Урок "Ігри біля періодичної таблиці"

Про матеріал

Урок-гра з хімії розвиває пізнавальну активность учнів; вчить зосереджуватися, самостійно мислити, орієнтуватися у незвичайних ситуаціях; поповнює запас уявлень, розвиває увагу, фантазію та навички спілкування. Учні групи дяляться на дві команди, кожна з яких обирає капітана. Урок містить 9 конкурсів на хімічну тематику. Така гра сприяє кращому пригадуванню хімічних знань з попередніх класів та їх закріпленню в даний момент.


Перегляд файлу

Ігри біля періодичної таблиці

Гра допомагає у розвитку пізнавальної активності учнів; вчить зосереджуватися, самостійно мислити, орієнтуватися у незвичайних ситуаціях; поповнює запас уявлень, розвиває увагу, фантазію та навички спілкування.

Учні групи діляться на дві команди, обирається одна учениця з секундоміром.

І конкурс. Представлення команд

ІІ конкурс. «Далі, далі…»

Командам ставиться по 16 запитань, для відповіді на кожне з них відводиться не більше 3 с. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Запитання першій команді

1. Умовний запис складу речовини. (Хімічна формула)

2. Речовини, що прискорюють хімічні реакції, але самі в ній не використовуються. (Каталізатори)

3. Явища, у ході яких відбуваються перетворення одних речовин на інші. (Хімічні)

4. Вид хімічного зв’язку у молекулі кисню. (Ковалентний неполярний)

5. Найменша частинка речовини, яка зберігає її хімічні властивості. (Молекула)

6. Одиниця вимірювання кількості речовини. (Моль)

7. Вода у твердому стані. (Лід)

8. Формула нітратної кислоти. (HNO3)

9. Валентність гідроксильної групи. (І)

10. Найпоширеніший хімічний елемент на Землі. (Оксиген)

11. Автор витиску вального ряду металів. (М.М.Бекетов)

12. Реакції, внаслідок яких виділяється теплота. (Екзотермічні)

13. Чому дорівнює відносна атомна маса Гідрогену. (1)

14. Об’єм одного моль газу за нормальних умов. (22,4 л)

15. Кількість груп у періодичній системі хімічних елементів. (8)

16. Процес руйнування металів під впливом зовнішнього середовища. (Корозія)

 Запитання другій команді

1. Реакції, внаслідок яких з однієї речовини утворюється декілька інших. (Розкладу)

2. Явище, в результаті якого змінюється агрегатний стан речовини. (Фізичне)

3. Складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких Оксиген. (Оксиди)

4. Оксид Гідрогену. (Вода)

5. Реакції, внаслідок яких із кількох речовин утворюється одна. (Сполучення)

6. Солі сульфатної кислоти. (Сульфати)

7. Речовини, що складаються з атомів одного хімічного елемента. (Прості)

8. Найменша електронейтральна частинка речовини. (Атом)

9. Розчинні у воді основи. (Луги)

10. Валентність Оксигену. (ІІ)

11. Найпоширеніший елемент Космосу. (Гідроген)

12. Автор періодичного закону. (Д.І.Менделєєв)

13. Вид хімічного зв’язку між йонами. (Йонний)

14. Валентність гідрогену. (І)

15. Яких хімічних елементів більше у періодичній системі? (Металічних)

16. Якого газу в повітрі більше? (Азоту)

 ІІІ конкурс. «Заморочки з діжки»

Кожна команда вибирає по одному завданню.

Правильна відповідь оцінюється в 3 бали.

Завдання 1. Про яку речовину йдеться?

Якщо вірити стародавньому історикові, то за часів походу Олександра Македонського до Індії офіцери його армії хворіли на кишково-шлункові захворювання набагато рідше, а ніж солдати. Їжа і напої у них були однакові, а ось посуд різний. З якого чудодійного металу був виготовлений офіцерський посуд?

Завдання 2. Про яку речовину йдеться?

Тверду хімічно чисту речовину розплавили. Отримана прозора рідина бурхливо реагує з лужними металами, взаємодіє з багатьма оксидами. При взаємодії з кислотами і лугами нових речовин не утворює. Ні розплав речовини, ні його розчин не проводять електричний струм.

ІV. Конкурс. «Темна конячка»

Командам ставиться одне запитання, команда, яка швидше відгадає, отримує 4 бали.

Запитання

Причиною загибелі екіпажу океанського парусника «Мальборо» в 1890 р. стала деяка речовина. Корабель не отримав ніяких ушкоджень, але втративши керування довго блукав в океані. Ця сполука зустрічається у складі вулканічних і вихлопних газів. Назвіть речовину. (Чадний газ)

V. Конкурс капітанів

Виходять капітани команд і обирають собі завдання, самостійно його виконують.

Завдання 1

На реставрацію великої дзвіниці Києво-Печерської лаври в 1956-1962 рр. пішли тонни цеглин, пиломатеріалів, цементу, металоконструкцій. А найголовніше 3 кг   275 г…….Чого?

Завдання 2

Цей матеріал був винайдений як дороге пакування, зокрема, для цінних подарунків, квітів, ювелірних виробів. Нині він став мало не головним сміттям планети. Що це?

VІ. Конкурс. «Не помились»

По 5-6 гравців з команд шикуються в шеренгу. Вчитель стає обличчям до них й називає підряд (з невеликими паузами) один за одним різні елементи. Якщо названий елемент належить до металів, гравці піднімають догори праву руку, до неметалів – ліву. Той, хто помиляється вибуває з конкурсу. Конкурс закінчується тоді, коли лишається один учасник, який приносить команді 3 бали.

 

VІІ. Конкурс. «Хто швидше та більше?»

Учасникам гри пропонують написати назви елементів, які закінчуються на одну й ту саму букву, наприклад на «н»  (Аргон, криптон, Ксенон та ін..) протягом   1 хв. Команда-переможець отримує 3 бали.

VІІІ. Конкурс. «Чи знаєте ви мене?»

Вчитель показує картку зі знаком «?» й повідомляє: «До нас у гості прибув один з елементів, знайомитися з яким ми будемо незвично. Виграє той, хто відповість на більшу кількість запитань».

1. Я – елемент у шостій групі.

   Займаю головну підгрупу!

  На долар я є чимось схожий

  До складу трьох кислот я входжу. (Сульфур)

2. Я живу в квартирі вісім

   Як з’являється хтось лишень –

  Вмить оксиди виникають

   А інертників минаю. (Оксиген)

3. Я елемент усім відомий

   В повітрі майже невагомий,

   Мене рослини полюбляють

   На номер схожий – всі це знають. (Нітроген)

4. Шість нейтронів у ядрі –

   Особливості мої

   Це підказка. Відгадайте,

   Як зовуть мене пізнайте. (Карбон)

5. Я – найлегший елемент

   Електрон – мій аргумент

   Чи прийняти, чи віддати?

  Це мене треба питати

  Бо вирішую все я –

  Особливість в цім моя. (Гдроген)

6. Елемент, про який ідеться, розташований у  VІ групі Періодичної таблиці елементів Д.І.Менделєєва. Відкрив його Д.Прістлі, чиї досліди з виявлення цього елемента через два роки були підтверджені А.Лавуазьє. Незалежно від Д Прістлі він був виявлений шведським ученим К.Шеєле та природодослідником Баненом. (Оксиген)

7. З давніх-давен людей вражали властивості цього елемента. Він ніколи не втрачає свого кольору та блиску, він дуже пластичний та зберігає надану йому форму. Сонцепоклонники вірили, що він народжений сонцем (єгиптяни називали його променистим). Цей хімічний елемент народжує дві протилежності: з одного боку, це краса, благодать та багатство, техніка та прогрес, фантазія та винахідливість, розвиток культури та мистецтва, а з іншого – тиранія, деспотизм, прокляття, криваві війни. Тому його називають «ненависним та сатанинським», «жовтим дияволом».

Підказка: суміш кислот, в якій розчиняється цей елемент, називають «царською горілкою». В алхімічних творах часто зображують лева, що поглинає Сонце. Ця алегорія символізує «царську горілку», що поглинає цей елемент.

8. Цей хімічний елемент у Давньому Єгипті знали як чистий природний продукт, «ковкий камінь». Острів Кіпр славився багатством цього елемента. Назва елемента є похідною від грецької назви цього острова. (Купрум)

 

ІХ. Конкурс. «Гонка за лідером»

Команди відповідають на якомога більше запитань за 3 хв.

1. Скільки періодів у періодичній системі?(7)

2. Атоми, якого хімічного елемента входять до складу гемоглобіну крові? (Ферум)

3. Явище, при якому один хімічний елемент утворює кілька простих речовин. (Алотропія)

4. Які речовини називаються лугами? (Розчинні у воді сонови)

5. Заряд електрона. (негативний)

6. Формула чадного газу. (СО)

7. Найтвердіший з металів. (Хром)

8. Речовини, які мають однаковий якісний і кількісний склад. (Ізомери)

9. Позитивно заряджена частина атома. (Ядро)

10. Який елемент входить до складу всіх органічних сполук? (Карбон)

11. Продукт реакції полімеризації етилену. (Поліетилен)

12. Який метал має антибактеріальну дію? (Срібло)

13. Рідкий за звичайних умов метал. (Ртуть)

14. Хімічний зв'язок за рахунок спільних електронних пар. (Ковалентний)

15. Алотропна модифікація Оксигену. (Озон)

16. Негативно заряджений електрод. (Катод)

17. Назва водного розчину аміаку. (Нашатирний спирт)

18. Яке молоко не можна пити? (Вапняне)

19. Болотний газ. (Метан)

20. Валентність кислотного залишку хлоридної кислоти. (І)

21. Явище, яке пояснює велику кількість органічних сполук. (Ізомерія)

22. Елемент, відносна атомна маса якого дорівнює 35,5. (Хлор)

 

Підбиття підсумків уроку, нагородження переможців, виставлення оцінок. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
27 липня 2018
Переглядів
1054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку