Урок. "Іменник як частина мови"

Про матеріал
Іменник як частина мови. Повторення й систематизування знань учнів про іменник як частину мови; формування вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; вміння доцільно використовувати іменники в усних та письмових висловлюваннях; виховувати зацікавленість духовною культурою наших предків. Учні знають визначення іменника, його характерні морфологічні ознаки, роль у мовленні, уміють знаходити його в тексті, використовують у власних висловлюваннях.
Перегляд файлу

1

 

       Тема. Іменник як частина мови

Мета:  повторити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови; формувати вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати вміння доцільно використовувати іменники в усних та письмових висловлюваннях; виховувати зацікавленість духовною культурою наших предків.

Очікувані результати: учні знають визначення іменника, його характерні морфологічні ознаки, роль у мовленні, уміють знаходити його в тексті, використовують у власних висловлюваннях.

Обладнання:  підручник, кросворд, схема, картка самооцінювання.

Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого.

Хід уроку

                                                                                           Іменник любить називати
                                                                                           завжди на ймення кожну річ:
                                                                                           Земля, країна, сонце, мати,
                                                                                           Печаль і радість, день і ніч.

(В. Верховень)

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка наявності учнів, підготовленість  їх до уроку.                            

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Корекційно-розвиваючі вправи.

Робота з текстом.

Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Визначіть тему та головну думку висловлювання. Випишіть іменники. Складіть усний алгоритм вирізнення іменників у тексті. Визначте стиль тексту. Поясніть лексичне значення слів система та пантеон.

Кожний народ має свою систему міфів. До нас дійшли давньогрецькі міфи про олімпійських богів, скандинавські міфи про асів тощо. Ранні східнослов’янські міфи виникли ще до виникнення Київської Русі.

До того часу, коли в 988 році в Київській Русі було прийняте християнство, історичний шлях, пройдений слов’янами, був дуже коротким, їхні язичницькі уявлення не встигли набути ознак єдиної системи, а пантеон вищих богів тільки почав складатися. З прийняттям християнства язичництво було оголошено «поза законом», і система слов’янських міфів так і залишилася незавершеною.

Традиційні міфологічні вірування краще за все збереглися в українських Карпатах і в поліссі. Багато вчених вважають полісся прабатьківщиною слов’ян, тому існуючі там стародавні перекази є важливими для розуміння міфології Стародавньої Русі. (Із книги «Світ міфології»)

Робота зі словником.

Система — 1. Структура, що становить єдність закономірно розміщених і функціонуючих частин: сонячна система. 2. Порядок, зумовлений правильним розміщенням частин у певному зв’язку; зв’язане ціле: система праці. 3. Біол. Класифікація, групування тварин або рослин. 4. Форма організації, устрою чого­небудь: капіталістична система. 5. Сукупність яких­небудь елементів, одиниць, частин, об’єднаних загальним принципом, призначенням: годинники різних систем.

Пантеон — 1. Храм, присвячений усім або багатьом богам у стародавніх греків і римлян. 2. Сукупність усіх божеств у якій­небудь політеїстичній релігії. 3. Усипальниця, місце поховання видатних людей. 4.              Перен. Збірка, сукупність гідних пам’яті творів мистецтва або літератури, фактів історії, імен.

 ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності

Проблемні питання.

 Що ви очікуєте від вивчення теми «іменник»?

 Що нового ви хочете дізнатися?

 Навіщо нам потрібні відомості про іменник як частину ­мови?

 Опрацювання навчального матеріалу

Опрацювання узагальнювальної схеми «іменник».

Робота з підручником.

1. Опрацювання теоретичного матеріалу.

2. Виконання вправ.

Індивідуальна робота.

Використовуючи узагальнювальну схему, складіть зв’язну розповідь на тему «Іменник як частина мови».

Виконання вправ на осмислення вивченого.

1. Розподіліть іменники за групами: І — ті, що називають предмет; ІІ — ознаку; ІІІ — дію. Випишіть іменники-синоніми, додайте до них прикметники-означення.

Земля, хата, покірність, шикування, кравчиня, посуд, Івженко, посередник, синь, свіжість, житло, оселя, голубінь, підведення, спостереження, господа, обійстя.

2. З поданих слів випишіть іменники, з’ясуйте їх значення. Позначте морфеми у виділених словах; із першими трьома іменниками складіть і запишіть словосполучення.

Ґроно, товаришувати, ясний, прекрасно, кетяг, китиця, швидкісний, шлюб, ювелірний, ґатунок, шістнадцять, чергування, вартовий, одруження, виноград, Дніпро, починати, початок, початковий, початківець.

Творче завдання.

Спробуйте описати будь-яку пору року, використовуючи лише іменники та прикметники.

 IV. Домашнє завдання

1. Опрацювати теоретичний матеріал.

2. Підготувати повідомлення на тему «Іменник як частина мови». Виготовити одну картку із завданнями для однокласників для перевірки теми, що вивчається.

 V. Підбиття підсумків уроку

Заповнення картки самооцінювання.

Моє ставлення
до уроку

Перевірка домашнього завдання

Опрацювання теоретичного матеріалу

Практичні завдання

Корисно

 

 

 

Було цікаво

 

 

 

Пізнавально

 

 

 

Як завжди

 

 

 

Не зрозуміло

 

 

 

Сумно

 

 

 

 

doc
Додано
6 квітня 2023
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку