7 клас
Урок 5
Тема: Атоми, молекули, йони
Цілі уроку: поглибити знання учнів про атоми й молекули як складні структурні частинки речовини; сформувати уявлення про будову атома; дати поняття про йони як заряджені частинки речовини; розвивати компетентності: предметну, інформаційну, комунікативну.
Обладнання та матеріали: мультимедійний проектор, презентація, Періодична система хімічних елементів, роздатковий матеріал, творчі роботи учнів.
Методи і методичні прийоми: випереджувальне завдання, розповідь вчителя з елементами бесіди, заповнення таблиці, вправа «Незакінчене речення»;
• словесний (бесіда, розповідь, робота з підручником, опорною схемою, складання опорних конспектів),
• наочний (демонстрація наочності),
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання класу, перевірка готовності до уроку, налаштування на продуктивну роботу
ІІ. Актуалізація знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На екрані висвітлені слова: вода, кисень, водень, цукор, кухонна сіль, оцет.
Питання: 1. Як одним словом можна назвати все, що записано на екрані? (речовини)
Слово вчителя: Сьогодні ми поговоримо більш детально про атоми, молекули, поглибимо знання про будову атома, познайомимось з такою частинкою як «йон», як вона утворюється.
IV. Вивчення нового матеріалу
На початку ХХ в. датський фізик Ернест Резерфорд запропонував одну з перших моделей атома, яку назвав планетарною. Згідно Резерфорду, у центрі системи (атома) розміщене маленьке позитивно заряджене ядро, в якому сконцентрована майже вся маса атома. Навколо ядра рухаються електрони (планети).
Але порівняння атома з Сонячною системою дуже умовно. Атом має більш складну будову, з якою ми будемо знайомитися у наступних класах.
Згідно з сучасними уявленнями в ядро атома складається з позитивно заряджених частинок – протонів (p), і нейтральних – нейтронів (n). Кількість протонів у ядрі = кількості електронів (e- ), які обертаються навколо ядра. Тому атом – нейтральна частинка.
Знайомство з характеристиками електрона, протона, нейтрона (не для запам’ятовування)
Частинка |
Заряд |
Маса |
||
Кл |
умовних одиниць |
грам |
а.о.м. |
|
Електрон |
–1,6*10-19 |
–1 |
9,1*10-28 |
0,00055 |
Протон |
1,6*10-19 |
+1 |
1,67*10-24 |
1,00728 |
Нейтрон |
0 |
0 |
1,67*10-24 |
1,00866 |
Питання: Так що ж це за частинка – атом? (відповіді учнів)
Підсумуємо ваші відповіді, напишемо у зошит визначення:
Атом – це найменша, електронейтральна частинка речовини, яка складається з позитивно зарядженого ядра та негативно заряджених електронів, які обертаються навколо ядра.
Слово вчителя: Проте у природі вільні атоми зустрічаються дуже рідко, частіше атоми в наслідок втрати або приєднання електронів перетворюються на заряджені частинки – йони. Якщо атом втрачає електрони, то утворюється позитивно заряджений йон – катіон, якщо атом приєднує зайві електрони – негативно заряджений йон – аніон.
Робота за підручником. Опрацюйте матеріал підручника на стор.55 та дайте відповідь на питання:
Молекула – це найменша частинка речовини, що має її основні хімічні властивості та здатна до самостійного існування.
Скористайтеся додатковим матеріалом, який є у вас на столах, та заповніть таблицю:
|
Характерні властивості |
Приклади речовин |
Молекулярна будова речовини |
|
|
Немолекулярна будова речовини |
|
|
V. Узагальнення знань
1. Вправа «Незакінчене речення». На екрані речення, в яких пропущені слова. Учні усно відповідають, тим самим пригадують вивчений на уроці матеріал.
Те, з чого складаються тіла, називається ___________.
Атом складається з ________ та _________.
У _________ знаходяться протони та _________.
_________ обертаються навколо ядра.
Протони мають _______ заряд, електрони - ________, нейтрони - _______.
Властивості речовин залежать від ______, з яких складаються речовини.
Молекулярну будову мають такі речовини:_________________________.
Атомну будову мають такі речовини: _____________________________.
2. Фронтально. № 2, 3, 6 стор.58
VI. Домашнє завдання
3*. Знайти цікаві факти про атоми.