Урок "Прийменник як службова частина мови.Прийменникяк засіб зв'язку слів у словосполученні".

Про матеріал
Методична розробка уроку із використанням інтерактивних методів навчання та здоров’язберігаючих освітніх технологій
Перегляд файлу

Урок № 1

 Тема: Прийменник як службова частина мови.  Прийменникяк засіб зв'язку слів у словосполученні.

 Тип уроку: Установчо-мотиваційний.

 Мета: Поглибити знання учнів про службові частини мови, зокрема, закріпити уявлення про особливості прийменника   як  частини мови;формувати в школярів уміння розпізнавати прийменники в реченні, відрізняти їх від префіксів, виробити відповідні правописні вміння і навики; розвивати  навички  роботи  з  мовним  матеріалом;виховувати в учнів мовленнєву культуру,поважне ставлення  до  свого здоров,я.

 Обладнання: Підручник, таблиця, комп’ютер, мультимедійний проектор,

слайдова презентація

 Методи  і  прийоми: фронтальна бесіда, робота у групах, колективна робота, інтерактивні методи

         Міжпредметні зв'язки: література, основи здоров,я.

         Епіграф  до уроку: 

Девять десятих нашого щастя

 залежить від здоровя.

А.Шопенгауер

Хід уроку

 I. Організаційний момент.

D:\Проектна діяльність\Рисунки\Рисунки-школа\teacher_clipart_3.gif- Доброго дня, діти!

- Як самопочуття? Не дивуйтеся. Я повинна знати, як ви себе почуваєте, бо в народі кажуть: «Кращегарнийнастрій, ніжсолодкийпиріг», а буде гарний настрій, то буде йуспіх у ваших справах.Тож - посміхніться!

Самоперевірка правильного сидіння за партами.

 II. Мотивація навчальної діяльності школярів.

 - Сьогодні ми продовжимо вивчення теми«Частини мови» і поглибимо  знання про службову частину – прийменник. Але почнемо ми зовсім з 

іншого.У мене в руках – річ, яка необхідна кожній людині, ця річ – найцінніша у світі, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте – що це?

Так, це – ЗДОРОВ’Я.

  1.               Інтерактивний метод «Асоціативний кущ» (СЛАЙД№4)

Які асоціації виникають  у вас зі словом  здоров’я?  (Малюємо на дошці. Очікувані результати: режим дня, ранкова зарядка, здоровий сон, відмова від шкідливих звичок, правильне харчування…)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Інтерактивний метод «Мозковий штурм».
  •      А хто повинен піклуватися про ваше здоров’я?

Учитель записує  всіідеї й виділяє головну.Я САМ;

  • Батьки;
  • Учитель;
  • Держава;
  • Лікар. 

 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 

Відтворення й узагальнення  понять і засвоєння відповідної  системи знань:
 1) Вправа  «Незакінчене речення» (СЛАЙД№5)
1.Наука, яка вивчає частини мови, називається...

2. В українськіймові  є ... частин мови.
3. Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що ...
5. У реченні службові частини мов ислужать для...
6.  Я знаю, що прийменник це частина мови, яка...

  2)Метод“ПРЕС”

Прочитати епіграф (СЛАЙД №3) до уроку, пояснити його значення, визначити  загальну  кількість слів у ньому та підкреслити  всі члени  речення.Щоб бути чітким та переконливим, ваше висловлювання повинно мати таку структуру й етапи (СЛАЙД №6) :

  1.          Почніть зі слів“Я вважаю, що...” та висловіть свою думку, поясніть, у

чомуполягає ваша точка зору.

  1.          Обґрунтуйте  свою позицію,починаючи словами “...тому, що...”,

поясніть, на чомуґрунтуютьсядокази на підтримкувашоїпозиції.

  1.          Продовжуйтевисловлювання словом “... наприклад...” та наведіть

факти, дані, щопідтверджують вашу позицію.

  1.          Закінчіть висловлювання“Отже (тому), я вважаю...” і узагальніть

свою думку, зробіть висновок про те, як необхідно діяти, щоб не припустити помилки. Питання, на які потрібно звернути увагу при обґрунтуванні проблеми (СЛАЙД №7):

  • Чого більше в реченні - слів чи членів речення?
  • Яке слово не єчленом речення? Чому?
  • Чим воно відрізняється від слів - членів речення?
  • Які  частини мови  належать  до  службових?
  • Що  вам  відомо  про  прийменник?

Зробити фонетичний  розбір підкреслених слів

(І варіант – щастя, ІІ варіант – здоров,я)

 ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

 ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 1. Лінгвістичне дослідження. (СЛАЙД №8)

Прочитати текст. Яка його тема? Ідея?Виписати  прийменники разом із  словами, до яких вони належать. Зробити словотвірний аналіз і розбір за будовою підкресленого слова, з,ясувати, яка це частина мови.

         У кожного з нас є три вірних помічники: свіже повітря, сонце і вода. Вони допомагають  стати менш залежними від примх  погоди, захищають від застуди та грипу. Процедури  оздоровлення  за  допомогою повітря, сонця і води називають  загартовуванням. До процедур загартовування належать повітряні і сонячні ванни, умивання та обливання холодною водою, ходіння босоніж тощо.

  •              Біля яких  самостійних  частин мови стоять  прийменники?
  •              Якою є їх роль у реченні?

2. Робота з  теоретичним  матеріалом  підручника.

   3. Слово учителя: Прийменники  разом  із  відмінковими  формами  іменників, числівників, займенників можуть  виражати  різні  відношення (таблиця №1) (СЛАЙД№9):

4.Практичне  завдання:

1) Навести власні приклади різних відношень, які виражають  прийменники разом із відмінковими формами.

2) З двома-трьома словосполученнями  скласти речення.

MPj04394500000[1] 5. Робота біля дошки(СЛАЙД №10)

1) Визначити, з яким відмінком іменника узгоджуються записані на дошці дієслова. З,ясувати, з якими відмінками найчастіше вживаються прийменники.

           ЗРАЗОК: Наближатися до лісу (Р.в.)

Відпочивати …(….в.), купатися … (….в.), дивитися …(….в.), летіти …(….в.), сидіти …(….в.), пливти …(….в.), захворіти … (….в.),  лікуватися …(….в.)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Слайд №11)

(Валеопауза для тренування зору)

1. Міцно закрити очі на 3-5 сек.,відкрити і повторити ще 6-8 разів.

2. Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.

3.Дивитися далеко  вперед  2-3 сек.

4. Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх, опустити вниз,

повернути вправо, вліво. Повторити це 3-4 рази.

6. Колективна  робота за  таблицею (СЛАЙД №12)

1) Розглянути таблицю №2 "Прийменники й відмінки" і з'ясувати  правопис прийменників з іменниками, числівниками, займенниками.

    2) Виписати приклади  вживання прийменників із відмінками з таблиці, або скласти  самостійно і ввести їх у речення

   3) Зробити висновок про вживання прийменників із  відмінками:

Висновок (СЛАЙД №13): Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох  відмінків.  Прийменники не вживаються з Н.в. і К.в. Лише з прийменниками вживається М.в.

V. Закріплення  вивченого матеріалу.

MCj04080320000[1]1. Інтерактивний метод «Мікрофон» (СЛАЙД №14)

Теми  для обговорення:

 1. «Прийменник як  службова частина мови»,

 2. «Найцінніше у людини – здоров’я”:

V. Підведення  підсумків. Рефлексія (СЛАЙД №15)

Учні мають письмово закінчити речення:

  • Сьогодні на уроці я дізнався (лась), що…
  • Набуті знання  мені знадобляться, щоб…
  • Найбільше на уроці мені сподобалось…
  •  Мій настрій після уроку…

 VІ. Домашнє завдання (СЛАЙД №16):

  1. Вивчити  теоретичний  матеріал підручника.
  2. Підготувати усний твір  про  необхідність  збереження  власного  здоровя, використовуючи прийменники різних типів відношень.
  3. Завдання на вибір:

- Виписати текст на 5-6 речень із газети або журналу на тему  «Що потрібно знати про здоровий спосіб життя».

- Скласти  твір-мініатюру  на тему: «Мій режим дня»  або  «Як про здоровя дбаєш, так і маєш»

docx
Додано
9 березня 2020
Переглядів
2396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку