1
Тема.Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь).
Мета: продовжити роботу над змістом повісті Г.Тютюнника «Климко»; забезпечувати її цілісне сприйняття; дати відповідні знання про поняття «художня деталь», вміти нею вільно оперувати в нових умовах, усвідомлювати її місце в системі теоретико-літературних знань, сприяти діалогу «художній текст- читач»; емоційному і вдумливому сприйняттю художнього твору; розвивати інтелект, емоції, творчі здібності дітей; формувати їх естетичні почуття; сприяти становленню переконань, світогляду, рис характеру школярів.
Цілі та завдання
Учні повинні знати:
зміст повісті «Климко»;
яким було життя дітей під час війни;
роль художніх деталей твору для розкриття його теми та основної думки, для характеристики персонажів.
Учні повинні вміти:
працювати із текстом художнього твору, виділяти головне і другорядне; швидко відшукувати у тексті потрібну інформацію, аналізувати її;
виразно читати епізоди з повісті на доказ своїх думок;
стисло та грамотно висловлювати свої міркування;
визначати художню деталь у літературному творі, вільно оперувати нею.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання: портрет Г. Тютюнника, текст повісті «Климко», проектор.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
В. Симоненко
Організаційна частина
Відчуймо себе часточками колективу, краю , держави, Всесвіту і скажімо собі:
Мотиваційна готовність учнів до уроку.
Метод «Прес».
На екрані слова : дитинство, війна, самопожертва, життя.
Учні обдумують відповідь на запитання: «Про що повість «Климко» Г.Тютюнника?». Обирають одне з понять , висловлюють власні думки, дотримуючись такої схеми:
а) визначте тему твору (починайте словами: «Я вважаю, що це твір про…»);
б) поясніть, чому ви так думаєте (починайте словами: «Тому що…»);
в) наведіть приклади-аргументи із тексту (починайте словами «Наприклад…»);
г)узагальніть свою думку, підсумуйте ( починайте словами: «Отже…» або «Таким чином»).
Етап проектування
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Обговорення плану роботи, яку передбачено виконати.
Створення «Дерева очікувань» (учні записують на листочках свої міркування «Я хочу…», «Я можу…», «Я буду…» і прикріплюють їх на дерево.
Етап організації плану діяльності
Слово вчителя
Мозковий штурм «Впізнай героя за його мовленням».
«Зульфате, заспокойся…Кармелючок мій малий». (Наталія Миколаївна)
«Подумаєш, яка цяця … Ну, тоді пухни з голоду!» (Бородань)
« А може б, ти, синочку, в мене зостався, га?» (тітка Марина)
« Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо… « (Климко)
« Іш, чому вона тих виродків навчила? Вчи-и-ительша…» (Бородань)
«Прощай, синочку…Так хотілося мені тебе зоставии в себе,такий ти мені любий став-серця б тобі увірвала…» (тітка Марина)
«Я рада за вас, мої хлопчики, я просто щаслива…» (Наталія Миколаївна)
« Весною вона (вишня) біло цвістиме, влітку ягідьми блищатиме, шпаки налітатимуть…» (Климко)
Слово вчителя
Асоціативний ряд
Наталія Миколаївна => добра, лагідна, спокійна, ніжна, любить дітей.
Бородань(торгаш) => грубий, жорстокий, вульгарний, брутальний.
Тітка Марина =>уважна, ніжна, ласкава, добра, турботлива, співчутлива.
Климко => спокійний, врівноважений, добрий, співчутливий, хазяйновитий, відповідальний, турботливий.
Словникова робота
Мова персонажів ( монологи, діалоги) – виразна індивідуальна особливість героя твору, яка розкриває його характер і допомагає зрозуміти ставлення автора до певної дійової особи в художньому творі.
Слово вчителя
Робота в групах
Виписати з тексту пестливі ( 1 група) та просторічні слова ( 2 група)
Слово вчителя
То що ж таке художня деталь?
Художня деталь – це така характерна подробиця, яка має відносно самостійне значення й використовується для того, щоб емоційніше і глибше змалювати картини чи образ, підкреслити важливість чогось, індивідуальну особливість. Вона буває портретна, речова, пейзажна, інтер’єрна і ін.
Коментар до слайда
Матеріал для вчителя
«Климко підвівся, ноги одразу загули і налилися гарячим,- похитнувся, але не впав і не сів знову, а, тримаючись обома руками за куренів дашок, виступив надвір.»
«Найстрашніше сталося тоді, коли він, перепочивши, підвівся, щоб іти, і впав: ноги не вдержали. Їх ніби одняло. Що встане, то і впаде, і впаде. Він злякався, став розтирати литки, стегна, бив по них кулаками і кричав: «Ану йдіть! Ану йдіть мені зараз!»
«Він таки підвівся і пішов ледве –ледве пересуваючи ступні в крутій пилюзі».
Словникова робота
«Діжурка» - верхній теплий робочий одяг.
Матеріал для вчителя
«Тій діжурці, як казав дядько, було «сто літ», і не рвалася вона лише тому, що зашкарубла від давньої мазути. Не брали її ні дощ, ні сніг, ані сонце. Пахла діжурка паровозом. Уночі вона нахолоняла, а вдень аж димувала на сонці, пахла ще дужче і пекла плечі та спину.»
Коментарі до слайда
Коментар до слайда
«Трояндова, мов сто троянд, сукня», яка живою ниткою пам’яті відразу ж зв’язала цю мить із ще зовсім недавнім минулим, з їх незабутнім шкільним життям.
(Слайд із зображенням квітчастої хустки дівчини, що тримає в руках чорнобривці)
Коментарі до слайда
Велика, у веселих червоних та зелених квітках хустка – щаслива мрія і гордість кожної української дівчини. Це символ вроди українок, символ краси і молодості. А отой «чепурно, квітка до квітки складений букет чорнобривців»… Мабуть, більш точно і влучно не можна було б сказати про любов до рідного краю, до отчого дому, до рідної землі, до батьківщини.
Пошуково-дослідницьке завдання
«Займи позицію»
« Сухарів хватило б надовше, якби вони були не червиві»
«Бочончиха не ставляє миски із святковим їством на стіл, а кидає їх.» Чому так?
«Климко скуштував ковток молока, ще ковток… У склянці поменшало на тритину. Подумав, подумав – і долив її водою з кухля, що стояв на столі. Потім ще надпив і ще раз долив, і ще… Поки стало не молоко, а синя бурдичка.
Слово вчителя
Матеріал для вчителя
«Наталя Миколаївна стояла осторонь від натовпу і дивилася на бороданя широко розплющеними очима»
«Бородань… знайшов її кам’яними очима у натовпі»
Наталя Миколаївна «осяяла їх (хлопців) такими рідними очима».
«Зульфат все ще тремтів… і … люто озирався, блискаючи очима»
Сердитий дядько на базарі. «Очі в нього були недобрі, пекучо поблискували на всі боки.
«Вони (поліцаї) наближалися, перемацуючи очима кожне обличчя в ряду тачкарів»
«Бабуся подивилася на хлопчика (Климка) вологими вилинялими очима»
«Дівчина, бліда, з величезними карими очима, в яких аж кричала безпорадна мука од страху»
«Тітка Марина весела, рум’яна, очі сміються»
Матеріал для вчителя
«Від переїзду вдарила довга автоматна черга. Климка штовхнуло в груди і обпекло так боляче, гостро, що в очах йому попливли червоногарячі плями.
Він уп’явся пальцями в діжурку на грудях, тихо ойкнув і впав.
А з пробитого мішка тоненькою білою цівкою потекла на дорогу сіль…»
Коментар до слайда
Тоненька біла цівочка солі. Сповненими небезпек дорога, перемагаючи в собі страх, повертався назад Климко з дорогоцінною сіллю, щоб врятувати від голоду і себе, і Наталію Миколаївну з її малесенькою Олею,- і тут підстерегла хлопчину невблаганна смерть. Письменник хотів підкреслити ціну солі, на перший погляд звичайної, але у ці страшні воєнні часи дуже важливої для виживання.
Домашнє завдання.
Слово вчителя
( Перегляд слайдів, коментарі )
Підсумок уроку. Рефлексія
" Мікрофон"
Оцінювання навчальних досягнень учнів.