Урок з використанням ІКТ , чітко розкриває зміст теми, зрозуміло викладені тези та приклади . Урок чітко відповідає поставленій меті та задачам . Урок зорієнтований на групову форму роботи , де учні повинні обговорити та висловити можливі варіанти відповідей та прийти до загального висновку, представлені такі вправи , як "Мікрофон", "Проблемне питання", "Синтез думок" . Урок узагальнює в собі інноваційні методи та вправи, які можна вільно втілювати на уроках природничого циклу.
Тема: Ступінь окиснення
Мета уроку:
Дидактична:
закріпити знання про кристалічні ґратки, їх типи; сформувати знання про ступінь окиснення (позитивний, негативний, нейтральний, максимальний, мінімальний), показати універсальне застосування ступеню окиснення для речовин з будь-яким видом хімічного зв’язку ; навчитися складати формули речовин за ступенем окиснення і визначати ступінь окиснення в простих речовинах, бінарних сполуках і в речовинах, що складаються з трьох елементів.
Розвивальна:
розвивати вміння знаходити спільне і відмінне при визначенні ступеню окиснення і валентності; розвивати вміння застосовувати знання в нових ситуаціях, здібності логічно мислити, встановлювати асоціації з відомим матеріалом, розвивати інтерес до вивчає мого матеріалу.
Виховна:
Формувати комунікативні вміння, здібності працювати разом при групових формах роботи, розвивати терпіння, наполегливість в праці.
Тип уроку: комбінований, вивчення нового матеріалу
Структура уроку:
Привітання учнів, організація робочого місця
Самостійна робота: оцінюється в 8 балів, додається 4 бали за домашню роботу(поки учні пишуть самостійну роботу, вчитель перевіряє виконання домашніх вправ)
Вчитель записує нову тему на дошці, учні записують в зошитах.
-Вам вже відомо, що атоми різних хімічних елементів можуть приєднувати різне число інших атомів, тобто проявляти різну валентність. Пригадайте:
Бесіда
Виходячи з наших знань про будову атома і хімічного зв’язку , сформулюємо нове визначення «валентності»
Але ви знаєте, спільні електронні пари утворюються тільки у випадку ковалентного зв'язку, тому поняття валентності атомів можна застосовувати тільки в ковалентних сполуках. Як же бути з йонним зв’язком?
Потрібна така величина, за допомогою якої можна було б охарактеризувати стан атомів в будь-якій сполуці. Такою величиною є «ступінь окиснення».
Учні записують визначення в зошиті. (Ступінь окиснення - …..)
Відмінність між валентністю та ступенем окиснення?
Валентність – натуральне число, а ступінь окиснення – ціле число, яке може бути позитивним(якщо атом віддає електрони), негативним(якщо атом приєднує зайві електрони) та нейтральним (в простих речовинах)
Значення валентності та ступеня окиснення часто чисельно збігаються, але не завжди.
Проблемне питання : Чого в молекулі повинно бути більше «плюсів» чи «мінусів»
Вправа « Мікрофон» ( кожен висловлює свою думку )
Вчитель дає висновок – в суммі кількість плюсів та мінусів повинна давати нуль ( не важливо чого більше)
Повернемося до нашого прикладу з азотом.
Ми визначили , що валентність Нітрогену дорівнює II. А який буде в нього ступінь окиснення?(учні відповідають, що дорівнює 0). Спробуйте пояснити, чому?(оскільки немає зміщення електронів, тому що два елементи Нітрогену не відрізняються електронегативністю)
Розглянемо деякі правила визначення ступеню окиснення.
Наприклад - C+4O−2
Робота в малих групах (учні виконують завдання):
Дає можливість закріпити знання учнями можливих ступенів окиснення елементів.
Правила гри:
Клас ділиться на 4-5 команд по 4-5 чоловік. Кожна команда отримує 6 карт, зайві карти кладуть у «скарбницю». Перша команда кладе карту зі ступенем окиснення або символом хімічного елемента. Наступна команда повинна покласти відповідно карту або з хімічним елементом, який може мати запропоновану ступінь окиснення, або зі ступенем окиснення , характерним для запропонованого елемента.
Якщо немає необхідної карти, можна спробувати взяти її зі «скарбниці» ,але тільки одну. Якщо знову не вийшло, команда забирає собі карту і після цього може «ходити» до наступної команди. Виграє та команда, яка позбавиться всіх своїх карт.
Кожна команда дає своє чітке висловлення або припущення щодо процесів фотосинтезу та горіння фосфору ( визначають ступені окиснення елементів що вступають в реакцію та елементів в сполуках, що утворюються ), починаючи зі слів - Я вважаю…., На мою думку ….
Отже, ступінь окиснення – це умовний заряд атому в речовині, його значення часто співпадає зі значенням валентності.
Вчитель за активність на уроці виставляє оцінки учням.
Подякуйте членам своєї команди за підтримку під час ігри
Параграф 37, впр. 311 -312 (с. 227)