Урок "Хімічні властивості алкенів і алкінів"

Про матеріал
Урок хімії для 9 класу"Хімічні властивості алкенів і алкінів" . Тема 3 "Найважливіші органічні сполуки"
Перегляд файлу

9 кл________ Дата______________

Урок № 37

Тема: Хімічні властивості алкенів і алкінів

Мета:

  • навчальна:  ознайомити учнів з  хімічними властивостями алкенів і алкінів на прикладі етилену і ацетилену: реакції окиснення і приєднання.
  • розвивальна: формувати навички й уміння складати рівняння хімічних реакцій, удосконалювати уміння навички та вміння складати структурні формули й давати назви органічним сполукам
  • виховна: виховувати уважність, старанність та інтерес до предмету хімії

 

Місце уроку в навчальній темі: поточний урок

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання:  кросворд, підручники, зошити, картки девізу

Хід уроку

І. Організаційний момент

Створення позитивного емоційного настрою.

Логічна вправа «Постав на місце». Складіть девіз уроку із розсипаних слів: вчити, добре, знати, хто, все, хоче, того («Добре того вчити, хто хоче все знати»).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

1. Які гомологічні ряди вуглеводнів ви знаєте?

2. Напишіть загальні формули кожного  з рядів.

Перевірка домашнього завдання:

 Кросворд

«Особливості будови алкенів та алкінів»

 

 

 

 

 

1

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:
1. Кількість гібридних хмар в атомі С в молекулі ацетилену (дві)
2. Міжнародна назва алкену, що містить два атома  С. (етен)
3. Як можна назвати одним словом наступні речовини: етен, пропен, бутен, пентен. (гомологи)
4.  Перший представник  гомологічного ряду  алкенів. (етилен)
5. Кількість гібридних хмар  в атомі  С в молекулі етилену (три)
6. Ненасичені вуглеводні, в молекулах яких   між атомами С є 1 потрійний  зв”язок. (алкіни)
7. Ненасичені вуглеводні, в молекулах яких між атомами С є 1 подвійний зв”язок. (алкени)
8. Який зв”язок обов”язковоо є  в алкенах (подвійний)
По вертикалі:
9. Як  можна назвати  речовину    СН2 = СН – СН2 – СН3 по відношенню до речовини  до речовини        СН2 = С– СН3 

                                                                  |

                                                           СН3     (ізомер)
10. Який зв’язок обов’язково є в молекулах алкінів (потрійний)
11. Перший представник гомологічного ряду алкінів. (ацетилен)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Властивості речовин визначаються будовою речовини. Пригадайте алкани (насичені в.в.). Який зв’язок між атомами С в молекулах алканів? (простий)  Це були не дуже активні речовини.

Який зв’язок між атомами С у алкенів і алкінів? (подвійний і потрійний).

Мета уроку:  з’ясувати як поява кратних зв’язків в будові речовини відображається на   її хімічних властивостях? В які реакції вступають етилен та ацетилен, а також їх гомологи. Що при цьому утворюється? Навчитися писати найпростіші рівняння реакцій.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Хімічні властивості алкенів та алкінів.

І. Реакції окиснення

1) Горіння або повне окиснення

С2Н4 + 3О2 → 2СО2 + 2О +Q   світне полум’я

2Н2 + 5О2 → 4СО2 + 2О +Q   кіптяве полум’я

 

Проблемне питання:Чому етан горить майже безбарвним полум’ям, алкени – світнім, а алкіни – кіптявим?

 

               2∙Ar (C)         24

W(C) =   =         = 0,80  або 80%

 Mr (C2H6)        30

 

               2∙Ar (C)         24

W(C) =   =               = 0,86  або 86%

 Mr (C2H4)        28

 

               2∙Ar (C)          24

W(C) =   =           = 0,92  або 92%

 Mr (C2H2)         26

 

Чим більша масова частка Карбону, тим більш кіптявим буде полум’я. У етану масова частка Карбону найменша – Карбон швидко згорає (етан горить безбарвним полум’ям). У етану  масова частка Карбону більша, тому перед тим як згоріти Карбон розжарюється (ми бачимо світне полум’я). У ацетилена масова частка Карбону найбільша, тому Карбон не весь згорає із-за нестачі кисню (ми бачимо кіптяве полум’я).

2) Часткове окиснення

    КMnO4

С2Н4 + Н2О + О2     CH2CH2

       |          |

      OH    OH

                                етиленгліколь

 

Якісна реакція на кратний зв’язок. Фіолетовий колір калій перманганату знебарвлюється.

 

ІІ. Реакції приєднання

  1. Приєднання водню  ( гідрування, гідрогенізація)

 К

СН2 = СН2 + Н2 → СН3 – СН3

            етен етан

 К

СН ≡ СН + Н2 → СН2 = СН2

  ацетилен етен

 К

СН ≡ СН + 2 Н2 → СН3 – СН3

ацетилен етан

  1. Приєднання галогенів (галогенування)

СН2 = СН2 + Br2 → СН2Br – СН2Br

 

СН ≡ СН + Br2 → СН2 Br = СН2 Br

 

СН ≡ СН + 2Br2→ СНBr2 – СНBr2

 

Якісна реакція на кратний зв’язок. Бурий колір брому знебарвлюється.

 

  1. Приєднання галогеноводнів (гідрогалогенування, гідроген галогенування)

СН2 = СН2 + НBr → СН3 – СН2Br

 

СН ≡ СН + НBr → СН2  = СНBr

 

  1. Приєднання води (гідратація)

СН2 = СН2 + Н2О → СН3 – СН2ОН

 

Добування етилену і ацетилену.

  1.  Дегідрування алканів (відщеплення водню)

 к

С2Н6 → С2Н4 + Н2

                     к

С2Н6 → С2Н2 + 2Н2

  1. Етилен добувають нагріванням етилового спирту з Н2SO4 конц - дегідратація

                Н2SO4

С2Н5ОН       С2Н4 + Н2O

                 t

  1. Ацетилен добувають з кальцій карбіду

 

СаСО3 → СаО + СО2

СаО + 3С → СаС2 + СО

СаС2 + 2Н2О → С2Н2 + Са(ОН)2

 

  1. Ацетилен  добувають термічним розкладом метану.

   1500°С

2СН4         С2Н2 + 3Н2

 

V. Закріплення набутих знань

 

1. Фронтальна бесіда, виконання вправ і задач

1.Порівняйте хімічну активність насичених вуглеводнів (алканів)  і ненасичених вуглеводнів (алкенів і алкінів).

2. Здійснити перетворення:

 

                       CО2          С2Н4Cl2         

                                   

С → СН4 → С2Н2 → С2Н4 → С2Н6 →СО2

                                   

                     С2Н2Br4      С2Н5Cl

 

3. Вам дано дві речовини. Одна з них етан, а  інша – етилен. Запропонуйте, як можна розпізнати  ці речовини.

4. Вкажіть, яку масу хлору може приєднати етен кількістю речовини 0,1 моль.

5.Визначте невідомий вуглеводень у реакції

   хНу + 11О2 → 8СО2 + 6Н2О

2. Рефлексія «Рюкзак»

Кожен з учнів стисло записує на папері відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці, вони візьмуть із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, тематичного оцінювання тощо?» Папірці з відповідями складають у рюкзак (справжній чи уявний). Вибірково знайомляться з відповідями.

VІ. Домашнє завдання:

Опрацювати  §22 , виконати вправу  9 ст 149

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
27 липня 2019
Переглядів
7601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку