Мета: ознайомити учнів із жанром літературної казки; навчити самостійно визначати дійових осіб, вчити давати характеристику героям, інсценувати частини казки; розвивати навички свідомого виразного читання, творче мислення, уяву; виховувати інтерес до літературних казок.
Обладнання: малюнки до казки «Лисичка і журавель», текст казки, портрет І. Я. Франка, пелюстки з деформованими словами, маски для читання в особах, мікрофон, комп`ютер, мультимедійне забезпечення, запис казки «Лисичка та Журавель», іграшка, нагороди.
Девіз уроку: Яке частування , таке і дякування.
1
Тема: І. Франко «Лисичка і Журавель». Прислів`я.
Мета: ознайомити учнів із жанром літературної казки; навчити самостійно визначати дійових осіб, вчити давати характеристику героям, інсценувати частини казки; розвивати навички свідомого виразного читання, творче мислення, уяву; виховувати інтерес до літературних казок.
Обладнання: малюнки до казки «Лисичка і журавель», текст казки, портрет І. Я. Франка, пелюстки з деформованими словами, маски для читання в особах, мікрофон, комп`ютер, мультимедійне забезпечення, запис казки «Лисичка та Журавель», іграшка, нагороди.
Девіз уроку: Яке частування , таке і дякування.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Продзвенів уже дзвінок – починаємо урок .
У нас на уроці багато гостей – вчителів. Поверніться до них , привітайте, і до мене голівки повертайте.
Добрий день, хлоп`ята!
Добрий день, дівчата !
Спочатку сідають дівчатка – краса нашого класу, а потім його сила і мужність – хлопчики.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Яке домашнє завдання готували?
- Читали оповідання А.Коцюбинського «Артист» та оповідання А. Григорука «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим» і стисло переказували.
- Що ж таке оповідання?
- Хто головні герої оповідання «Артист? ( Максим і бабуся )
- Чи виконав Максимко прохання бабусі?
- Що ніяк не міг зрозуміти хлопчик?
- Що б ви йому порадили?
- А зараз хтось стисло перекаже це оповідання.
- Що вам сподобалося в оповіданні «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим»?
- Яке ваше ставлення до Дениска? Чому?
- Давайте перекажемо це оповідання.
- Чого навчають нас ці оповідання? (не лінуватися, бути слухняними, не гордувати)
Сьогодні у нас з вами незвичайний урок, ми здійснимо подорож з чарівною Квіточкою. Вона хоче перевірити знання учнів 2-Б класу.
Їх читають залюбки
І дорослі, й малюки.
Ви, напевно, здогадались?
Ну, звичайно ж, це …(казки)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1) Складання асоціативного куща. Бесіда.
- Діти, з якими словами у вас асоціюється слово «казка»? Які перші слова вам спадають на думку,коли ви чуєте щось про казку? (Діти йдуть до дошки і записують слова: зло, добро, чарівник, фантазія, народ, справедливість, кмітливість, любов, мудрість)
- Скажіть, будь ласка, хто вам читав казочки, коли були маленькими? (мама, бабуся, тато)
а) Що за хатка на узліссі?
Вся ворушиться, дрижить.
Де не взявсь, кабан біжить.
Тут і вовк іде, й ведмідь.
Й кожен в хатці хоче жить.
Так вже тісно їм усім —
Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить —
І ворушиться, й дрижить?
("Рукавичка ")
б)Я бичок-третячок,
Смоляний в-мене бочок.
Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив.
("Солом'яний бичок ")
в)Що втекло від баби з дідом —
Не сиділо на вікні,
А зустрілось з зайченятком —
Й ну співать йому пісні?
("Колобок ")
г) Знесла яєчко золоте ,
Зраділи дуже дід і баба .
Ви , діти , знаєте її -
Та це ж ( Курочка Ряба ).
«З якої казки ці рядки?»
«…Узяв дід ріпку за чуб ,баба діда за сорочку,внучка бабу за спідницю,промучились весь день…»(«Ріпка.»)
«…Котику-братику, несе мене лиска,по каменю мосту,на своєму хвосту…
(«Про Котика і Півника.»)
«…Ото Івасик ,як підріс трішки, став просити батька…»(«Івасик-Телесик»)
3) «Хто швидше.» Вправа з читання.
На дошці прикріплені колоски з буквами. Читання деформованих слів.
Перед вами – казкові колоски. «Обмолотивши» їх і переставивши зернята місцями, ви одержите імена героїв нашої казки.
Л Ж
ч а а в
и к у р
и с л е
ь
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Призволяйся – пригощайся;
Облизня спіймати – залишитися ні з чим;
Пісним голосом – сумним, пригніченим;
Заприятелювати – потоваришувати;
Зареклася – пообіцяла на майбутнє;
Випорожнивши глечика – все з`їсти.
Завдання від Квіточки. Вам треба швидко віднайти в тексті, скільки речень є із знаками оклику. (1)
Учитель читає початок речення і зупиняється, а діти відшукують у тексті закінчення і читають.
Іде Журавель …
Вибачай, кумочку, …
Встромлює голову …
Вибачай, любонько …
Вона, бачите, думала …
Охарактеризувати Лисичку (1 група) і Журавля (2 група). (Вчитель роздає аркуші паперу)
Слова для довідки: підступний, довірливий, щирий, ввічливий, винахідливий, розумний, безсоромний, улесливий, хитрий, кмітливий, хижий, ніжний, злий, довгоносий, пухнастий, сірий, рудий, нещирий, добрий.
— Які слова не підійшли ні до кого?
— Кому у цій казці ви більше симпатизуєте? Чому?
11) Чистомовка.
Ця-ця-ця-жила собі лисиця .
Лем –лем –лем –зустрілася з журавлем .
Ни –ни –ни –запросила на гостини .
Ла-ла-ла-каші наварила .
Ила-ила-ила-по тарілці розмастила .
Ав-ав-ав-журавель дзьобом стукав .
Ївсь-ївсь-ївсь-кашки не наївсь .
Му-му-му-пішов додому .
Щу –щу-щу-наварив борщу .
Чик-чик-чик-насипав у глечик .
Ку-ку-ку-покликав лиску .
Зив-зив-зив-носик до глечика не влазив .
Ась-ась-ась-лиска розсердилась.
V. Підсумок уроку. Нагородження призами. Оцінювання учнів. (Інтерактивний метод «Мікрофон»)
- Я люблю казки, тому що …
— Чого навчає нас ця казка?
- Як називаються казки, написані автором?
І під кінець нашого уроку пограємо у гру «Так чи ні ?»
-Казка вчить нас бути гостинними ? –ТАК .
- Ми повинні бути такими , як Лисичка ?- НІ.
- Казка засуджує порядність ? - НІ .
- У кожного повинні бути друзі ?—ТАК .
- З друзями потрібно бути доброзичливими, чуйними ?—ТАК .
Квіточка дуже задоволена вашою роботою на уроці, і за активність вручає призи.
V. Домашнє завдання.
Читати виразно казку і стисло переказувати, с. 62 – 63.