Предмет: українська мова.
Клас: 6.
Учитель: Антол І.В.
Тема: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: повторити і поглибити знання про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях;розвивати дослідницький інтерес та творчі вміння;виховувати повагу до рідного слова, любов до України.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Обладнання: підручники, зошити, дошка, презентація, комп'ютери, роздатковий матеріал.
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Емоційне налаштування.
На початку сьогоднішнього уроку мені б хотілося звернутися до народної мудрості.
Хтось дуже давно сказав правильні слова: «Від настрою, з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня знайти його позитивний момент»
Сьогодні таким позитивом стане цей урок, на якому ви маєте змогу показати, як багато знаєте й умієте.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Шановні учні, перед нами сьогодні складне завдання – перевтілитися у справжніх детективів і встановити лад.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Епіграф на екрані: Не талант знати – талант працювати
Народна творчість
Вчитель.
- Діти, прочитаймо епіграф. Як ви його розумієте?
Відповіді учнів.
Є така китайська мудрість: «Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам’ятаю. Дай можливість діяти, і я навчуся!»
Так, сьогодні ми з вами на уроці будемо вчитися працювати, і не просто працювати, а досліджувати . Запрошую вас до справжнього детективу.
IV. Вивчення нового матеріалу.
«Досьє».
До речі, назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький, який іменник називав речівником.
Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
2. Робота з підручником.
1.Опрацювання теоретичного матеріалу.
2. Виконати вправу за підручником на знаходження іменників (на вибір учителя).
V. Виконання вправ на вироблення вмінь і навичок.
«Речовий доказ».
Не вчи (орел) літати, а (риба) плавати. (Горобці) боятись – (просо) не сіяти. Немає (сорока), щоб від свого (язик) не страждала. (Нар.тв.)
Слово вчителя.
Вчитель. Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст. до н.е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на три роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Аристотель запропонував замінити останній термін – «середній рід». Граматична дисциплінованість виявляється й у відмінках. Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30, а датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.
Вибіркова робота з"ключем".
Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я.
Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.
Ключ. Добре діло не пропаде.
Фізхвилинка. Гра «Упізнай мене» .
Почувши іменники, які є назвами істот, плещіть у долоні.
Дівчина,узлісся, місяць, клімат, зав’язь, компас, лікар, моряк, чистота, глибина, тюлень, турист, студент, параграф,комар, дятел, сад, теля, військо, натовп, пожежник, ставлення, суспільство, футболіст, звіробій, трава, відпочинок.
«Під лупою». Вправа на спостереження
Проаналізуйте подані слова, зробіть висновок щодо їх правопису.
Роман, роман,оповідання «Роман».
Словниковий диктант.
Чернівці, Чернівецька гімназія №2, гімназист, газета «Молодий Буковинець», кінотеатр «Чернівці», вулиця Головна.
«Віртуальна лабораторія».
Робота у групах: з’ясувати синтаксичну роль іменника у реченні.
Прочитайте і запишіть речення у зошити. Знайдіть іменники. Підкресліть підмет, присудок, другорядні члени речення
Чим виступає іменник у реченні?
1Картка Україна – це наша Батьківщина.
2Картка Ми вивчаємо мову поетів у школі.
– Речення записують на дошці, 1 учень із групи виходить і коментує, підкреслює члени речення.
Чудова робота! Отже, який можемо зробити висновок після нашого дослідження?
VII. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
VIII. Домашнє завдання
Обов’язковий мінімум: §19, ст.96, вивчити правила.
Тренувальний рівень: Впр.205, ст. 98
Творчий рівень: написати казку про іменник.
VІІ. Оцінювання.
- Ось нарешті, діти, ми з вами підійшли до останнього етапу нашого уроку. То ж давайте підведемо підсумки і визначимо, чи досягли ми тих очікуваних результатів, які поставили перед собою на початку уроку? Що цьому сприяло? А в чому були труднощі? Чи всім під силу була робота в групах? Що ви порадите учням для подолання цих труднощів? Чи будемо використовувати роботу в групах надалі?
- Молодці, мої маленькі мовознавці. Спробуємо оцінити нашу діяльність на уроці.