Урок "Іменник. Узагальнення та систематизація знань"

Про матеріал
Іменник. Узагальнення та систематизація знань про іменник як частину мови. Вправи. Лото. Творчі завдання.
Перегляд файлу

Узагальнення і систематизація відомостей

 про основні ознаки іменника

(з використанням елементів народознавства)

 

Мета:

  • систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні навички учнів; збагачувати їхній словниковий запас;
  • формувати вміння і навички використовувати теоретичні знання на практиці; розвивати усне та писемне мовлення учнів, орфографічну і пунктуаційну грамотність;
  • виховувати любов до родини, родинні цінності.

 

Обладнання: підручник, індивідуальні картки, картки-решето, малюнки, таблиці.

Технічне забезпечення: мультимедійний супровід.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

Методи, прийоми і форми роботи: словникова робота, малюнковий диктант, випереджувальні завдання, лінгвістичні ігри, творча робота, редагування тексту.

Епіграф:

На світі білому єдине,

як і дніпрова течія,

домашнє вогнище родинне,

оселя наша і сім’я

                                Дмитро Білоус

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку.

Слово вчителя:

Діти! В житті кожної людини є речі, які залишаються в пам’яті назавжди. Зокрема батьківська хата, криниця біля хати. І куди б тебе не закинуло долею, ти завжди з трепетною любов’ю повертатимешся до своєї родини. Кожна родина може складається з багатьох сімей і кожної з них будуть свої традиції та звичаї.

А сьогодні ми з вами побуваємо в гостях у дещо незвичайної родини. Адже складається вона не людей, а з слів чи понять, які називає. І ім’я цій родині? (Іменник)

Запишіть, будь ласка, тему уроку.

Додаток №1, слайд 1

Епіграфом сьогоднішнього уроку є слова Дмитра Білоуса:

(учень зачитує епіграф)
                                                      На світі білому єдине,

як і дніпрова течія,

домашнє вогнище родинне,

оселя наша і сім’я.

IІІ. Узагальнення окремих фактів, подій, явищ.

Слово вчителя:

Сьогодні на уроці ми говоритимемо про родину. Родину людську і родину мовну. Давайте визначимо, що означає слово «родина» у тлумачному словнику української мови.

(один учень знаходить визначення терміну у словнику)

1. Словникова робота

Діти, а що вам задавали на домашнє завдання? (написати твір). Чим ви користувалися при його виконанні? 

2. Творча робота

Отже, зачитайте, будь ласка, свої роботи.

1. «Обереги моєї родини»

2. «Родина – осередок щастя»

( 2 учні зачитують творчі роботи)

                                 

Додаток №1, слайд 2

Слово вчителя:

Родина – слово, яке ми часто повторюємо вдома. Скажіть, дітки, використавши іменники, а які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте його?

(сім’я, школа, клас, батько, мати, Буковина, Україна)

Запишіть їх на квітах хрещатого барвінку, що міститься у вас на партах.

Додаток №2

Погляньте, який гарний, квітучий барвінок у нас вийшов, справжній, важливий символ української культури. Скажіть, а де ще використовується барвінок? (учні відповідають)

Сьогодні протягом уроку за кожну правильну відповідь ви отримуватимете квіточку барвінку, що буде вашим символічним балом. Скільки квіточок збере учень, стільки і балів він отримає, додаючи бали за завдання, виконані в зошиті.

Тож давайте дізнаємося значення терміну «родина»

(Учень зачитує визначення).

Родина є найважливішим середовищем формування особистості. Тепло, любов, ніжність одержує людина в родині. Дуже важливо, діти, зрозуміти, що щасливою буде тільки та родина, у якій поважають кожного: і старшого, і малого.

IV. Узагальнення  і систематизація понять та системних знань

Слово вчителя

А зараз ми з вами завітаємо в гості до двох сімей-сусідів Істот та Неістот.

     Які іменники належать до істот, а які –  до неістот? (учні відповідають)

Тоді спробуймо з вами виконати малюнковий диктант і поділити усі іменника на назви істот та неістот, вибравши ті, які нам необхідні. Перший варіант записує іменники назви істот, а другий – іменники назви неістот.

1. Малюнковий диктант.

(учні за малюнками записують в зошит іменники, що означають істоти та неістоти)

Додаток №1, слайди 3-10

 

Істоти (І вар.)

Неістоти (ІІ вар.)

Лелека

Зозуля

Лебідь

Бджола

Калина

Тополя

Вінок

Хліб

 

Слово вчителя:

Отже, дітки, ви бачите, що всі наші іменники, що означають назви  істот  та неістот,- це родинні символи українців.

Зараз ми познайомимося з наступною сім’єю. Давайте пригадаємо легенду. 

В одній великій і дружній родині іменника жило собі слово. Аж доки не захотілося йому писатися з великої літери. І пішло слово до добродія Алфавіта брати велику букву, щоб писатись по-новому. Вислухав той і розвів руками. Не можу, мовляв, немає відповідного розпорядження Граматики. «Яке ще розпорядження? – здивувалось слово. А хіба інші такі розпорядження мають?». «Авжеж, мають, - підтвердив Алфавіт. Спочатку стань власною назвою, а вже тоді приходь до мене. «А що для цього треба зробити?» - зраділо слово. «А ти спитай у шестикласників, вони  це вивчають», - натякнув Алфавіт

Що ж ми йому порадимо?

 

                 

 

Учні:  Стати власною назвою дуже просто: називай не багато предметів одного роду, а стань видільним іменем одного предмета. А якщо захочеш, то тебе прикрашатимуть і лапки, якщо називатимеш газети, журнали, фільми, заводи, кораблі, організації.

2. Інсценізація  уривка

Але був серед них, учні, один мудрець-хитрунець, який підказав слову як писатися з великої букви, не будучи власною назвою.  Як ви думаєте, що він йому порадив? (бути І-м в реченні)

Слово вчителя:

Не забуваймо, учні, також і про нашу дружню сім’ю, яка, майже як і людська, складається з трьох членів: чоловіка, жінки та дитяти, і це сім’я Роду.

     Що вам відомо про рід іменника?

Маринка сьогодні приготувала нам повідомлення про свою сім’ю із завданнями для вас, (учні повинні виписати іменники, що з’являтимуться на екрані, і вказати їх рід) використавши іменники всіх родів. Прошу, Маринко. А тим часом інший учень випише з нашого епіграфа усі іменники і вкаже їх рід.

Додаток №1, слайди 11-14

Світі – ч.р. ; течія – ж.р. ; вогнище – с.р. ; оселя – ж.р.; сім’я – ж.р.

Слово вчителя:

У кожного з вас на парті є картки, так зване, вже відоме вам «Решето». Кожна українська господиня користується цим знаряддям праці. То ж і ви спробуйте попрацювати в парах і просіяти через умовне решето слова, щоб дізнатися у гості до якої сім’ї  іменника ми зараз потрапили.

3. Гра «Решето»

Вила, кайдани, гроші, шорти, ліки, шахи, двері, канікули, фінанси, вершки, лахи, лаштунки, злидні, дурощі, ножиці, хитрощі, шаровари.

м

в

и

л

а

а

в

к

х

а

р

о

к

а

й

д

а

н

и

ш

г

р

о

ш

і

у

к

о

т

а

ш

о

р

т

и

р

а

ж

р

р

в

т

о

у

з

о

ц

и

о

о

е

а

и

н

л

щ

і

ц

щ

в

р

л

і

к

и

і

ї

і

і

а

ш

а

х

и

д

в

е

р

і

р

к

х

к

а

н

і

к

у

л

и

и

и

и

ф

і

н

а

н

с

и

 

Додаток №3

То ж у якої сім’ї ми в гостях? (Числа)

     Що вам відомо про число іменників?

-         Іменники, що вживаються тільки в однині;

-         Іменники, що вживаються тільки в множині;

-         Іменники, які мають форму однини і множини.

Слово вчителя:

Наступна сім’я, до якої ми з вами завітаємо в гостину, є найчисельнішою з усіх іменникових сімей. У ній дружно живуть сім синів-відмінків А, щоб не перевантажувати їхню оселю, то в гості підуть тільки  двоє учнів, які потім і розкажуть про їх життя.

4. Відмінювання іменника

Н. родина           родини

Р. родини            родин

Д. родині            родинам

З. родину            родини

О. родиною        родинами

М. родині           родинах

К. родино!          Родини.

(двоє учнів біля дошки відмінюють слово родина)

Слово вчителя:

А ми, щоб не гаяти часу, провідаємо сім’ю іменникової родини у якій у цілковитому розумінні проживають чотири сестри. І це сім’я, яка має назву «відміни»

     Що нам відомо про цих сестер?

Дітки, ви знаєте, що не може бути так, щоб батьки загубили своїх дітей. То ж давайте спробуємо повернути батькам їхній дітей.

(один учень виконує завдання на дошці)     

Додаток №4

Малюнки

Слова

Курка

Курча

Корова

Теля

Кіт

Кошеня

Свиня

Порося

Кінь

Лоша

 

Слово вчителя:

А поки (учень) допомагає батькам, ми спробуємо з вами віднайти своє щастя, у грі «Лото-Забава»

5. Гра «Лото-забава»

Перед вами білети „Лото-забави”, ваше завдання заповнити горизонталі іменниками тієї відміни,  номер якої я витягну з лототрону. Іменники вибирайте зі слів на моніторі.

Україна, мати, піч, теля, хліб, дівча, велич, господар, родина, пісня, город, радість, кошеня, курча,хата, батько

I відміна : Україна родина пісня хата
II відміна : батько хліб господар город
III відміна: мати піч велич радість
IV відміна : теля дівча кошеня курча

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1, слайд 15-16

Додаток №5

Слово вчителя:

Молодці, дітки. Гарно справились із завданням і довели , що той, хто шукає щастя, обо’язково його знайде. А тепер погляньмо на дошку. Чи ощасливив наш (учень) батьків тваринного сімейства? Чи повернув їм дітей? А ще запитаємо у наших учнів, як вони погостювали у іменникової сім’ї відмінків.

Українська родина оспівана у багатьох піснях, зокрема і пісні «Родина», виконавцем якої є Назарій Яремчук, що відноситься до когорти митців України, до співочої родини нашого краю. Спробуйте з уривку відомої всім нам пісні зловити слово – іменник ІІІ відміни.

6. Слуховий диктант «Злови слово»

(звучить уривок пісні Н.Яремчука «Родина»)

Відповідь: матері

Слово вчителя:

Знаєте, дітки, у мене також велика та дружня родина. А ось зовсім недавно мій улюблений племінник, якого я ніяк не можу навчити грамоти, прислав мені листа. Допоможіть мені виправити помилки в ньому.

7. Редагування тексту

На вихідні ми поїхали в Чернівці. Хотіли побачити всі кіна, посмакувати мороженим. Коли вже доїхали до міста Хотин, по радіві передали, що в Чернівцях бушує гроза. Ми, конєшо, дуже розстроїлися. Вирішили перечекати, там і пообідали. В менькові були різні блюда. Виїхали після обіду. Світило сонечко. На шосеві нам сказали, що гроза закінчилась. Хоч Чернівці не Київ, у метрові не покатаєшся, але всі кіна таки побачимо.

Додаток №1, слайд 17

     На написання яких іменників найчастіше була допущена помилка?

     До якої  відміни  відносяться  ці іменники?

Слово вчителя:

Погляньте на мультимедійну дошку. Що за набір приголосних ми бачимо? Спробуймо розшифрувати їх.

8.Лінгвістична гра «Консонантизм»

Без сім’ї немає щастя на землі

                                    (Народна мудрість)

 

Бз см’ї нмє щстя н змл

                                    (Народна мудрість)

Додаток №1, слайд 18

Один учень біля дошки робить морфологічний розбір іменника сім’я.

С.172 підр.

9. Морфологічний розбір іменника

Сім’ї – ім.., група людей, які живуть разом; п.ф. сім’я; неіст.; заг.; ж.р.; одн.; Р.в.; І відм.; м’як. гр..; додаток.

Слово вчителя:

А поки (учень) зробить морфологічний розбір іменника сім’я біля дошки, ми з вами поглянемо на картинку на дошці. Там зображена велика та дружна сім’я. Спробуйте у ласкавій формі назвати усіх її членів, вказавши способи творення.

Прабабуся, дідусь, бабуся, мамочка, татко сестричка, братик

     Які ще способи творення іменників вам відомі?

(безафіксний – перекладати - переклад;   складання основ – снігопад)

Погляньте правильність виконання морфологічного розбору.

Додаток №1, слайди 19-21

V. Підсумок уроку

Слово вчителя:

 

Молодці, гарно попрацювали. Підрахуйте кількість своїх хрещатих квіточок у картках самооцінювання, запишіть в зошит отримані бали, і підійміть їх вгору, щоб заквітчати нашу класну кімнату, наше шкільне родинне вогнище.

Запишіть, будь ласка, домашнє завдання.

Шановні  діти,   вам   будувати  майбутню   державу. 

Будуйте  свої   вчинки   на   довірі   та   любові   до   ближніх.  І   пам’ятайте   народну   мудрість :   міцна  сім’я  -  міцна  держава.

Шануйте   свої  родини ,   родинні   традиції ,   батьків,  пам’ятаючи   при  цьому  заповіді   Божі:

Шануй  батька  й   матір   свою;

Люби  ближнього   як   самого   себе.

VІ. Повідомлення домашнього завдання

§15-22 повторити.

Пояснити зміст висловлювання: «Людина без сім’ї, як бджола без жала»

Додаток №1, слайд 22

Звучить пісня Павла Дворського «Смерекова хата»

Додаток №1, слайд23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок української мови в 6 класі на тему:

 

«Узагальнення і систематизація відомостей

про основні ознаки іменника»

 

doc
Додано
9 серпня 2023
Переглядів
221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку