Урок української літератури в 10 класі
Тема. Іван Франко. Патріотичні мотиви в поемі«Мойсей».
Мета: познайомити з поемою І. Франка«Мойсей», зокрема з прологом;
розкрити образ ліричного героя;
розвивати вміння аналізувати поетичний твір, усне зв’язне мовлення;
виховувати в учнів почуття патріотизму, спрямовувати до вищих
духовних цінностей.
Обладнання: портрет І.Франка, підручник з української літератури, 10 кл;
хрестоматія з української літератури, 10 кл., зображення
скульптури Мойсея, Біблія.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Розминка «Доповніть речення»:
- Мені добре, коли…
- Мені затишно, коли…
- Я пишаюся собою, коли…
- Я задоволений собою, коли…
ІІІ. Перевірка домашнього авдання:
Читання напам’ять поезії«Чого являєшся мені у сні» (опитую5-6 учнів)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Робота над афоризмами:
На дошці– 3 афоризми
1. Люблять батьківщину не за те, о вона велика, а за те, о своя
(Сенека).
2. Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може(Дж. Байрон).
3. Той, хто в біді кидає свій народ, стає її ворогом(Ч. Айтматов).
42
Питання:
- Як ви розумієте ці афоризми?
- Яка із людських чеснот об’єднує ці крилаті вислови?
(Патріотизм)
- Як ви розумієте, о таке патріотизм?
(Патріотизм- це особливе емоційне переживання своєї приналежності до країни
і свого громадянства, мови, традицій. Це здатність до самовідданості і
самопожертви заради своєї країни, свого народу та його цінностей)
V. Повідомлення теми уроку і прогнозування орчікуваних результатів
- Враховуючи те, о ми вивчаємо творчість І.Франка, і те, о говорили ойно
про патріотизм, то як ви гадаєте, як звучатиме тема нашого сьогоднішнього
уроку?
(Патріотичні мотиви у творчості поета)
- Дійсно, сьогодні на уроці ми познайомимося з філософською поемою
«Мойсей», вірніше, з прологом до поеми, в якому звучать патріотичні
мотиви.
- (Записуємо тему на дошці і в зошиті)
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
VІ. Надання інформації
Виступ учнів з доповідями: (диференційоване завдання)
1-й учень– «Історія написання поеми«Мойсей»;
2-й учень– «Мойсей– біблійний персонаж»;
3-й учень– «Історія єврейського народу в поемі І.Франка«Мойсей»
1. Первинне знайомство з прологом:
- Прослухайте вступ до поеми, дайте відповіді на питання: «У формі чого
написаний вступ до поеми?»
(Читає викладач)
43
(Учні відповідають: «У формі звернення»)
1. Усвідомлення змісту прочитаного
- До кого звертається І.Франко?
(Учні відповідають: «До українського народу».)
- Чому звернення адресоване до українського народу, якщо у поемі мова
йде про долю єврейського народу? Що спільного у єврейського та
українського народів?
(Тому о віками український народ був пригноблений, уярмлений іншими
державами, був бездержавний, як і єврейський народ)
- Чи можна сказати, о устами ліричного героя до українського народу
звертається сам І.Франко?
2. Вторинне итання тексту
- Прочитайте е раз вступ і знайдіть, на скільки частин можна поділити
його і чому?
- Які основні думки пронизують першу та другу частини?
(У першій частині – Українська нація – хвора, слабосильна, принижена
бездержавним становищем; у другій частині– сподівання на те, о нація
повстане, народ стане господарем на своїй землі)
- Давайте спробуємо визначити тему вступу
(Тема народу, його минулого й майбутнього, місця серед інших народів)
- Яка головна думка пронизує пролог?
(Віра поета у невичерпні сили народу, в те, о, попри тяжкі поневіряння,
український народ матиме асливе майбутнє).
VІІ. Інтерактивна вправа
1. Дискусія
- Яку із сусідніх держав згадує у пролозі Франко і чи були в нього на це
підстави?
44
Питання для дискусії:
- Скажіть, будь ласка, чому українці і росіяни вважають себе браттями-слов’янами, але протягом століть панує чи то політична, чи то національна
ворожнеча? (Приймати всі відповіді учнів)
2. Робота з текстом
Завдання для кожного ряду
1-ша група- Знайти епітети, визначити їх роль, емоційну наснаженість.
2-га група– Знайти риторичні запитання і пояснити їхню значимість у
пролозі.
3-тя група– Знайти в тексті порівняння і пояснити їхню роль у тексті.
- Зверніть увагу на слова у вступі:
«Та нам, знесиленим журбою,
Роздертим сумнівами, битим стидом, —
Не нам тебе провадити до бою! ….. »
- Що має на увазі поет?
- Чи можна сказати, о пролог до поеми«Мойсей» - це заповіт
українському народові? Чому?
3. Асоціативний кущ
розсудливість віра у перемогу відповідальність
честь доброта
любов до ближнього самовідданість справі
порядність чесність справедливість патріотизм
ПРОВІДНИК
НАРОДНИХ МАС
45
- Як ви вважаєте, чи притаманні риси людини– провідника народних мас-
Мойсею?
- Яка із названих вище рис найбільше освітлена у вступі до поеми
«Мойсей»? Відповідь обґрунтуйте.
-
4. Вільне письмо
- Напишіть лист звернення сучасників до поета на тему«Патріотизм
сьогодні».
VІІІ. Підведення підсумків та
1. Сенкан:
1) Мойсей:
2) Самовідданий, невпевнений,
3) Виводить народ з рабства;
4) Потрібно бути впевненим у собі;
5) Патріот, лідер.
2. Доповни речення:
- Сьогодні на уроці я познайомився з…..
- Мені цікаво було дізнатися про те, о…
- Мені соромно, о….
- Я вірю в те, о….
ІХ. Домашнє завдання
Виразно читати пролог до поеми«Мойсей».
1) написати висловлювання(3-5 реч) «Чи потрібні сучасності
патріоти?»; 2) Прочитати«Перехресні стежки»
1) написати невеличке висловлювання«Патріотизм– це модна риса
чи потреба душі?»; 2)Прочитати«Перехресні стежки», виписати цитати,
о характеризують Є.Рафаловича, Стальського, Регіну.