Конспект уроку української літератури у 7 класі
Тема: Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально. Найбільший скарб у житті - …
(«Чайка на крижині», «Крила»).
Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Л.Костенко, розвивати вміння виразно читати поезію, коментувати її, характеризувати образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, розкрити поняття духовного наповнення людини – її «крилатість», що проявляється індивідуально, розвивати вміння висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті, навчити учнів відстоювати власну позицію. Прищеплювати любов до художнього мистецтва.
Теорія літератури: ліричний твір, ліричний герой, диптих, художні засоби.
Обладнання: підручник, виставка малюнків, презентація, відеоматеріал «Крила» (малювання на піску (пісочна анімація) та читання вірша Б. Ступкою)
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Перебіг уроку
«Очікування»
- Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?
«Самоналаштування»
- Сядьте зручно, покладіть руки на парти і подумки проговоріть собі:
Я зможу сьогодні гарно працювати.
Я творча особистість.
Я бажаю всім однокласникам успіхів на уроці.
Слово учителя:
Щоб досягти гарних результатів, потрібно бути уважним, працювати в команді, не боятися висловлювати власну думку, бо не помиляється тільки той, хто нічого не робить.
Сьогодні ми продовжимо знайомство із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс із своєю совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишалася стійкою у своїх переконаннях. Це Ліна Костенко – наша сучасниця, лауреат багатьох українських та міжнародних літературних премій.
Бесіда за запитаннями:
● Як ви думаєте, за що українці шанують і поважають Ліну Костенко?
● Більшість її творів – це … (поезії).
Згадаймо визначення поезії як літературного жанру. (Поезія – невеликий художній твір у віршах).
Наснився мені чудернацький базар:
Під небом у чистому полі
Для різних людей, для щедрих і скнар,
Продавалися різні Долі.
Л.Костенко
II. Мотивація навчальної діяльності.
- Як ви розумієте вислів Л. Костенко про різні долі?
- Чи можна долю купити? Як доля приходить до людини? Чи можна її обирати?
Робота з епіграфом
Відповідь дає сама письменниця.
Я вибрала Долю собі сама,
І що зі мною не станеться,
У мене жодних претензій нема
До Долі – моєї обраниці. Л. Костенко
-Актуалізація знань.
- Яка доля судилася Ліні Костенко, які факти з життя письменниці вас вразили, запам’яталися?
ІІІ. Повідомлення теми (запис у зошити).
Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально.Проблемне питання: Найбільший скарб у житті – це…
(«Чайка на крижині», «Крила»).
Л. В. Костенко, безперечно, сильна особистість, і такою ж сильною, духовно наповненою є її поезія.
Учні самостійно визначають завдання уроку, учитель підсумовує сказане.
Отож, на уроці учні дізнаються, як розкриває поетеса проблему духовного багатства людини, що таке диптих; дадуть відповідь на проблемне питання уроку «Що є найбільшим скарбом у житті людини?», вдосконалюватимуть виразність читання поетичних творів; розвиватимуть уміння грамотно висловлювати думки, відстоювати власну позицію, аналізувати поетичні твори; виховуватимуть у собі найкращі риси цілеспрямованої особистості.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
«Мене не можуть люди не почути»,- казала поетеса. Її твори – матеріал для глибоких роздумів людини небайдужої, освіченої, здатної до самовдосконалення. Почуймо і ми слова мудрої жінки. Розгорнімо підручник, познайомимось із поезією «Крига на Одрі», яка є частиною поеми «Чайка на крижині».
2.Словникова робота.
(свита – старовинний верхній одяг із домотканого сукна;
бідувати – жити в бідності;
рядно – вид простирадла)
3.Робота над змістом твору «Чайка на крижині»: (читання 3-ма читцями)
-На скільки частин можемо поділити твір? (три)
Евристична бесіда:
● де відбуваються події, описані у вірші? (На річці Одрі у Польщі);
● яка пора року описується? (рання весна)
● прочитайте першу строфу поезії - опис зими, прокоментуйте його, за допомогою яких худ. засобів створено цю поетичну картину? (персоніфікація: зима - малосніжна, вітряна, дощова, із заморозками після відлиг.)
● чому наш ліричний герой (а це героїня – сама поетеса) звернула увагу на самотню чайку? (Чайка завжди шугає над морем і раптом – такий незвичайний для неї стан – сидить на крижині. )
● чим пояснити, що, на думку поетеси, «крилатим грунту не треба»? («Окрилені» люди самодостатні, живуть мрією, земні побутові проблеми хвилюють їх мало).
● що потрібно в житті для птаха, а що – для людини? (Птаху – небо, воля, хмари; людині – земля, поле, воля)
● з якою метою у творі використані риторичні запитання?
● визначити тему твору (роздуми поетеси про смисл життя людини).
● визначити ідею твору: возвеличення любові до рідного краю, до всього, що з ним пов’язано;
● цей вірш належить до пейзажної чи філософської лірики? Чому?
Факт з біографії: він пов’язаний із перебуванням Л.Костенко у Польщі, зокрема у порту м. Щецін. У цей час вирішувалося наболіле питання для авторки: переїжджати до Польщі, на Батьківщину коханого, чи залишатися в Україні? Уже народилася донечка – Оксанка (тепер Оксана Пахловська, відомий учений, перекладач, поетеса). Але патріотизм, велика мужність, незламність – перемогли. Ліна Костенко обирає Україну, а звідси – розлука з рідною людиною. Отакі життєві круговерті народжують Музу – з”являються такі поетичні твори як «Чайка на крижині», «Крила».
- Читання вірша ученицею (випереджувальне завдання)
- Чи тільки птахи бувають крилатими?
- Назвіть героїв відомих вам художніх творів, що було їхніми крильми?
( Михайликовими «крильми» були любов до природи, уміння бачити прекрасне, «крила» Климка – доброта, людяність, альтруїзм….)
- Чи помітили ви зв’язок, що поєднує ці два вірші?
Диптих – у малярських роботах дві картини, об’єднані однією темою та ідеєю ; у літературі – два твори, зазвичай поетичні, об’єднані одним задумом.
5.Демонстрація зразків творів образотворчого мистецтва, коментар.
- Про диптих у малярстві.
- Перегляд відеоролика (відео пісочна анімація і читання тексту Богданом Ступкою)
● Як розумієте символічне значення образу «людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету, натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)
6. Теорія літератури Алегоричний образ.
Образ крил у віршах Ліни Костенко «Чайка на крижині» й «Крила» — алегоричний.
- Пригадайте, що таке алегорія.
Алегорія — це інакомовлення; наділення тварин, птахів, рослин, предметів рисами характеру людини. Із цим визначенням ти ознайомився в 6 класі, коли з'ясовував, які жанрові особливості має байка.
Проте таке визначення алегорії вузьке. У ширшому розумінні алегорія — це спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями.
● Як розтлумачується цей символ у підручнику ?
● Для чого людині потрібні крила, вона ж не літає? (образ крил - як символ мрії, натхнення, піднесення творчої праці)
● Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться у поезії?
7. (Складання інформаційного грона).
● Саме ці риси характеру Ліна Костенко цінує у людині(правду, чесність, вірність, щедрість, мрійливість)
8.Робота з фразеологізмами:
В українській мові є чимало фразеологізмів зі словом «крила», , розтлумачимо значення деяких із них.
Як на крилах (відчути піднесення)
Узяти під своє крило (захистити)
Обтинати крила (позбавляти можливості діяти)
Скласти крила (підкоритися, відмовитися від задуманого)
(див. у підручнику)
9 Бесіда про духовне наповнення людини, її «крилатість», що проявляється індивідуально.
Звернемо увагу ще раз на рядки вірша «Людина нібито не літає… А крила має. А крила має …»
● А чому ж людина має крила, а не може полетіти? (це залежить від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності, відповідальності).
● У чому можуть допомогти нам наші крила? (піднятися у повітря піднестися над буденністю, сірістю повсякдення; подолати якісь життєві труднощі у сучасному житті).
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
- Записати у зошитах одним реченням основну думку уроку. (Не ламати власних крил песимізмом, нещирістю чи байдужістю)
- Скласти сенкан на тему «Крилатість» або «Крила»
«Крилатість»
Висока й творча
Приходить, надихає, рухає…
Втримати її уміє не кожен.
Злет.
- Як, на вашу думку, мати крила людині – це обов’язок чи довільне бажання?
- Поясніть, що означає бути духовно багатою людиною? А духовно бідною?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
- Духовне багатство приносить людині…
- Я думаю, що «крилатість» людини – це …
- Я маю крила, тому що я…
-Найбільший скарб у житті людини…
VI. Підсумок уроку
-Чи справдилися ваші очікування?
Отож, попрацювавши, досягнувши поставленої мети, ми можемо (кожен для себе) дати відповідь на проблемне питання уроку: найбільший скарб у житті людини – її …(духовне багатство)
Оцінювання знань учнів.
VII. Домашнє завдання
- вивчити вірш «Крила » напам’ять.
- написати лист письменниці, де висловлюєте враження від вірша (за бажанням).
Учитель.
Ну хто ж сказав, що люди крил не мають?
Адже вони, як птахи, теж літають.
Одні підносяться до неба в своїх снах,
Інші – у добрих, праведних ділах!
Людина та лиш на Землі крилата,
Яка на щирість і добро багата…
То нехай же ваші крила міцнішають із кожним днем, а душі наповнюються любов`ю й величчю.
Список використаних джерел та літератури
2Ліна Костенко. Крила – YouTube https://www.youtube.com › watch
3. https://probapera.org/publication/13/28266/kryla.html
6. https://maximum.fm/biografiya-lini-kostenko-ta-cikavi-fakti-pro-neyi_n137725
9.http://ua.dorogovkaz.com/stati_pyana%20cerkva.php