Конспект уроку. Зарубіжна література. 5 клас
Тема. Ідея радості життя й відкриття світу в романі Е. Портер «Поліанна»
Мета: допомогти розкрити взаємозв’язок ідеї радості життя і відкриття світу; повторити зміст роману в ігровій формі; порівняти образи Тома Сойєра і Поліанни;
створювати умови для розвитку уяви, творчих здібностей, критичного мислення, ініціативності учнів;
формувати основні компетентності (володіння державною мовою, громадянська та соціальна, уміння навчатися впродовж життя, загальнокультурна);
реалізовувати такі наскрізні лінії як Громадянська відповідальність, Здоров’я і безпека ;
сприяти вихованню ціннісного ставлення до себе, родини, людей
Очікувані результати: учні
розуміють ідейний зміст роману, можуть використати його у своєму житті,
знають основні події твору,
вміють порівнювати літературних героїв,
готові співпрацювати з іншими, брати на себе відповідальність,
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал (картки кольорові сигнальні, кружальця «Вчимось радіти»), ілюстрації учнів до твору, літературні вікторини, відеозапис ( https://www.youtube.com/watch?v=9_7GHVuHv0c), картки для самооцінювання
Тип уроку: урок розвитку компетентностей (урок комплексного застосування знань, вмінь, навичок)
Форми роботи на уроці: бесіда, рольова гра, творчі завдання, інтерактивні технології (робота в групах, «незакінчене речення», «Кола Вена»), робота з текстом, гра.
Епіграф: Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа…
Ф.Шиллер
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування учнів (Який колір вашого настрою? Підніміть картку відповідного кольору. Чому? Яким би ви хотіли, щоб був урок?).
Вчитель: Ось такий у нас різнокольоровий настрій на початку! Побачимо, чи зміниться колір вашого настрою наприкінці уроку.
ІІ. Оголошення теми, епіграфу уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (Що ви чекаєте від уроку? Що б ви хотілися зрозуміти, навчитися, дізнатися на цьому уроці?)
IV. Оголошення мети уроку
V. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Ми познайомилися з цікавою і мужньою дівчинкою Поліанною та її грою, яка змінила життя багатьох жителів містечка, тому, логічно, що і сьогоднішній урок у нас буде з різними іграми. А почнемо з гри «ТАК чи НІ» для перевірки основних фактів з роману. Правила прості: якщо факт правильний – піднімається зелена сигнальна картка, якщо ні – червона, якщо невпевнені – жовта. Неправильний факт виправляємо.
VІ. Формування вмінь та навичок
Рольова гра – розповідь від імені героїні
2. Вчитель. Як бачимо ключові слова нашого уроку, виходячи з теми і епіграфу: Поліанна, Радість, Життя. Тому зараз ви попрацюєте в групах.
І етап. Завдання: скласти сенкан до слова
1 група – Поліанна
2 група – Радість
3 група – Життя
ІІ етап. Обмін сенканами
3. Робота з текстом.
Вчитель. Поліанна собою і своєю грою змінила життя багатьох жителів містечка. Давайте знайдемо в розділі «Гра і гравці» уривки, в яких розповідається, що сталося з героями після знайомства з дівчинкою.
4. Бесіда:
5. Фізкультхвилинка (відеокліп «Поліанна»)
6. Практичні завдання:
7. Вчитель. Ми познайомилися в цій темі з двома головними героями, які в чомусь подібні, а в чомусь відмінні. Спробуємо це визначити.
Складання «Кіл Вена»
Том Поліанна
Відмінне Спільне Відмінне
8. Узагальнення отриманих знань протягом вивчення роману. Підсумкова гра « Гол! » (Вчитель задає 11 запитань. Якщо учні відповідають правильно, то рахунок на їхню користь, і навпаки. Можна використати звичайний дитячий м’яч для передачі його тому, хто відповідатиме. Тим самим підвищуємо рухливість дітей на уроці.)
VII - Рефлексія. (Чи вдалося вам на уроці те, що очікували на початку? «Сьогодні на уроці я …(зрозумів, запам’ятав, почув, зробив і т.п.)» методом незакінченого речення «Мікрофон».).
VIII. Підсумкове слово вчителя. Емоційний стан учнів (Який колір вашого настрою? Підніміть картку відповідного кольору. Чи змінився він?)
Ми завершили вивчення роману Е.Портер «Поліанна». Навчивши людей «гри в радість», Поліанна змінила їхній світ! Вона відкрила їм новий світ! (звертаємо увагу на тему і епіграф уроку)
Надіюсь, що ви теж візьмете з собою в життя радість, оптимізм і доброту.
ІX. Домашнє завдання. Написати «Лист літературному герою» (з вивчених творів у цій темі)
Література: Посібник «Світова література». Уроки за новою програмою. 5 клас/упоряд. Н. Жданова. – К.,2013