Урок "Хімічні реакції та ознаки явищ, що їх супроводжують".

Про матеріал
Тип уроку: поглиблення знань, вивчення нового матеріалу. Форми роботи: фронтальна робота, демонстраційний експеримент, письмова самостійна робота (тести в малюнках) із самоперевіркою, експериментальна групова робота за опорними схемами. При актуалізації знань використані вірші, загадки для визначення хімічних та фізичних явищ, розроблений буквений диктант із самоперевіркою. При вивченні нового матеріалу використані опорні малюнки та схеми, демонстрація дослідів з описом явищ, які супроводжують реакції. При закріплені знань запропонована групова експерементальна дослідницька робота..
Перегляд файлу

Урок. Хімічні реакції та явищ, що їх супроводжують.

Цілі уроку:

освітня: повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища, з’ясувати їхні істотні відмінності;

 сформувати поняття про хімічні реакції;

 визначити ознаки реакцій та умови їх перебігу.

  розвивальна: розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним, робити висновки, логічно мислити.

виховна: виховувати почуття відповідальності, творчий підхід до навчання, любов та інтерес до предмета, потребу учитися та набувати знання.

Тип уроку: поглиблення знань, вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: фронтальна робота, демонстраційний експеримент, письмова самостійна робота (тести в малюнках) із самоперевіркою, експериментальна групова робота за опорними схемами.

Обладнання та реактиви: пробірки, колби, сірники, спиртівка, дерев’яний тримач, скляна паличка, штатив для пробірок, моделі молекул води, кисню, водню.

 Pb(NO3)2, KI, CuO, HCl, CuSO4, KOH, Mg, H2SO4 (конц.), NH4NO3, H2O, C12H22O11, фенолфталеїн, метилоранж, BaCl2, CaCO3, NaHCO3, Ni(OH)2, FeCl3, AgNO3, Zn, NH4CNS, CuCl2, Na3PO4, MnCl2.

Хід уроку:

  1. Організація класу.

Привітання. Оголошення теми уроку та цілей уроку.

  1. Актуалізація опорних знань.

Бесіда:

  1. Що ви розумієте під словом «явище»?
  2. Які явища розглядає наука хімія?
  3. Які явища відносять до фізичних, а які до хімічних?
  4. Про які явища йде мова у віршах?
  1. Осінь стала вмить до діла –

Листя геть все пожовтіло,

Що за результат класичний

Він хімічний чи фізичний?

  1. Взимку стало холодати

І ставок вже не пізнати

Там, де була рідина,

Лиш дзеркальна площина.

Що за диво кристалічне?

Це фізичне чи хімічне?

А тепер візьміть листочки, напишіть прізвище та варіант, роздивіться малюнки та напишіть буквиний диктант.

а) – це фізичне явище, б) – хімічне явище. (4 хв.)

а тепер перевірте себе (відповідь на екрані) і поставте оцінку.

За кожну правильну відповідь – 2 бали.

Здайте листочки.

  1. Вивчення нового матеріалу.

А тепер запишемо тему уроку.

Питання до класу.

  1. До яких явищ відносяться хімічні реакції?
  2. Що таке хімічні реакції?
  3. Що відбувається з речовинами під час хімічних реакцій?

(Малюнок на дошці)

 

 

 

 

 

 H2O        H2+O2

реагент             продукти реакції

Зараз ми будемо досліджувати хімічні реакції та визначати їх ознаки.

Які основні правила ми повинні пам’ятати при роботі з реактивами? Визначте, які правила я порушую, коли виконую дослід.

  1. Виконую досліди, які забажаю, не узгоджую з вчителем.
  2. Заглядаю у пробірку, де знаходиться речовина (у пробірці H2O) нахиляюсь над хімічним посудом.
  3. Близько підвожу ніс до пробірки, коли визначаю запах речовини.
  4. При нагріванні спочатку не прогріваю всю пробірку.

Для виконання дослідів запрошую за демонстраційний стіл 2 учня, а ми з вами уважно спостерігаємо за ознаками реакцій і замальовуємо схеми відносно до реакцій, які побачимо.

(На дошці опорні схеми)

Ознаки хімічних реакцій:

  1.                                      (зміна кольору)

 

 

  1.                                       (утворення осаду)

 

 

  1.                                       (утворення газу)

 

 

  1.                                       (виділення світла та тепла)

                                 , t0

 

Mg+O2            MgO      

 

 

                                                 екзотермічна

  1.   Р          t0

 

                                                   ендотермічна

  1.   Р          t0  

 

          

  1.                                                                                    (утворення запаху або

                                                                                             зникнення запаху)  

 

 

 

 

  1.                                (утворення електричного струму)                                                                     

 

Лабораторний дослід №1

І учень

CuO+HCl         (зміна кольору)

Лабораторний дослід №2

ІІ учень

 Pb(NO3)2+KI         (зміна кольору)

Знайдіть ознаку реакції на схемі та замалюйте її.

Лабораторний дослід №3

І учень

 CuSO4+KOH         (утворення осаду)

Яка ознака реакції?

А тепер продовжимо реакцію.

Cu(OH)2+H2SO4          (зникнення газу)

Лабораторний дослід №4

І учень

Підпалює бенгальський вогонь

ІІ учень

 NaHCO3+H2SO4         (утворення газу)

Які ви бачите ознаки реакцій?

Замалюйте у зошитах ці схеми.

Лабораторний дослід №5

Демонстрація (виконує вчитель)

H2SO4 (конц.)+ H2О       (виділення тепла)

NH4NO3+ H2О        (поглинання тепла)

Як називаються проведені реакції?

Учні-експерементатори отримують оцінки і сідають на місця.

Лабораторний дослід №6

H2SO4 (конц.)+ цукрова пудра        (зміна кольору і запаху)

Зверніть увагу на схеми на дошку, що може означати      знак? Є такі реакції що відбуваються з утворенням електроенергії. Вони застосовуються на атомних станціях.

  1. Закріплення знань.

Групова експериментальна дослідницька робота.

Проведіть реакції між речовинами, які вам видані на столах та відмітьте ознаку реакції по своїй схемі у зошиті.

Питання до класу.

  1. Які реакції ви провели з якими ознаками?
  2. Що ви робили для того, щоб речовини почали реагувати? (змішати речовини).
  3. Багато речовин з якими ви працювали були твердими. Що зробила лаборант, коли готувала вам досліди?

Зробіть висновки.

  1. Що необхідно для того, щоб розпочалася реакція? (плакат з малюнками).
  1. Розчинити речовини (подрібити).
  2. Змішати.
  3. Довести до певної температури.
  1. Які треба скласти умови, щоб припинити реакцію? Наприклад, при пожежі реакцію горіння?
  2. Напишіть схему реакції горіння сірки.
  1. Домашнє завдання.

Опрацювати §10, виконати завдання 1,7 ст. 60, завдання 8* (творче) розглянути мал. 47 ст. 58 та сформулювати запитання до нього.

  1. Підбиття підсумків уроку.

Виставлення оцінок.

Що найбільше сподобалось на уроці?

Які виникли труднощі на уроці?

Що ви досягли на уроці?

До нових зустрічей на уроках хімії.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Потоцька Олена
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
3 червня 2021
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку