Засвоєння та закріплення випадків додавання та віднімання чисел з переходом і без переходу через десяток. Закріплювати навички усної лічби. Навики розв'язання математичних ребусів; навики самостійної роботи; розвивати мову дітей.
МАТЕМАТИКА
"Хто сказав, що математика - це нудна наука? Математика - це цікава і весела штука".
МЕТА: Засвоєння та закріплення табличних випадків додавання і віднімання чисел з переходом і без переходу через десяток. Закріплювати навички усної лічби. Навики розв'язування математичних ребусів. Навики самостійної роботи. Розвивати мову дітей. Розвивати логічне мислення. Однімати емоційний настрій шляхом використання сюрпризних моментів. Виховувати цікавість і інтерес до уроків математики, любов до усної народної Творчості: казок, і загадок.
ОБЛАДНАННЯ: Макет дверей з 7 замками, казкові герої: принцеса Математики та Чахлик Невмирущий; записані на аркушах паперу приклади для усної лічби, картки з диференційованими завданнями; задачі-вірші на логічне мислення, загадки, ребуси; малюнок комп'ютера, грамзапис пісні "Улыбка ".
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Встали всі рівненько.
Вийшли із-за парт
Урок математики
Будем починать.
П. Актуалізація опорних знань.
1. Діти, сьогодні у нас незвичайний урок, сьогодні ми з вами здійснимо подорож у чарівний світ казок та у світ найулюбленішої нашої науки - математики.
На уроці ми повинні бути уважними, слухняними, старанними, вміти швидко і правильно лічити, допомагати один одному.
2. Діти, чи любите ви казки? Які казкові герої вам подобаються?
(Відповіді дітей).
Ви знаєте, що казкові герої бувають позитивні і негативні. Яких героїв називають позитивними, а яких негативними? А тепер я загадаю загадки, ви уважно їх послухайте.
Він злий чоловік,
Робить зло весь свій вік
Сам худий, зігнутий,
Тільки кості торохтять
Скажіть, діти, як його звати?
( Чохлик Невмирущий)
Що за баба така,
В неї кістяна нога,
Довгий ніс, великі вуха.
Вона ніколи, нікого не слуха
(Баба Яга)
Оце так дива.
Тільки в казці це бува
В небі дивний звір летить,
І як ніч, вогнем пихтить.
(Змій Горинич)
— Молодці! Вірно відгадали. А які це герої? Чому?
3. Діти, сьогодні я вам розповім таку історію "Якось одного разу Чахлик Невмирущий вирішив перелічити всі свої скарби, а рахував він дуже погано. Перерахував він тричі й всі три рази отримував різні результати. Після того він дуже розлютився і вирішив використати принцесу Математику для допомоги.
Чахлик сказав: 'Слухай мене уважно, принцеса Вирішив я перелічити всі свої скарби, але сам я не зміг. Привів я тебе сюди, щоб ти допомогла мені у цій нелегкій справі".
Відповіла йому принцеса;" Н, я тобі не буду допомагати, як би ти попросив по-доброму, а ти силоміць примусив сюди прийти. Нічого в тебе не вийде!".
Розлютився Чахлик: 'Тоді залишайся тут. Будеш моєю полонянкою, і, щоб не змогла втекти, посаджу тебе до в'язниці".
І посадив Чахлик принцесу Математики до в'язниці. І замкнув двері тій в'язниці спеціальними замками.
- Діти, ви хочете допомогти принцесі й визволити її з полону.
- Хчемо!.
- Для цього нам потрібно розв'язати математичні завдання. Згодні? - Давайте налаштуємось на роботу.
Зошит свій я відкриваю,
Навкоси його кладу,
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно не зігнусь,
Буду я писати вправно,
До роботи я берусь.
Ш. Контроль, корекція та закріплення знань. Завдання 1.
Отже, щоб зняти перший замок, пригадаємо домашнє завдання "Назвати казки, в назвах яких зустрічаються числа" (Діти називають казки).
— А тепер відгадайте казки, де в уривку теж є цифра Як довідалась Наталочка, що лебідь хоче рибку з'їсти, швиденько принесла горобчикові два черевичка і наказала: - "Лети швидше, щоб рибку врятувати". (М. Трублаїні "Казка про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку. "—Я лисичка-сестричка Пустіть і мене.
— Та йди вже.
Ото вже їх четверо сидить". ("Рукавичка").
"Втретє розмахнувся Іван ще дужче і відтяв Чудо-Юдові всі дев'ять голів". ('Іван селянський син і Чудо-Юдо").
— Давайте запишемо ці цифри в рядок, проведемо хвилинку каліграфії.
(Діти записують цифри в рядок, вчитель перевіряє, наголошує хто каліграфічно записав цифри. Знімаємо перший замок).
Завдання 2.
Перший замок зняти було досить легко. А тепер подивимось, чи зможемо ми зняти другий замок.
Нам треба розгадати математичні ребуси.
(Ребуси записані на аркушах паперу).
Ті 100 (тісто)
40 А (сорока)
Ві 3 на (вітрина)
100 ляр (столяр)
- Хто такий столяр?
- Молодці! І цей замок ми відкрили
Завдання З.
А тепер нам треба пригадати таблиці додавання і віднімання чисел з переходом і без переходу через десяток. Нам потрібно розв'язати приклади і відповісти на запитання Чахлика В якій країні він живе?
На сторінці 12 нашого підручника є абетка
Використовуючи відповіді прикладів і алфавіт - дамо відповідь на запитання.
9+ 5 = 14 10 + 8=18 .
8 -7=1 13-10 = 3
4 +5 = 9 7+ 4=11
8 + 6 = 14 6+7= 13
14 1 9 14 18 3 11 13
К а з к о в і й
- І цей замок ми зняли.
Завдання 4.
Отже, наш Чахлик живе в казковій крані. Є в нього комп'ютер, але він користуватися ним не може. Давайте допоможемо Чахлику, як ним користуватися, і відкриваємо наступний замок. Покажемо?
8 + 7=15 10-7=3
15-5 = 10 3 + 4 = 7
- Молодці! Ще один замок на шляху визволення нашої принцеси знято.
- Ой, що це? Ви нічого не чуєте? Це плаче наша принцеса їй сумно,
страшно у в'язниці. Давайте її розвеселимо.
(хвилинка відпочинку. Під грамзапис пісні" Улыбка " діти виконують
рухи).
— Ось тепер нашій принцесі веселіше.
Завдання 5.
В нашого Чахлика є знайома Звуть її Баба Яга Ось вона розв'язала приклади і наробила помилок. Давайте виправимо ці помилки і тим самим знімемо ще один замок з дверей в'язниці.
Самостійна робота по варіантах
І варіант ІІ варіант
14-(12-5) = 6 7 19-(6 + 4) = 8 9
18-8-3 = 7 9 + 6-5 = 10
13-3-8=1 2 6 + 9 + 5 = 19 20
Для тих хто встигне, додаткове завдання.
10-...=7 ...+6=12 ...+... = 14.
- Перевіримо завдання. (знімаємо п'ятий замок).
Завдання 6.
Наступний замок ще підступніший. Щоб його зняти, треба розв'язати задачі.
І варіант - учні з високим рівнем знань
ІІ варіант - учні з середнім рівнем знань.
Перший етап.
І варіант самостійно.
Чахлик взяв у полон 9 парубків, а дівчат на 4 менше. Скільки дівчат взяв у полон Чахлик?
ІІ варіант - разом з вчителем.
Баба Яга зібрала 8 мухоморів, а Чахлик — на 5 грибів менше. Скільки грибів зібрав Чахлик?
- Які гриби відбирали ? (Отруйні)
- Їх можна їсти? Чому?
8-5 = 3 (гриби)
Другий етап.
І варіант.
Зміни запитання так, щоб задача розв'язувалась двома діями. Скільки разом парубків та дівчат взяв у полон Чахлик?
ІІ варіант.
За короткою умовою скласти і розв'язати задачу.
Баба Яга - 7 яблук
Чахлик – на З менше
(Розбір колективно, розв'язання діти записують самостійно, один учень біля дошки).
Перевірка всіх завдань.
Третій етап. За короткою умовою скласти і розв'язати задачу колективно 2 способами.
Було |
Відрізала |
Залишилось |
12 м |
3 м і 2 м |
? |
І спосіб 2 спосіб
1)3 + 2 = (5м) 1)12-2=10(м)
2) 12-5 = 7(м) 2)10-3 = 7(м)
- Молодці! Отже і б замок ми розкрили. Залишився в нас один - єдиний.
Завдання 7.
Щоб позбутися останнього замка, треба вміти добре і швидко рахувати.
Задачі — вірші.
У бабусі Ягусі
Живуть гарні гуси:
8 білих, 9 сірих
Скільки ж їх у бабусі?
(8+ 9-17 гусей)
У Ягусі три копійки,
А Горинич має п'ять,
Допоможемо, малята,
Гроші їм порахувать.
(3 + 5 = 8 копійок)
Змагався богатир Іван
З Чудом Юдом страшним:
Зрубав три голови.
Думав переміг!
А їх з'явилось аж шість!
Зрубав їх усіх
Тут їх 9 виростає
Та Іван і їх рубає Р
ахуйте скоріш,
Скільки зрубав голів?
(З+6 +9 =18 голів)
До будинку Баби Яги відстань 15 км. Вона вже пролетіла 6 км. Скільки кілометрів їй залишилось пролетіти?
(15- 6 = 9км)
Який шлях треба пролетіти Змію Гориничу до своєї домівки, якщо він пролетів 5 км, від лісу до озера - 7 км, від озера до печери, в якій проживає - 2 км?
(15 + 7 + 2= 14км)
- Молодці! Ми швидко і правильно рахували і знімаємо останнього замка з
дверей в'язниці й визволяємо нашу принцесу.
А ось і вона.
IV. Підсумок уроку.
Наша принцеса дякує, що ми визволили її з полону. Добре виконали завдання і заслуговуємо на нагороду. ( Вручаю кожному учневі емблему уроку).
Щоб ви не тільки на уроках математики, а й на інших одержували хороші оцінки.