Урок "ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ. ЗАСТОСУВАННЯ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ У КУХАРСЬКІЙ СПРАВІ"

Про матеріал
Дана методична розробка уроку буде корисною для викладачів хімії та спецпредметів для посилення розвитку науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх рівнях; створення науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу майбутніх кваліфікованих робітників, які навчаються за професією «кухар; кондитер» та професійної компетентності педагогічних працівників ПТНЗ.
Перегляд файлу

Тема уроку: «ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ. ЗАСТОСУВАННЯ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ У КУХАРСЬКІЙ СПРАВІ»

Цілі уроку:

  • формування ключових компетентностей:
  • спілкування державною мовою;
  • уміння вчитися впродовж життя;
  • екологічна грамотність і здорове життя;
  • інформаційно-цифрова компетентність;
  • математична компетентність;
  • соціальна та громадська компетентність;
  • формування предметних компетентностей:
  • формувати знання учнів про хімічні властивості одноосновних карбонових кислот;
  • показати взаємний вплив карбоксильної групи та вуглеводневого радикала;
  • формувати поняття про кислотність карбонових кислот;
  • показати подібність властивостей карбонових кислот до властивостей неорганічних кислот і ознайомити зі специфічними властивостями карбонових кислот (реакції за карбоксильною групою й вуглеводневим радикалом);
  • одержання етанової кислоти;
  •  з’ясувати галузі використання карбонових кислот;
  •  розвивати вміння й навички складання структурних формул і рівнянь хімічних реакцій на прикладі властивостей карбонових кислот;
  • розвивати хімічну мову;
  • виховувати  інтерес до вивчення хімії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: групова, фронтальна, навчальна лекція, евристична бесіда, демонстрація, лабораторний дослід.

Обладнання: презентація, роздавальний матеріал, хімічні реактиви, хімічний посуд.

Хід уроку

 

І. Організація. Оголошення теми та мети уроку

 «Психологічна настанова».

А   «До успіху».

  Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

  • Не просто слухати, а чути.
  • Не просто дивитися, а бачити.
  • Не просто відповідати, а міркувати.
  • Дружно і плідно працювати.

Б   «Самоналаштування».

  Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю всім одногрупникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

Отже, починаємо!

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

Завдання 1. Візьмемо будь-який одеколон і звичайний оцет. На одну тарілку капнемо кілька крапель одеколону, а на іншу – оцту. Який запах ми відчуємо швидше?

Орієнтовна відповідь: Усім відомо, що запах має здатність поширюватися у просторі завдяки такому явищу, як дифузія молекул. Щоправда, рухливість різних пахучих речовин також буде  різною. Дуже маленькі молекули вільно влітають і вилітають із « замкової щілини » рецептора, тому запахи у речовин із невеликими молекулами переважно відсутні ( це все одно, що відкривати замок голкою: голка входить в замкову щілину, а замок не відкриває ). Тому не пахнуть гази, з яких складається повітря – кисень, азот і вуглекислий газ. Їх молекули дуже малі. Не мають запаху і дуже великі молекули. По-перше, вони настільки великі, що не поміщаються у « замкову щілину »  рецептора. По-друге, у багатьох із них дуже сильні хімічні зв'язки між собою. Тому вони нелеткі. Наприклад, нема запаху у чистого паперу, не пахнуть пластмасові ручки, фарфорові тарілки.

         Першим відчуємо запах одеколону. А ось різкий запах оцту ми відчуємо значно пізніше. Бо ароматичні молекули одеколону є більш леткими, тому в повітрі їх виявиться  більше. Хоча і ті, й ті молекули рухаються до нашого носа майже із однаковою швидкістю, за один і той же час ніс відчує більше молекул одеколону.

ІІI. Актуалізація опорних знань

Прийом «Кросенс»

«Відгадай сполуку»

2Чим корисні яблука

117. Монокарбонові кислоти

Яблочная кислота (добавка Е296), цена, купить, свойства, применение. Львов,  Киев, Харьков, Днепр, Одесса, Хмельницкий, Житомир

3

 

 

Магніт на авто Знак питання Рожевий | Magnet.in.ua

 

 

Яблочная кислота (Е296): польза и вред | Food and Health

4

Малина✓ купить от 249.90 грн – Метро Киев, Днепр, Харьков, Одесса, Львов,  Житомир, Винница, ЗапорожьеГоробина червона (вересень/жовтень), ціна 65 грн — Prom.ua (ID#1321985204)19 популярных сортов винограда для вина в России 6

Яблочная кислота - Wikiwand

5

 

Відповідь: яблучна кислота

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Хімічні властивості карбонових кислот (кожному учню роздаємо схему).

Робота в парах

(Відповідно до номеру пари (червоним кольором) потрібно записати хімічні властивості карбонових кислот з певною кількістю Карбонів, тобто пара №1 складає хімічні влістивості метановій кислоті, а пара №7 – гептановій кислоті і так далі).

 

1

 

 

 

2

3

4

5

35. Хімічні властивості оцтової кислоти | Хімія – шкільний курс

6

7

 

 

 

8

9

10

 

Учні  об’єднується в 3 групи. Кожна група визначає наявність карбонових кислот у продуктах харчування. Перед кожною демонстрацією згадують основні правила поводження з реактивами! Під час виступу груп  всі учнів оформлюють записи «Учнівської сторінки».

                                         Лабораторний дослід 1

ТЕМА:  Виявлення органічних кислот у харчових продуктах

Мета: навчитися виявляти органічні кислоти у продуктах харчування.

Реактиви та обладнання: універсальний індикаторний папір, харчова сода, розчин Люголя; шматочки апельсин, лимону, банана, яблука, свіжої капусти, квашена капуста, скляні палички, пробірки.

Хід роботи

Дослід 1. Виявлення кислот за допомогою індикаторів

Досліджуваний продукт

харчування

Спостереження(забарвлення

індикаторного папірця, приблизне рН)

Висновок

  1. Апельсин

 

 

  1. Лимон

 

 

  1. Свіжа капуста

 

 

  1. Квашена капуста

 

 

  1. Банан

 

 

  1. Яблуко

 

 

       

Дослід 2. Виявлення кислот за допомогою харчової соди

Досліджуваний продукт

харчування

Спостереження

 

Висновок

  1. Апельсин

 

 

  1. Лимон

 

 

  1. Свіжа капуста

 

 

  1. Квашена капуста

 

 

  1. Банан

 

 

  1. Яблуко

 

 

         

Дослід 3. Виявлення аскорбінової кислоти  кислоти за допомогою розчину Люголя

Досліджуваний продукт

харчування

Спостереження

 

Висновок

  1. Апельсин

 

 

  1. Лимон

 

 

  1. Свіжа капуста

 

 

  1. Квашена капуста

 

 

  1. Банан

 

 

  1. Яблуко

 

 

 

        

Зробіть  загальний  висновок

Презентація учнями підготовлених вдома міні-проєктів, слайд-шоу, учнівських газет на такі теми:

  • «Перше застосування етанової кислоти»
  • «Як моя родина використовує оцет»
  • «Застосування етанової кислоти в хімічній промисловості»
  • «Застосування карбонових кислот у кухарській справі»
  • «7 найкращих способів використання оцту в побуті»

V. Застосування отриманих знань

Виконати тести

https://docs.google.com/forms/d/1cmOxRCfyyz5jngzA-mS1tWz5muwQWY2NzVz8yxvTH3k/edit

 

VІ. Підбиття підсумків уроку та виставлення оцінок

Гра «Вітер дме»

Я зачитуватиму фразу, яка починається словами: «Вітер дме для того, хто...». Ті з вас, хто може відповісти на висловлювання «так», підводяться, решта залишаються сидіти.

Викладач читає речення:

Вітер дме для того, хто задоволений сьогоднішньою роботою;

Вітер дме для того, хто втомився;

Вітер дме для того, хто хоче працювати далі;

Вітер дме для того, хто хоче спілкуватися ;

Вітер дме для того, хто не міг дочекатися кінця уроку.

VIІ. Домашнє завдання 

https://sait-vykladacha-hm-ta-biolog-chala-svitlana.mozello.com/hmja-10-klas-1/karbonov-kisloti/

Творче завдання

Вапняний наліт на кранах, накип у чайнику — це кальцій карбонат. Як можна позбавитись накипу або вапняного нальоту, використовуючи властивості етанової кислоти? Запишіть рівняння реакції в молекулярній та йонно-молекулярній формах. Які ще органічні кислоти можна використовувати для видалення вапняного нальоту й накипу?

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
24 квітня 2023
Переглядів
336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку