Урок «Поняття про окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння»

Про матеріал
Розгорнутий план-конспект до уроку з теми "Окиснення. Горіння". Містить детальну інформацію до теми та форми роботи на всіх етапах цього типу уроку.
Перегляд файлу

План-конспект уроку на тему

«Поняття про окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння»

Мета: - Продовжити формувати основні компетентності у природничих науках і технологіях на основі знань про кисень, як одну з       найважливіших речовин на планеті;             

  •          дати поняття про окиснення та його типи;
  •          розкрити особливості процесів горіння, повільного окиснення, дихання та вибуху, з’ясувати спільні та відмінні ознаки між ними;
  •          розширити уявлення про оксиди як продукти горіння, пояснити умови виникнення та припинення горіння;
  •          ознайомити з маркуванням небезпечних речовин;
  •          розкрити наслідки неконтрольованих реакцій горіння;
  •          розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення предмету;              
  •          виховувати спостережливість, прагнення досліджувати навколишній світ;
  •          екологічну грамотність і здорове життя на основі використання хімічних знань для пояснення користі і шкоди здобутків хімії, впливу на здоров’я людини; формувати теоретичну основу безпечного поводження з вогнем та легкозаймистими речовинами з метою збереження здоров’я і життя;
  •          виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища;
  •          розвивати уміння вчитися впродовж життя – на основі виховання допитливості до знань,
  •          формувати інформаційно-цифрову компетентність – вчити пошуку необхідної інформації в Інтернеті.
  •          соціальну та громадянську компетентності на основі знань про вклад вчених у дослідження цієї сфери;
  •          продовжувати формування  навичок правильного спілкування державною мовою.                                                                                               

Тип уроку: комбінований.

Наочність та обладнання: Періодична система хімічних елементів                 Д. І Менделєєва, мультимедійний проектор, презентація Microsoft PowerPoint, відеофрагменти, бланки для виготовлення паспорту хімічного елемента, картки для хімічного лото, свічка, сірники, картон, смайлики для оцінювання результатів роботи. 

Методи та методичні прийоми: фронтальна бесіда з елементами розповіді, пояснення, дидактична гра, демонстрація експериментів (реальні і віртуальні), робота з підручником, перегляд відеофрагментів, прийоми «хімічний сенкан», «хімічне лото».

 

Хід уроку

Девіз нашого уроку: Навчаємось заради життя.

І Перевірка раніше вивченого матеріалу, актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів

Відомий вчений Й.Я. Берцеліус зазначав:   «Кисень – це речовина, навколо якої обертається земна хімія».

Я скрізь навколо тебе є,                                                                                                  бо Оксиген – ім’я моє.                                                                                                  Я у деревах, у траві,                                                                                                      в твоїх я жилах, у крові.

Про що говорять нам ці рядки вірша?

Якби ми вигукнули: «Оксиген!», ехо пішло б звідусіль: з-під землі, бо пісок, глина, багато гірських порід і мінералів містять Оксиген; з морів та річок, бо він входить до складу молекули води; з повітря ( чому?).

Створення паспорту кисню (Кисень Оксигенович) - «хімічне лото».

Паспорт хімічного елемента

  Ім’я: Кисень Оксигенович

Місце існування: Періодична система Д.І. Менделєєва, земна кора – 49,9%, атмосфера -21%; живі організми - до 65%.

Дата народження: 1774 р. (1771 р.)

Батьки:  Джозеф Прістлі, Антуан Лоран Лавуазьє.

Адреса: ІІ період, VI група, головна підгрупа.

Особисті дані: порядковий номер – 8, заряд ядра +8, відносна атомна маса – 16, кількість електронів – 8, кількість нейтронів в ядрі атома -8, валентність – ІІ, прості речовини, що утворює – кисень (О2), озон (О3), найвідоміший оксид – H2O.

ІІ Мотивація навчально-пізнавальної діяльності, оголошення теми, постановка завдань уроку

Ви знаєте міф про Прометея, який приніс людям вогонь. Завдяки вогню люди змогли змінити свій побут, досягти прогресу.

Але довгий час вони не могли пояснити причину. За тисячоліття висувалися різні гіпотези, що зараз у нас можуть викликати лише усмішку.  Ви часто задаєте питання : «Чому горить багаття?», «Чому так яскраво горять бенгальські вогні»?, «Чому ми лише на невеликий час можемо затримувати дихання?», «Чи є формула у вогню?». Ось на ці питання ми і будемо шукати відповідь сьогодні на уроці. Перед вами зошит. Скажіть, з чого він виготовлений? А чи горить папір? То чому зошит не горить у нас в руках? В цьому нам допоможе розібратися матеріал уроку,тема якого…..(оголошення теми та мети уроку).

ІІІ Вивчення матеріалу нової теми

Які асоціації у вас викликає слово «вогонь»?

На минулому уроці ми з’ясували, що вогонь утворюється завдяки кисню і в реакцію з ним вступають майже всі металічні та неметалічні елементи. Всі реакції з киснем об’єднані під загальною назвою – окиснення.

Поняття про горіння,повільне окиснення,дихання, вибух.

 Розповідь вчителя  з елементами бесіди                                                                                                                         Давайте з вами з’ясуємо, які реакції називають окисненням.                                                            Всі хімічні реакції під час яких вихідною речовиною є кисень називають окисненням.   (вугілля+кисень=вуглекислий газ)                                                                                                                 Є декілька видів реакцій окиснення:                                                                                                              - горіння;                                                                                                                                                 - повільне окиснення;

- дихання;                                                                                                                              - вибух.                                                                                                                                     Горіння – це реакції окиснення, які супроводжуються виділенням тепла та світла.

 ? Як згорають всі речовини в атмосфері кисню порівняно з повітрям?

Якби у повітрі було менше 15% кисню – горіння було б неможливим, а якби більше 30%- то пожежі неможливо було б загасити.                                                                                                          

У житті ми дуже часто зустрічаємося з горінням. Наведіть приклади  (відповіді учнів).

Тому вам не важко виділити основні ознаки горіння:

 - відбувається швидко;                                                                                                                               - виділяє велику кількість теплоти;                                                                                                         - супроводжується полум’ям.    

 

 

                                                                                             Але взаємодія речовин з киснем може відбуватися повільно, без помітного виділення теплоти. Вогонь не спостерігається. Такі реакції називають повільним  окисненням. 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

  Ознаки повільного окиснення:                                                                                            - відбувається повільно;                                                                                                         - теплота виділяється поступово;                                                                                                         - не супроводжується полум’ям. 

  

Ці процеси ми часто не помічаємо, але вони також відбуваються часто – іржавіння заліза, потемніння прикрас. Пріння та гниття-процеси повільного окиснення в природі. Процеси горіння й окиснення можуть переходити один в одний – горить багаття і переходить у тління, і навпаки – тліючий сірник може стати причиною пожежі.

      Самозаймання – це загоряння без зовнішнього джерела запалювання, неконтрольований процес окиснення, якщо своєчасно не відводиться теплота. На підприємствах просочені мастилом ганчірки по цій же причині заборонено складати у купи на тривалий час, адже температура в ході повільного окиснення може піднятися до температури займання.   У свіжій копиці сіна можна відчути тепло і запах речовин, з яких складається трава, може навіть самозайнятися.     

                                          

  Різновидом  повільного окиснення є дихання.     

Як ви розумієте вислів А.Лавуазьє «Життя – це горіння»? (роздуми учнів). Розкриваємо участь кисню в хімічній реакції дихання. Учні роблять висновок,що дихання - це процес поглинання кисню,його засвоєння і виділення вуглекислого газу .                                                                                                            

Дихання -  сукупність процесів, які забезпечують потрапляння в

організм кисню і виділення з нього вуглекислого газу, використання кисню клітинами і тканинами для окиснення органічних речовин із звільненням енергії, що міститься в них, необхідної для життєдіяльності.

 За деяких умов  горіння може відбуватися настільки швидко,що речовина  вибухає.     Це може відбуватися, коли речовина дуже подрібнена.  

Ознаки вибуху:                                                                                                                                 - відбувається дуже швидко;                                                                                                        - енергія,що виділяється, призводить до руйнівних наслідків;                                               - супроводжується вибуховою хвилею .

  Якщо горюча речовина дуже подрібнена, то може статися вибух (борошно зависле в повітрі від іскри на заводі). Суміш кисню з воднем 1:2 - «гримучий газ» - вибухає. Суміш природного газу з повітрям – треба стежити за справністю газопроводів та плит, вибухи в шахтах. За даними незалежного експертного Центру рятувальників в США, в незалежній Україні відбулося більше 900 підземних пожеж та майже 50 вибухів. За майже 20 останніх років Україна втратила приблизно 4 тисячі гірників. Рівень травматизму у вугільній галузі України вважається одним з найвищих у світі. Труби, по яких подається на підприємствах кисень, мають бути чистими від мастила, оскільки його краплі в суміші з киснем -  вибухівка великої сили.                                                                                 Але всі ці процеси окиснення об’єднує те, що кінцевими продуктами є оксиди.

 ?Які речовини називають  оксидами? Наведіть приклади .    

   Отже, повертаємося до проблемного питання: у нас є зошит. Що потрібно зробити щоб він загорівся?  Так, дійсно,щоб загорівся папір його необхідно підігріти до певної температури, яку називають температурою займання. Для кожної речовини існує своя температура.                                                                                          

Складання та заповнення таблиці.  

                     Речовина

   Температура займання   

білий фосфор

400С

деревина

2700С 

вуглець

3500С

 азот

25000С

  А що ще потрібно,щоб зошит продовжував горіти? (відповіді учнів). Так, доступ повітря, до складу якого входить кисень.                                                                                   Отже, умовами виникнення горіння є:                                                                         - наявність горючої речовини;                                                                                         - доступ кисню;                                                                                                                  - досягнення температури займання.   

Демонстраційний дослід (горіння ).                                                                                            Що потрібно зробити щоб припинити горіння? (відповіді учнів). Так, щоб припинити горіння потрібно прибрати одну з умов: доступ кисню, знизити температуру.                                                                                                                 Отже, умовами припинення горіння є:                                                                                       - зниження температури;                                                                                                              - перекрити доступ кисню.                                                                                                                                 2. Маркування небезпечних речовин                                                                                   Розповідь вчителя                                                                                                                                                                                    В наш час існує безліч речовин,серед них є небезпечні. Тому всі речовини маркують. (слайд)

  Інші позначення небезпечних речовин – на останньому форзаці підручника, намагайтеся їх запам’ятати.

Але є і негорючі речовини (благородні метали, інертні гази, тканина одягу для пожежників).                                                                                                                                                                       

ІV Закріплення вивченого матеріалу, узагальнення і систематизація знань

А) Хвилинка – цікавинка: 

- Рідкий кисень, як і залізо, притягується до магніту.

- Організм дорослого чоловіка щодоби споживає приблизно 900 г кисню, а жінки – 600 г (задача про класну кімнату).

Б) Складання «хімічного сенкану» (тема – кисень, горіння, хімія). Наприклад,

Наука -

          Природнича, експериментальна;

          Навчає, пояснює, зачаровує.

          Відкриває невідомий світ речовин -

          Хімія.

          В) Гра: «Я можу використати вогонь…»

Макет свічки учні передають один одному продовжуючи фразу: «Я можу використати цей вогонь для того, щоб…» (розпалити вогнище, приготувати в турпоході обід, освітити приміщення, створити святкову атмосферу, для медитації і т.д.).

Г) 1. Хімія і література. Вам пропонується два уривки із творів українських письменників; визначте про яку умову припинення горіння йде мова: А). Сліпий дідусь з бандурою втікав. Бандура горіла, він її руками гасив, від бандури зайнялася борода. Дід робився подібним до  огненного стовпа. Мотря припала до нього. Скинула жупан і обгорнула бандуру, Любов Федорівна долонями гасила обсмалене дідове волосся. Огненний стовп погасав (Богдан Лепкий. Мазепа). Б). Але що могли зробити ці люди? Бігали, носили відрами воду, хлюпали на вогонь, а він горів усе дужче. Суха солома, як порох, бралася враз огнем, скоро він до неї доторкався (Борис Грінченко. Серед темної ночі).    

2. Хімія і біологія.  Смітні кури Австралії відкладають свої яйця в гнізда, які вони будують, згрібаючи в купу пріле   листя, траву і землю. Час від часу самець засовує свій дзьоб в купу, після чого частково розкидає або, навпаки, підгортає її. Який процес відбувається в гнізді? Поясніть поведінку птаха.     3.  Хімія і сільське господарство. Сире зерно не можна зберігати у великих купах. Воно може обвуглитися і навіть самозайнятися. Поясніть, чому це відбувається. Щоб зберегти зерно, його час від часу перелопачують. Поясніть, чому це необхідно робити.

V Висновки

(роблять учні відповідно до мети уроку)

Рефлексія (зробити самооцінку стосовно рівня знань теми)

Людина може довго дивитися, як тече вода, горить вогонь. Я бажаю вам лише такого вогню, який горітиме у ваших душах і серцях і зігріватиме теплом оточуючих людей.

VІ Підведення підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання

Опрацювати параграф 28; виконати вправу 7;

навчальні проекти: «Окиснення й екологічні проблеми нашої планети», «З історії відкриття сірників», «Чому горить сірник?»;

творче завдання «Я – репортер». Візьміть інтерв’ю у пожежника на тему «Чому виникають пожежі, як їх гасити та запобігати?»;

скласти пам’ятку «Якщо виникла пожежа…»

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
27 вересня
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку