Урок 2
Тема: Чисті речовини та суміші
Мета: закріпити вміння розрізняти тіла, речовини, матеріали, характеризувати речовини за фізичними властивостями; поглибити знання про чисті речовини та суміші, сформувати навички класифікувати суміші за агрегатним станом та зовнішніми ознаками; розвивати вміння спостерігати, аналізувати отриману інформацію, робити висновки; формувати інформаційну компетентність ( робота з підручником, складання схем), комунікативну ( вміння висловлювати свою думку, доводити її), соціальну компетентність (вибір рівня домашнього завдання, само та взаємо оцінювання).
Обладнання та матеріали: мультимедійний проектор, сірка, залізні ошурку, вода, сода, пісок, кухонна сіль, розчин кухонної солі, скляна паличка, хімічний стакан.
Методи, форми та прийоми навчання: розповідь учителя з елементами бесіди, колективна робота, робота з підручником, демонстрація дослідів, спостереження, прийом «Ти – мені, я – тобі», ігрові прийоми «Хрестики-нулики», самостійна робота з взаємоперевіркою, складання схеми, інтерактивна вправа «Коректор», робота в learningapps.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання учнів, налаштування на роботу
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.1. Прийом «Ти – мені, я – тобі». Учень ставить питання однокласнику, той відповідає та ставить своє питання іншому.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя з елементами бесіди: На минулому занятті ми розглядали поняття «матеріал», «речовина», «тіло», навчилися відрізняти речовини від матеріалів, розглянули ознаки, за якими можна порівнювати фізичні властивості речовин. Давайте закріпимо знання.
Завдання на екрані. Вправа «Хрестики-нулики»- виконують в парах.
Усно перевіряємо.
А) вірний хід – речовини
М’яка іграшка |
Алюміній |
Харчова сода |
Дощ
|
Оцет |
Комп’ютер |
Вуглекислий газ |
Шкіра |
Глина |
Б) вірний хід – матеріали
Підручник |
Лампа |
Тарілка
|
Харчова сіль
|
Кисень |
Мідь |
Поліетилен |
Шовк |
Скло |
Слово вчителя: Кожна речовина має певні ознаки, властиві лише їй. Тому, коли ми надаємо характеристику речовині за фізичними або хімічними властивостями, припускаємо, що ніяких домішок дана речовина не містить.
Однак, в природі речовини в індивідуальному стані майже не зустрічаються.
Тому необхідно відрізняти індивідуальні (чисті) речовини від сумішей. І при необхідності – вміти розділити суміші.
VІ. Вивчення нового матеріалу
На столах в учнів у хімічних стаканах знаходяться чисті речовини (харчова сода, кухонна сіль, пісок) та суміші (кухонна сіль + пісок, залізні ошурки + порошок сірки).
Проблемне питання: На ваших столах у склянках знаходяться чисті речовини та суміші. Ви можете сказати, в яких склянках чисті речовини, а в яких суміші? Чому ви так вирішили?
Відповіді учнів: Чисті речовини складаються з частинок одного виду, а суміші з різних видів частинок.
Слово вчителя з елементами бесіди: Так, вірно, але дуже часто буває, що і в чистих речовинах трапляються інші частинки. Вони називаються домішками.
Ідеально чистих речовин не існує, дуже важко повністю очистити речовини від домішок.
У природі і повсякденному житті ми маємо справу з сумішами.
Суміші бувають однорідні та неоднорідні.
Демонстрація: Вчитель у стакан із водою насипає кухонну сіль, розмішує. В інший стакан із водою додає порошок крейди.
Питання: Що у стаканах: чисті речовини або суміші? (суміші) Чому ви так вирішили? (Тому, що в стаканах по дві речовини: вода +сіль, вода +крейда) В якому стакані яка суміш: де однорідна, а де неоднорідна? Чому ви так вирішили?
Висновок оформлюється у вигляді схеми з наданням прикладів:
Питання: Подивіться на приклади сумішей. Як можна ще класифікувати суміші?
Висновок: за агрегатним станом суміші класифікують на тверді, газоподібні, рідкі.
VII. Узагальнення та систематизація знань
В природі речовини в індивідуальному стані зустрічаються дуже часто.
Чиста (або індивідуальна) речовина – це речовина, яка не містить домішок інших речовин. Суміші- це системи, які складаються тільки з двох компонентів. За агрегатним станом суміші бувають однорідні та неоднорідні. Однорідні – це суміші, в яких навіть за допомогою мікроскопа неможливо розрізнити частинки інших речовин. Неоднорідні суміші бувають тверді, рідкі, газоподібні.
Колективна робота – вставити пропущені слова:
Чисті речовини мають _________ склад, а суміші ___________.
Властивості речовин ___________, у сумішей залежать від _________.
Речовини фізично розділити ________, суміші _______ розділити.
VIIІ. Домашнє завдання:
2*. Підготувати невеличке повідомлення «Цікаве про одну речовину».
ІХ. Підбиття підсумків, виставлення оцінок.