Урок " Художні особливості твору( мова персонажів, художня деталь)"

Про матеріал
Мета: продовжити роботу над змістом повісті Г.Тютюнника «Климко»; забезпечувати її цілісне сприйняття; дати відповідні знання про поняття «художня деталь», вміти нею вільно оперувати в нових умовах, усвідомлювати її місце в системі теоретико-літературних знань, сприяти діалогу «художній текст- читач»; емоційному і вдумливому сприйняттю художнього твору; розвивати інтелект, емоції, творчі здібності дітей; формувати їх естетичні почуття; сприяти становленню переконань, світогляду, рис характеру школярів.
Перегляд файлу

1

 

Тема.Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь).

 

Мета: продовжити роботу над змістом повісті Г.Тютюнника «Климко»; забезпечувати її цілісне сприйняття; дати відповідні знання про поняття «художня деталь», вміти нею вільно оперувати в нових умовах, усвідомлювати її місце в системі теоретико-літературних знань, сприяти діалогу «художній текст- читач»; емоційному і вдумливому сприйняттю художнього твору; розвивати інтелект, емоції, творчі здібності дітей; формувати їх естетичні почуття; сприяти становленню переконань, світогляду, рис характеру школярів.

 

Цілі та завдання

Учні повинні знати:

зміст повісті «Климко»;

яким було життя дітей під час війни;

роль художніх деталей твору для розкриття його теми та основної думки, для характеристики персонажів.

Учні повинні вміти:

працювати із текстом художнього твору, виділяти головне і другорядне; швидко відшукувати у тексті потрібну інформацію, аналізувати її;

виразно читати епізоди з повісті на доказ своїх думок;

стисло та грамотно висловлювати свої міркування;

визначати художню деталь у літературному творі, вільно оперувати нею.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: портрет Г. Тютюнника, текст повісті «Климко», проектор.

 

 

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Бо ти на землі — людина, 
І хочеш того чи ні — 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.

                                                                                                               В. Симоненко

Організаційна частина

  • Обмін компліментами, побажання успіху.
  • Гра "Створюємо настрій "

Відчуймо себе часточками колективу, краю , держави, Всесвіту і скажімо собі:

  • Я прийшов до школи   (для чого?)…     (вчитися).
  • Треба бути    (яким?)…    (спокійним).
  • Зі мною    (хто?)…      (мої друзі).
  • Вони мене       (люблять).
  • Мені…     (приємно).
  • У класі …    (сонце).
  • Я готовий добре працювати.

Мотиваційна готовність учнів до уроку.

Метод «Прес».

На екрані слова :  дитинство, війна, самопожертва, життя.

Учні обдумують відповідь на запитання: «Про що повість «Климко» Г.Тютюнника?». Обирають  одне з понять , висловлюють власні  думки, дотримуючись  такої схеми:

а) визначте тему твору (починайте словами: «Я вважаю, що це твір про…»);

б) поясніть, чому ви так думаєте (починайте словами: «Тому що…»);

в) наведіть приклади-аргументи із тексту (починайте словами «Наприклад…»);

г)узагальніть свою думку, підсумуйте ( починайте словами: «Отже…» або «Таким чином»).

Етап проектування

Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Обговорення плану роботи, яку передбачено виконати.

Створення «Дерева очікувань» (учні записують на листочках свої міркування «Я хочу…», «Я можу…», «Я буду…» і прикріплюють їх на дерево.

Етап організації плану діяльності

Слово вчителя

  • Тож розпочнемо роботу над мовленням персонажів повісті «Климко» Г. Тютюнника.

Мозковий штурм «Впізнай героя за його мовленням».

«Зульфате, заспокойся…Кармелючок мій малий». (Наталія Миколаївна)

«Подумаєш, яка цяця … Ну, тоді пухни з голоду!» (Бородань)

« А може б, ти, синочку, в мене зостався, га?» (тітка Марина)

« Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо… « (Климко)

« Іш, чому вона тих виродків навчила? Вчи-и-ительша…» (Бородань)

«Прощай, синочку…Так хотілося мені тебе зоставии в себе,такий ти мені любий став-серця б тобі увірвала…» (тітка Марина)

«Я рада за вас, мої хлопчики, я просто щаслива…» (Наталія Миколаївна)

« Весною вона (вишня) біло цвістиме, влітку ягідьми блищатиме, шпаки налітатимуть…» (Климко)

Слово вчителя

  • Мовлення героя – це індивідуальна особливість, за допомогою якої ми не лише пізнаєм людину, а й можемо дати  їй характеристику.
  • Що ви можете сказати про мову Наталії Миколаївни?
  • Які асоціації виникають у вас, коли ви слухаєте (читаєте), як говорить Наталія Миколаївна? Яка вона людина?

Асоціативний ряд

Наталія Миколаївна => добра, лагідна, спокійна, ніжна, любить дітей.

Бородань(торгаш) => грубий, жорстокий, вульгарний, брутальний.

Тітка Марина =>уважна, ніжна, ласкава, добра, турботлива, співчутлива.

Климко => спокійний, врівноважений, добрий, співчутливий, хазяйновитий, відповідальний, турботливий.

Словникова робота

Мова персонажів ( монологи, діалоги) – виразна індивідуальна особливість героя твору, яка розкриває його характер і допомагає зрозуміти ставлення автора до певної  дійової особи в художньому творі.

Слово вчителя

  • Скрізь, де бував, Григір Михайлович уважно прислухався до розмов звичайних людей, особливо сільських, занотовував влучні вислови, приказки, цікаві спостереження – таким підготовчим матеріалом рясніють його записники. Ці нотатки використовував для своїх оповідань, повістей. Герої його творів говорять не літературною мовою, а природною для них. Проаналізуймо особливості мовлення тітки Марини, яка виявила найбільшу турботу про Климка.

Робота в групах

Виписати з тексту пестливі ( 1 група) та просторічні слова ( 2 група)

  1. Доброта, щедрість, любов до ближнього, турбота виявляється через уживання тіткою пестливих слів: «борошенце», «багатенько», «мішечки», «клуночок», »лобик», »сонечко», »молочко», »синочку» та ін.
  2. Просторічні слова в її мовленні свідчать про те, що тітка звичайна проста селянка: «носовичок», «жалко», «осталося», «мо’», «осьо», «паняй», «одбазарувалися», «підчинишся», «бідовенький», «босяцюра» та ін.

         Слово вчителя

  • Як бачимо, Г. Тютюнник не ідеалізує героїв, не наділяє якимись особливими рисами характеру. Здебільшого, це прості люди – жінки, чоловіки, старенькі, діти. Завдяки мові ніби оживає їх характер. Отже, мова персонажу – це своєрідна художня деталь для характеристики героя твору. Григір Михайлович – великий майстер художньої деталі.

То що ж таке художня деталь?

Художня деталь – це така характерна подробиця, яка має відносно самостійне значення й використовується для того, щоб емоційніше і глибше змалювати картини чи образ, підкреслити важливість чогось, індивідуальну особливість. Вона буває портретна, речова, пейзажна, інтер’єрна і ін.

  • Ми з вами проведемо дослідження, як використовує художню деталь Г.Тютюнник у повісті «Климко».
  • Однією із важливих портретних художніх  деталей є босі ноги Климка.

Коментар до слайда

  • Він пішов, щоб роздобути засоби для існування, щоб допомогти вижити Наталі Миколаївні та її маленькій донечці.  Йому тяжко, дуже тяжко… Відшукайте, як про це говорить автор у творі.

Матеріал для вчителя

«Климко підвівся, ноги одразу загули і налилися гарячим,- похитнувся, але не впав і не сів знову, а, тримаючись обома руками за куренів дашок, виступив надвір.»

«Найстрашніше сталося тоді, коли він, перепочивши, підвівся, щоб іти, і впав: ноги не вдержали. Їх ніби одняло. Що встане, то і впаде, і впаде. Він злякався, став розтирати литки, стегна, бив по них кулаками і кричав: «Ану йдіть! Ану йдіть мені зараз!»

«Він таки підвівся і пішов ледве –ледве пересуваючи ступні в крутій пилюзі».

  • Речова художня деталь – «діжурка» дядька Кирила.

Словникова робота

«Діжурка» - верхній теплий робочий одяг.

  • Прослухайте, як про цю одежину говорить автор.

Матеріал для вчителя

«Тій діжурці, як казав дядько, було «сто літ», і не рвалася вона лише тому, що зашкарубла від давньої мазути. Не брали її ні дощ, ні сніг, ані сонце. Пахла діжурка паровозом. Уночі вона нахолоняла, а вдень аж димувала на сонці, пахла ще дужче і пекла плечі та спину.»

Коментарі до слайда

  • А для Климка-сироти вона була «найдорожчим» одягом, бо нагадувала дядька Кирила і ті щасливі довоєнні дні, коли вони жили разом.

 

  • Пейзажна художня деталь – степ. Саме степом, пухкою пилюгою ішов Климко декілька діб. «У степу було тихо. Блищали од сонця стерні і ковила понад шляхом, сріблилася важка, обвішана разочками роси павутина. Вдалині, між телеграфними стовпами й не крутими пагорбами, мріли рожеві, мов спалахи багать, крейдяні гори».

 

  • Інтер’єрна  художня  деталь – опис хати тітки Марини. Відшукайте його у творі.

 

  • Скажіть, який епізод художнього твору зображено на цьому малюнку і яку художню деталь автор використав у ньому ? (слайд із зображенням трояндової сукні Наталі Миколаївни)

Коментар до слайда

«Трояндова, мов сто троянд, сукня», яка живою ниткою пам’яті відразу ж зв’язала  цю мить із ще зовсім недавнім минулим, з їх незабутнім шкільним життям.

(Слайд із зображенням квітчастої хустки дівчини, що тримає в руках чорнобривці)

           Коментарі до слайда

Велика, у веселих червоних та зелених квітках хустка – щаслива мрія і гордість кожної української дівчини. Це символ вроди українок, символ краси і молодості. А отой «чепурно, квітка до квітки складений букет чорнобривців»… Мабуть, більш точно і влучно не можна було б сказати про любов до рідного краю, до отчого  дому, до рідної землі, до батьківщини.

         Пошуково-дослідницьке завдання

  • Знайдіть ще у творі речі, предмети, які ви сприймаєте як художні деталі.

      «Займи позицію»

  • Чи є в цьому епізоді художня деталь? Яка? З якою метою її використовує автор?

« Сухарів хватило б надовше, якби вони були не червиві»

«Бочончиха не ставляє миски із святковим їством на стіл, а кидає їх.» Чому так?

«Климко скуштував ковток молока, ще ковток… У склянці поменшало на тритину. Подумав, подумав – і долив її водою з кухля, що стояв на столі. Потім ще надпив і ще раз долив, і ще… Поки стало не молоко, а синя бурдичка.

  • Що ти робиш?- почув він і підняв голову: в хатинних дверях стояла тітка Марина.
  • Доливаю…- винувато сказав Климко.
  • Водою?!»

 

  • Проаналізуйте цей епізод. Чи є тут художня деталь? Яка саме? Про які риси характеру хлопчика вона нам нагадує?

        Слово вчителя

  • У народі говорять: очі – дзеркало душі людини. При змалюванні портретів героїв твору Григір Михайлович надає особливого значення цій портретній  деталі. Відшукайте це у тексті, зачитайте, прокоментуйте.

        Матеріал для вчителя

«Наталя Миколаївна стояла осторонь від натовпу і дивилася на бороданя широко розплющеними очима»

  • Що виражали ці очі? (Зляканий подив)

«Бородань… знайшов її кам’яними очима у натовпі»

  • Кам’яні очі. Які це? (Безсоромні, злі)

Наталя Миколаївна «осяяла їх (хлопців) такими рідними очима».

«Зульфат все ще тремтів… і … люто озирався, блискаючи очима»

Сердитий дядько на базарі. «Очі в нього були недобрі, пекучо поблискували на всі боки.

«Вони (поліцаї) наближалися, перемацуючи очима кожне обличчя в ряду тачкарів»

«Бабуся подивилася на хлопчика (Климка) вологими вилинялими очима»

 «Дівчина, бліда, з величезними карими очима, в яких аж кричала безпорадна мука од страху»

«Тітка Марина весела, рум’яна, очі сміються» 

  • Які засоби мови використовує автор, щоб підкреслити художню деталь? (Епітети: вилинялі (очі), недобрі (очі); метафору: блискаючи (очима), перемацуючи (очима); метонімію: кам’яні (очі)).

 

  • Але найбільш яскраву художню деталь використовує автор у останньому епізоді. Зачитайте кінцівку твору.

 

             Матеріал для вчителя

«Від переїзду вдарила довга автоматна черга. Климка штовхнуло в груди і обпекло так боляче, гостро, що в очах йому попливли червоногарячі плями.

Він уп’явся пальцями в діжурку на грудях, тихо ойкнув і впав.

А з пробитого мішка тоненькою білою цівкою потекла на дорогу сіль…»

  • Яку художню деталь і з якою метою використав автор у цьому епізоді.

Коментар до слайда

Тоненька біла цівочка солі. Сповненими небезпек дорога, перемагаючи в собі страх, повертався назад Климко з дорогоцінною сіллю, щоб врятувати від голоду і себе, і Наталію Миколаївну з її малесенькою Олею,- і тут підстерегла хлопчину невблаганна смерть. Письменник хотів підкреслити ціну солі, на перший погляд звичайної, але у ці страшні воєнні часи дуже важливої для виживання.

 

Домашнє завдання.

  • Ось такий трагічний кінець.  Нам дуже шкода Климка. За ці кілька уроків, що працювали над повістю, ми полюбили його, потоваришували із ним. Такі люди, як цей хлопчина, повинні жити. Тому я пропоную вам вдома написати власну кінцівку повісті.

                         Слово вчителя

  • Художню деталь використовують у своїй творчій роботі  не лише митці слова. Ось перегляньте , як у інших видах мистецтва використовується художня деталь .

( Перегляд слайдів, коментарі )

 

Підсумок уроку. Рефлексія

  • Скласти " Доміно" , добираючи влучні слова ( міні - фрази) про значення художньої деталі у творі  ( художня деталь --- уточнює – доповнює – конкретизує – підкреслює – звертає увагу - наголошує)
  •  Яка роль мови персонажів для розкриття змісту повісті, образу головного героя ?

 

 " Мікрофон"

  • Прокоментуйте епіграф твору, що , на вашу думку, може найшвидше виділити людину з-поміж інших, підкреслити її особливості.
  • Чи збулися ваші очікування на сьогоднішньому уроці?

         Оцінювання  навчальних досягнень учнів.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Московчук Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Максимович Яна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лавренців Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 квітня 2021
Переглядів
18073
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку