Урок 3
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті.
Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом
Мета: Ознайомити учнів з правилами поведінки в кабінеті хімії під час уроків, демонстрацій, лабораторних і практичних робіт; з основними правилами техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті; з правилами користування найбільш розповсюдженим хімічним обладнанням, рідкими, твердими й газоподібними речовинами; з правилами надання першої медичної допомоги в разі потрапляння різних небезпечних речовин на шкіру, в очі й дихальні шляхи; ознайомити з основним устаткуванням кабінету хімії, лабораторним штативом, нагрівальними приладами, лабораторним посудом. Розвивати в учнів інтерес до пізнання, виховувати працелюбність, формувати свідоме ставлення до навчальної діяльності.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: розповідь учителя, бесіда, демонстрації.
Знання збираються по краплині,
як вода в долоні.
Українське прислів’я.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Бесіда
1. Назви витоки хімічних знань.
2. Поясни походження слова «хімія». Яке з його значень, на твою думку, найповніше відображає суть цієї науки?
3. Опиши алхімічний період розвитку хімії.
4.Опиши період становлення хімії як науки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План
1. Правила поведінки учнів в кабінеті хімії.
2.Обладнання кабінету хімії та лабораторний посуд.
3. Правила техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії.
Щоб безпечно працювати в кабінеті хімії, необхідно вивчити й неухильно виконувати
Правила поведінки учнів у
хімічному кабінеті
1. Входити до кабінету хімії та лаборантської тільки з дозволу вчителя.
2. Входити в кабінет і виходити з кабінету спокійно, щоб ненароком не перекинути хімічний посуд, приладдя чи склянки з реактивами, що стоять на столах.
3. Раціонально організовуй своє робоче місце, не захаращуй стіл зайвими предметами.
4. Дбайливо стався до обладнання кабінету.
5. Підтримуй чистоту й порядок.
6. Виконуй досліди тільки за інструкцією та вказівками вчителя.
7. Перед початком роботи перевір наявність усього обладнання, потрібного для дослідів. Продумай послідовність виконання кожного з них.
8. Працюй сидячи, тихо, швидко, але без зайвої метушні.
9. Потрібні записи в зошиті роби відразу після виконання досліду.
10. Додержуйся правил безпечного користування водопроводом, газом та електричним струмом.
11. Дізнайся, де в кабінеті розміщені аптечка та протипожежні засоби. Навчися користуватися ними за потреби.
Хімія є наукою експериментальною, і в процесі її вивчення виконується велика кількість лабораторних і практичних робіт. Щоб правильно й безпечно виконувати досліди, треба знати назви і призначення предметів лабораторного обладнання і посуду.
Найбільш розповсюджене хімічне обладнання:
1. Хімічний стакан; 2. круглодонна колба; 3.конічна колба;
4.плоскодонна колба; 5. пробірки хімічні;
6. пробка з газовивідною трубкою; 7. піпетка; 8. мірний циліндр;
9. лійка; 10. шпатель; 11. терези; 12. штатив для пробірок;
13. ложечка для спалювання; 14. тримач для пробірок;
15. ступка з товкачиком; 16. тигельні щипці; 17. скляна паличка;
18. кристалізатор; 19.порцелянова чашка; 20. спиртівка.
Багато хімічних дослідів пов’язані з використанням вогненебезпечних, отруйних і їдких речовин. У зв’язку з цим існують правила, яких необхідно дотримуватися, щоб уникнути нещасних випадків. Правила ці досить прості, але дотримуватись їх слід дуже суворо, оскільки нехтування ними може призвести до матеріальних втрат (псування одягу) і завдати шкоди здоровю (хімічні й термічні опіки, погіршення зору).
Правила техніки безпеки
під час роботи в кабінеті хімії
1.Працюйте в кабінеті хімії обов’язково в халаті.
2. Будьте максимально обережними під час виконання будь – яких практичних робіт.
3. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які узгоджено з учителем, під його наглядом або наглядом лаборанта.
4. Уважно читайте етикетку на посудині з речовиною, яку берете для досліду. Відкривши посудину, не кладіть пробку на лабораторний стіл боком.
5. Реактиви для дослідів беріть лише в тих кількостях, які зазначені в інструкції.
6. Якщо в інструкції не зазначено, яку масу чи об’єм реактиву треба взяти, то суху речовину беріть у такій кількості, щоб вона вкрила лише дно пробірки, а розчину – не більше 1/6 її об’єму.
7. Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливайте (не зсипайте) назад у посудину, де він зберігався. Його дозволяється зливати (зсипати) у спеціальні склянки.
8. Наливаючи розчин, посудину з реактивом беріть так, щоб етикетка спрямовувалась у бік долоні, знімайте краплю з краю шийки посудини, бо рідина стікатиме по склу, псуватиме етикетку, може пошкодити шкіру рук.
9. Посудину, з якої взяли реактив, відразу закрийте пробкою і поставте на місце.
10. Під час нагрівання розчинів у пробірці користуйтеся дерев’яним тримачем. Уважно стежте за тим, щоб отвір пробірки був спрямований у бік від вас і інших працюючих, бо рідина внаслідок перегрівання може викинутися з пробірки.
11. Під час нагрівання рідин стежте, щоб не перегрівалися стінки посудини над рідиною, бо при потраплянні на перегріте скло крапель рідини посудина може тріснути.
12. Щоб уникнути перегрівання, ніколи не нагрівайте пробірку лише знизу, а рівномірно прогрівайте всю пробірку, весь її вміст.
13. Не заглядайте в пробірку, в якій нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливається будь – яка рідина (особливо їдка), бо непомітні бризки можуть потрапити в очі.
14. Ніякі речовини не пробуйте на смак.
15. Нюхайте всі речовини обережно, не нахиляйтеся над посудиною і не вдихайте повними грудьми, а спрямовуйте до себе пару чи газ рухами руки.
16. Будьте особливо обережні під час роботи з лугами. Потрапляння навіть розбавлених розчинів лугів в очі може призвести до повної втрати зору. Якщо розчин лугу потрапив на руки, негайно змийте його великою кількістю проточної води до зникнення відчуття милкості.
17. Будьте обережні також під час роботи з кислотами. Особливо бережіть очі. В разі потрапляння розчину кислоти на руки також негайно змийте його великою кількістю проточної води.
18. Будьте особливо обережні під час роботи з нагрівними приладами.
19. Гарячі предмети ставте на керамічну плитку або спеціальну підставку.
20. Відпрацьовані реактиви зливайте у раковину (після їх нейтралізації), а цінні реактиви – у спеціальний хімічний посуд.
21. Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце, відключіть воду, вимкніть електронагрівні прилади й обов’язково ретельно вимийте руки.
22. Не кладіть свої сніданки на лабораторні столи й ніколи не вживайте їжу в хімічному кабінеті.
У разі нещасного випадку
негайно звертайтеся до вчителя!
Кілька жартівливих порад.
Шкідливі поради хімії - Яги
Вот послушай-ка, дружок,
Преподам тебе урок,
Чтобы в этот раз, родимый,
Ног ты унести не смог!
У меня тут целый клад:
Калия перманганат,
Есть и сера, есть и фосфор,
Есть и калия хлорат.
Компоненты точно взвесь,
Разотри получше смесь.
Если все пойдет как надо –
Разнесет здесь все как есть!
Приготовь гремучий газ,
Спичку поднеси тотчас.
Тут реакция цепная –
Враз останешься без глаз!
Лей-ка воду в кислоту,
Серную возьми, не ту!
Коль успеешь, то увидишь –
Брызги лягут за версту!
Что же, свет тебе не мил?
Руки щелочью облил?
Так протри глаза руками,
И про руки ты забыл!
Вот понюхай аш-два-ес –
Он всегда снимает стресс.
От него противоядье
Не нашел еще прогресс!
Рано утром натощак
Ты отведай аммиак.
До слезы он прошибает,
Если сразу не обмяк!
Хлор понюхай-ка, дружок,
Очень многим он помог!
Да вдыхай его поглубже,
Чтобы выдохнуть не смог!
Много всяческих рецептов
Есть у химии Яги:
Хошь – останешься без пальцев,
Ну а хочешь – без ноги!
Я скажу, внучок, тебе:
Можно жить и без ТБ,
Хоть и плохо, хоть недолго,
Но зато во вред себе!
ІV. Закріплення:
1.Назвіть правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. (по ланцюжку)
2. Назвіть лабораторний посуд та його призначення.
3. Назвіть правила техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії. (ланцюжком)
V. Домашнє завдання: Прочитати §3 ст. 19-24, замалювати малюнки, відповісти письмово на питання ст. 27; інд.: впр.3 ст.27