Тема уроку: Розвиток мовлення. Твір-опис природи за картиною Сергія Івановича Васильківського «Ловлять снігура».

Про матеріал
Медіаграмотність. Використання медіавправ на уроках зарубіжної літератури. Авторське право
Перегляд файлу

Тема уроку: Розвиток мовлення. Твір-опис природи за картиною Сергія Івановича  Васильківського «Ловлять снігура».

Мета уроку:

формувати предметні компетентності: поглибити знання учнів про текст; ознайомити з особливостями художнього опису; активізувати лексику з теми «Природа» удосконалювати вміння складати монологічне висловлювання; розвивати вміння шестикласників осягати зміст живописного твору, виражальні засоби, помічати всі важливі і другорядні деталі, розкривати майстерність художника, сприяти розвитку спостережливості, творчої уяви, абстрактного мислення учнів, естетичні смаки; якнайповніше використати естетичний і моральний потенціал полотна для духовного розвитку учнів; виховувати почуття любові та дбайливого ставлення до рідної природи.

формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою (Уміння: сприймати, розуміти інформацію державною мовою; усно й письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди. Ставлення: поцінування української мови як   державної – чинника національної ідентичності; готовність активно послуговуватися українською мовою в усіх царинах життя), математична компетентність (Уміння: розвивати абстрактне мислення; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу; Ставлення: прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно). Інформаційно-цифрова компетентність (Уміння: діяти за алгоритмом, складати план тексту; використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань; Ставлення: задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі; прагнення дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі; критичне ставлення до медійної інформації). Уміння вчитися впродовж життя (Уміння: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну діяльність; постійно поповнювати власний словниковий запас; Ставлення: прагнення використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях; готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя, розвивати мовну інтуїцію)

медіакомпетенції: ознайомити учнів з поняттям «авторського права» і нормативними документами, які його регулюють.

Обладнання: репродукція картини С.І. Васильківського «Ловля снігурів»  https://nuart.com.ua/paintings/lovlja-snegirej/, мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми

  • На які типи мовлення поділяються тексти?
  • Назвіть основні ознаки твору-опису.
  • Чим відрізняються науковий та художній описи природи?
  • Пригадайте основні ознаки художнього стилю. (Очікувані відповіді учнів: образність, поетичність, естетика мовлення, суб’єктивність сприйняття).
  • Імена яких відомих художників України ви знаєте? (Очікувані відповіді учнів: Катерина Білокур, Архип Куїнджі, Іван Марчук, Микола Пимоненко та ін.)

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою, завданнями уроку

Сьогодні ми ознайомимося з творчим доробком відомого українського художника Сергія Івановича Васильківського, зокрема його картиною «Ловлять снігура», і напишемо твір-опис за його картиною.

ІV.  Підготовча робота до складання письмового твору опису природи за картиною в художньому стилі

1. Слово вчителя

Коротке повідомлення про автора картини

Сергій Іванович Васильківський (1854 – 1917) – український живописець, пейзажист.

Сергій Іванович Васильківський народився 7 (19) жовтня 1854 року у мальовничому місті Ізюм Харківської губернії в сім'ї писаря. Середовище і оточення, в якому зростав майбутній художник на Слобожанщині, було особливо благодатним для формування його творчої особистості. Його дід- чумак, який походив з козацького роду, привив молодому Сергієві інтерес до української старовини, а мати – любов до народних пісень і фольклору.

Високо цінуючи творчу незалежність, Васильківський не зв'язував себе членством у якомусь одному об'єднанні і представляв роботи на виставки різних товариств Петербурга, Харкова, Києва. Від Академії Васильківський відійшов.

У 1900 р. організував у Харкові першу персональну виставку (120 творів). Усвідомлюючи суспільну роль мистецтва, брав участь у різних акціях – ініціював і очолив оздоблення будинку Полтавського земства; був серед організаторів художнього училища у Харкові (1912). З метою збору матеріалів до альбому і розписів будинку земства у 1890 – 1900 рр. об'їздив Україну, побував на Кубані.

Для Полтавського земського будинку Васильківський виконав три великоформатні композиції, в яких постав історичний образ Полтавщини у характерних сюжетах: «Козак Голота», «Чумацький ромоданівський шлях», «Вибори полковника Мартина Пушкаря» (згоріли разом з будинком під час німецької окупації в роки війни).

2.     Осмислення художнього полотна (аналіз картини)

Бесіда за репродукцією картини

   Учні розглядають картину і дають відповіді на поставлені запитання і завдання:

   - Які почуття викликала картина "Ловлять снігура"?

   - Що б ви сказали про пору року, час, стан природи, відчуття руху?

   - Розкажіть про розташування різних предметів на картині та опишіть усно її ландшафт.

   - Зверніть увагу на колір неба, землі, дерев, води та на відтінки кольорів. Які вони?

   - Порівняйте тло найближчих елементів пейзажу із тлом віддалених.

   - В чому, на вашу думку, майстерність художника?

V. Складаня письмового твору опису в художньому стилі за картиною С. І. Васильківського

VІ.  Медіавправа «Авторське право»

Мета вправи: дати поняття авторського права; вчити учнів створювати власний авторський продукт; наочно показати процес порушення авторського права на основі конкурсу учнівських творів.

Опис вправи:

  1.              Інформаціна хвилинка

Слово вчителя (після того, як учні написали твори)

Що таке авторське право?

Авторське право – це юридичний термін, пов’язаний з використанням творів науки, літератури або мистецтва. Він використовується для опису прав, які мають автори на свої твори. Авторське право поширюється як на оприлюднені, так і на не оприлюднені твори, існуючі в будь-якій формі (письмовій, усній та ін.). Виникає логічне питання: що саме охоплюється авторським правом і що не підпадає під цю категорію? Ми наведемо короткий список об’єктів авторського права:

– Літературні, драматичні та сценарні твори, музичні твори, у тому числі без тексту

– Хореографічні твори та пантоміми

– Твори образотворчого мистецтва (скульптура, графіка, дизайн, фотографія, комікси та інше)

– Похідні твори (переклади, реферати, анотації, огляди, аранжування та інші переробки творів)

– Аудіовізуальні твори (кіно-, теле-, відеофільми та інше)

– Твори архітектури, містобудування

– Програми для електронно-обчислювальних машин

– Складові твори (енциклопедії, збірки, антології та інше)

Об’єктами авторського права не є: ідеї, концепції, методи, системи, відкриття, факти, мови програмування. Також авторське право не поширюється на державні символи та знаки, народну творчість, інформаційні (новинні) повідомлення.

  1.              Практичний етап
  •      Протягом уроку кожен із вас створював власний творчий продукт – текст-опис. Ви використовували слова, які передають ваші власні почуття і ставлення до об’єкту опису. Підпишіть Ваші роботи і здайте мені (бажано, щоб тексти були написані на окремих аркушах)
  •      Тепер я оголошую конкурс на найкращий твір-опис за картиною. Але пропоную вам обрати собі текст іншого учня – не свій. Причому, читаючи його презентуйте його від власного імені, а не від імені автора.
  1.              Презентація текстів учнями.
  2.              Визначення переможця імпровізованого конкурсу

Переможцем необхідно оголосити учня, який представляв текст, а не того, який його насправді написав. Очевидно, що між переможцем і автором твору виникне конфліктна ситуація.

  1.              Бесіда з учнями
  •      Як ви себе почували, коли дізналися, що пишете твір на конкурс?
  •      З якими думками і цілями ви писали твір?
  •      Чи сподобалася вам ідея представляти на конкурсі чужий твір, а не власний?
  •      На вашу думку, чи справедливо отримав перемогу ___________________? Чому?
  1.              Висновок

Отже, кожен із вас, створюючи свій власний продукт, текст-опис,  планував, що буде представляти свій твір на конкурс. Але в результаті, ваше авторське право було порушено. Що ж треба робити, щоб не порушувати авторських прав? Для того, щоб ви більше про це знали, пропоную ознайомитися із статтею з мережі Internet.

Для Інтернет сайту Книги англійською та українською в рубриці «Поради експерта» адвокат Ганна Лисенко розповіла про те, як не порушувати авторські права в мережі Інтернет та чому потрібно бути обачним, коли завантажуєш чи ділишся з друзями сканом книг та інших матеріалів.

Кожен з нас, завантажуючи чергову книжку Інтернеті, не замислюється, що може порушувати закон. Тож, давайте розберемося коли саме ми порушуємо авторське право на книги в Інтернеті.

Хто такий автор і які в нього є права

Якщо Ви намалювали картину, то Ви її автор. Якщо написали книгу, вірш, або збірку – Ви автор. Зробили фото – Ви автор, написали та виступили з промовою на заході – Ви автор. Тобто, все що Ви можете створити своєю працею та творчістю – є авторським правом. При цьому, своє авторство не обов’язково реєструвати. Авторське право виникає внаслідок самого факту його створення. Яким чином можна захистити авторське право? Як це чудово створити щось своє, не схоже на інше. Звісно, хочеться це створене диво захистити. І у автора є такі можливості, які надає Закону України «Про авторське право та суміжні права». Так, автор має виключне право на використання твору у будь-якій формі і будь-яким способом.

Автор має виключне право на дозвіл або заборону використання твору іншими особами. Це дає йому, зокрема, право дозволяти або забороняти:

— відтворення творів;

— будь-яке повторне оприлюднення творів, якщо воно здійснюється іншою організацією, ніж та, що здійснила перше оприлюднення;

— переклади творів;

— переробки,

— адаптації;

— включення творів як складових частин до збірників, антологій, енциклопедій тощо;

— розповсюдження творів шляхом першого продажу, подання своїх творів до загального відома публіки таким чином, що її представники можуть здійснити доступ до творів з будь-якого місця і у будь-який час за їх власним вибором;

— імпорт примірників творів.

Чи правомірно розміщувати відскановані книги або її частини на своїх сайтах без згоди його автора.

Розміщення книг у мережі Інтернет у вигляді, доступному для публічного використання, є їх відтворенням. Тобто, подання книг до загального відома публіки таким чином, що її представники можуть здійснити доступ до творів з будь-якого місця і у будь-який час за їх власним вибором, зі згоди автора або іншої особи, яка має авторське право. Відтворення книг – це виготовлення одного або більше примірників книг в будь-якій матеріальній формі, а також їх запис для тимчасового чи постійного зберігання в електронній формі, яку може зчитувати комп’ютер. Вже факт розміщення відсканованої книги на сайті без дозволу автора свідчать про факт порушення майнових прав.

Порушниками авторського права визнаються власники сайтів, на яких були розміщені твори чи об’єкти суміжних прав без отримання необхідних погоджень. Причому сам по собі факт розміщення на сайті творів, тотожних об’єктів права інтелектуальної власності, що належать позивачам, свідчить про порушення таких прав відповідачем, за умови, що останнім не надано доказів на підтвердження правомірності розміщення ним на своєму сайті спірного об’єкта інтелектуальної власності.

Порушенням авторських прав є також копіювання та / чи наступне поширення творів, розміщених в Інтернеті без згоди автора та / або виплати йому винагороди (наприклад, шляхом їх скачування або розміщення на іншому сайті), в тому числі, якщо твір спочатку було розміщено в інтернеті.

Наприклад, якщо одна людина купила книгу, потім поділилась нею з друзями, виклавши її на Інтернет-сторінці, друг швиденько скачав книгу, виклав у себе на сторінці і дає своєму другу посилання, а той третьому і так далі. Ніби й наміру злого немає, а книжкове піратство на обличчя.

Відповідальність за такі дії несуть як власники сайту, так і особи, які скачали примірник книги.

При розгляді судових справ встановлюється власник сайту, на якому було розміщено відскановану книгу. Дані про власника можливо отримати у адміністратора системи реєстрації та обліку доменних назв і адрес.

Автор має право вимагати виплати винагороди за будь-яке використання твору. Винагорода може здійснюватися у формі одноразового платежу, або відрахувань за кожний проданий примірник чи кожне використання твору, або комбінованих платежів.

Автор має можливість стягувати з порушника:— збитки; — доходи, отримані внаслідок порушення;- замість відшкодування збитків або стягнення доходу, стягувати компенсацію, що визначається судом, у розмірі від 10 до 50000 мінімальних заробітних плат, тобто від 32 000,00 грн. до 160 000 000,00 грн.; — моральну шкоду.

Відповідальність за порушення авторського права на книгу

Відповідальність за порушення авторського права на книгу. Відповідно до статті 51 Закону України «Про авторське право і суміжні права», за порушення авторського права передбачена цивільна, адміністративна та кримінальна відповідальність.

Настання адміністративної відповідальності можливе, коли протиправні дії порушника не спричинили матеріальної шкоди у значному розмірі, а в протилежному випадку настає кримінальна відповідальність.

З урахуванням положень примітки до ст. 176 КК України, якщо розмір заподіяної внаслідок порушення авторського права шкоди складає 20 і більше неоподаткованих мінімумів доходів громадян, тобто 11 470,00 грн., то таке діяння є відповідно кримінально караним.

Отже, використання книг без дозволу автора є порушенням авторського права передбаченим ст. 50 Закону України «Про авторські права та суміжні права», яка дає право автору притягнути винну особу до відповідальності звернувшись до власника веб-сайту чи до суду. Суть книжкового Інтернет-піратства полягає у відтворенні і розповсюдженні мережею Інтернет книг, віршів, публікацій тощо без дозволу автора без виплати винагороди за використання творів у встановленому законом порядку. Захистити авторські права у випадку їх порушення можна в суді.

В Україні немає правил і практики купівлі електронної книги, а українці воліють радше скачати книгу безкоштовно, аніж заплатити хоч символічну ціну за електронний файл з літературою.

Моя порада, купуйте книги у видавництвах та офіційних магазинах.

Адже сплативши за книгу ви впевнені в тому, що жодні авторські права не порушено!

 

VІІ.  Рефлексія. Підсумок уроку

·        Сьогодні на уроці найкраще в мене вийшло…

·        Я відчув (-ла) труднощі під час виконання…

 

Використані джерела:

  1. Попельницька О. О. 42. ВАСИЛЬКІВСЬКИЙ СЕРГІЙ ІВАНОВИЧ // 100 великих діячів культури України / О. О. Попельницька, М. В. Оксенич. — К.: Арій, 2010. — С. 199—203.
  2. Що таке авторське право?. - URL: http://uacrr.org/shho-take-avtorske-pravo/
  3. Лисенко Ганна. Авторське право. - URL:http://lysenko-solicitors.com/archives/news
docx
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку