Урок "Ілюстрація. (Історія ілюстрації. Техніки ілюстрацій. Етапи роботи над ілюстрацією)".

Про матеріал

Конспект уроку з образотворчого мистецтва для 5 класу на тему: "Ілюстрація. (Історія ілюстрації. Техніки ілюстрацій. Етапи роботи над ілюстрацією)".

Перегляд файлу

5 клас образотворче мистецтво

Тема: Ілюстрація. (Історія ілюстрації. Техніки ілюстрацій. Етапи роботи над ілюстрацією).

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із ілюстрацією, роботою художників – ілюстраторів, головними засобами виразності в ілюстраціях;
  • розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням ілюстрацій, аналізувати їх, активізувати творчу ініціативу учнів; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності;
  • виховна: виховувати дбайливе ставлення та любов до книги, повагу до роботи художника - ілюстратора.

Обладнання: портрети художників-ілюстраторів, ілюстрації казок, , інструкція, дитячі зразки робіт.

Очікувані результати: створення ілюстрацій до улюблених казок.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

-Чи любите ви читати?

-Підніміть руки хто ходить в бібліотеку кожного тижня?

-Хто ходить рідше?

-Хто взагалі не ходить?

-А які книги ви любите читати?

-Я вам покажу декілька книг, розгляньте їх уважно і запам’ятайте.(закриваю книги)

-Скажіть, що ви запам’ятали

-Яку з книг ви запам’ятали? Чому?(відповіді)

-То на що ви найбільше звертали увагу?

- При виборі книги ми передусім звертаємо увагу на її оформлення, а вже потім читаємо і визначаємо, наскільки вона цікава.

Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми дізнаємося що таке ілюстрація, історія ілюстрації, техніки та етапи роботи над ілюстрацією. І навіть спробуємо свої можливості в її створенні.

III. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь про роботу художника-ілюстратора.

Письменник i педагог Василь Сухомлинський вважав, що книжка – це «геніальний витвір людського розуму, чудо з ycix чудес, створених коли-небудь людством». Що б ми не робили, чим би ми не займалися, нам завжди буде потрібен розумний і вірний помічник – книга, адже вона може розповісти чудову казку або цікаву повість.

- Про що ми можемо дізнатися з книг?

(З її сторінок звучать вірші, які ми пам’ятаємо все життя. З книжок ми дізнаємося про життя різних народів, про великі відкриття науки та техніки, про зірки та планети, про рослин і тварин. Кожна книга має свою будову і своїх творців.)

- Що ж це за люди? (Художники)

Художник розробляє всі елементи оформлення книги, кожен з яких відображає її зміст і підпорядкований загальній композиції.

Багатство оздоблення книги залежить від її призначення.

- Які бувають книги за призначенням? (підручники, словники, енциклопедії).

- Які книги більш ілюстрованні?

- З якою метою у книгах, газетах, журналах використовують фотографії, різноманітні зображення?

Так, зображення, «висвітлює», супроводжує текст літературного твору, газетної статті з метою полегшення для читачів візуалізації змісту. Такі зображення називають ілюстрацією. Над створенням ілюстрацій працюють художники-ілюстратори. Вони є своєрідними співтворцями (співавторами) книг, але не лише передають своє бачення персонажів, а й надають читачам можливість фантазувати, домислювати.

Ще одна дуже важлива деталь: які б не були ілюстрації і де б не розміщувалися, вони повинні зробити книгу більш цікавою, допомогти читачам повніше і глибше зрозуміти її текст, уявити образи героїв твору.

Відомості про виникнення ілюстрацій

Ілюстрація, як і літературні твори, існує з давніх-давен і має свою історію. Вона була відома ще у стародавньому світі (Єгипті, Греції, Римі, Китаї) у вигляді малюнків у рукописах, а в середні віки – мініатюр. У нашій країні вже з ХІ ст. книжкова графіка досягла дуже високого ступеня розвитку. Про це свідчать ілюстрації рукописних книг. «Остромирове Євангеліє» (1056-1057)

малюнок

Подивіться, як середньовічний художник гармонійно розмістив текст і художнє оформлення, надавши рукописній книжці святковості. Ще до винайдення книгодрукування книжки виготовляли в багатьох примірниках. Це робили способом кількаразового відтворення графічного рисунка, нанесеного на дошку. На той час усі літери й рисунки вирізали на одній дошці. Зверніть увагу, як вишукано оформлена перша сторінка книжки першодрукаря Івана Федорова. Минули століття. Художниками оздоблено багато літературних творів. Кращі ілюстрації увійшли до Золотого фонду країни і зберігаються в державних музеях та бібліотеках.

Малюнок стародруки

Найвідомішими художниками у галузі ілюстрації: є у Німеччині – Альбрехт Дюрер, а в Україні – Георгій Нарбут.(На дошці портрети, показую художників).

Одним із сучасних українських художників-ілюстраторів є Владислав Єрко – переможець престижних художніх та книжкових виставок. Загальне визнання отримали його чорно-білі ілюстрації до книг та кольорові до «Снігової королеви» Андерсена. Як же створюється це диво – ілюстрація?

Для створення ілюстрації існує багато технік, зокрема авторських. Найпоширенішими з-поміж них є акварель, гуаш та кольорові олівці. Ілюстрування не має обмежень: художник обирає зручну для себе форму та улюблену ним техніку виконання. Сьогодні в ілюструванні також застосовують комп’ютерну графіку.

До вашої уваги пропоную декілька ілюстрацій до українських народних казок:

Рукавичка Іван Царевич Івасик–Телесик

Зачарована Царівна

Фізкультхвилинка

А зараз ми перетворимося на художників-ілюстраторів і створимо власні ілюстрації до літературного твору.

IV. Практична робота.

-Щоб вдало ілюструвати книгу, потрібно прочитати твір і вибрати характерні епізоди, що розкривають зміст тексту. Спочатку потрібно зробити кілька ескізів. На цьому етапі варто відмовитися від дрібних деталей і зосередити увагу на головному.

Головних дійових осіб виділяють розміром, місцем, світлом і кольором. Наступний крок: продумати позу, одяг і оточення персонажа.

-Сьогодні ми будемо створювати ілюстрації до казок «Дюймовочка» та «Фарбований лис» за вибором.

- На партах у вас лежать інструкції до послідовного виконання ілюстрації перегляньте та пригадайте послідовність.

Послідовність виконання ілюстрації:

1.Вибрати характерні епізоди, що розкривають зміст тексту.

2.Виконати ілюстрацію олівцем, звернути увагу на головних дійових осіб (виділити їх розміром, місцем); продумати їхні позу, одяг, оточення.

3.Виконати ілюстрацію в кольорі:

  • покрити фон і літературних персонажів ко­льором;
  • порівняти кольорові співвідношення (світлотіньова різни­ця, контраст);
  • за допомогою світлотіні, кольора, контраста виділити ком­позиційний центр;

4.Деталізувати елементи композиції.

V Актуалізація набутих знань.

На сьогоднішньому уроці ми отримали багато нової інформації.

Давайте пригадаємо її за допомогою гри «Незакінчені речення»

  • Зображення, що супроводжує текст літературного твору, газетної статті з метою полегшення для читачів візуалізації змісту…..(ілюстрація)
  • Над створенням ілюстрацій працюють …(художники-ілюстратори).

VI. Підсумки уроку, виставка робіт

Ви створили образи казкових героїв; за допомогою кольору та одягу розкрили їх характери і навіть переказали основний зміст твору.

Хто створював ілюстрацію до казки … вийдіть і презентуйте свою роботу.

Відомий французький філософ Дені Дідро писав: "Люди перестають мислити, коли припиняють читати". Отож, нехай вірним другом для вас завжди залишається книга.

 

docx
Додано
29 квітня 2018
Переглядів
9040
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку