Тема: Ідея радості життя і відкриття світу в романі Е. Портер «Полліанна»
Мета уроку: Узагальнити та систематизувати учнівське розуміння роману Е. Портер «Полліанна», допомогти п’ятикласникам виокремити провідні думки та ідеї твору, сенс його авторського задуму; розкрити своєрідність художнього світу роману, проаналізувати образ головної героїні; поглибити розуміння почуття радості; виховувати доброзичливість, оптимізм, доброту, позитивний світогляд.
Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь, навичок.
Обладнання: презентація, буктрейлер, підбірка цитат, тексти роману, дитячі малюнки, роздатковий матеріал.
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Перегляд буктрейлера про Полліанну.
Фронтальна бесіда:
-
Як ви думаєте, твір «Полліанна» про дітей чи дорослих? Наведіть аргументи, спираючись на текст.
-
Де відбуваються зображувані події? (у невеличкому американському провінційному містечку Белдінгсвілі).
-
Яким показано це містечко та його жителі на початку твору? (у ньому практично не було дітей, дорослі заклопотані, у кожного «свій скелет у шафі», кожен живе у своєму світі).
-
Пригадаємо героїв твору:
Гра «Вгадай героя»: (на дошці імена героїв, діти повинні знайти відповідність та прикріпити характеристики)
-
Педантична жінка, терпіти не може дзенькоту ножа і грюкоту дверей, любить тишу. Чудово знає, що таке почуття обов’язку. (міс Поллі)
-
Живе на світі 40 років, має доньку Міллі. Але останні 15 років хворіє, прикута до ліжка. Її дратує сонячне світло, вона забула, коли останній раз дивилася на себе в люстерко. (місіс Сноу)
-
Самотній чоловік, який був радий бачити Полліанну у себе вдома. Вона нагадувала йому свою маму в юності, у яку той був закоханий. (містер Пендлтон)
-
Сумує за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачить. Працює на кухні міс Поллі. Дуже зраділа приїзду Полліанни, з радістю почала з нею грати в її гру. (Ненсі)
-
Має гарну професію, радо допомагає людям. У нього багато друзів, які також лікують хворих. Сподівається колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її кохає. (лікар Чилтон)
-
Йому нещодавно виповнилося 10 років, жив у сиротинці. Мріяв, щоб у нього була мама, а не доглядальниця. (Джиммі)
-
Багато років на присадибі висапував будяки та підрівнював лопатою доріжки. (Садівник Том)
-
Вона побралася зі священиком і подалася з ним на південь як дружина місіонера. (Мати Полліанни Джеммі)
Продовження бесіди:
-
Що спільного між цими людьми? (вони здаються незадоволеними життям,невеселими, безрадісними)
-
Яким ми уявляємо світ цих дорослих? А дитячий світ?
(демонстрація слайда «Світ дітей і дорослих»).
-
Поясніть, що вимагає тітка Поллі від небоги?(послуху та пунктуальності).
-
Яку оцінку цим вимогам дає сама Полліанна? (цитата: «Коли ж жити? Адже коли ми спимо, то також дихаємо, але ж ми не живемо…»)
-
Що означає життя для дорослих і для Полліанни? ( зачитати уривок тексту, переглянути слайд)
-
Чому саме у цьому світі з’явилася дівчинка? ( Щоб змінити його).
Мотивація навчальної діяльності: Тож сьогодні ми продовжимо розмову про дивовижну дівчинку Полліанну, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших. Спробуємо стати частинкою царства радості, яке належало маленькій дівчинці.
На дошці намальоване сонечко із ключовим словом радість.
-
На вашу думку, що таке радість?
-
У чому сутність гри Полліанни?( «…мені зовсім не важко радіти»).
-
Як ви вважаєте, це гра легка чи складна? Чи можна увесь час радіти?
-
Хто і чому навчив дівчинку цієї гри? (навчив грати у цю гру батько, коли серед місіонерських пожертв опинилися милиці).
-
Давайте складемо правила «Гри в радість»:
-
завжди посміхатись;
-
у поганому знаходити хороше;
-
дарувати людям радість;
-
ніколи не сумувати.
Слово вчителя:
Чому Полліанна в основному контактує з дорослими? (це пов’язано з авторським задумом: Полліанна виконує певну місію – вона має змінити насамперед світ дорослих, тому що від них залежить, яким буде життя дітей і якими дорослими вони стануть з часом).
-
Ким стала Полліанна для жителів містечка?( рятівником від поганого настрою, навчила бачити хороше в усьому, радіти життю, просто жити).
-
Кого із жителів містечка змінила дівчинка? (перегляд слайда)
Робота в групах. Розподіл на групи. Діти беруть із вазочки по цукерці в обгортках різних кольорів.
-
Літературне дослідження «Як змінилися жителі після спілкування з Полліанною?» (Діти повинні сказати, якими були герої до знайомства з Полліанною і як змінилися)
І група – міс Поллі
ІІ група – місіс Сноу
ІІІ група – містер Пендлтон
ІV група – лікар Чилстон
Запитання: Чому ж дівчинка змогла змінити дорослих, навчила їх радіти життю? Яка вона – Полліанна?
Пропоную побудувати дерево радості головної героїні, і тоді ми зрозуміємо завдяки чому їй це вдалося.
Інтерактивна гра «Дерево радості». Роздавання смайликів «Сонечко»
Діти вписують риси характеру Полліанни і прикріплюють до дерева.
Запитання: Які з цих рис можна назвати головними? (оптимізм,життєрадісність, щирість, сила волі).
Слово вчителя: У романі Е. Портер є багато афоризмів.
Словникова робота. Афоризм - короткий влучний оригінальний вислів, що виражає узагальнену думку в виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми.
Робота в парах: Із окремих слів скласти афоризми із тексту. Одні складають афоризми, інші придумують ситуації для гри « З чого можна порадіти?»
-
« Яка різниця тепло на вулиці чи холодно, коли в твоїй кімнаті живе веселка? »
-
« Коли жадаєш приємних речей, на решту… не зважаєш.»
-
«Я люблю майже все, що є справжнім життям .»
-
«Життю не можна навчатися – треба просто жити .»
-
«Собаки й коти бачать справжню суть людини краще, ніж самі люди.»
-
«Вона зовсім не схожа на інших, а коли люди не схожі, це так цікаво!”
-
«Лише жіноча рука і серце або присутність дитини можуть перетворити будинок на затишну домівку.»
Гра «З чого можна порадіти» . Спочатку діти пропонують свої ситуації, а потім – вчитель.
-
Я захворів (ла) …( Не піду до школи…).
-
Прийшли вихідні, а на вулиці негода…(нарешті я висплюсь, посиджу в телефоні тощо)
-
Батьки відвезли мене на всі канікули до бабусі в село, де немає інтернету… (більше часу буду проводити на вулиці…)
-
Я посварився (лась) з другом (подругою) …(буде можливість обдумати свої вчинки і виправити помилки…)
-
Батьки поїхали на відпочинок самі, залишивши тебе вдома…
( тепер я зможу робити, що захочу).
-
Зима, а снігу немає…(можна поганяти м’яч...)
Підсумок уроку . Метод «Мікрофон».
- Хто з вас навчився «грати в радість»?
- Чи справді радість має надзвичайно велику силу?
- Чи з’явилося у вас бажання щось змінити у своєму житті?
- Чого ви навчилися у Полліанни?
Заключне слово вчителя:
В житті завжди є радості моменти!
Відкритим будь, і їх не пропусти.
А щоб життя тобі всміхалось,
Йому частіше посміхайся ти!
Д. З. Скласти усний твір - роздум на тему: « Як змінилося б наше місто (країна, планета), якби в ньому жила Полліанна або багато «Полліанн»?