Урок хімії в 7 класі. "Атоми, молекул, йони"

Про матеріал
Цілі уроку: поглибити знання учнів про атоми й молекули як складні структурні частинки речовини; сформувати уявлення про будову атома; дати поняття про йони як заряджені частинки речовини; розвивати компетентності: предметну, інформаційну, комунікативну.
Перегляд файлу

7 клас

Урок 5

Тема: Атоми, молекули, йони
Цілі уроку: поглибити знання учнів про атоми й молекули як складні структурні частинки речовини; сформувати уявлення про будову атома; дати поняття про йони як заряджені частинки речовини; розвивати компетентності: предметну, інформаційну, комунікативну.
Обладнання та матеріали: мультимедійний проектор, презентація, Періодична система хімічних елементів, роздатковий матеріал, творчі роботи учнів.
Методи і методичні прийоми: випереджувальне завдання, розповідь вчителя з елементами бесіди, заповнення таблиці, вправа «Незакінчене речення»;
• словесний (бесіда, розповідь, робота з підручником, опорною схемою, складання опорних конспектів),
• наочний (демонстрація наочності),

Тип уроку: комбінований.
                                                             Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання класу, перевірка готовності до уроку, налаштування на продуктивну роботу

ІІ. Актуалізація знань

  1. Перевірка домашнього завдання. Представлення учнями Кластерів з теми «Чисті речовини та суміші. Способи розділення сумішей».

 

  1. Аналіз перевірки практичної роботи, коментування помилок.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

На екрані висвітлені слова: вода, кисень, водень, цукор, кухонна сіль, оцет.

Питання: 1. Як одним словом можна назвати все, що записано на екрані? (речовини)

  1. Що таке речовини? Дайте визначення.
  2. Пригадайте з курсу природознавства, з чого складаються речовини? (з атомів, молекул)

Слово вчителя: Сьогодні ми поговоримо більш детально про атоми, молекули, поглибимо знання про будову атома, познайомимось з такою частинкою як «йон», як вона утворюється.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Випереджувальне завдання. Повідомлення учня про відкриття атому.
  2. Будова атома. Розповідь вчителя з елементами бесіди. Вчитель коментую інформацію, яка зображена на слайді, учні кратко записують у зошит.

На початку ХХ в. датський фізик Ернест Резерфорд запропонував одну з перших моделей атома, яку назвав планетарною. Згідно Резерфорду, у центрі системи (атома) розміщене маленьке позитивно заряджене ядро, в якому сконцентрована майже вся маса атома. Навколо ядра рухаються електрони (планети).

Але порівняння атома з Сонячною системою дуже  умовно. Атом має більш складну будову, з якою ми будемо знайомитися у наступних класах.

Згідно з сучасними уявленнями в ядро атома складається з позитивно заряджених частинок – протонів (p), і нейтральних – нейтронів (n). Кількість протонів у ядрі = кількості електронів (e- ), які обертаються навколо ядра. Тому атом – нейтральна частинка.

Знайомство з характеристиками електрона, протона, нейтрона (не для запам’ятовування)

 

Частинка

Заряд

Маса

Кл

умовних одиниць

грам

а.о.м.

Електрон

–1,6*10-19

–1

9,1*10-28

0,00055

Протон

1,6*10-19

+1

1,67*10-24

1,00728

Нейтрон

0

0

1,67*10-24

1,00866

 

      Питання: Так що ж це за частинка – атом? (відповіді учнів)

Підсумуємо ваші відповіді, напишемо у зошит визначення:

Атом – це найменша, електронейтральна частинка речовини, яка складається з позитивно зарядженого ядра та негативно заряджених електронів, які обертаються навколо ядра.

  1. Йони – заряджені частинки.

Слово вчителя: Проте у природі вільні атоми зустрічаються дуже рідко, частіше атоми в наслідок втрати або приєднання електронів перетворюються на заряджені частинки – йони. Якщо атом втрачає електрони, то утворюється позитивно заряджений йон – катіон, якщо атом приєднує зайві електрони – негативно заряджений йон – аніон.

  1. Слово вчителя: У природі також існують речовини, структурною одиницею яких є молекули.

Робота за підручником. Опрацюйте матеріал підручника на стор.55 та дайте відповідь на питання:

  • Які частинки називаються молекулами? Чим відрізняються атоми від молекул?

Молекула – це найменша частинка речовини, що має її основні хімічні властивості та здатна до самостійного існування.

  1. Проблемне питання: Як ви вважаєте, чи впливає на властивості речовин те, з яких частинок вони складаються?

Скористайтеся додатковим матеріалом, який є у вас на столах, та заповніть таблицю:

 

Характерні властивості

Приклади речовин

Молекулярна будова речовини

 

 

Немолекулярна будова речовини

 

 

 

 

V. Узагальнення знань

1. Вправа «Незакінчене речення». На екрані речення, в яких пропущені слова. Учні усно відповідають, тим самим пригадують вивчений на уроці матеріал.

Те, з чого складаються тіла, називається ___________.

Атом складається з ________ та _________.

У _________ знаходяться протони та _________.

_________ обертаються навколо ядра.

Протони мають _______ заряд, електрони - ________, нейтрони - _______.

            Властивості речовин залежать від ______, з яких складаються речовини.

            Молекулярну будову мають такі речовини:_________________________.

             Атомну будову мають такі речовини: _____________________________.

           2. Фронтально. № 2, 3, 6 стор.58

         VI. Домашнє завдання

  1.  Параграф 6, № 4, 5 (усно), №8 (письмово).
  2. * №10.

3*.  Знайти цікаві факти про атоми.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
24 березня 2022
Переглядів
2940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку