Урок "І.Я.Франко, поема "Мойсей""

Про матеріал
Урок містить види роботи , що сприяють розвитку критичного мислення, може бути використаний вчителями української літератури в 10 класі
Перегляд файлу

Урок української літератури в 10 класі

Тема. Іван Франко. Патріотичні мотиви в поемі«Мойсей».

Мета: познайомити з поемою І. Франка«Мойсей», зокрема з прологом;

розкрити образ ліричного героя;

розвивати вміння аналізувати поетичний твір, усне зв’язне мовлення;

виховувати в учнів почуття патріотизму, спрямовувати до вищих

духовних цінностей.

Обладнання: портрет  І.Франка, підручник з української літератури, 10 кл;

хрестоматія з української літератури, 10 кл., зображення

скульптури Мойсея,  Біблія.

Тип уроку:  комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Розминка  «Доповніть речення»:

-  Мені добре, коли…

-  Мені затишно, коли…

-  Я пишаюся собою, коли…

-  Я задоволений собою, коли…

ІІІ. Перевірка домашнього авдання:

Читання напам’ять поезії«Чого являєшся мені у сні» (опитую5-6 учнів)

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Робота над афоризмами:

На дошці– 3 афоризми

1.  Люблять батьківщину не за те, о вона велика, а за те, о своя

(Сенека).

2.  Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може(Дж. Байрон).

3.   Той, хто в біді кидає свій народ, стає її ворогом(Ч. Айтматов).

42

Питання:

-  Як ви розумієте ці афоризми?

-  Яка із людських чеснот об’єднує ці крилаті вислови?

(Патріотизм)

-  Як ви розумієте, о таке патріотизм?

(Патріотизм-  це особливе емоційне переживання своєї приналежності до країни

і свого громадянства, мови, традицій. Це здатність до самовідданості і

самопожертви заради своєї країни, свого народу та його цінностей)

V. Повідомлення теми уроку і прогнозування орчікуваних результатів

- Враховуючи те, о ми вивчаємо творчість І.Франка,  і те, о говорили ойно

про патріотизм, то як ви гадаєте, як звучатиме тема нашого сьогоднішнього

уроку?

(Патріотичні мотиви у творчості поета)

-  Дійсно, сьогодні на уроці ми познайомимося з філософською поемою

«Мойсей», вірніше, з прологом до поеми, в якому звучать патріотичні

мотиви.

-  (Записуємо тему на дошці і в зошиті)

-   Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

VІ. Надання інформації

Виступ учнів з доповідями: (диференційоване завдання)

1-й учень– «Історія написання поеми«Мойсей»;

2-й учень– «Мойсей– біблійний персонаж»; 

3-й учень– «Історія єврейського народу в поемі І.Франка«Мойсей»

1.  Первинне знайомство з прологом:

-  Прослухайте вступ до поеми, дайте відповіді на питання: «У формі чого

написаний вступ до поеми?»

(Читає викладач)

43

(Учні відповідають: «У формі звернення»)

1.  Усвідомлення змісту прочитаного

-  До кого звертається І.Франко?

(Учні відповідають: «До українського народу».)

-  Чому  звернення  адресоване  до  українського  народу,  якщо  у  поемі  мова

йде  про  долю  єврейського  народу?   Що  спільного  у  єврейського  та

українського народів?

(Тому  о  віками  український  народ  був  пригноблений,  уярмлений іншими

державами, був бездержавний, як і єврейський народ)

-  Чи  можна  сказати,  о  устами  ліричного  героя  до  українського  народу

звертається сам І.Франко?

2.  Вторинне итання тексту

-  Прочитайте  е  раз  вступ  і  знайдіть,  на  скільки  частин  можна  поділити

його і чому?

-  Які основні думки пронизують першу та другу частини?

  першій  частині –  Українська  нація –  хвора,  слабосильна,  принижена

бездержавним  становищем;  у  другій  частині–  сподівання  на  те,  о  нація

повстане, народ стане господарем на своїй землі)

-  Давайте спробуємо визначити тему вступу

(Тема народу, його минулого й майбутнього, місця серед інших народів)

-  Яка головна думка пронизує пролог?

(Віра  поета  у  невичерпні  сили народу,  в  те,  о, попри  тяжкі поневіряння,

український народ матиме асливе майбутнє).

VІІ. Інтерактивна вправа

1.  Дискусія

-  Яку із сусідніх держав згадує у пролозі Франко і чи були в нього на це

підстави?

44

Питання для дискусії:

-  Скажіть, будь ласка, чому українці і росіяни вважають себе браттями-слов’янами, але протягом століть панує чи то політична, чи то національна

ворожнеча? (Приймати всі відповіді учнів)

2.  Робота з текстом

Завдання для кожного ряду

1-ша група-  Знайти епітети, визначити їх роль, емоційну наснаженість.

2-га група– Знайти риторичні запитання і пояснити їхню значимість у

пролозі.

3-тя група– Знайти в тексті порівняння і пояснити їхню роль у тексті.

- Зверніть увагу на слова у вступі:

«Та нам,  знесиленим журбою,

Роздертим сумнівами, битим стидом, —

Не нам тебе провадити до бою! ….. »

-  Що має на увазі поет?

-  Чи можна сказати, о пролог до поеми«Мойсей» - це заповіт

українському народові? Чому?

3.  Асоціативний кущ

розсудливість  віра у перемогу  відповідальність

честь  доброта

любов до ближнього  самовідданість справі

порядність  чесність  справедливість  патріотизм

ПРОВІДНИК

НАРОДНИХ МАС

45

-  Як ви вважаєте, чи притаманні риси людини– провідника народних мас-

Мойсею?

-  Яка із названих вище рис найбільше освітлена у вступі до поеми

«Мойсей»? Відповідь обґрунтуйте.

-

4.  Вільне письмо

-  Напишіть лист звернення сучасників до поета на тему«Патріотизм

сьогодні».

VІІІ. Підведення підсумків та

1.  Сенкан:

1)  Мойсей:

2)  Самовідданий, невпевнений,

3)  Виводить народ з рабства;

4)  Потрібно бути впевненим у собі;

5)  Патріот, лідер.

2.  Доповни речення:

-  Сьогодні на уроці я познайомився з…..

-  Мені цікаво було дізнатися про те, о…

-  Мені соромно, о….

-  Я вірю в те, о….

ІХ. Домашнє завдання

Виразно читати пролог до поеми«Мойсей».

 1) написати висловлювання(3-5 реч) «Чи потрібні сучасності

патріоти?»; 2) Прочитати«Перехресні стежки»

1) написати невеличке висловлювання«Патріотизм– це модна риса

чи потреба душі?»; 2)Прочитати«Перехресні стежки», виписати цитати,

о характеризують Є.Рафаловича, Стальського, Регіну.

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
27 січня 2022
Переглядів
1042
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку