Урок. Хімічні реакції та явищ, що їх супроводжують.
Цілі уроку:
освітня: повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища, з’ясувати їхні істотні відмінності;
сформувати поняття про хімічні реакції;
визначити ознаки реакцій та умови їх перебігу.
розвивальна: розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним, робити висновки, логічно мислити.
виховна: виховувати почуття відповідальності, творчий підхід до навчання, любов та інтерес до предмета, потребу учитися та набувати знання.
Тип уроку: поглиблення знань, вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: фронтальна робота, демонстраційний експеримент, письмова самостійна робота (тести в малюнках) із самоперевіркою, експериментальна групова робота за опорними схемами.
Обладнання та реактиви: пробірки, колби, сірники, спиртівка, дерев’яний тримач, скляна паличка, штатив для пробірок, моделі молекул води, кисню, водню.
Pb(NO3)2, KI, CuO, HCl, CuSO4, KOH, Mg, H2SO4 (конц.), NH4NO3, H2O, C12H22O11, фенолфталеїн, метилоранж, BaCl2, CaCO3, NaHCO3, Ni(OH)2, FeCl3, AgNO3, Zn, NH4CNS, CuCl2, Na3PO4, MnCl2.
Хід уроку:
Привітання. Оголошення теми уроку та цілей уроку.
Бесіда:
Листя геть все пожовтіло,
Що за результат класичний
Він хімічний чи фізичний?
І ставок вже не пізнати
Там, де була рідина,
Лиш дзеркальна площина.
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне?
А тепер візьміть листочки, напишіть прізвище та варіант, роздивіться малюнки та напишіть буквиний диктант.
а) – це фізичне явище, б) – хімічне явище. (4 хв.)
а тепер перевірте себе (відповідь на екрані) і поставте оцінку.
За кожну правильну відповідь – 2 бали.
Здайте листочки.
А тепер запишемо тему уроку.
Питання до класу.
(Малюнок на дошці)
H2O H2+O2
реагент продукти реакції
Зараз ми будемо досліджувати хімічні реакції та визначати їх ознаки.
Які основні правила ми повинні пам’ятати при роботі з реактивами? Визначте, які правила я порушую, коли виконую дослід.
Для виконання дослідів запрошую за демонстраційний стіл 2 учня, а ми з вами уважно спостерігаємо за ознаками реакцій і замальовуємо схеми відносно до реакцій, які побачимо.
(На дошці опорні схеми)
Ознаки хімічних реакцій:
, t0
Mg+O2 MgO
екзотермічна
ендотермічна
зникнення запаху)
Лабораторний дослід №1
І учень
CuO+HCl (зміна кольору)
Лабораторний дослід №2
ІІ учень
Pb(NO3)2+KI (зміна кольору)
Знайдіть ознаку реакції на схемі та замалюйте її.
Лабораторний дослід №3
І учень
CuSO4+KOH (утворення осаду)
Яка ознака реакції?
А тепер продовжимо реакцію.
Cu(OH)2+H2SO4 (зникнення газу)
Лабораторний дослід №4
І учень
Підпалює бенгальський вогонь
ІІ учень
NaHCO3+H2SO4 (утворення газу)
Які ви бачите ознаки реакцій?
Замалюйте у зошитах ці схеми.
Лабораторний дослід №5
Демонстрація (виконує вчитель)
H2SO4 (конц.)+ H2О (виділення тепла)
NH4NO3+ H2О (поглинання тепла)
Як називаються проведені реакції?
Учні-експерементатори отримують оцінки і сідають на місця.
Лабораторний дослід №6
H2SO4 (конц.)+ цукрова пудра (зміна кольору і запаху)
Зверніть увагу на схеми на дошку, що може означати знак? Є такі реакції що відбуваються з утворенням електроенергії. Вони застосовуються на атомних станціях.
Групова експериментальна дослідницька робота.
Проведіть реакції між речовинами, які вам видані на столах та відмітьте ознаку реакції по своїй схемі у зошиті.
Питання до класу.
Зробіть висновки.
Опрацювати §10, виконати завдання 1,7 ст. 60, завдання 8* (творче) розглянути мал. 47 ст. 58 та сформулювати запитання до нього.
Виставлення оцінок.
Що найбільше сподобалось на уроці?
Які виникли труднощі на уроці?
Що ви досягли на уроці?
До нових зустрічей на уроках хімії.