Урок "Ідея радості життя й відкриття світу в романі Е. Портер "Полліанна"

Про матеріал
Підсумковий урок за романом Е. Портер "Полліанна" у 5 класі. Розробка містить у собі різні форми і прийоми діяльності. Передбачає роботу в групах та парах.
Перегляд файлу

Тема: Ідея радості життя і відкриття світу в романі Е. Портер «Полліанна»

Мета уроку:  Узагальнити та систематизувати учнівське розуміння роману Е. Портер «Полліанна», допомогти п’ятикласникам виокремити провідні думки та ідеї твору, сенс його авторського задуму; розкрити своєрідність художнього світу роману,  проаналізувати образ головної героїні; поглибити розуміння почуття радості; виховувати доброзичливість, оптимізм, доброту, позитивний світогляд.

Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь, навичок. 

Обладнання: презентація, буктрейлер, підбірка цитат, тексти роману, дитячі малюнки, роздатковий матеріал.

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми уроку.

    Перегляд буктрейлера про Полліанну.

    Фронтальна бесіда:

  1. Як ви думаєте, твір «Полліанна» про дітей чи дорослих? Наведіть аргументи, спираючись на текст.
  2. Де відбуваються зображувані події? (у невеличкому американському провінційному містечку Белдінгсвілі).
  3. Яким показано це містечко та його жителі  на початку твору? (у ньому практично не було дітей, дорослі заклопотані, у кожного «свій скелет у шафі», кожен живе у своєму світі).
  4. Пригадаємо героїв твору:

 Гра «Вгадай героя»: (на дошці імена героїв, діти повинні знайти відповідність та прикріпити характеристики)

  1. Педантична жінка, терпіти не може дзенькоту ножа і грюкоту дверей, любить тишу. Чудово знає, що таке почуття обов’язку. (міс Поллі)
  2. Живе на світі 40 років, має доньку Міллі. Але останні 15 років  хворіє, прикута до ліжка. Її дратує сонячне світло, вона забула, коли останній раз дивилася на себе в люстерко. (місіс Сноу)
  3. Самотній чоловік, який був радий бачити Полліанну у себе вдома. Вона нагадувала йому свою маму в юності, у яку той був закоханий. (містер Пендлтон)
  4. Сумує за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачить. Працює на кухні міс Поллі. Дуже зраділа приїзду Полліанни, з радістю почала з нею грати в її гру. (Ненсі)
  5. Має гарну професію, радо допомагає людям. У нього багато друзів, які також лікують хворих. Сподівається колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її кохає. (лікар Чилтон)
  6. Йому нещодавно виповнилося 10 років, жив у сиротинці. Мріяв, щоб у нього була мама, а не доглядальниця. (Джиммі)
  7. Багато років на присадибі висапував будяки та підрівнював лопатою доріжки. (Садівник Том)
  8. Вона побралася зі священиком і подалася з ним на південь як дружина місіонера. (Мати Полліанни Джеммі)

Продовження бесіди:

  • Що спільного між цими людьми? (вони здаються незадоволеними життям,невеселими, безрадісними)
  • Яким ми уявляємо світ цих дорослих? А дитячий світ?

(демонстрація слайда «Світ дітей і дорослих»).

 

               

 

  • Поясніть, що вимагає тітка Поллі від небоги?(послуху та пунктуальності).
  • Яку оцінку цим вимогам дає сама Полліанна? (цитата: «Коли ж жити? Адже коли ми спимо, то також дихаємо, але ж ми не живемо…»)
  • Що означає життя для дорослих і  для Полліанни? ( зачитати уривок тексту, переглянути слайд)

 

   

  • Чому саме у цьому світі з’явилася дівчинка? ( Щоб змінити його).

 

Мотивація навчальної діяльності:  Тож сьогодні ми продовжимо розмову про дивовижну дівчинку Полліанну, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших. Спробуємо стати частинкою царства радості, яке належало маленькій дівчинці.

На дошці намальоване сонечко із ключовим словом радість.

  • На вашу думку, що таке радість?
  • У чому сутність гри Полліанни?( «…мені зовсім не важко радіти»).
  • Як ви вважаєте, це гра легка чи складна? Чи можна увесь час радіти?
  • Хто і чому навчив дівчинку цієї гри? (навчив грати у цю гру батько, коли серед місіонерських пожертв опинилися милиці).
  • Давайте складемо правила «Гри в радість»:
  • завжди посміхатись;
  • у поганому знаходити хороше;
  • дарувати людям радість;
  • ніколи не сумувати.

 

Слово вчителя:

Чому Полліанна в основному контактує з дорослими? (це пов’язано з авторським задумом: Полліанна виконує певну місію – вона має змінити насамперед світ дорослих, тому що від них залежить, яким буде життя дітей і якими дорослими вони стануть з часом).

  • Ким стала Полліанна для жителів містечка?( рятівником від поганого настрою, навчила бачити хороше в усьому, радіти життю, просто жити).
  • Кого із жителів містечка змінила дівчинка? (перегляд слайда)

                   

Робота в групах. Розподіл на групи. Діти беруть із вазочки по цукерці в обгортках різних кольорів.

  • Літературне дослідження «Як змінилися жителі після спілкування з Полліанною?» (Діти повинні сказати, якими були герої до знайомства з Полліанною і як змінилися)

І група – міс Поллі

ІІ група – місіс Сноу

ІІІ група – містер Пендлтон

ІV група – лікар Чилстон

Запитання: Чому ж дівчинка змогла змінити дорослих, навчила їх радіти життю? Яка вона – Полліанна?              

 

Пропоную побудувати дерево радості головної героїні, і тоді ми зрозуміємо завдяки чому їй це вдалося.

Інтерактивна гра «Дерево радості». Роздавання смайликів «Сонечко»                                                                       Солнце, солнышко смайлик картинка Ткацкие Проекты, Смайлики, Цветы Из Пуговиц, Раскрашенные Камни, Ручное Вязание, Гравюры, Астрономия, Спокойной Ночи, Buen Dia

 Діти    вписують риси характеру Полліанни і  прикріплюють до дерева.

Запитання: Які з цих рис можна назвати головними? (оптимізм,життєрадісність, щирість, сила волі).

Слово вчителя: У романі Е. Портер є багато афоризмів.

Словникова робота.  Афоризм - короткий влучний оригінальний вислів, що виражає узагальнену думку в виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми.

Робота в парах: Із окремих слів скласти афоризми  із тексту. Одні складають афоризми, інші придумують ситуації для гри « З чого можна порадіти?»

  • « Яка різниця тепло на вулиці чи холодно, коли в твоїй кімнаті живе веселка? »
  • « Коли жадаєш приємних речей, на решту… не зважаєш.»
  • «Я люблю майже все, що є справжнім життям .»
  • «Життю не можна навчатися – треба просто жити .»
  • «Собаки й коти бачать справжню суть людини краще, ніж самі люди.»
  • «Вона зовсім не схожа на інших, а коли люди не схожі, це так цікаво!”
  • «Лише жіноча рука і серце або присутність дитини можуть перетворити будинок на затишну домівку.»

Гра «З чого можна порадіти» .  Спочатку діти пропонують свої ситуації, а потім – вчитель.

  • Я захворів (ла) …( Не піду до школи…).
  • Прийшли вихідні, а на вулиці негода…(нарешті я висплюсь, посиджу в телефоні тощо)
  • Батьки відвезли мене на всі канікули до бабусі в село, де немає інтернету…  (більше часу буду проводити на вулиці…)
  • Я посварився (лась) з другом (подругою) …(буде можливість обдумати свої вчинки і виправити помилки…)
  • Батьки поїхали на відпочинок самі, залишивши тебе вдома…

 ( тепер я зможу робити, що захочу).

  • Зима, а снігу немає…(можна поганяти м’яч...)

Підсумок уроку . Метод «Мікрофон».

- Хто з вас навчився «грати в радість»?

- Чи справді радість має надзвичайно велику силу?

- Чи з’явилося у вас бажання щось змінити у своєму житті?

- Чого ви навчилися у Полліанни?

 

Заключне слово вчителя:

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти!

 

Д. З. Скласти усний твір - роздум на тему: « Як змінилося б наше місто (країна, планета), якби в ньому жила Полліанна або багато «Полліанн»?

 

 

docx
Додав(-ла)
Глушина Надія
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
1316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку