Тема. Іменник як частина мови. Розширення уявлень про лексичне значення іменника (слова з абстрактним значенням).
Мета. Актуалізувати знання учнів про іменник, його лексичне значення, граматичні ознаки; розвивати вміння визначати іменник у прямому і переносному значенні в словосполученнях, встановлювати відповідність між іменниками з конкретним і абстрактним значенням; виховувати пізнавальний інтерес, розвивати мовлення
Обладнання: підбірка мультимедійних презентацій «Дидактичні ігри та творчі вправи»; картки для групової та індивідуальної роботи.
Ось дзвінок нам дав сигнал -
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Вправа «Мої емоції на уроці», «Я бажаю…»
Якщо настрій гарний, то ви не могли не побачити красу осені по дорозі до школи. Валентина Яковенко свій осінній настрій записала в вірші «Осінь-чарівниця».
Відновіть запис за малюнками.
Читання вірша по варіантах
Осінь-чарівниця
Килим розстелила.
Ніби то Жар- птиця
Біля лісу сіла.
Листя червоніє,
Достигла калина
Розквітає рідна
Мати Україна.(В. Яковенко)
Робота в парах за малюнками підказками записати вірш у зошит.
-До якої частини мови належать ці слова? Доведіть свою думку.
( Діти самі оголошують тему і мету уроку) Іменник як частина мови.
Робота в групах . «Я знаю про іменник». Перевірка з місця. Робота з картками . Доповніть свої відповіді.
Прочитайте слова.
Стіл, повага, ліс, вода, щедрість, горобець, доброта, іній, злість, папір, сум.
Виберіть іменники. Чому вирішили, що слова : повага, щедрість, доброта, злість, сум – іменники, адже це не назви конкретних предметів.
Що називають виділені іменники?
Висновок:
Іменники можуть називати конкретні предмети, явища , які людина пізнає з допомогою органів чуття ( предмети, речі, люди, тварини). У мові є ще й інші іменники. Вони називають абстрактні поняття, ті, які людина не фіксує органами чуття.
1). Зібрати чарівні листочки, на якому записане лише слово з
абстрактним значенням. По групах ланцюжком. 2. Перемагає та команда, яка безпомилково виконала завдання.
( Слова : знання , сила, щастя, радість, розум, липа, школа.)
Висновок , щоб краще розрізняти слова з абстрактним значенням треба знати, що вони майже завжди стоять в однині, біля них попереду вставити число неможливо.)
Записати слова в зошит по пам’яті з абстрактним значенням
2) Розподільний диктант. Розписати іменники в 2 колонки: в першу – абстрактні, в другу – конкретні.
Хист ( талант), ялинка, дружба, пенал, олівець, квітка, істина ( правда), мужність, акваріум, тривога, жолудь, врода, автобус.
3) Встановити відповідність між іменниками з конкретним і абстрактним значенням: ( робота в парах)
А сміливість, сум, радість * Конкретне значення
Б школа, море, рак
В любов, щастя, місяць *Абстрактне значення
Фізкультхвилинка
Добери до іменників з абстрактним значенням антоніми
Бідність –
старість –
злість –
лінь –
байдужість –
повага –
здоров'я –
любов –
До перших букв даного слова доберіть іменники з абстрактним значенням
М
У
Д
Р
І
С
Т
Ь
– Розставте іменники з абстрактним значенням в порядку важливості від найважливішого до менш значущого для вас
Мудрість, повага, здоров'я, доброта, любов, багатство.
– Виберіть іменники з абстрактним значенням і запишіть їх в алфавітному порядку
Щирість, патріотизм, хлопець, любов, заєць, квасоля, килим, річка, стіл, бадьорість, дерево, дощ, воля , гнів. ( Бадьорість, воля, гнів, любов, патріотизм, щирість) Яке слово заважає?
Підведення підсумків роботи груп.
Гра «День, ніч » Вибрати зайве. Пряме , переносне значення слів.
Золота ложка, золота людина, золоті руки.
Весела дівчина, веселе літо, веселі сніжинки.
Схлипує дитина, схлипує джерельце, схлипує вітер.
Сумує ліс, сумує матір, сумує небо.
Створи словесний малюнок, користуючись словами з попереднього завдання.
Замалюй той смайлик, яким ти хочеш оцінити власну діяльність на уроці та емоції, які тебе супроводжували:
Вправа «Мікрофон
«Я зрозумів…»
«Я засвоїв…»
Творче завдання До перших букв даного слова «Успіх» доберіть іменники з абстрактним значенням .