Тема уроку. Хімічні явища та реакції, що їх супроводжують
Цілі: повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з’ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням. Розвивати логічне мислення. Виховувати культуру хімічного мовлення.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь, демонстраційні досліди, робота з опорними схемами.
Обладнання: нагрівальний елемент, крейда; розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, купрум(ІІ) сульфату, натрій сульфат, барій хлорид; пробірки, штатив.
Хід уроку
І. Організація класу. Емоційний настрой. (Слайд 1,2,3)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слайд 4.
Сьогодні ми повинні згадати матеріал, вивчений у курсі «Природознавство».
Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо
Слайд 5.
Які типи явищ ми не назвали? (учні аналізують)
ІІІ. Повторення вивченого.
Слайд 6.
Проведемо розминку «Вірю – не вірю». Уважно прочитайте текст і скажіть чи згодні ви з висловом, чи ні.
Слайд 7.
Продовжуємо повторення.
Слайд 8,9. Назвіть явища, зображені на слайді.
Слайд 10.
Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в) горять іменинні свічки; г) мама “гасить” соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; з) після додавання цукру чай стає солодким; к) на цвяхах у гаражі з’являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
Слайд 11.
Звернімося до нашої опорної схеми та заповнімо. Перевіримо, порівнюючи з наступним зображенням. ( Слайд 12)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Тема уроку. Хімічні явища і реакції, що їх супроводжують.
Мета уроку. Поглибити знання про хімічні явища, з’ясувати ознаки хімічних реакцій.
План уроку. 1. Повторення вивченого.
2. Вивчення нового матеріалу:
а) умови здійснення хімічних реакцій;
б) лабораторні дослідження.
3. Закріплення знань з теми
А) Умови здійснення хімічних реакцій. (Слайд 14)
Бесіда вчителя. На столі у колбах знаходяться дві речовини. Чи відбувається між ними хімічна реакція? (Ні)
Що треба зробити, щоб вона почалася? (Змішати речовини, перемішати, підігріти, змінити тиск)
Б) Лабораторні дослідження.
Ознайомилися з умовами перебігу реакцій, переходимо до їх здійснення.
Перед початком роботи повторимо правила техніки безпеки. (Слайд 15)
Слайд 16. Лабораторні дослідження.
Демонстрація 1
Взаємодія розчину лугу з розчином фенолфталеїну.
Демонстрація 2
Взаємодія крейди з розчином сульфатної кислоти.
Демонстрація 3
Взаємодія розчину купрум сульфату (ІІ) з розчином лугу.
Демонстрація 4
Взаємодія амоній хлориду з розчином лугу.
Слайд 17. 1. Цікаві експерименти.
Повторити вивчене по темі, підготуватися до узагальнюючого уроку.
Творче завдання. Наведіть приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті, й опишіть хімічні явища, що супроводжують їх.