Урок " Хімічні елементи в періодичній системі"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Хімічні елементи їх поширення в періодичній системі", розроблений для учнів 7 класу за підручником Григорович
Перегляд файлу

Тема: Хімічні елементи, їх поширення в періодичній системі

Мета :

  • Розширити знання про будову атома.
  • Ознайомити з сучасною номенклатурою назв та символів хімічних елементів, а також з історією їх виникнення. Вивчити періодичну систему хімічних елементів, її структуру та принципи розміщення елементів.
  • Навчити використовувати періодичну систему як довідковий інструмент для характеристики хімічних елементів.
  • Розвивати логічне мислення, аналітичні навички, здатність до порівняння та встановлення причинно-наслідкових зв'язків, а також здатність до самостійного пошуку інформації.
  • Виховувати пізнавальний інтерес до хімії та бажання творчо працювати.

Обладнання:

  Мультимедійне обладнання (комп’ютер, інтерактивна дошка, мобільні пристрої учнів).

  Підручник "Хімія 7 клас" автора Григорович О. В., 2015 рік.

  Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.

  Роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований урок з елементами медіаграмотності.

Форми та прийоми роботи: евристична бесіда, робота з мультимедійним обладнанням, підручником, роздатковим матеріалом, робота в групах; «мозковий штурм», «хмара слів», «маркування тексту», демонстрація відеоролику, інтерактивні вправи LearningApps.org, «працюємо з інформацією».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання, перевірка присутніх.

Доброго дня! Наше заняття ми почнемо з традиційного обміну позитивними емоціями та чарівними словами один з одним.

ІІ. Опитування попереднього матеріалу.

  • Яку тему ми охопили на минулому занятті? (На попередньому занятті ми розглядали структуру атома, йони, а також назви та символи хімічних елементів).
  • Які завдання були призначені для виконання вдома, крім вивчення теоретичного матеріалу? (Створення карток із назвами хімічних елементів).
  • Перевіримо рівень освоєння теоретичного матеріалу, який ми вивчали раніше.

Виконайте завдання

Завдання 1

  1. Хімія є наукою, що досліджує хімічні речовини.
  2. Усі хімічні речовини можуть бути частинами чистих речовин або сумішей.
  3. Суміш вважається однорідною, якщо компоненти суміші можна помітити без застосування спеціальних засобів.
  4. Прикладами однорідних сумішей є повітря, молоко, газована вода і суміш олії з водою.
  5. До неоднорідних сумішей можна віднести кров, ґрунт, дощову воду і суміш піску з водою.
  6. Речовина складається з молекул, а молекули в свою чергу складаються з атомів.

Завдання 2
Прочитати слідуючи хімічні елементи:
S, Na, K, Ca, H, C, O, P, Cl, Mg, Al, He.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ. Етап засвоєння знань

1. Фронтальна бесіда

       Що означає термін "хімічний елемент"? Прогнозована відповідь: Хімічним елементом називається вид атомів з певним зарядом ядра.

Давайте працюватимемо з таблицею.

     Від яких джерел походять сучасні українські назви хімічних елементів? Прогнозована відповідь: Сучасні українські назви хімічних елементів походять від латинських назв.

     З якої форми писати назви хімічних елементів? Прогнозована відповідь: Назви хімічних елементів пишуться з великої літери.

     Що означає символ хімічного елементу? Прогнозована відповідь: Символ хімічного елементу - це скорочене позначення елемента.

      Назвіть приклади хімічних елементів, вимова яких не збігається з їхньою назвою? Прогнозована відповідь: Гідроген, Карбон, Нітроген, Оксиген, Флуор, Силіцій, Фосфор, Сульфур, Меркурій.

       Прошу проголосити символи цих хімічних елементів. Прогнозована відповідь: H, C, N, O, F, Si, P, S, Hg.

       Хто запропонував використовувати символи хімічних елементів, що складаються з однієї латинської літери, або двох літер у разі збігу перших літер? Прогнозована відповідь: Шведський хімік Якоб Берцеліус у 1814 році.

2. Розповідь вчителя

     Ученим відомо було декілька елементів, таких як золото, срібло, мідь, залізо, олово, свинець і сірка. Люди намагалися дати їм назви та позначення.

Алхіміки вірили, що в природі існує лише сім металів - вони пов'язували ці сім металів з планетами, числом днів у тижні та іншими аспектами людського життя. Кожен метал мав свої символи, які лише алхімік розумів.

       Поняття елементів має свої коріння в філософії античного періоду, зокрема від Арістотеля, який вважав, що всі речовини складаються з п'яти елементів: землі, води, повітря, вогню та ефіру. Слово "елемент" в перекладі означає "складова частина".

У символіці Джона Дальтона для кожного елемента атом був зображений у вигляді кружечка, а на полі зображення були рисочки, крапочки або початкові літери англійських назв елементів. Хоча ці знаки мали певне поширення, вони були не дуже зручні для використання.

       Переглядаючи поняття "хімічний елемент", можна провести аналогію з буквами. Так само, як з невеликої кількості букв утворюється велика кількість слів, з невеликої кількості атомів (трохи більше 100) утворюються мільйони різних речовин. Елемент є складовою частиною цілого. Все навколо нас утворене з хімічних елементів.

Розглянемо періодичну систему    

      Вертикальні стовпці Періодичної системи називають групами. 
      У короткому варіанті таблиці їх число дорівнює восьми. Номер групи, 
як правило, збігається з вищою валентністю хімічного елемента, що він 
виявляє у сполуках з Оксигеном. Наприклад, Хлор і Манган розташовані 
у групі VII і мають вищу валентність VII, елементи V групи Фосфор 
і Ванадій — валентність V. 
        Кожну группу розділять на дві підгрупи — головну і побічну. До головної 
підгрупи входять елементи як малих, так і великих періодів, а до побічної — тільки великих періодів. 
        Побічні підгрупи містять тільки металічні елементи (їх називають 
перехідними металами). Іноді головні підгрупи називають А-групами, 
а побічні — В-групами. Наприклад: Флуор розташований у групі VII А, 
а Манган — у групі VII В. 

 Назва - визначення
Періоди -горизонтальний ряд елементів, який починається лужним металом і закінчується інертним газом
Групи-вертикальний ряд елементів, який містить подібні за властивостями елементи.
Підгрупи:

Головні(складаються з елементів малих і великих періодів.)
Побічні(складаються з елементів лише великих періодів.)

   Усі хімічні елементи позначають спеціальними символами — однією або двома латинськими літерами, причому перша літера завжди велика, а друга мала.

    Шведський хімік Й.Берцеліус ввів сучасне позначенняхімічних елементів. Він запропонував використовувати як символи перші літери їх латинських назв. А якщо траплявся збіг перших літер, потрібно додати ще й другу літеру.

 

Sulfur - S,

Silicium–Si

Сarboneum – C,

Chlorum - Cl

Hydrogenium – H,

Нydrargyrum–Hg

Наприклад, водень позначають символом H, сульфур — символом S, ферум — символом Fe, кисень — символом O, хлор — Сl і т. д. Сучасні символи хімічних елементів були введені на початку XIX ст.

      Чи в довільному порядку розміщені елементи? Ні. Ми вже знаємо, що хімічний елемент утворено одним видом атомів, а атоми мають свій заряд, отже, хімічні елементи розміщені в таблиці у відповідності до збільшення заряду ядра: від меншого до найбільшого.

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Завдання 1
Дайте характеристику хімічному елементу:
І варіант Сульфуру
ІІ варіант Нітрогену
І варіант
• Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
• 3
• VІ
• Головна
• 16
• Сульфур
• S
ІІ варіант
• Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
• 2
• V
• Головна
• 7
• Нітроген
• N
V. Рефлексія

Вправа «Незакінчене речення»

Сьогодні я дізнався…

Мені сподобалося…

VI. Домашнє завдання

Опрацювати параграф в підручнику, зробити картки 5 хімічним елементам з характеристикою кожного елемента.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
14 січня
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку