Урок "І.П.Котляревський. «Великий син великого народу». Українська «Енеїда»: історія та джерела"

Про матеріал
Конспект уроку з теми "І.П.Котляревський. «Великий син великого народу». Українська «Енеїда»: історія та джерела".
Перегляд файлу

Українська література

9 клас

Урок  1

Тема. І.П.Котляревський. «Великий син великого народу». Українська 

          «Енеїда»: історія та джерела.

Мета: 

  • поглибити знання учнів про життя і творчість письменника     світового рівня, зачинателя нової української літератури; ознайомити з історією написання та джерелами «Енеїди»;
  • розвивати навички сприйняття інформації на слух, уміння виділяти головне, суттєве, раціонально запам’ятовувати;
  • виховувати повагу до «великого сина великого народу», інтерес до його творчої спадщини.

Тип уроку: урок-зустріч.

Обладнання: виставка творів І.П.Котляревського, літературний плакат,

                      презентація (5 слайдів), підручник, «бонуси».

                                           

                                                    Хід уроку

І  Організація учнів до уроку

   Привітання, перевірка готовності.

ІІ  Мотивація навчальної діяльності школярів.

  1. І.П.Котляревський - велике серце України, добрий і мудрий пророк. Слайд 1  Йому суджено було з’явитися в історії української культури на зламі століть, ХYІІІ й ХІХ, і на зламі епох: історичної (рештки української державності зруйновано, починається період кріпацької неволі) та літературної – його твори знаменували перехід до реалізму й народності. Слайд2

                          Будеш, батьку, панувати,

                          Поки живуть люди,

                          Поки сонце з неба сяє,

                        Тебе не забудуть! – так прорік Т.Г.Шевченко І.П.Котляревському.

      Іван Котляревський – гордість України. Без нього ми не мали б Тараса Шевченка, а без Шевченка чи ми б існували на світі як нація! Пам’ятаймо про це!

  1. Оголошення теми й мети уроку.

ІІІ  Цілевизначення і планування.

      Учні знатимуть:

  • життя і творчість І.П.Котляревського;
  • джерела української «Енеїди», історичну основу поеми;
  • поняття теорії літератури: бурлеск, травестія.

   Учні вмітимуть:

  • створювати психологічний портрет письменника;
  • аргументовано визначати жанр твору;
  • бачити різницю (за характером і природою) між «Енеїдами»

     Вергілія та Котляревського.

ІІІ  Опрацювання навчального матеріалу

  1. Слово вчителя. Слайд 3
  • Олена Пчілка порівнювала Івана Котляревського з першою весняною квіткою, що «змарнілу землю звеселяє», з найпершою ластівкою, що «весну нам принесла», з першою зорею, яка «у добу» безпросвітну» у небі стиха засіяла.

                             Ти, наче ясна зоряниця,

 З’явився в наших небесах

 І засвітив надію милу

 В сумних опущених очах.

 Хвала ж тобі, хвала довічна,

                                        Ти – України вірний син!

                                        Хвала і слава невмируща

                                        За той щасливий твій почин!

      2. Евристична бесіда.

        - Пригадайте твір І.П.Котляревського, Який ми вивчали в минулому році. («Наталка Полтавка»)

 (У клас заходить, співаючи, учениця в українському вбранні.

                             Ой я дівчина Полтавка,

                             А зовуть мене Наталка;

                             Дівка проста, не красива,

 З добрим серцем, не спесива.

 Вітається. - Прийом «Здивуй»)

  • Впізнали?

  Наталка (учениця) звертається до класу: «Який слід у вашому серці я залишила?» (Розповіді учнів). «Дякую на доброму слові». (Сідає)

3. Слово вчителя.

-   Сьогодні у нас на уроці присутній і сам автор п’єси, яка стала

    праматір’ю української драматургії і театру. Привітаймо ж його.

    Іване Петровичу, просимо Вас розповісти про себе ( розповідь на

    основі статті, поданої в підручнику, стор. 111-113).

     4. Робота в групах.

         Побудова психологічного портрета.

 

                      організатор театру                                      наглядач

 

 

         поет   драматург      громадський діяч        дипломат       капітан   учитель

 

          

 

 

 

 

   талановитий      працьовитий        сумлінний     гуманний       доброзичливий

 

 чуйний              активний       жартівник         інтелігент

5. Міні-лекція вчителя:

    а) історична основа поеми – зруйнування Запорізької Січі 1775р., мандри козаків за Дунай, на Кубань…;

   б) джерела: реальна дійсність, переробка «Енеїди» Вергілія, бурлескно-травестійні твори української поезії, усна народна творчість, козацькі літописи.

6. Осмислення, синтез-продовження думок:

  • Український письменник не пішов сліпо за Вергілієм…
  • Якщо Вергілій прославляє…

7. Робота з підручником (стор.116-117).Слайд 4 Засвоєння понять теорії літератури, запис у зошити:

 - поема,

 - ліро-епічний твір,

- травестія,

- бурлеск,

- пародія.

ІV Рефлексивно – оцінювальний етап уроку.

1. Гра «Кажи мені - так чи ні». Слайд 5

  • І.П.Котляревський – родоначальник нової української літератури. (Так)
  • Двадцять років він працював над славнозвісною «Енеїдою». (Ні)
  • Поміщик Парпура за відома автора видав друком перші частини «Енеїди». (Ні)
  • Бурлеск – різновид комічної творчості. (Так)
  • Травестія – художній твір гумористичного характеру. (Ні)
  • «Енеїда» за своїм характером і природою значно відрізняється від поеми Вергілія. (Так)

2. За роботу на уроці я вас оцінила так… (оцінки, бонус)

V  Домашнє завдання. Скласти сенкен про І.П.Котляревського; створити публікацію «Великий син великого народу» (індивідуальне завдання трьом учням); засвоїти поняття теорії літератури; перечитати 1-3 частини «Енеїди».

doc
Додано
6 листопада 2022
Переглядів
320
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку