Урок хімії за темою "Багатоатомні спирти. Гліцерол"

Про матеріал
Урок хімії за темою "Багатоатомні спирти. Гліцерол". ознайомити учнів зі складом та будовою багатоатомних спиртів. формувати уявлення про взаємозв'язок властивостей та будови
Перегляд файлу

Старобільський ліцей №3 Старобільської міської ради

Луганської області

 

 

 

 

 

ЛИСОГОР ЛЮДМИЛА ПАВЛІВНА

 

 

 

 

 

УРОК  ХІМІЇ

 10 клас

за темою:

Багатоатомні спирти. Гліцерол.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Старобільськ - 2022

 

Тема: Багатоатомні спирти. Гліцерол.

Цілі:

  • ознайомити учнів зі складом та будовою багатоатомних спиртів;
  • формувати уявлення про взаємозв’язок властивостей та будови;
  • визначити вплив кількості гідроксогруп на хімічні властивості спиртів;
  • розглянути зв'язок між властивостями та застосуванням багатоатомних спиртів;
  • розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати й робити висновки;
  • розвивати творчі здібності учнів;
  • виховувати інтерес до хімії;
  • формувати комунікативну та трудову компетенції й науковий світогляд учнів;
  • залучати учнів до творчої діяльності.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Форма уроку: урок-лекція (урок-дослідження).

Методи роботи: проблемно-пошукова бесіда, колективне обговорення, демонстрація, лабораторний дослід, робота з підручником, повідомлення учнів (презентація), інтерактивні методи.

Обладнання: порцелянова чашка, штатив з пробірками, нагрівальний прилад.

Реактиви: гліцерол, розчини купрум (ІІ) сульфату та натрій гідроксиду, універсальний індикатор.

 

 

 

 

 

 

Хід роботи

І. Організаційний етап.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліц опитування:

  1. Які оксигеновмісні сполуки Вам відомі? (Спирти).
  2. Яку функціональну групу вони мають? (Гідроксильну).
  3. Чи можемо віднести спирти до класу кислот, адже, як відомо, кислоти також виділяють водень під час взаємодії з металами? (Ні).

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

  • Мандруємо Україною

В Україні відоме джерело краси та молодості «Юзя». До нього приходили й приходять дівчата та жінки вмиватися. Вірять, ніби ця джерельна вода надає краси та продовжує молодість.

Де і Україні це джерело? (В Трускавці).

Як воно пов’язане з темою нашого уроку? (Містить гліцерол).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Вступ.

Сьогодні ми познайомимося на прикладі гліцерола з багатоатомними спиртами.

  1. Склад і будова багатоатомних спиртів.
  2. Номенклатура багатоатомних спиртів.

Запишіть структурну формулу пропан-1,2,3-ола, пропан-1-ола.

        Н   Н    Н

Н – С – С – С → О ← Н            СН2 – СН – СН2

        Н   Н    Н                              О–Н    ОН   ОН

Поміркуйте! Як вплине збільшення кількості гідроксогруп на хімічні властивості спиртів? Зверніть увагу на те, що гідроксогрупи знаходяться при різних атомах Карбону!

Питання! А чи можуть вони знаходитися при одному атомі Карбону?

Підказка! Яка неорганічна речовина Вам відома, що має декілька  гідроксогруп сполучених з одним атомом Карбону?

Н2СО3:   О=С – О – Н  → Н2О + СО2

                     О – Н

  1. Властивості гліцеролу:

А) фізичні:

Робота з підручником. Повторіть фізичні властивості . (В’язкий за рахунок більшого числа водневих зв’язків. Безбарвна, без запаху, гігроскопічна, сиропоподібна рідина , солодка на смак. Вперше одержали у ХVІІІ ст. з маслинової олії, тому має назву «олійний цукор». Температура кипіння =290 0С.) Спрогнозуйте розчинність гліцеролу у воді.

Демонстрація

Виявлення розчинності гліцеролу у воді

До пробірки, що містить 1мл дистильованої води додаємо 3-4 краплі гліцеролу. Енергійно збовтуємо. Спостерігаємо розчинення гліцеролу й однорідність розчину.

Б) Хімічні:

Хімічні властивості гліцеролу подібні до властивостей одноатомних спиртів. Виявляє кислотні властивості, які в нього виражені сильніше ніж в одноатомних насичених спиртів. В реакцію може вступати як одна, дві або всі гідроксогрупи.

 Завдання на картках:

1.Спільні властивості спиртів:

Складіть рівняння реакції з натрієм:

  1. 3Н5(ОН)3 + 6 Na → 2С3Н5(ОNa)3 + 3H2

2) Складіть рівняння реакції з гідроген галогенідами на прикладі гідроген броміду (НВr):

С3Н5(ОН)3 + 3 HBr → С3Н5Br3 + 3H2O

                                  1,2,3-трибромпропан

2.Особливості багатоатомних спиртів:

1) На відміну від одноатомних спиртів, гліцерол взаємодіє з гідроксидами важких, малоактивних і лужних металів:

С3Н5(ОН)3 + 3 NaОН → С3Н5(ОNa)3 + 3H2О

  1. Взаємодія гліцеролу з нітратною кислотою:

С3Н5(ОН)3 + 3 HONO2          С3Н5(ONO2)3 + 3H2O

                                                нітрогліцерин

Що Вам про нього відомо? А якщо я скажу «динаміт»? Це нітрогліцерин з інертними наповнювачами або стійкими органічними сполуками (парафін) від удару чи детонації вибухає.

 

3.Індивідуальне завдання:

Складіть рівняння реакції та розгляньте її як окисно-відновну:

4 С3Н5(ONO2)3  → 12 СО2 + 10 H2O + 6 N2 + 7 O2

2 О-2 – 4e- → О20            20    5    окиснення       відновник

2 N+5 + 10e- → N20                 4     відновлення   окисник

 

Лабораторне дослідження

Якісна реакція на багатоатомні спирти

Налийте в пробірку 1мл розчину натрій гідроксиду. Додайте 3-4 краплі купрум (ІІ) сульфату. Утворюється блакитний осад:

2NaOH + CuSO4 → Cu(OH)2↓+ Na2SO4

До осаду долийте водний розчин гліцеролу. Суміш енергійно збовтайте. Що відбувається з осадом? Якого забарвлення набуває розчин? (Яскраво-синій колір). Що Вам відомо про цю реакцію? (Якісна реакція на багатоатомні спирти).

 Окиснення.

1.Гліцерол горить на повітрі.

Демонстрація

Невелику кількість гліцеролу в порцеляновій чашці нагрівають і підпалюють за допомогою скіпки. Горить майже безбарвним полум’ям.

2 С3Н8О3 + 7О2 → 6СО2 + 8Н2О

2.Окиснення може бути і неповним з утворенням різних оксигеновмісних сполук, наприклад альдегідів, карбонових кислот, тощо.

Зробіть висновок щодо властивостей гліцеролу.

(Я вважаю, що гліцерол більше ніж насичені одноатомні спирти нагадує кислоту. Але ні гліцерол, ні його розчин не змінюють забарвлення індикаторів. З будови витікає, що від більш активна речовина. На прикладі гліцеролу ми відстежуємо положення теорії Бутлерова: властивості речовин визначаються їх будовою та взаємним впливом атомів та груп атомів один на одного.

  1. Добування гліцеролу:

Традиційним методом добування гліцеролу в промисловості є гідроліз жирів. Для технічних цілей добувають з пропена. В лабораторних умовах – з допомогою реакцій відповідних галогенопохідних вуглеводнів з водними розчинами лугів.

С3Н5Br3 + 3 КОH(водн.) → С3Н5(ОН)3 + 3 КBr

 

  1. Застосування гліцеролу. (Презентація)
  2.  

V. Домашнє завдання

§15 та конспект опрацювати, вправа 112(високий рівень), 111

 

VІ. Підсумки уроку

Немає у світі пагорба, якого наполегливість урешті-решт не досягне.

Ч. Діккенс

Гра «Вірю – не вірю»

  1. Спирти – це органічні сполуки, які містять гідроксогрупи. +
  2. Гліцерол належить до одноатомних спиртів. –
  3. Спільна властивість спиртів – взаємодія з активними металами. +
  4. Усі спирти можна виявити за допомогою свіжевиготовленого купрум (ІІ) гідроксиду. –
  5. Гліцерол в природі у вільному стані зустрічається. –
  6. Джерело  краси та молодості «Юзя» містить похідні гліцерола. +
  7. Для помякшення шкіри використовують етанол. –

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
1250
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку