвичай називають  просто фосфорною , - тверда , безбарвна , кристалічна речовина , нелетка ,  дуже добре розчиняється у воді.

 Фосфорна кислота використовується для виробництва кормових добавок , як каталізатор в органічному синтезі , для надання кислуватого смаку безалкогольним напоям,  для освітлення цукру, у виробництві клею, виробництві  фосфорних добрив.

 

Учень 5. Слайд 7. А Які кислоти ми маємо вдома і для чого ми їх використовуємо?
 Жодна хазяйка не може обійтися без оцтової кислоти , розчин якої ми називаємо просто оцтом , він - незамінний при консервуванні, ми гасимо ним соду при випіканні млинців, знімаємо накип у чайнику , він навіть знімає температуру при хворобі: варто обтерти тіло, змішавши оцет з водою.
 Є у нас  на кухні і лимонна кислота - незамінний помічник господині при приготуванні компотів, варення, а як чудово вона відбілює забруднені руки!

 А якби не молочна кислота, ми не мали б таких смачних продуктів як кефір, сметана, ряжанка, йогурт.

 

Учень 5. Слайд 8. Дуже смачна мінеральна або солодка газована вода Але її не можна було б отримати , якби не вугільна кислота .H2CO3 –   це кислота якої у вільному вигляді у природі не існує ,бо вона дуже не стійка і розкладається на вуглекислий газ і воду . У пляшці мінеральної води знаходиться вуглекислота під тиском. Варто нам лише відкупорити пляшку , як звідти вириваються бульбашки газу .( Демонстрація : відкупорювання пляшки газованої води. Запис рівняння реакції :

                                       H2CO3 = CO2  ↓ + H2O   )

 

Учень. Слайд 9,10. Ми весь час говорили про користь , яку приносять кислоти людині .  Але кислоти – це ще й велика шкода.  Дрібні крапельки  азотної та сірчаної кислоти , що утворюються  в атмосфері із  викидів оксидів сульфуру та нітрогену при сполученні із крапельками водяної пари., переносяться вітрами  у вигляді кислотного туману й випадають на землю кислотними дощами. Ці доща вкрай шкідливо діють на навколишнє середовище:

  • знижується врожайність більшості с\г культур внаслідок ушкодження листя кислотами;
  • вимиваються з грунту кальцій , калій і магній , викликає деградацію фауни та флори;
  • гинуть ліси;
  • отруюється вода озер та ставків, де гине риба, зникають комахи;
  • щезають водоплаваючі птахи й тварини , що харчуються комахами.

Слайд 11. Страждають від кислотних дощів і  мармурові пам’ятки культури, і сталеві опори мостів, ліній електропередач та інші металеві вироби, які у кислому середовищі руйнуються.

Потрапивши під кислотний дощ людина може також  зазнати небезпеки : отримати опіки шкіри, облисіти, пошкодити одяг.

Слайд 12.В умовах  загострення екологічної  кризи в Україні і її сьогоднішньої орієнації на  природоохоронну і ресурсозберігаючу політику та  входження в загальноєвропейську та  світову систему  екологічної безпеки ефективне вирішення  численних екологічних проблем має не тільки велике національне, але й міжнародне значення.

 

  1. Слайд 13.Кросфорд «Кислоти»

 

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Індикатор

2. Речовини, що реагують з кислотами з утворенням солі і водню

3. Кислота, що входить до складу шлункового соку

4. Вона у сметані та кефірі

5. Елемент, що входить до складу кислот

6. Вчений , який відкрив ряд активності металів

7. Кислота у складі  газованого напою

 

4. Самостійна робота. Слайд 14.

                                                     Fe                     Al                   

                                                            

                                             Cr                     HCl                   Zn

                                                                

 

                                              Mg                                    

                                                                          Ca

 

 

У реакцію з хлоридною кислотою  вступив метал масою  20г.

1). Запишіть рівняння реакції.

2). Обчисліть об’єм водню,  що виділився (н.у.).

3). Обчисліть масу солі , що утворилася.

4). Обчисліть  кількість речовини кислоти, що вступила в реакцію.

 

Робота виконується в групах( кожна група  одне завдання ), після виконання групи обмінюються роботами і перевіряють їх, потім віддають вчителю для оцінювання.

 

У. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.

 

Слайд 15. Вправа «Вільний мікрофон».

 

УІ. Слайд 16.Домашнє завдання

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
1490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку