Урок "І. Франко «Лисичка і Журавель». Прислів`я"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із жанром літературної казки; навчити самостійно визначати дійових осіб, вчити давати характеристику героям, інсценувати частини казки; розвивати навички свідомого виразного читання, творче мислення, уяву; виховувати інтерес до літературних казок.

Обладнання: малюнки до казки «Лисичка і журавель», текст казки, портрет І. Я. Франка, пелюстки з деформованими словами, маски для читання в особах, мікрофон, комп`ютер, мультимедійне забезпечення, запис казки «Лисичка та Журавель», іграшка, нагороди.

Девіз уроку: Яке частування , таке і дякування.

Перегляд файлу

1

 

 

Тема: І. Франко «Лисичка і Журавель». Прислів`я.

Мета: ознайомити учнів із жанром літературної казки; навчити самостійно визначати дійових осіб, вчити давати характеристику героям, інсценувати частини казки; розвивати навички свідомого виразного читання, творче мислення, уяву; виховувати інтерес до літературних казок.

Обладнання: малюнки до казки «Лисичка і журавель», текст казки, портрет І. Я. Франка, пелюстки з деформованими словами, маски для читання в особах, мікрофон, комп`ютер, мультимедійне забезпечення, запис казки «Лисичка та Журавель», іграшка, нагороди.

Девіз уроку: Яке частування , таке і дякування.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Продзвенів уже  дзвінок – починаємо урок .

У  нас на уроці  багато гостей – вчителів. Поверніться до них , привітайте, і до мене голівки повертайте.             

Добрий день, хлоп`ята!  

Добрий день, дівчата !

Спочатку сідають дівчатка – краса нашого класу, а потім його сила і мужність – хлопчики.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Яке домашнє завдання готували?

- Читали оповідання А.Коцюбинського «Артист» та оповідання А. Григорука «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим» і стисло переказували.

- Що ж таке оповідання?

- Хто головні герої оповідання «Артист?   ( Максим і бабуся )     

- Чи виконав Максимко прохання бабусі?

- Що ніяк не міг зрозуміти хлопчик?

- Що б ви йому порадили?       

- А зараз хтось стисло перекаже це оповідання.

- Що вам сподобалося в оповіданні «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим»?

- Яке ваше ставлення до Дениска? Чому?

- Давайте перекажемо це оповідання.

- Чого навчають нас ці оповідання? (не лінуватися, бути слухняними, не гордувати)                                                                

Сьогодні у нас з вами  незвичайний урок, ми здійснимо подорож з чарівною Квіточкою. Вона хоче перевірити знання учнів 2-Б класу.

  •         Доведемо Квіточці, що діти 2 класу все знають?
  •         А в яку подорож ми всі відправимось, дізнаєтесь, розгадавши загадку:

Їх читають залюбки

І дорослі, й малюки.

Ви, напевно, здогадались?

Ну, звичайно ж, це …(казки)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  •         Так, сьогодні ми розпочинаємо нову тему «Казки українських письменників», згадаємо, що ж таке казки і які вони бувають, пригадаємо собі героїв багатьох казок і прочитаємо повчальну казочку, але це буде трішки пізніше.

1)  Складання асоціативного куща. Бесіда.

- Діти, з якими словами у вас асоціюється слово «казка»? Які перші слова вам спадають на думку,коли ви чуєте щось про казку? (Діти йдуть до дошки і записують слова: зло, добро, чарівник, фантазія, народ, справедливість, кмітливість, любов, мудрість)

- Скажіть, будь ласка, хто вам читав казочки, коли були маленькими? (мама, бабуся, тато)

  •            -А які саме?
  •            - Які бувають казки? (народні, фантастичні, літературні, чарівні, про тварин)
  •            - Чим казка відрізняється від оповідання? (В оповіданні описуються події, що могли бути насправді в житті. А в казці часто розповідається про фантастичні явища, події. В казках говорять рослини, тварини.)
  •            2)Відгадування загадок.
  •            А зараз я з Квіточкою хочемо перевірити, чи вмієте ви відгадувати загадки. Гра «Відгадай, з якої казки?».

а) Що за хатка на узліссі?

Вся ворушиться, дрижить.

Де не взявсь, кабан біжить.

Тут і вовк іде, й ведмідь.

Й кожен в хатці хоче жить.

Так вже тісно їм усім —

Ось-ось-ось порветься дім.

Що за дім такий лежить —

І ворушиться, й дрижить?

("Рукавичка ")

б)Я бичок-третячок,

Смоляний в-мене бочок.

Із соломи дід зробив,

Бік смолою засмолив.

("Солом'яний бичок ")

в)Що втекло від баби з дідом —

Не сиділо на вікні,

А зустрілось з зайченятком —

Й ну співать йому пісні?

("Колобок ")

г) Знесла яєчко золоте ,

     Зраділи дуже дід і баба .

     Ви , діти , знаєте її -

     Та це ж ( Курочка Ряба ).

«З якої казки ці рядки?»

«…Узяв дід ріпку за чуб ,баба діда за сорочку,внучка бабу за спідницю,промучились весь день…»(«Ріпка.»)

 «…Котику-братику, несе мене лиска,по каменю мосту,на своєму хвосту…

(«Про Котика і Півника.»)

«…Ото Івасик ,як підріс трішки, став просити батька…»(«Івасик-Телесик»)

3) «Хто швидше.» Вправа з читання.

На дошці прикріплені колоски з буквами. Читання деформованих слів.

Перед вами – казкові колоски. «Обмолотивши» їх і переставивши зернята місцями, ви одержите імена героїв нашої казки.

 

                         Л        Ж 

     

                       ч       а         а          в

                       и        к       у         р

                       

                           и       с      л     е

           ь

 

 

  •         Молодці! Ця казка так і називається «Лисичка та Журавель»,
  •         Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчились писати. Казка ставала народною. Але є казки, автори яких відомі.
  •         Може хтось знає, як називаються казки, написані авторами? (авторські або літературні)
  •         Так, цю казочку написав відомий письменник Іван Франко. Ось його портрет.

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

  1.     Читання казки «Лисичка і Журавель» вчителем.
  •         Послухайте і подивіться цю казку. (відеозапис казки)
  •         Хто головні герої цієї казки ? (Лисиця і Журавель)   
  •         Які дії відбуваються в цій казці ? ( Лисиця ходила до Журавля у гості,а Журавель до неї ).
  1.     Весняна фізкультхвилинка. (презентація)
  •         Давайте трохи відпочинемо. Вийдіть всі із-за парт, і повторюємо зарядку за тваринками.
  1.     Словникова робота. Пояснення слів. (парна робота)

Призволяйся – пригощайся;

Облизня спіймати – залишитися ні з чим;

Пісним голосом – сумним, пригніченим;

Заприятелювати – потоваришувати;

Зареклася – пообіцяла на майбутнє;

Випорожнивши глечика – все з`їсти.

  1.     Читання казки «ланцюжком».
  2.     Вибіркове читання. Бесіда.
  •         Прочитайте, як Лисичка частувала Журавля.
  •         Як Журавель віддячив Лисичці? Прочитайте.
  •         Чому Лисичка зареклася не дружити з Журавлем?
  1.     Робота над інтонацією читання казки. Бесіда.
  •         Як треба читати спонукальні речення?
  •         Як треба читати слова Лисички? (улесливо, хитрувато).
  •         Назвіть слова-звертання (лебедику, Журавлику).
  •         Зверніть увагу на слова автора, яким голосом їх треба читати?
  1.     Гра «Розвідник».

Завдання від Квіточки. Вам треба швидко віднайти в тексті, скільки речень є із знаками оклику. (1)

  1.     Інсценування казки учнями.
  2.     Гра-читання «Відшукай речення за початком».

Учитель читає початок речення і зупиняється, а діти відшукують у тексті закінчення і читають.

Іде Журавель …

Вибачай, кумочку, …

Встромлює голову …

Вибачай, любонько …

Вона, бачите, думала …

  1. Робота в групах.

Охарактеризувати Лисичку (1 група) і Журавля (2 група). (Вчитель роздає аркуші паперу)

Слова для довідки: підступний, довірливий, щирий, ввічливий, винахідливий, розумний, безсоромний, улесливий, хитрий, кмітливий, хижий, ніжний, злий, довгоносий, пухнастий, сірий, рудий, нещирий, добрий.

— Які слова не підійшли ні до кого?

 — Кому у цій казці ви більше симпатизуєте? Чому?

11) Чистомовка.

Ця-ця-ця-жила собі лисиця .

Лем –лем –лем –зустрілася з журавлем .

Ни –ни –ни –запросила на гостини .

Ла-ла-ла-каші наварила .

Ила-ила-ила-по тарілці розмастила .

Ав-ав-ав-журавель дзьобом стукав .

Ївсь-ївсь-ївсь-кашки не наївсь .

Му-му-му-пішов додому .

Щу –щу-щу-наварив борщу .

Чик-чик-чик-насипав у глечик .

Ку-ку-ку-покликав лиску .

Зив-зив-зив-носик до глечика не влазив .

Ась-ась-ась-лиска розсердилась.

V. Підсумок уроку. Нагородження призами. Оцінювання учнів. (Інтерактивний метод «Мікрофон»)

- Я люблю казки, тому що …

— Чого навчає нас ця казка?

- Як називаються казки, написані автором?

І під кінець нашого уроку пограємо у гру «Так чи ні ?»

-Казка вчить нас бути гостинними ? –ТАК .

- Ми повинні бути такими , як Лисичка ?- НІ.

- Казка засуджує порядність ? - НІ .

- У кожного повинні бути друзі ?—ТАК .

- З друзями потрібно бути доброзичливими, чуйними ?—ТАК .

Квіточка дуже задоволена вашою роботою на уроці, і за активність вручає призи.

V. Домашнє завдання.

Читати виразно казку і стисло переказувати, с. 62 – 63.

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
2409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку