Урок "Хімічна формула речовин"

Перегляд файлу

План-конспект уроку з використанням інтерактивних, проектних технологій та методу проблемного навчання. Вчитель хімії Пологівської ЗОШ І – ІІ ст. №6 Шаповал Людмила Вікторівна

Поурочний план уроку в 7 класі

Тема: Хімічні формули речовин.

Мета:

  • сформувати уявлення про спосіб запису складу речовин;
  • навчити складати, записувати і читати хімічні формули;
  • виробляти навички аналізувати якісний та кількісний склад речовини за хімічною формулою;
  • розвивати пізнавальну активність, вміння аналізувати;
  • виховувати взаємоповагу;
  • продовжити формувати компетентності: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрові, соціальні, здорового життя під час реалізації проектів і роботи з хімічними сполуками.

Очікувані результати: учні пояснюють зміст хімічних формул; описують якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; висловлюють судження про багатоманітність речовин; виробляють власні ставлення до природи як найвищої цінності.

Базові поняття і терміни: хімічна формула, індекс, хімічний символ, коефіцієнт

Обладнання: роздатковий матеріал, підручник «Хімія 7 клас» Попель П.П., Крикля Л.С.. 2016.

Реактиви: вода, сіль, цукор, гліцерин, сода, глюкоза, пероксид водню, етиловий спирт, крейда

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Основні методи навчання: проблемне навчання, репродуктивні; частково-пошукові; пояснювально-ілюстративні – евристична бесіда, фронтальна бесіда, розповідь з елементами бесіди; наочні – демонстрація, робота з підручником, схемами, роздатковим матеріалом; практичні - виконання міні-проектів, захист навчальних проектів; інтерактивні.

Структура уроку

  1.               Організаційний етап                                                                     1 хв
  2.               Перевірка домашнього завдання. Актуалізація знань. Мотивація навчальної діяльності.                                                                             10 хв                                       
  3.               Повідомлення теми, мети, завдань уроку                                    1 хв    
  4.               Етап засвоєння нових знань                                                          14 хв
  5.               Узагальнення і систематизація знань                                           15 хв
  6.               Домашнє завдання                                                                          1 хв                                                                            
  7.               Рефлексія                                                                                         2 хв
  8.               Підсумок уроку                                                                               1 хв


Хід уроку

Організаційний етап

Вітання. Сьогодні наш урок має такий епіграф:

"Недостатньо тільки отримати знання;

їх треба застосувати.

Недостатньо тільки бажати;

треба діяти."

 Йоганн Вольфганг фон Гете.

Давайте почнемо діяти.

І. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності. Перевірка домашнього завдання

За правильне виконання дається картинка для гри «Асоціація»

1. Індивідуальна робота біля дошки № 80

2. Фронтальна робота «Розгадай кросворд»

Розгадавши кросворд отримаєте ключове слово (коефіцієнт) для використання в новій темі.

  1. Речовина утворена двома або більшою кількістю хімічних елементів.
  2. Хімічний елемент з відносною атомною масою 20.
  3. Загальна назва простих речовин які  проводять електричний струм, перебувають в твердому агрегатному стані, крім ртуті
  4. Назва простої речовини яка світиться в темряві, тому спочатку мала назву «холодний вогонь». (Хімічний елемент 3 періоду, V групи)
  5. Горизонтальний ряд хімічних елементів в періодичній системі
  6. Хімічний елемент з порядковим номером 30
  7. Назва хімічного символу який вимовляється ен
  8. Назва хімічного символу походить від назви частини світу, має заряд ядра +63
  9. Загальна назва простих речовин серед яких лише бром в рідкому стані, всі інші або в газоподібному, або в твердому
  10.  Речовина утворена одним елементом

3. Гра «Асоціація» 1

Два малюнки: хімік, формули. Складіть слово. Очікувана відповідь: хімічна формула.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Разом з учнями визначаємо тему, завдання уроку, очікування від уроку. Очікувана відповідь: навчитися складати, записувати і читати хімічні формули

ІІІ. Етап засвоєння знань

Гра «Асоціація» 2

Малюнки: конверт з індексом, хімічними символами. Очікувана відповідь: індекс, хімічний символ.

Проблемне запитання

Як ви думаєте, що об’єднує індекс і хімічний символ з хімічною формулою. Очікувана відповідь: хімічна формула складається з хімічних символів та індексів.

За допомогою підручника §13 сторінка 81 записуємо визначення понять хімічна формула.

Інтерактивна вправа «Ми партнери»

На демонстраційному столі хімічні стакани з речовинами: вода, сіль, цукор, гліцерин, сода, глюкоза, пероксид водню, етиловий спирт, крейда. Вчитель зачитує назви і запитує, що потрібно знати про ці речовини, щоб записати  хімічну формулу. Очікувана відповідь: з яких хімічних елементів складаються і скільки хімічних елементів входить до складу даної речовини.

Під кожним стаканом формула речовини. Разом з учнями даємо характеристику за якісним і кількісним складом.

H2O, NaCl, C12H22O11, C6H12O6, C3H8O3, NaHCO3, H2O2, C2H6O.

 На одній з карток запис 5 SO2. Що означає цей запис? Вчитель піднімає картку з кросвордом з виділеним словом коефіцієнт. Пояснює для чого застосовується коефіцієнт в формулах.

 За хімічною формулою можна не тільки визначити кількісний і якісний склад, а й прочитати її. Для цього ви повинні знати вимову хімічних символів. Давайте прочитаємо наші формули. Очікувана відповідь: аш-два-о, натрій-хлор, це-дванадцять-аш-двадцять-два-о-одинадцять…

 Запишіть за допомогою формул та коефіцієнтів:

1. Три молекули азоту, кожна з яких складається з двох атомів Нітрогену.

2. Молекулу кисню, що складається з двох атомів Оксигену.

3. Молекулу ортофосфатної кислоти, до складу якої входить три атоми Гідрогену, атом Фосфору, чотири атоми Оксигену.

4. Три окремих атоми Гідрогену.

5. П’ять молекул води.

Запишіть формули речовин: хром-два-о-три, це-аш-чотири, аш-два-ес-о-чотири, ен-о-два, ферум-о.

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Учні вибирають собі картки різного кольору і обєднуються в групи:

1 група. Виготовлення віконного скла. На листках формату А-3 складають схему: вихідні речовини (формули) білий кварцовий пісок SiO2, сода Na2CO3, вапняк або крейда CaCO3. Приблизний склад віконного скла: Na2O, CaO, 6SiO2. 

Завдання. Охарактеризувати якісний і кількісний склад, написати як кожна з них читається.

2 група. Виготовлення твердого мила. На листках формату А-3 складають схему: вихідні речовини (формули) гліцерин C3H8O3 , їдкий натр NaOH, борна кислота H3BO3, діоксид титану TiO2, стеаринова кислота C17H35COOH. Склад твердого мила C17H35COONa. 

Завдання. Охарактеризувати якісний і кількісний склад, написати як кожна з них читається.

V. Домашнє завдання

§ 13 опрацювати, відповідати на запитання сторінка 83, стор. 84 з. 90 - 94 два на вибір, творче завдання вірші, загадки про речовини.

VІ. Рефлексія

 Вправа «Незакінчене речення»

«Я прожив цю годину недаремно, тому що …»

VІІ. Підсумок  уроку

Оцінювання роботи учнів.

 


Додатки

«Розгадай кросворд»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Гра «Асоціація» 1

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\блог\хіміки.pngC:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\блог\формули.jpg

Гра «Асоціація» 2

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\блог\depositphotos_168244626-stock-video-potassium-block-on-the-pile.jpg    C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\блог\індекс.jpg

Узагальнення і систематизація знань

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\блог\вікно.jpg  C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\блог\мило.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ципльонок Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
1531
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку