Тема уроку: «ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ. ЗАСТОСУВАННЯ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ У КУХАРСЬКІЙ СПРАВІ»
Цілі уроку:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: групова, фронтальна, навчальна лекція, евристична бесіда, демонстрація, лабораторний дослід.
Обладнання: презентація, роздавальний матеріал, хімічні реактиви, хімічний посуд.
І. Організація. Оголошення теми та мети уроку
«Психологічна настанова».
А «До успіху».
— Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Б «Самоналаштування».
— Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім одногрупникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
Отже, починаємо!
ІІ . Мотивація навчальної діяльності
Завдання 1. Візьмемо будь-який одеколон і звичайний оцет. На одну тарілку капнемо кілька крапель одеколону, а на іншу – оцту. Який запах ми відчуємо швидше?
Орієнтовна відповідь: Усім відомо, що запах має здатність поширюватися у просторі завдяки такому явищу, як дифузія молекул. Щоправда, рухливість різних пахучих речовин також буде різною. Дуже маленькі молекули вільно влітають і вилітають із « замкової щілини » рецептора, тому запахи у речовин із невеликими молекулами переважно відсутні ( це все одно, що відкривати замок голкою: голка входить в замкову щілину, а замок не відкриває ). Тому не пахнуть гази, з яких складається повітря – кисень, азот і вуглекислий газ. Їх молекули дуже малі. Не мають запаху і дуже великі молекули. По-перше, вони настільки великі, що не поміщаються у « замкову щілину » рецептора. По-друге, у багатьох із них дуже сильні хімічні зв'язки між собою. Тому вони нелеткі. Наприклад, нема запаху у чистого паперу, не пахнуть пластмасові ручки, фарфорові тарілки.
Першим відчуємо запах одеколону. А ось різкий запах оцту ми відчуємо значно пізніше. Бо ароматичні молекули одеколону є більш леткими, тому в повітрі їх виявиться більше. Хоча і ті, й ті молекули рухаються до нашого носа майже із однаковою швидкістю, за один і той же час ніс відчує більше молекул одеколону.
ІІI. Актуалізація опорних знань
Прийом «Кросенс»
«Відгадай сполуку»
2 |
1 |
3 |
|
|
|
4 |
6 |
5 |
Відповідь: яблучна кислота
IV. Вивчення нового матеріалу
Хімічні властивості карбонових кислот (кожному учню роздаємо схему).
Робота в парах
(Відповідно до номеру пари (червоним кольором) потрібно записати хімічні властивості карбонових кислот з певною кількістю Карбонів, тобто пара №1 складає хімічні влістивості метановій кислоті, а пара №7 – гептановій кислоті і так далі).
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
|
6 |
|
7
|
8 |
9 |
10 |
Учні об’єднується в 3 групи. Кожна група визначає наявність карбонових кислот у продуктах харчування. Перед кожною демонстрацією згадують основні правила поводження з реактивами! Під час виступу груп всі учнів оформлюють записи «Учнівської сторінки».
Лабораторний дослід 1
ТЕМА: Виявлення органічних кислот у харчових продуктах
Мета: навчитися виявляти органічні кислоти у продуктах харчування.
Реактиви та обладнання: універсальний індикаторний папір, харчова сода, розчин Люголя; шматочки апельсин, лимону, банана, яблука, свіжої капусти, квашена капуста, скляні палички, пробірки.
Хід роботи
Дослід 1. Виявлення кислот за допомогою індикаторів
Досліджуваний продукт харчування |
Спостереження(забарвлення індикаторного папірця, приблизне рН) |
Висновок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дослід 2. Виявлення кислот за допомогою харчової соди
Досліджуваний продукт харчування |
Спостереження
|
Висновок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дослід 3. Виявлення аскорбінової кислоти кислоти за допомогою розчину Люголя
Досліджуваний продукт харчування |
Спостереження
|
Висновок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зробіть загальний висновок
Презентація учнями підготовлених вдома міні-проєктів, слайд-шоу, учнівських газет на такі теми:
V. Застосування отриманих знань
Виконати тести
https://docs.google.com/forms/d/1cmOxRCfyyz5jngzA-mS1tWz5muwQWY2NzVz8yxvTH3k/edit
VІ. Підбиття підсумків уроку та виставлення оцінок
Гра «Вітер дме»
Я зачитуватиму фразу, яка починається словами: «Вітер дме для того, хто...». Ті з вас, хто може відповісти на висловлювання «так», підводяться, решта залишаються сидіти.
Викладач читає речення:
Вітер дме для того, хто задоволений сьогоднішньою роботою;
Вітер дме для того, хто втомився;
Вітер дме для того, хто хоче працювати далі;
Вітер дме для того, хто хоче спілкуватися ;
Вітер дме для того, хто не міг дочекатися кінця уроку.
VIІ. Домашнє завдання
https://sait-vykladacha-hm-ta-biolog-chala-svitlana.mozello.com/hmja-10-klas-1/karbonov-kisloti/
Творче завдання
Вапняний наліт на кранах, накип у чайнику — це кальцій карбонат. Як можна позбавитись накипу або вапняного нальоту, використовуючи властивості етанової кислоти? Запишіть рівняння реакції в молекулярній та йонно-молекулярній формах. Які ще органічні кислоти можна використовувати для видалення вапняного нальоту й накипу?