Урок "Хімія та екологія"

Про матеріал
Конспект уроку з додатковими матеріалами з охорони довкілля. Конспект містить схему колообігу оксигену, а також роздаткові матеріали для обміну думками між учнями.
Перегляд файлу

Тема уроку: “Хімія та екологія".

Цілі уроку: актуалізувати знання учнів про фактори навколишнього середовища, їх значення та вплив на життя людини та живих організмів; формувати уявлення про концепцію збалансованого розвитку, екологію, екологічні фактори, джерела та види забруднення; довести важливість чистоти довкілля для кожного з нас; ознайомити з хімічними способами попередження негативного антропогенного впливу на навколишнє середовище.

Очікувані результати: учень/учениця усвідомлює необхідність знання властивостей речовини для встановлення її впливу на власне здоров’я і довкілля;популяризує хімічні знання; висловлює судження про використання хімічних речовин залежно від їхніх властивостей; робить висновки про важливість знань про хімічні сполуки.

Хід уроку:

На дошці записані вислови про природу та довкілля.

 

Земля не належать нам.

Це ми належимо Землі.

Вождь індіанців племені Сіу. 1854р.

А земля та стане пустелею через вину жителів П, через плід діянь їхніх.

(Міхей, 7.13)

Людина створює довкілля за своїм образом і подобою.

Елізе Реклю

Людина загине, вбита незмірним ростом того, що вона називає цивілізацією.

Ж.Фа6р

 

Кожної годнни на планеті:

-1700 акрів продуктивної землі стає пустелею;

- 1000 чоловік вмирає від отруєння водою;

- 2000 тонн кислотних дощів випадає в Північній півкулі;

- 55 чоловік отруюється й гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин.

 

 

1.Організаційний момент.

Учитель: Перш, ніж розпочати обговорення даної теми (“Хімія та екологія”), пропоную вам взяти участь в обміні думками з приводу екологічних проблем. Шановних гостей запрошуємо також брати активну участь.

1. Якщо вам не подобається залах бруду, махніть рукою перед своїм обличчям.

2. Якщо ви вважаєте, що треба економити воду, сплесніть у долоні.

3. Якщо ваші батьки, або ви „ курите, кліпніть очима,

4. Якщо ви вважаєте, що курити шкідливо, тупніть ногою.

5. Якщо, на вашу думку, оберігати навколишнє середовище - добра справа, сплесніть у долоні.

2. Основна частина

Учитель: Отже, мн провели своєрідний обмін думками, під час якого могли дізнатися і про себе, і один про одного, щось таке, чого не знали досі. Це і було передмовою до нашого уроку, метою якого є : визначення основних екологічних проблем, розкриття основних причин цих проблем та хімічних способів попередження негативного впливу на навколишнє середовище.

Хімія і екологія, хімія і довкілля. Чи не задумувались ви над співвідношенням цих складових ? Ми використовуємо все, що створила природа, але не думаємо про те, що прийде час розраховуватися за це користування. Діяльність людини  внесла зміни у природний колообіг елементів і речовин. У зв'язку з цим перед людством виникли глобальні проблеми, зокрема такі :

- забруднення навколишнього середовища техногенними речовинами;

- нестача сировинних ресурсів;

-радіаційне забруднення середовища;

- нераціональне використання енергетичних ресурсів;

- порушення озонового “екрану” Землі;

- кислотні опади і смоги;

- скорочення площ лісів;

- парниковий ефект; спустошення  земель;

 -порушення екологічних функцій Світового океану,

- зменшення біологічної різноманітності;

- поширення захворювань людей.

І тому особливого значення набуває екологія як наукова основа раціонального природокористування та охорони живих організмів, серед них і людини.

Отже, що таке екологія?

Учні висловлюють свої думки.

 

Екологія - це наука про відношення організмів між собою та довкіллям.

Учитель:серед природничих дисциплін хімія несе основне навантаження в розкритті

п’яти з названих вище проблем: забруднення навколишнього середовища

техногенними речовинами; радіаційне забруднення середовища;

порушення озонового “екрану” Землі; кислотні опади і смоги; парниковий ефект.

Сьогодні на уроці ми заслухаємо коротенькі повідомлення учнів на задану тематику.

(Учні зачитують повідомлення за кожним пунктом).

 

Учитель:

Отже, ви прослухали повідомлення. Який висновок можна зробити?

(Учні висловлюють свої думки).

Учитель: Людина далеко не завжди розумно підходить до використання природних скарбів нашої планети. І це негативно впливає не тільки на навколишнє середовище, але й на здоров’я людей. Вчені-дослідники, науковці зібрали багато матеріалу про вплив забрудненого навколишнього середовища на здоров’я людини. Прошу ознайомитись з таблицею характеристики токсичних речовин та їх вплив на організм людини. Би можете побачити, яким шляхом потрапляють елементи-забруднювачі в організм людини, з яких джерел і як впливають на здоров’я, спричиняючи невиліковні захворювання, інтоксикації, депресії, ураження центральної нервової системи.

3. Закріплення вивченого. 

(Для закріплення вивченого матеріалу учням, які навчаються на середньому та високому рівні, пропонуються роздаткові картки для попарної роботи:

1) картки “Хімікати у мене вдома” (картка 1) та “Маркування екологічно безпечної продукції” (картка 2)- заповнити таблицю.

2) картки “Колообіг Оксигеяу в природі та його антропогенне порушення” (картка 3) та “Мої думки: “Чи причетні я і моя родина до порушення колообігу Окснгену?” картка 4)- з’ясуватн свою причетність до порушення колообігу Окснгену.

З учнями, які навчаються яз достатньому рівні, вчитель працює за допомогою фронтальної бесіди.

4. Підсумки уроку.

5. Домашнє завдання.

 

 

Картка 1

 

ХІМІКАТИ У МЕНЕ ВДОМА

Таблиця

№.

п/п

Назва хімікату

Витрачаються протягом: тижня; місяця; року

Екологічне маркування: є; немає; не помічав

Куди потрапляють упаковки від хімікатів та їх залишки: у сміття; у каналізацію; на переробку

1

2

3

 

Мило

Шампунь

 

 

 

КАРТКА 2

 

МАРКУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНО БЕЗПЕЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ

Позначки, що використовуються:

 

У країнах ЄС    В Японії          У скандинавських країнах

                («Екознак»)            («Білий лебідь»)

 

C:\Users\Andriy\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image1.jpeg

«Блакитний янгол» — позначка на екологічно чистій продукції (запозичена з програми ООН з навколишнього середовища

C:\Users\Andriy\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image2.jpeg

 

 

 

C:\Users\Andriy\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image3.jpeg

 

 

Продукція, що піддається вторинному використанню чи отримана в результаті вторинної переробки. Символ застосовується в системі заходів з охорони довкілля в Німеччині з 1990 р.

 

 

Продукцію вироблено з використанням замкнутого водного циклу. У складі продукції відсутні матеріали та сировина, що виробляються з тропічних лісів

C:\Users\Andriy\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image4.jpeg

 

C:\Users\Andriy\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image5.jpeg

Матеріал, з якого виготовлено продукцію, є нетоксичним для довкілля під час його виробництва, переробки чи розкладу.

Позначки, що закликають 

C:\Users\Andriy\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image6.jpeg

C:\Users\Andriy\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image7.jpeg

 

 

Картка 3

C:\Users\Andriy\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image11.jpeg

 

Картка 4

 

МОЇ ДУМКИ: «ЧИ ПРИЧЕТНІ Я І МОЯ РОДИНА ДО ПОРУШЕННЯ КОЛООБІГУ ОКСИГЕНУ В ПРИРОДІ»

 

1. З кожним роком наша родина споживає все більше різних то­варів та енергії, наприклад ... . Для виготовлення усіх цих речей потрібні ... , при цьому витрачаються ... .

2. Транспорт, яким я дістаюсь до школи, потребує ... , при цьому затрачається ... і забруднюється ... .

3. Ми викидаємо сміття та різні відходи (харчові, побутових хімікатів .. , які потім вивозять на звалище. Від звалища забруднюються ... .

4. Перебуваючи в природі (у лісі, на річці, на морі), ми залишаємо купи сміття, банки, пляшки (чи закопуємо з ґрунт). Від цього ... .

5. Влітку ми мили машину на березі річки, де відпочивали. Внаслідок цього в ґрунті ... та у воді ... .

6. Досить часто я ламаю гілки верби та інших дерев просто так або для букета, хоча від цього ... .

7. Я ще не посадив жодного дерева (чи саджаю дерева на дачній ділянці, біля школи, в місцевому парку), отже, ... .

8. Ми дуже (не) дбаємо про заощадження електроенергії вдома, )хоча ... .

9. Останнім часом ми з дружками частенько б’ємо шибки, ламаємо поштові скриньки, пошкоджуємо ліфти. Але ж щоб усе це відновити, потрібні …

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
30 березня
Переглядів
221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку