Урок Прості та складні речовини

Про матеріал
Комбінований урок засвоєння знань, умінь, навичок і творчого застосування їх на практиці
Перегляд файлу

Тема.   Прості та складні речовини

Цілі:   поглибити знання учнів про багатоманітність речовин, їх класифікацію. Розширити уявлення про прості й складні речовини; формувати вміння розподіляти речовини на прості й складні. Показати відмінність будови й фізичних властивостей простих речовин металів і неметалів; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити узагальнюючі висновки.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь, навичок і творчого застосування їх на практиці.

Основні поняття і терміни: проста речовина, складна речовина; суміш, хімічний елемент, молекула, атом, відносна атомна маса.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, малюнки для визначення емоційного стану учнів; картки для визначення способу роботи учня на певному етапі уроку; картки із завданнями для перевірки домашнього завдання,  для інтерактивної вправи «Шпаргалка», «Незакінчене речення»; інструкція до лабораторного досліду 1.

Реактиви та хімічний посуд: порошок заліза, сірка, спиртівка, ложечка для нагрівання, на кожну парту: прості речовини: сірка, залізо, вугілля, алюміній та складні речовини: вода, натрій хлорид, купрум (ІІ) оксид, цукор; ; штатив із пробірками.

Епіграф до уроку: Вважай невдалим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового або не додав до своєї освіти.(Монтеск´є)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.                                                                    5 хв

 

 

Індивідуальні завдання

 

Варіант 1

1. Заповніть пропуски в реченні: морська вода__________________________ (чиста речовина чи суміш), тому що_______________

2. Позначте цифрами послідовність фізичних операцій розділення суміші піску, соди та заліза:

Фільтрування       випарювання дія магніту розчинення

 

3. Зобразіть схему будови атома Нітрогену. На яку частинку перетвориться атом Нітрогену, якщо він віддасть 4 електрони? Запишіть цю частинку.

Варіант 2

1. Заповніть пропуски в реченні: очищене від пилу повітря__________________________ (чиста речовина чи суміш), тому що_______________

2. Позначте цифрами послідовність фізичних операцій розділення суміші піску, тирси та солі:

випарювання       відстоювання фільтрування розчинення

 

3. Зобразіть схему будови атома Оксигену. На яку частинку перетвориться атом Оксигену, якщо він приєднає 2 електрони? Запишіть цю частинку.

Інтерактивна вправа «Шпаргалка»

 Учитель готує два різновиди карток: на одних записує термін, а на інших – його визначення. Картки роздаються учням класу. Один називає термін, а інший – правильне його визначення.

Термін

Визначення

Атом

Найдрібніша частинка речовини, що складається з позитивно зарядженого ядра і негативно заряджених електронів

Молекула

Найменша частинка речовини, що має її основні хімічні властивості та здатна до самостійного існування

Хімічний елемент

Вид атомів із певним зарядом ядра

Відносна атомна маса

Фізична величина, що визначається відношенням маси атома елемента до 1/12 маси атома Карбону

Чиста речовина

Речовина індивідуальна, яка не містить домішок інших речовин

Суміш

Сукупність різних речовин, яка становить одне фізичне тіло

Властивості речовини

Певні ознаки, за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної

Однорідні суміші можна розділити методами

Дистиляції та випарювання

 

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

 

1. Засновником геохімії є___________________ (В.І.Вернадський)

2. Ядро має_______заряд. (+)

3. До складу ядра входять_______________  та _______________. (протони та нейтрони)

4. Електрони рухаються навколо ядра за визначеними орбітами, заряджені_________________. (-)

5. Атом - _____________________ частинка. (електронейтральна)

6. Якщо атом втрачає електрони, він перетворюється на ___________(катіон), що має _________ заряд (+).

7. Якщо атом приєднує електрон, він перетворюється на __ (аніон), що заряджений _______________.(-)

8. В періодичній системі є ______  (8) груп та __ періодів (7).

9.АІ, Са, К - ______________  елементи.(металічні)

10. Ar (N) = _____ (14)

 

Демонстрація

Змішали порошок сірки і порошок заліза.

  • Як можна розділити цю суміш? (Залізо в суміші зберігає свої магнітні   властивості, тому легко притягується магнітом) (Демонструємо, як залізо притягується до магніту.)
  • Чому залізо не можна вилучити з цієї ж суміші після нагрівання? (Залізо прореагувало із сіркою)

  Запишемо рівняння:

 Тепер і залізо, і сірка змінили свої властивості. Відбулася хімічна реакція, з атомів Сульфуру і Феруму утворилася речовина складу FeS. Речовини до проведення досліду складалися з однакових атомів S і Fе, після досліду речовина складається, з молекул FeS.

Повідомлення теми уроку.

 

IIІ. Мотивація навчальної діяльності та прогнозування очікувань від уроку

 Формулювання завдань уроку із залученням учнів:

  1. Ознайомимося із простими та складними речовинами, навчимося їх розрізняти;
  2. Дізнаємося як поділяються прості речовини;
  3. З’ясуємо відмінність понять «проста речовина» та «хімічний елемент», «складна речовина» та «суміш».
  4. Закріпимо практичні уміння та навички в ході виконання лабораторного досліду.

 Запишіть в робочих зошитах дату та тему уроку. Скажіть, яких результатів ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Можливі відповіді:

  1. Навчуся розрізняти прості та складні речовини;
  2. Зрозумію різницю між простою речовиною та хімічним елементом, складною речовиною та сумішшю.
  3. Закріплю вміння називати хімічні елементи та записувати їх символи ;
  4. Спостерігатиму і пояснюватиму проведені досліди, адже на демонстраційному столі знаходяться реактиви;
  5. Покажу високий рівень знань;
  6. Отримаю консультацію з незрозумілих для мене питань від однокласників;

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань і виклад нового матеріалу

Демонстрація

 

 За якісним складом речовини поділяються на прості та складні.

 

                                     Метали                            Неметали

 

 Прості — речовини, молекули яких складаються з атомів одного хі­мічного елемента:

Zn,

(Індекс унизу праворуч указує на число атомів у молекулі.)

                                                                                              О

 

                                                                                 О2                         О3

                                                                               Кисень         Озон

                                                                             Алотропні форми

Метали – 1) Розміщення у ПС: якщо провести діагональ від В до At, то метали розміщуються нижче від цієї діагоналі; використовуючи ПС, наведіть приклади металів;

 2) Будова:  молекул не містять, вони мають атомно-йонну будову. Метали добре проводять електричний струм і теплоту.

Неметали 1) Розміщення у ПС – нижче від проведеної умовно діагоналі; наведіть приклади.

 2) Будова:містять молекули. Погано проводять електричний струм і теплоту.

 Чим зумовлена така відмінність у властивостях металів і неметалі?  Робота з підручником: прочитайте матеріал підручника с.53. Дайте відповідь на запитання: 4 хв

  І варіант – які особливості будови і фізичних властивостей простих речовин металів?

 ІІ варіант - які особливості будови і фізичних властивостей простих речовин неметалів?

 

Назви простих речовин іноді співпадають з назвами хімічних елементів: Cl,Ca,Na,Mg,Zn, але часто – ні. Робота з підручником : розгляньте таблицю 2 «Назви деяких простих речовин і відповідних їм хімічних елементів», запам’ятайте назви простих речовин!

Проблемне запитання: як розрізнити поняття «проста речовина» та «хімічний елемент»? Хімічний елемент не має фізичних і хімічних властивостей, він може входити до складу речовин. Завдання: в якому випадку іде мова про хімічний елемент, а в якому – про просту речовину?

  1. Кальцій – твердий, ковкий метал сріблясто-білого кольору;
  2. Кальцій входить до складу таких природних сполук як:  крейда - CaCO3, доломіт - CaCO3·MgCO3, гіпс - CaSO4·2H2O

 

 Складні — речовини, молекули яких складаються з атомів двох і біль­ше хімічних елементів.Вони бувають молекулярної та не молекулярної будови. Робота з таблицею

 

Будова речовин

Молекулярна ( НеМе – НеМе) - дільтоніди

Не молекулярна (Ме – НеМе) - бертоліди

Це речовини, які складаються з атомів неметалічних елементів ( мають незмінний склад)

Це речовини, що, як правило, складаються з атомів металічних та неметалічних елементів (мають змінний склад)

Н2, О2, , N2, Н2О, Н2SO4, СО2, С6Н12О6

NaCl, KOH,BaO, CuSO4

 У складних речовинах не зберігаються властивості простих речовин, з яких вони утворилися. Якщо просто змішати порошок заліза та сірки, то це – суміш, і залізо зберігає свої властивості (намагнічується) і сірка (лимонно-жовтого кольору). Якщо ж підігріти цю суміш. то утвориться складна речовина ферум (ІІ) сульфід, бо змінюється колір і зникає здатність намагнічуватися.

 Отже, усі речовини можна поділити на прості та складні. Прості – на метали та неметали.

 

IV. Закріплення і поглиблення знань

 

Лабораторний дослід № 1
«Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин»

В учнів на столі зразки:простих речовин: сірка, залізо, вугілля, алюміній;

складних речовин: вода, натрій хлорид, купрум(ІІ) оксид, цукор.

Варіант висновку: за якісним складом усі речовини поділяються на прості та складні. Прості речовини поділяють на метали та неметали на основі будови та фізичних властивостей.

Інструктивна картка

Лабораторний дослід № 1
«Ознайомлення зі зразками простих
і складних речовин»

 

1) Розгляньте речовини та відзначте:
 


  • агрегатний стан;     
  • колір;
  • запах.

  1. Випишіть окремо назви простих і складних речо­вин:

Прості речовини:_________________________

Складні речовини:______________________________ 

2) Чи можна за зовнішнім виглядом судити про приналежність речо­вини до простих чи складних речовин?

3) Зробіть висновок, за якими ознаками поділяються речовини на прості та складні, на метали та неметали

Робота з навчальною таблицею ( за наявності часу)

1) Морський бій.

Учитель називає координати, учень — просту чи складну речовину під цими координатами.

Опитування проводиться по ланцюжку для кожного учня.

2)Учні по вертикалі виконують завдання за таблицею.

Варіант І: виписати десять формул простих речовин.

Варіант II: виписати десять формул складних речовин.

Варіанти обмінюються виконаними завданнями і перевіряють.

3) Усі учні по ланцюжку читають записи, аналізуючи якісний склад написаних речовин.

 

 

 

VI. Оцінювання.                                                                              2 хв

 

VII. Домашнє завдання.                                                                   2 хв

 Вивчити § 7 (с.51-55 ); письмово: №2,3 (С.58),

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
4 квітня 2022
Переглядів
3731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку