Урок 1
Хімія – природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі.
Мета: Пояснити, що саме вивчає хімія; показати місце хімії серед наук про природу; пояснити цілі й завдання хімії. Сформувати знання про роль хімічної науки в розвитку народного господарства, житті людини; сформувати в учнів поняття про хімію, предмет вивчення хімії, діалектико-матеріалістичний світогляд, найбільш загальні поняття про закони природи. Повторити відомості про речовини та хімічні елементи, вивчені в курсі «Природознавство». Сприяти розвитку логічного мислення; виховувати любов до хімічної науки, розуміння її життєвої необхідності та практичної значущості.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: розповідь вчителя, фронтальна бесіда.
Хімія – це край чудес,
де приховане людське щастя.
І найвищі завоювання розуму
будуть зроблені в цій галузі.
Д.І.Менделєєв
Структура уроку
І.Організаційний момент
Вступне слово вчителя, загальні уявлення про структуру хімії в школі.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Чарівна наука
Алхімік колись мріяв світ здивувати:
Метал будь-який перевтілить у злато,
Безсмертя знайти еліксир життєдайний,
Розчинник для всіх речовин бездоганний.
Роки пролетіли, століття минули,
А ці речовини ми все ж не здобули.
Але чудеса нас сьогодні дивують,
Наука чарівна нам їх пропонує.
З руди добувають блискучі метали,
Із нафти стійкі полімерматеріали,
Врожайність підвищує дією туків,
Рятує в лікарнях від хворі і муки.
Ти тільки-но зараз навкруг озирнися –
Тепер вже не знайдеш ти місця,
Де б хімія чари свої не здійснила
І дивнії кроки свої не здійснила.
В чарівну науку рішуче крокуйте,
Майбутнє прекрасне сьогодні будуйте,
Не бійтесь мети досягати сміливо,
Займайтеся хімією – створюйте диво!
План
1.Хімія – природнича наука.
2.Місце хімії серед природничих наук.
3.Хімія в навколишньому світі.
4.Значення хімії в народному господарстві та побуті людини.
5. Для чого потрібно вивчати хімію.
Хімія належить до природничих наук. Вона так само, як фізика, ботаніка, зоологія, геологія, вивчає природу, весь навколишній світ – різноманітні речовини і явища. Ви повинні зрозуміти, що ця наука посідає певне місце серед природничих наук і, воєдино з ними, формує наші знання про сучасну наукову картину світу. Опираючись на знання про атоми і молекули, хімія розкриває нам структуру та властивості великої різноманітності речовин, що оточують нас. Ці речовини утворюють неживу і живу природу, є складовими клітин усіх живих організмів. Усе навколо нас змінюється: одні речовини перетворюються в інші. Отже, нам треба з’ясувати, що вивчає хімія як наука.
Что? Почему? Зачем? и Где?
Живут в земле, в огне, в воде.
Вот в первый раз огонь добыт.
(А почему огонь горит?)
Зерно под солнцем проросло.
(Зачем растению тепло?)
Дым легкий , а скала тверда.
Что значит «лед»? А что – «вода»?
Открытий путь – нелегкий путь,
Но человеку не свернуть.
Что? Почему? – за ним следят,
Чтоб шел вперед, а не назад.
Вот почему из года в год
Наука движется вперед.
Хімія – наука про речовини та їх перетворення. Вона вивчає склад і будову речовин, залежність їхніх властивостей від складу й будови, умови й способи перетворення одних речовин на інші.
Хімічні перетворення речовин самовільно відбуваються в природі. Під час фотосинтезу в зелених рослинах вуглекислий газ і вода постійно перетворюються на органічні речовини з виділенням кисню. Цей кисень у процесі дихання живих організмів поглинається, окислюючи в них органічні речовини, внаслідок чого в атмосферу виділяється вуглекислий газ. Так хімічні перетворення речовин забезпечують життя на Землі.
Однак переважна більшість природних речовин, перш ніж стати продуктами споживання людського суспільства, зазнає хімічної переробки на заводах. Добування металів з руд, виробництво синтетичних матеріалів, переробка кам’яного вугілля, нафти, природного газу, деревини, гірських порід – все це складні хімічні процеси, що здійснюються на виробництві з метою добування корисних продуктів. Для розуміння цих процесів і керування ними треба знати властивості речовин, їх здатність брати участь у хімічних процесах. А для цього потрібно знати склад і будову речовин. Ось чому предметом вивчення хімії є хімічні елементи та їхні сполуки, хімічні перетворення різноманітних сполук і ті закономірності, які цими перетвореннями керують.
Перед хімією стоять наступні завдання:
1.Вивчення речовин, їхніх властивостей і прогнозування використання речовин у народному господарстві.
2.Добування різних речовин, необхідних у народному господарстві.
3.Добування речовин з наперед заданими властивостями, створення безвідхідних технологій.
4.Використання енергії хімічних перетворень.
5.Охорона навколишнього середовища.
Сучасна хімія настільки велика галузь природознавства, що багато з її розділів є самостійними, хоча й тісно взаємозв’язаними науковими дисциплінами.
Давайте поміркуємо, яке місце посідає хімія поміж інших наук. Вона забезпечує їх речовинами, матеріалами й сучасними технологіями. І водночас використовує здобутки математики, фізики, біології, екології для власного подальшого розвитку. Тож хімія є центральною, фундаментальною наукою.
Біологія
Науки про
рослини Біохімія
Екологія Хімія Медицина
Геологія Ядерна хімія
Астрономія Фізика
На межі між різними природничими науками виникають й успішно розвиваються нові науки, наприклад ядерна хімія, космохімія, геохімія, агрохімія, біохімія, хімічна фізика та інші.
Хімія покликана задовольняти потреби кожної людини і всього суспільства, також вона є соціально зорієнтованою наукою. Хімія забезпечує людство новітніми матеріалами, створює нові джерела й акумулятори енергії, винаходить чисті й безпечні технології. Прогрес медицини й охорони здоров’я – це розв’язування проблем хвороб, забезпечення ліками, їжею на хімічному рівні. Ключовим напрямом розвитку хімії є хімічний синтез. Хімічний синтез робить хімію дуже творчою наукою і наближає до мистецтва. Адже в процесі синтезу хімік керує поведінкою атомів і молекул – частинок, які без застосування спеціальних приладів людина побачити не може.
Атомно-молекулярна структура нових синтезованих сполук нескінчено різноманітна. Настільки ж різноманітними є їхні властивості , а отже, й застосування.
Учені-хіміки протягом віків вивчали і продовжують вивчати речовини та їх хімічні перетворення. Добуті й нагромаджені знання дають змогу широко використовувати хімію в практичній діяльності людини.
Хімія в житті суспільства
Хімія побуту Фармація Металургія
Виробництво: Виробництво: Виробництво:
1.Харчових продуктів. 1.Мазей, антибіотиків, 1.Чавуну, сталі, чор-
2.Будівельних матеріалів, антисептиків, сульфа- них і кольорових
Скла, кераміки. мідних препаратів. металів.
3.Лаків, фарб, клеїв. 2.Вітамінів. 2.Надчистих, надтвер-
4.Мил, СМЗ. дих матеріалів.
Сільське господарство Косметика і парфумерія
Виробництво: Виробництво:
1.Мінеральних добрив. 1.Запашних речовин.
2.Засобів захисту рослин. 2.Барвників для волосся.
3.Засобів знищення шкідників 3.Кремів для шкіри лиця і рук.
с/г полів. 4.Лікувальних засобів догляду за
4.Кормових добавок для тварин. волоссям і шкірою.
5.Пудр, помад, гримів.
6.Аерозолей.
Хімія і охорона Охорона довкілля
держави Виробництво:
Виробництво: 1.Катіонітів та аніонітів для очистки води.
1.Вибухових речовин. 2.Речовин для знезараження отрутохімі-
2.Хімічної зброї. катів.
3.Бактеріологічної зброї. 3.Речовин для дезактивації радіоактивних
ізотопів.
Хімія і охорона життя
Виробництво:
1.Знеболюючих, дизенфікуючих, анестезуючих засобів.
2.Сироваток, замінників крові і плазми.
3.Протезів, штучних кісток, суглобів.
Сьогодні не можна назвати жодної сфери виробництва, де б людина не стикалася з хімією. Великим пророком був М.В.Ломоносов, коли ще в 1751 р. говорив: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські».
Проте слід пам’ятати, що хімія може приносити не тільки користь, а й завдавати шкоди, якщо речовинами й матеріалами користуватися неправильно, не знати їхніх властивостей і впливу на людину, навколишню природу, якщо погано уявляти собі особливості їх хімічних перетворень.
Хімічні знання необхідні всім людям, вони дають можливість правильно користуватися всім тим , що нас оточує, є основою екологічних знань. Завдяки цим знанням ми можемо розв’язувати енергетичні, харчові та медичні проблеми, які стоять перед людством.
Хімія може багато, але не все. Тому досягненнями її можуть користуватися лише хімічно грамотні люди.
Розвиток промисловості, проникнення людини в космос, використання добрив, засобів захисту рослин, перевезення нафтопродуктів, поховання небезпечних хімічних речовин на дні морів та океанів, випробування ядерної зброї – усе це та багато іншого спричиняє забруднення повітря, ґрунтів. Збереження їх чистоти та очищення знову ж таки неможливе без хімічних знань і технологій.
Роль хімії в охороні навколишнього середовища полягає не тільки в знищенні відходів, а й у тому, щоб створювати нові – безвідходні технології.
Життя людини в сучасному світі подібне до спортивного багатоборства. Спортсмен-багатоборець має добре бігати, плавати, фехтувати, стріляти, їздити верхи тощо. А це потребує гармонійного фізичного розвитку.
Розвиток інтелекту також неможливий без знань у різних галузях. Уміння бачити єдність природи й встановлювати зв'язок між її явищами та людською діяльністю є основою гармонійного розумового розвитку. Кмітливість, уміння зорієнтуватися в навколишній дійсності, правильне тлумачення її проявів роблять людину конкурентоспроможною та успішною.
Вивчення хімії допомагає підвищити загальну ерудицію і, найголовніше, пізнати себе та навколишній світ. Чим більше людина знає, тим більший її потяг до подальшого пізнання. І тим менша небезпека завдати непоправної шкоди своєму здоров’ю чи довкіллю.
Свої перші кроки в дивовижній і цікавій науці ви зробите на цих уроках. Ви опануєте основи експерименти, дізнаєтеся багато цікавого і незвичайного.
І якщо ви в майбутньому і не станете хіміками, знання, отримані на уроках із цього предмета, допоможуть вам у житті й обов’язково стануть у пригоді.
ІІІ. Закріплення
1.Що вивчає хімія?
2.Дайте визначення хімії як науки.
3.Назвіть предмет вивчення хімії.
4.Опиши місце хімії поміж інших наук.
5.В яких сферах життя суспільства хімія відіграє важливу роль?
6.Пригадайте і назвіть речовини, якими ви користуєтеся повсякденно.
7.Чому потрібно вивчати хімію?
8.Обгрунтуйте, чи потрібні хімічні знання людям, чиї професії не пов’язані безпосередньо з хімією.
IV.Домашнє завдання: Прочитати §1 ст. 5-10, впр. 1,6 ст.10-11; інд.: впр.7 ст. 11
Поурочні конспекти з хімії
7 клас