Урок ігтегрований курс всесвітня історія (історія України) 6 клас "Хронологічні межі історії стародавнього світу. Історичні джерела з історії стародавнього світу."

Про матеріал
відновити уявлення про те, що таке історія, як історичні процеси розвиваються в просторі та часі, що таке історичні джерела й події, хто такі історичні діячі; створити початкове уявлення про історію стародавнього світу; з’ясувати, якими є основні історичні джерела з історії стародавнього світу; познайомити із системою відліку часу, що використовується в історії стародавнього світу; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «історія стародавнього світу», «історичне джерело в історії стародавнього світу», «ера — до Різдва Христового і від Різдва Христового»; відновити набуті в попередньому році навички роботи з історії й розпочати формування нових навичок; зацікавити новим навчальним предметом.
Перегляд файлу

УРОК 02                                                                                    Дата________

(Всесвітня історія. Історія України 6 клас)

Тема: Хронологічні межі історії стародавнього світу. Історичні джерела з історії стародавнього світу.

Мета: відновити уявлення про те, що таке історія, як історичні процеси розвиваються в просторі та часі, що таке історичні джерела й події, хто такі історичні діячі; створити початкове уявлення про історію стародавнього світу; з’ясувати, якими є основні історичні джерела з історії стародавнього світу; познайомити із системою відліку часу, що використовується в історії стародавнього світу; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «історія стародавнього світу», «історичне джерело в історії стародавнього світу», «ера — до Різдва Христового і від Різдва Христового»; відновити набуті в попередньому році навички роботи з історії й розпочати формування нових навичок; зацікавити новим навчальним предметом.

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність.

Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.

Основні поняття: «історія стародавнього світу», «історичне джерело з історії стародавнього світу», «ера — до Різдва Христового і від Різдва Христового»

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • згадати і пояснити, що таке історія, як історичні процеси розвиваються в часі та просторі, що таке історичні пам’ятки, джерела знань про минуле, історичні події, хто такі історичні діячі (на прикладі історії України та рідного краю);
  • називає основні етапи в історії людства, хронологічні межі історії стародавнього світу, основні види історичних джерел;
  • застосовує і пояснює на прикладах поняття і терміни: «історія стародавнього світу», «історичне джерело з історії стародавнього світу», «ера — до Різдва Христового і від Різдва Христового»

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями  

- Що таке історія?

- Що таке історична подія?

- Чому для розуміння історичних подій необхідно з’ясувати, як вони розвивалися в просторі й часі?

- Що таке історичні джерела? Які види історичних джерел ви знаєте?

- Чому для отримання знань про минуле необхідно поєднувати інформацію з різних історичних джерел?

- Яку роль у подіях минулого відіграють історичні діячі? Наведіть приклади з історії України та рідного краю.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

У  5-му  класі  ви  познайомилися  з  минулим  нашої країни.  А  нині  ми  вирушаємо  в  ті  часи,  коли  на  нашій  планеті з’явилися найдавніші люди, почало формуватися людське суспільство, виникли перші держави. Цей період історії вивчає особлива наука — історія стародавнього світу, яка досліджує початки всесвітньої історії і, відповідно, є її складовою.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Що вивчає всесвітня історія?

Як ви пам’ятаєте, слово «історія» — давньогрецького походження, перекладається як «оповідь, переказ про відоме, досліджене минуле». Це наука, що вивчає минуле людства на основі усних, писемних свідчень і матеріальних пам’яток. Історія людства від найдавніших часів до теперішнього часу називається всесвітньою історією.

Всесвітня історія — розділ історичної науки, який вивчає минуле народів світу від найдавніших часів до теперішнього часу. Учені виокремлюють основні історичні періоди, що їх пройшло людство:

І період — історія Стародавнього світу: від появи перших людей — до кінця V ст.;

II період — історія Середніх віків (кінець V — до кінця XV ст.);

IІІ період — історія Нового часу (з кінця XV — XIX ст.);

IV період — Новітня історія (XX ст. — до наших часів).

У цьому році на вас чекає історія Стародавнього світу — це перший і найдовший період всесвітньої історії. Він починається з появи людини близько трьох мільйонів років тому і закінчується падінням Західної Римської імперії в 476 р.

Ви довідаєтесь, коли на Землі заявилися люди, як вони навчилися сіяти хліб, обробляти метали, будувати міста, дізнаєтесь про їхнє життя, працю, війни, а також ознайомитеся з повсякденним життям давніх народів, видатними історичними діячами, дізнаєтеся про безліч цікавих подій і явищ.

Працюємо зі схемою

Історичні джерела

 

 

 

(Речові, писемні, усні)

Завдання

1.  Наведіть  приклади  речових,  писемних  та  усних  історичних джерел.

2.  Яка наука вивчає матеріальні історичні джерела? (Археологія)

3. Які ще допоміжні історичні науки ви знаєте? (Геральдика, сфрагістика, нумізматика, хронологія)

Робота з підручником

  • Порівняйте історичні джерела. Поясніть, до яких груп вони належать.

 

Допоміжними історичними науками є також етнографія  та  антропологія.  (Визначення  понять  записується  в  зошиті.)

Етнографія — наука, що вивчає особливості життя, побуту, господарства, культури і вірувань різних народів.

Антропологія — наука, що вивчає походження і розвиток людини, залишки викопних істот.

Працюємо в парах

Для закріплення та кращого запам’ятовування матеріалу учні  мають співвіднести поняття та їх визначення.

1)  Етнографія 

 

А)  Наука, що вивчає системи літочислення  і календарі, встановлює дати створення речових і писемних пам’яток

2)  Антропологія 

Б)  Наука про походження і розвиток людини

3)  Хронологія 

В)  Найбільш тривалий період всесвітньої історії

4)  Археологія 

 

Г)  Наука, що вивчає історичне минуле людства за речовими джерелами

5)  Історія стародавнього світу

 

Д)  рівень розвитку суспільства, коли між людьми виникає нерівність й утворюється держава; з’являються міста, писемність

6)  Цивілізація 

 

Е)  Наука, що вивчає звичаї, традиції, вірування і побут народів

Формуємо хронологічні вміння

Учитель будує лінію часу і пропонує учням відповісти на запитання.

 

 

 

109 р.      76 р.                  3 р.         0         3 р.          76 р.                 109 р.

 

1.  Яка подія вважається початком нашого літочислення?

2.  Яку дату прийнято вважати роком народження Ісуса Христа?

3.  Яку назву отримав період історії після народження Ісуса Христа?

Цікаво знати

       Тривалий час людство не мало єдиного календаря. Перші календарі було складено на основі руху Місяця і називалися місячними. Це відбувалося близько семи тисяч років тому на давньому Близькому Сході.

        Більш точний календар вперше створено у Давньому Єгипті, він називався сонячним і засновувався на русі Землі навколо своєї осі та навколо Сонця. Єгипетський календар складався з 365 днів, 12 місяців, в ньому день і ніч поділялися на 12 частин. Тривалість деяких частин не відповідала нашому часові, тому що тривалість дня та ночі у різні пори року була неоднаковою.

       Сонячний календар єгиптян уточнили римляни і ввели його за часів Юлія Цезаря в 46 р. до н. є., тому він називався юліанським.

В XVI ст. римський папа Григорій XIII прийняв більш уточнений календар, який діставав назву григоріанського. Цим сонячним календарем користуємося сьогодні і ми. Час, за який Земля обертається навколо своєї осі, становить добу. Час, за який Земля робить один оберт навколо Сонця, дорівнює року, що складається з 365 діб, 5 годин, 48 хвилин і 46 секунд.

          Григоріанський календар називають новим стилем, а юліанський – старим стилем. Різниця між однією і тією ж датою за новим і старим стилем на теперішній час складає 14 днів.

Учитель має пояснити дітям, що відлік років до нашої ери ведеться у зворотному напрямі.

1.  Філософ Аристотель жив у 384–322 рр. до н. е., математик і фізик Архімед — у 285–212 рр. до н. е. Хто з цих славетних людей жив раніше? (Аристотель)

2.  Повстання Спартака відбулося у 76 р. до н. е. В якому столітті й тисячолітті це сталося?

 

V.  Закріплення знань учнів

Перевірте засвоєне на уроці

Оберіть одне із пропонованих речень і закінчіть його:

«Мені подобається історична наука, тому що ...»

«Мені було цікаво (не цікаво) на уроці, тому що...»

«Існують такі види історичних джерел:...»

 

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал § 1

2. Пригадайте, що ви дізналися про літочислення на уроках історії в 5 класі; як з'явилися карти і навіщо вони потрібні.

3. Поясніть, чому історію називають «подорожжю в часі та просторі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
25 вересня 2019
Переглядів
3751
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку