Комунальний заклад
«Середня загальноосвітня школа № 18»
Кам’янської міської ради
ВІДКРИТИЙ УРОК в 4 – б класі
з української мови
на тему:
«Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник»
(з використанням технології розвитку критичного мислення )
Підготувала:
вчитель початкових класів
Малихіна С.В.
2019 – 2020 н.р.
Тема: Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.
Мета:закріпити знання учнів про загальне значення і граматичні ознаки іменника; формувати вміння розпізнавати іменники серед інших частин мови; розвивати мислення, уважність учнів, пам'ять, вміння аналізувати; виховувати старанність, самостійність, відповідальність за виконану роботу, взаємодопомогу під час роботи в групах; любов до своєї Батьківщини.
Обладнання: картки зі словами, малюнки будинків, картки для індивідуальної роботи, малюнок зими.
Відеоматеріал до уроку: музична фізкультхвилинка, мультфільм «Уявлення
про слова – назви предметів»
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми: метод «Передбачення», «Асоціативний кущ», «Огляд за категоріями», робота в парах, «Аналіз семантичних особливостей», «Сенкан»,«Речення з відкритим кінцем», питання - відповідь
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
Привітання. Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі і мені!
Діти, привітайтеся з нашими гостями?
Скажемо гостям на який урок ми їх запросили (на урок української мови).
Вірш
Девізом нашого уроку є :
Міркуємо-швидко,
Відповідаємо –точно,
Пишемо – гарно,
Говоримо-правильно,
Працюємо-на 12балів!
Вчитель: Щоб урок пройшов добре, треба мати гарний настрій. Тож, посміхніться мені, посміхніться сусідові по парті – ми починаємо!
І. Актуалізація опорних знань
1. Інтерактивна вправа «Очікування»
Чого кожен з вас очікує від уроку? ( «Я очікую, що …
Цей урок навчить мене …»)
( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )
Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:
- зумієте переконати всіх, що любите і знаєте рідну мову.
2. Метод «Передбачення»
Каліграфічна хвилинка
Вчитель: Щоб слова і букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії пора розпочинати.
Ім ме ен нн ни ик іменник
Вчитель: Скажіть, будь ласка, хто здогадався, якою буде тема нашого уроку, про що буде йти мова?
(Відповіді учнів)
Вчитель: Дійсно, саме сьогодні ми пригадаємо усі таємниці, які приховує наш ІМЕННИК. Відтворимо і впорядкуємо усі знання про іменник, бо тема нашого уроку: «Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.»
3. «Асоціативний кущ»
Вчитель: Для кожної людини важливо мати гарну інтуїцію, вміти асоціювати.
(Вчитель демонструє малюнок, а учні поряд з малюнком на дошці викладають ті слова, що асоціюються із зображенням)
Діти, в моїй уяві зима постає зі словом – сніг, а у вас?(Діти по черзі виходять до дошки і записують).
Сніг лід іній бурулька
сніжинка З И М А лижі
санки сніговик мороз
Вчитель: Що ми можемо сказати про ці слова? (відповіді учнів) Давайте пригадаємо, які слова ми називаємо ІМЕННИКАМИ? (відповіді учнів)
(Демонстрація мультфільму «Уявлення про слова – назви предметів»)
ІІ. Побудова знань (Усвідомлення змісту)
1. «Огляд за категоріями»
Вчитель: А зараз ми з вами перенесемося у місто Хтосиків і Щосиків . Але його мешканці десь поділися. Давайте їх повернемо. Треба заселити будинки, записати назви істот і неістот (по 5 слів)
(2 учні біля дошки, всі інші записують слова в зошит)
хто
Вчитель: Який висновок можемо зробити?
Висновок: назви істот відповідають на питання хто?, назви неістот – що?
2.Вибірковий диктант.
Ви уважно послухаєте вірш, якщо ви почуєте іменник, спіймайте його плескаючи в долоньки.
Он як кружить метелиця
І як вертить хурделиця,
А за ними завірюха
І найменша спритна хуга.
-Запишіть слова-іменники, які ви упіймали та запам'ятали.
- Які слова ви виписали? (взаємоперевірка)
-Чим цікаві виписані іменники ? ( пов'язані з зимовою порою )
3. Робота в парах
Прочитайте словосполучення. Із поданих словосполучень виберіть і запишіть тільки іменники.
Незалежна Україна, мальовничі Карпати, древній Київ, родюча земля
(Україна, Карпати, Київ, земля)
— Яке слово в переліку зайве? Чому?
— З якої букви пишуться власні назви?
— Що означає іменник земля у словосполученні родюча земля?? (грунт)
— Яке ще значення може мати це слово в поєднанні з відомим вам космічним тілом? (Планета Земля)
— Якою назвою тоді буде це слово? (Власною)
—Отже, іменники бувають … (Власними та загальними)
Вчитель: Перевіряємо. (Учні зачитують відповіді) Який висновок можемо зробити?
Висновок: власні назви пишемо з великої букви, а загальні – з маленької.
МУЗИЧНА ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
4. «Аналіз семантичних особливостей»
( Вчитель бере лист біля дверей)
Вчитель: Подивіться нам принесли лист. Поки ми з вами танцювали, Дід Буквоїд розсипав слова. Допоможемо навести лад.
( Вчитель демонструє картки, учні записують слова за родами )
Сонце, птаство, зима, снігур, хурделиця, завірюха, лід.
Ч. р. Ж. р. С. р
5. «Речення з відкритим кінцем»
Вчитель: На нас чекає ще одне завдання. Доповнити віршовані рядки словами з довідки.
ДОВІДКА: намисто, донечка, чобітки, у місто.
ПОЇХАВ ТАТО ____________(у місто)
КУПИВ ЧЕРВОНЕ ________( намисто)
КУПИВ ЧУДОВІ _________(чобітки)
ДЛЯ ЛЮБОЇ _________(донечки)
Вчитель: Що допомагає узгоджувати слова у реченні? (Закінчення)
ІІІ. Консолідація (рефлексія)
1.Рефлексія змісту навчального матеріалу
Інтерактивна гра «Мовний сон».
Діти «сплять», а вчитель промовляє:
Учитель пробуджує дітей запитаннями:
(Здоров`я зберігаюча технологія «Так» чи «Ні»)
1. Іменник — це частина мови, яка означає назви предмета.
2. Іменник—це частина мови, яка відповідає на питання який? яка? яке?
3. Іменники є назвами істот, неістот.
4. Іменники бувають тільки власними назвами .
2. Технологія «Сенкан»
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
Сніг.
Білий, пухкий.
Летить, падає, вкриває.
Сніг – це диво природи.
Покривало.
ІV. Оцінювання.
V. Домашнє завдання
Записати 5 прислів’їв, знайти іменники, визначити рід, число.