1
Хімія 8 клас
Урок № Тема Хімічні властивості солей та їх використання.
Мета: закріпити знання учнів про солі як клас неорганічних речовин та їх хімічні властивості, розглянути застосування солей в побуті та галузях виробництва; продовжувати розвивати вміння складати формули солей, називати їх за міжнародною номенклатурою, записувати хімічні рівняння на основі їх властивостей; навчати учнів працювати в парах та групі; виховувати інтерес до вивчення предмету, бажання навчатися, формування здорового способу життя;
Обладнання: періодична система, ряд активності хімічних елементів, таблиця розчинності, картки ля роботи, поляна настрою.
Тип уроку: урок узагальнення знань, формування практичних вмінь і навичок.
Форма проведення уроку: елементи гри квест.
Очікувані результати:
Учень:
прогнозує перебіг хімічних реакцій солей та кислот із металами, використовуючи ряд активності;
уміє складати відповідні рівняння реакцій та врівнює їх, називати солі, записувати формули,
уміє працювати в малих групах, надавати результати колективної діяльності;
одержувати інформацію з навчальних посібників, електронних носіїв, аналізувати її, давати власну оцінку й аргументувати свою думку. формулює висновки .
Девіз уроку: Просто знати - ще не все,
знання треба використовувати.
Й. Гете.
Добре того вчити, хто хоче все знати.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель: Добрий день. Наші почуття і емоції такі ж різнокольорові, як і весь навколишній світ. Психічний і емоційний стан людини можна визначити на підставі колірних уподобань і загальноприйнятих співвідношень «колір - настрій». Яскраві життєрадісні відтінки свідчать про хороший емоційний стан людини, впевненість і задоволення своїм становищем. Темні кольори можуть свідчити про невпевненість у собі.
Давайте, діти, визначимо, ваш емоційний стан з яким ви прийшли до мене на урок. Для цього кожен з вас вибере кульку того кольору, який на ваш погляд, відповідає вашому настрою. Кульки закріпіть на нашій ялинці
Подивіться, як ожила ялинка. Маю надію, що наша ялинка протягом уроку стане справжньою красунею. За вікнами похмуро і сиро, а у нас на душі на перекір погоді тепло і затишно.
Думаю, що і нашим гостям буде приємно і комфортно у нашому дружньому колі.
На початку уроку пропоную вам виконати вправу «Постав на місце» і разом з тим визначити під яким девізом ми сьогодні працюватимемо. Складіть девіз уроку із розсипаних слів: вчити, добре, знати, хто, все, хоче, того.
Відповідь: Добре того вчити, хто хоче все знати.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку
Вступне слово вчителя.
На останніх уроках ми вивчали з вами клас неорганічних сполук – солі. Діти, сьогодні я запрошую вас на урок - квест. Де ми закріпимо знання про цей клас сполук, повторимо фізичні, хімічні властивості, класифікацію, солей, поглибимо знання про їх використання.
Нам доведеться працювати в парах, командах, сформувати навички ефективного спілкування, спільної діяльності та співробітництва. Сьогодні кожен з вас відчує, що означає бути членом однієї команди.
Давайте, діти, згадаймо, що означає слово квест?
Квест (від англійського gvest - пошук пригод) - гра на випробування ерудованості, начитаності та вміння працювати в одній команді
Правила гри - квест (коротко проектуються на дошці) ви знаєте, але я нагадаю вам ще раз.
1. Ви всі - згуртована, дружна команда. Вам необхідно довести, що ви розумні, кмітливі, ерудовані в питаннях, що стосуються властивостей, класифікації, одержання і застосування солей.
2. Всі учасники повинні брати активну участь у грі.
3. Гра ділиться на три етапи:
- Теоретичний (індивідуальна робота)
- Практичний (робота в парах)
- Творчий (робота в групах)
4. На проходження кожного етапу - до 10 хвилин.
5. На І етапі кожен учасник працює самостійно. Якщо ви всі справитеся з завданням, то отримаєте прапірці жовтого кольору, якими створите першу гірлянду для ялинки.
6. На ІІ етапі клас працює в парах. Пари працюють над практичними завданнями, які необхідно виконати в зошитах і записати на дошці. Якщо відповіді будуть правильними, отримаємо другу гірлянду голубого кольору.
7. На ІІІ етапі клас працює в групах. Якщо учасники впораються з цим завданням, утворюється третя гірлянда червоного кольору.
8. Гра командна, але кожен набирає бали. За кожну правильну відповідь ви отримуєте квест - жетони, які відповідають 1, 2 та 3 балам.
9. Якщо учасник не дав відповіді на питання, то будь-який з учасників команди може дати правильну відповідь і отримати квест - жетон.
Правила гри згадали? Починаємо гру.
І етап – Теоретичний
Проводиться гра. Діти, відповівши на питання, вішають на коло квіти жовтого кольору і отримують квест – жетон. Я вас запрошую до Блеф клубу, а квитком до нього буде ваша відповідь на питання
1. Які речовини називають оксидами?
2. Які речовини називають кислотами?
3. Які речовини називають основами?
4. Які речовини називають солями?
5. Дати визначення реакціям заміщення?
6. Дати визначення реакціям нейтралізації?
7. Дати визначення реакціям обміну?
8. Як визначити валентність кислотного залишку?
Всіх запрошую до Блеф клубу.
На екрані ви бачите твердження. Якщо ви згідні з ними, то ставите «так » а якщо не погоджуєтесь - «Ні».
За всі правильні відповіді отримують 3 жетони, допущено 3 помилки – 2, решта – 1.
На екрані зображено питання . учні відповідають на них .
12.СиSО4 - купрум сульфат.
Код відповідей:
1 |
так |
7 |
Так |
2 |
Ні |
8 |
Ні |
3 |
Ні |
9 |
Так |
4 |
Так |
10 |
Так |
5 |
Так |
11 |
Так |
6 |
Ні |
12 |
Ні |
От і закінчився І етап нашого уроку. Ваш мозок добре попрацював.
Вправа на зняття м’язового та емоційного напруження.
Сучасні відкриття в області психології та фізіології головного мозку ставлять під сумнів деякі постулати педагогіки.
Мозок людини працює так, що для ефективного навчання він не потребує постійного зосередження. Навпаки, період посиленої уваги повинен чергуватися з періодом розслаблення. В цей час проходить основна робота мозку, коли інформація переварюється.
Вправа «Сплетені руки»
Мета: вправа на релаксацію. Допомагає знизити стрес перед самостійною роботою чи публічним виступом.
Сісти зручно, покласти ногу на ногу. Переплести кисті рук та покласти долоні одна проти другої. Переплести пальці, вивернути сплетені руки в середину та вгору так, щоб вони були на рівні грудної клітини.
Відчувається напруга в пальцях, зап’ястях та м’язах рук. Це означає, що мозок отримав необхідний сигнал. У такій позі нервова система заспокоюється.
Вправа «Джерело енергії»
Мета: розслабити плечові та потиличні м’язи, нормалізувати дихання, поповнити мозок киснем, завдяки цьому покращується зір та слух.
Сісти прямо, покласти руки перед собою, можна на коліна. Видихнути, голову повільно опустити, щоб підборіддя доторкнулося грудної клітини. Відчувається, як розслабилися м’язи плечі та потилиця. Повільно підняти голову та при цьому зробити вдих. Відкинув голову назад, грудна клітина розширюється та наповнюється повітрям.
Сучасні дослідження доказують, що, наш мозок, який управляє рівновагою та координацією руху, одночасно виконує функцію управляння пам’яттю, увагою та просторовим сприйняттям. Частина мозку, яка відповідає за рух, одночасно виконує вирішальну роль у навчанні. Стимулювання роботи мозочку за допомогою вправ пробуджує інтелектуальні здібності дитини. Бажаю вам успіхів в виконані другого етапу гри.
ІІ етап - Практичний
Учитель. Працюємо в парах. Спочатку завдання виконуємо в зошитах, а потім на дошці Правильними відповідями на практичні питання ви зможете утворити друге практичне коло голубого кольору.
1 Завдання “Пошта”
Мешканці хімічної країни пропонують вам випробувати себе в професії листоноші. Рознесіть листи за адресами
Розподілити речовини за класами неорганічних сполук: Na2O, H2CO3, Mg(OH) 2 , BaSO4, SO2, HСI, АI(OH)3, KNO3, MgO, H3PO4, HNO3, Li2SO4, AI2O3, Ca(OH)2.
Учні на дошці заповнюють поштові скриньки.
Оксиди |
Основи |
Солі |
Кислоти |
Na2O |
Mg(OH) 2 |
BaSO4 |
H2CO3 |
SO2, |
АI(OH)3 |
KNO3 |
HСI |
MgO |
Ca(OH)2. |
Li2SO4, |
H3PO4 |
AI2O3, |
|
|
HNO3 |
Учні називають записані речовини. За правильну відповідь отримують жетон.
Тепер ми перевіримо як ви вмієте складати формули речовин за назвами.
Завдання 2 Дошка Пошани.
Фото кращих жителів країни солі розмістили на дошку пошани, але примхлива погода зіпсувала їх. Залишилися лише одні підписи. Пропоную відновити їх фото.
І |
|
|
|
|
Натрій хлорид |
Кальцій карбонат |
Магній хлорид |
ІІ |
|
|
|
|
Ферум (ІІ) ортофосфат |
Калій сульфат |
Кальцій карбонат |
ІІІ |
|
|
|
|
Купрум (ІІ) сульфат |
Натрій карбонат |
Ферум (ІІІ) хлорид |
ІV |
|
|
|
|
Аргентум нітрат |
Натрій силікат |
Калій карбонат |
Учні називають речовини. За правильну відповідь отримують жетон.
Завдання 3 . Прогноз погоди. З якими речовинами взаємодіятиме
CuSO4 Zn, H2SO4, ВаCl2, Ag, NaOH, CaSO4, H2O, BaCO3.
Завдання 4. Хімічні доріжки Здійснити перетворення
1 пара
Na2O→NaOH→Cu(OH)2→CuSO4
2 пара
Ca → СаО → Са (ОН)2 →СаСI2
3 пара
К2O→КOH→Cu(OH)2→CuO→CuСІ2
4пара
Ва →ВаО → Ва(ОН) 2→ ВаSO4
Учні отримують жетон і голубий прапорець.
Учитель. От ми і утворили друге коло нашої гри , коло голубого кольору.
Тепер пропоную відпочити і виконати вправу для зняття втоми очей.
Вправа для очей - Пальмінг з елементами аромотерапії.
Потріть долоні рук, щоб вони стали теплі. Складіть долоньки будиночком і покладіть їх на очі, так, щоб не проходило світло, але до очей не доторкайтеся. Уявіть собі, що ви знаходитися на березі моря. Ви відчуваєте як ніжно світить сонечко і морські хвилі приємно плещуться по ваших ногах…. Поморгайте очима під долонями і відкрийте їх. Помітили, що кольори стали яскравіші, зір покращився.
ІІІ етап – Творчий
Учитель. На третьому етапі ви працюватимете в групах.
Дома ви повинні були створити рекламу представників класу солі. Можете представити свої доробки. Після виконання цього завдання кожен учень отримує квест-жетон у прапірець червоного кольору.
NaCl
Натрій хлорид Доброго дня , любі друзі! Я Натрій хлорид Президент країни Соляндії. За що мені випала така честь?
Учень 1. Вельмишановний ,Натрій хлориде, відпочиньте з дороги. А ми все про вас розповімо.
Натрій хлорид обов’язкова складова будь-якого живого організму. У тілі дорослої людини міститься більше як 200 грам цієї солі, з яких 45 грам розчинено в крові. Нестача в їжі згубно впливає на здоров’я. Вважають , що масова загибель наполеонівських солдатів під час їх відступу була зумовлена нестачею солі в їжі.
У давні часи за соляні джерела нерідко спалахували війни. У римлян жодне жертвопринесення не обходилось без солі. А римські легіонери часів Цезаря частину платні отримували сіллю. Сіль заміняла гроші багатьом народам. У Китаї в ХІІІ столітті із кам’яної солі виготовляли монети. У багатьох країнах збереглася традиція ставити перед гостями цю речовину як символ дружби та гостинності. Існує давня традиція: зустрічати дорогих гостей хлібом та сіль.
Учень 2 Я хочу сказати, що в народі натрій хлорид називають кухонною сіллю. Про неї та її використання ми приготували відео повідомлення.
Презентація про сіль.
Повідомлення 2 Карбонати СаСО3
А ми хочемо представити родину ось цієї речовини, котра супроводжує наше навчання починаючи з першого класу.( Показує крейду).
Найпоширеніша сіль Кальцію – це Кальцій карбонат. Він є основою вапняку, крейди , а також мінералів кальциту та мармуру. Крім того, кальцій карбонат складає оболонку яєць (шкаралупу ) , мушлі багатьох молюсків тощо. Вапняк використовують у будівництві для зведення будинків. Прожарюванням вапняку добувають вапно. Крейдою пишуть на твердих поверхнях , використовують для побілки стін, додають у зубну пасту, а також використовують ( разом із содою і піском) для виготовлення скла.
Приготувати колекцію крейда, вапняк, кальцит, мармур, яйце, мушля.
Учні отримують жетони і червоні квіти. Складають червону гірлянду.
Підсумок уроку
Підрахунок жетонів Максимально 18
Один жетон – 1.5 бала. Учні підраховують свої бали.
Вручення дипломів
1 Кращий знавець теми «Солі»
Погляньте, яку красуню ялинку ми виготовили протягом уроку. На початку уроку ви прикрасили ялинку яскравими кульками . а тепер я пропоную завершити нашу роботу.
Давайте повернемося до нашої ялинки. На початку уроку ви прикрасили її кульками яскравих кольорів. Це говорило проте, що на урок ви прийшли з хорошим настроєм. Давайте перевіримо чи не зіпсували вам настрою отримані оцінки. А може вам сподобалась гра і наша зелена красуня стане ще красивішою. У вас на партах є цукерки різного кольору, виберіть ту, яка вам подобається і прикріпіть до ялинки, щоб вона стала ще красивішою.
Д/З повторити §
NaCl
Натрій хлорид Доброго дня , любі друзі! Я Натрій хлорид Президент країни Соляндії. За що мені випала така честь?
Учень 1. Вельмишановний ,Натрій хлориде, відпочиньте з дороги. А ми все про вас розповімо.
Натрій хлорид обов’язкова складова будь-якого живого організму. У тілі дорослої людини міститься більше як 200 грам цієї солі, з яких 45 грам розчинено в крові. Нестача в їжі згубно впливає на здоров’я. Вважають , що масова загибель наполеонівських солдатів під час їх відступу була зумовлена нестачею солі в їжі.
У давні часи за соляні джерела нерідко спалахували війни. У римлян жодне жертвопринесення не обходилось без солі. А римські легіонери часів Цезаря частину платні отримували сіллю. Сіль заміняла гроші багатьом народам. У Китаї в ХІІІ столітті із кам’яної солі виготовляли монети. У багатьох країнах збереглася традиція ставити перед гостями цю речовину як символ дружби та гостинності. Існує давня традиція: зустрічати дорогих гостей хлібом та сіль.
Учень 2 Я хочу сказати, що в народі натрій хлорид називають кухонною сіллю. Про неї та її використання ми приготували відео повідомлення.
Презентація про сіль.
Повідомлення 2 Карбонати
А ми хочемо представити родину ось цієї речовини, котра супроводжує наше навчання починаючи з першого класу.( Показує крейду).
Найпоширеніша сіль Кальцію – це Кальцій карбонат. Він є основою вапняку, крейди , а також мінералів кальциту та мармуру. Крім того, кальцій карбонат складає оболонку яєць (шкаралупу ) , мушлі багатьох молюсків тощо. Вапняк використовують у будівництві для зведення будинків. Прожарюванням вапняку добувають вапно. Крейдою пишуть на твердих поверхнях , використовують для побілки стін, додають у зубну пасту, а також використовують ( разом із содою і піском) для виготовлення скла.
Приготувати колекцію крейда, вапняк, кальцит, мармур, яйце, мушля.