Урок хімії в 7 класі НУШ "Спостереження та експеримент в хімії. Навчальне дослідження № 2".

Про матеріал
Розробка уроку хімії для 7 класу НУШ "Спостереження та експеримент в хімії. Навчальне дослідження № 2". Буде корисним колегам, які працюють за підручником О. Григорович, О. Недоруб . Хімія. Підручник для7 класу закладів загальної середньої освіти та відповідною програмою.
Перегляд файлу

УРОК 4

Тема. Спостереження й експеримент у  хімії. Навчальне дослідження № 2

Очікувані результати:

• Поглиблення знань учнів про способи вичення речовин з попередніх курсів «Я досліджую світ» та «Пізнаємо природу»;

• Розуміння понять про спостереження й експеримент як методи дослідження фізичних і хімічних властивостей речовин і явищ у хімії;

• Розвивиток логічного мислення,

• Розвиток дослідницьких вмінь та навичок:

1) роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням,

2) проведення вимірювань, запис результатів, обчислень за формулою;

3) узагальнення вивченого матеріалу, робити висновки.

• Формування ціннісного ставлення до знань про навколишній світ.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:

• Кубик Блума, шаблон діаграми Вена.

• О. Григорович, О. Недоруб . Хімія. Підручник для7 класу закладів загальної середньої освіти., - 2024)

• Вода, лабораторні терези, мірна склянка, металева та скляна кульки, пісок, гречана крупа.

 

Базові поняття та терміни: властивості речовин, фізичні властивості, спостереження, гіпотеза, експеримент, закон, теорія, густина.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Кубик Блума з питаннями «Як і з чим працюють у хімічних лабораторіях».

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Пригадайте, що таке спостереження й  експеримент і чим вони відрізняються?

(Спостереження – цілеспрямоване сприйняття об’єктів та явищ з метою вивчення їх властивостей, взаємозв’язків між ними. Експеримент – цілеспрямований і контрольований вплив на досліджуваний об’єкт за певних умов.).

  1. Що є спільного і що відмінного між спостереженням та експериментом? (Побудова діаграми Вена у зошиті). Спільне-мета (отримати нові знання), цілеспрямованість, висування гіпотези.

Відмінне: спостереження – немає впливу дослідника на об’єкт чи явище, неможливо повторити декілька разів у тих самих умовах, результати можуть бути суб’єктивними, за результатами складно створити теорію. Експериментстворюються умови дослідником, можна повторити дослід багато разів, точні результати, можливість сформулювати теорію або спростувати гіпотезу).

2. Пригадайте, як, подорожуючи автобусом або автівкою, ви споглядали пейзаж за вікном. Чи можна стверджувати, що ви здійснювали спостереження? Доведіть. (Ні, якщо просто милувалися пейзажем. Так, якщо, наприклад, зацікавилися, які рослини найчастіше зустрічаються  за вікном та фіксували їх наявність).

Отже, ви зрозуміли, що сьогодні ми з вами будемо говорити про те, якими методами користуються для отримання нових знань, в тому числі і в хімії? Мова піде про такі методи як спостереження та експеримент.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розв’язання проблемного питання.

-Уявіть, що ви побачили озеро, яке промерзло лише поблизу берегів, на відміну від повністю замерзлих калюж. (спостереження)

-Як ви можете це пояснити? (гіпотеза)

-Який можна поставити експеримент, щоб довести або спростувати цю гіпотезу?

-Які умови потрібно створити для цього експерименту?

Ви провели ряд подібних експериментів і всі вони підтвердили, що більший об’єм води замерзає довше. Ви щоразу заміряли об’єми води, фіксували час і зробили висновок про це висновок –це вже буде теорія.

-А чи можна сказати, що під час експерименту ми не проводили спостереження?

2.  Робота зі схемою на сторінці 45. Аналіз схеми, що ілюструє принцип наукового підходу. Встановлення пропущених етапів пізнання на схемі.

Робота в групах. Виконання завдань № 34, 36, 37 (стор. 50 підручника). Обговорення за результатів. Кожна група знайомить клас зі своїм завданням та висновками).

3. Основні принципи фіксування та протоколювання результатів експерименту

1. Робота над завдання 40 на сторінці 51. Обговорення, чому учень отримав результат, який не співпадає з даними у довіднику? (Очікувані відповіді – мала кількість дослідів, не точні прилади, не точні записи)

Висновок про необхідність фіксування результатів, проведення ряду вимірювань, уважного ставлення до показів приладів.

2. Завдання: Перевірити за текстом підручника (стор. 47-48), чи всі принципи фіксування результатів експерименту ми назвали.

4.. Навчальне дослідження 2. Визначення густини твердого тіла та сипкої речовини».

Інструктаж з техніки безпеки.

• Виконувати роботу можна тільки в халатах та гумових рукавичках.

  •       Перед початком роботи уважно прочитати інструкцію (стор. 52-54 підручника).

• Не починати виконувати досліди без дозволу вчителя.

• Не можна змішувати невідомі вам речовини, куштувати їх на смак.

• Обережно поводитися з лабораторним посудом, не забувати про те, що він зроблений зі скла.

  •                      Результати всіх вимірювань фіксувати у таблиці:

Речовина

Маса, г

Об’єм, см3

Густина, г/см3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• Після роботи прибрати робоче місце, здати обладнання вчителю.

Попередня підготовка:

  1. Пригадати, що таке густина, як вона обчислюється.
  2. Як ми можемо виміряти необхідні величини (масу і об’єм) за допомогою наявних приладів?
  3. За малюнком на стор. 53 запропонувати спосіб вимірювання об’єму твердих та сипучих тіл.
  4. В яких одиницях ми виміряємо об’єм за допомогою мірної склянки? Як цей результат перевести в см3?

Хід роботи

1. Виміряти маси речовин за допомогою лабораторних терез. Результати записати в таблицю

2. Налити в мірну склянку 50 мл води.

3. Опустити у воду речовину. Записати на скільки збільшився об’єм води. Ця різниця об’ємів дорівнює об’єму твердого тіла. Записати її в таблицю, з переведенням у см3.

4. Повторити дослід для другого тіла. Результат записати в таблицю.

5. Використовуючи формулу для обчислення густини, знайти густини обраних речовин.

Де ρ – густина, m – маса, v – об’єм.

6. Порівняйте отримані дані з довідником. Зробіть висновки:

(Обговорення питань на стор. 54).

V. Узагальнення та закріплення знань

1. Якими методами користуються для вивчення властивостей речовин? (для вивчення властивостей речовини використовують методи: спостереження, гіпотеза, експеримент).

2. Завдання 38 (стор. 51).

3 Прокоментуйте вислів Альберта Ейнштейна «Жодною кількістю експериментів не можна довести теорію; але достатньо одного експерименту, щоб її спростуватити).

Рефлексія

Закінчити речення:

1. Сьогодні я дізнався (дізналась)… .

2. Сьогодні я навчився (навчилась)… .

3. Мені було цікаво … .

4. Мені було складно…

5. Хочу дізнатися більше про … .

6. Я знаю, гіпотеза це __________________________________________________ .

7. Я знаю, експеримент це ______________________________________________ .

 

VІІ. Домашнє завдання

  1.     вивчити матеріал підручника § 4, конспекту уроку.
  2.     Виконати завдання: стор..49-50 № 32-34 (одне на вибір.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бут Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пархомук Наташа
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
26 вересня
Переглядів
5219
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку