Мета: формувати соціальну компетентність; вчити спільно визнача¬ти цілі діяльності, планувати, розробляти, реалізовувати проект, брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання; розвивати вміння використовувати прислівники у своєму мовленні, правильно їх записувати, прагнення удосконалювати свої знання; виховувати любов до рідної мови.
ПРИСЛІВНИКОВА КРАЇНА
Урок-віночок
Мета: формувати соціальну компетентність; вчити спільно визначати цілі діяльності, планувати, розробляти, реалізовувати проект, брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання; розвивати вміння використовувати прислівники у своєму мовленні, правильно їх записувати, прагнення удосконалювати свої знання; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: ілюстрації весняних квітів, динамічна таблиця «Прислівник», прислів’я, приказки, загадки, народні прикмети, ребуси, кросворд, запис весняного співу пташок.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація. Оголошення геми уроку та очікуваних результатів.
До дошки виходять учень та учениця, одягнені в національні костюми. Читають вірш.
Будем рідну мову
Дружно ми вивчати.
Розберемо кожне слово,
Щоб її нам краще знати.
Бо вона така чарівна,
Мелодійно так звучить.
Поміж мовами царівна.
Як без неї в світі жить?!
Тож вивчайте рідну мову
Вже тепер з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ.
Учитель. Ми опрацювали тему «Прислівник». На попередніх уроках ви одержали завдання для створення проекту. Сьогодні будете його захищати.
У гаю, на лузі, в полі —
Скільки там квіток!
Ми нарвали їх доволі,
Потім посідали в колі,
Щоб сплести вінок.
Розповідь учителя.
‒ Український віночок — не просто окраса, а й оберіг, «знахар душі», бо в ньому є така чарівна сила, що біль знімає, волосся береже. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Дівчаткам, яким минуло 6 років, плели віночки із 7-ми квіток. І ми вплітатимемо до віночка по одній квіточці, виконуючи по одному завданню. Хто найшвидше і правильно виконає всі завдання, той найшвидше виплете віночок.
Виконуючи проект, кожна група мала своє завдання. А тепер ми з вами спробуємо сплести віночок, який буде підсумком нашого уроку. Згодні? Тоді починаймо.
Виконавши завдання на квітці, учні вкладають її в порожнє коло.
II. Основна частина уроку.
Інтерактивна вправа Гірлянда асоціацій.
‒ Перша квіточка, яку ми вплетемо у віночок, — це пролісок.
Я ‒ перша квіточка весни,
Я ‒ пролісковий цвіт.
Я пережив зимові сни І знов родивсь на світ.
Демонстрування малюнка квіточки.
‒ Ми провели велику дослідницьку роботу. Пропонуємо вам спочатку згадати все про прислівник.
На дошці висить початок схеми, а учні її закінчують.
Незмінна частина мови
Прислівник
Вказує на
час дії, місце, мету, спосіб дії
Коли? Де? Для чого? Як?
Переходимо до звіту груп.
Звіт групи 1.
Виступ спікера групи.
Наша група працювала із загадками, прислів’ями, приказками, народними прикметами, в яких зустрічаються прислівники. Тому і наше перше завдання пов’язане з загадкою.
Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки,
Як зовуть їх, відгадай!
Учні відгадають загадку.
Сніжок стелиться,
Мете метелиця,
Буран завиває.
Коли це буває?
(Взимку.)
Тане сніжок,
Оживає лужок,
День прибуває.
Коли це буває?
(Навесні.)
Гра «Збери листочки».
На листочках записано по одному слову.
Учні збирають листочки, прикріплюють їх до малюнка дерева і читають народну прикмету, знаходять прислівник.
Ластівки літають низько над землею — буде дощ.
Головоломка.
Переставте кубики так, щоб числа стояли по порядку. Потім прочитайте прислів’я на гранях кубика. Знайдіть прислівник.
(Вночі всі коти чорні.)
Учні правильно виставляють кубики і читають прислів’я. Конкурс на кращого виконавця скоромовок.
Учням пропонується на вибір прочитати скоромовку, знайти в ній прислівники. Переможцю вручається медаль.
Вранці, вночі,
Вдень, ввечері,
Восени, взимку, влітку,
Вчора прислівники
Вивчили дітки.
Щогодини,
Щоденно, щотижня
Я допомагаю ближнім.
— Ось і закінчилися наші завдання. Чи можемо ми вплести квіточку у віночок?
Дякуємо.
Учні оцінюють змістовність і цікавість вправ. Учитель оцінює відповіді.
Спікер вплітає квіточку.
Звіт групи 2.
Виступ спікера.
Демонстрування малюнка квіточки.
У лісі веснянім
Цікава рослина:
Ось тільки червона...
Тепер — уже синя!
(Медунка.)
Учні відгадують. Учитель оцінює відповіді. Спікер вплітає квіточку.
Розв’язування ребусів.
|
4123 |
|
|
п |
, |
|
у |
н , д
(Попереду, назад, ліворуч.)
Звіт групи 3.
Виступ спікера.
— Наша група мала дуже відповідальне завдання. Ми знайшли всі словникові слова, які вивчили за чотири роки. Пропонуємо різні вправи і завдання з ними. Тільки правильне виконання завдань дасть нам можливість вплести до віночка сон-траву.
Ще холодні в лісі ранки,
Сніг ще в лузі дотліва.
Та розкрила на світанку,
Сині очі сон-трава.
Демонстрування малюнка квіточки.
Гра «Мікрофон».
— Розшифруйте магічний квадрат. Прочитане слово запишіть, поясніть правопис.
Учні почергово отримують мікрофон, чітко і швидко читають і пояснюють слово.
С |
І |
Р |
А |
З |
А |
Т |
В |
В |
Н |
Ц |
Д |
Е |
П |
Е |
Р |
І |
Г |
П |
В |
Ч |
Е |
Н |
Ь |
В |
Г |
О |
Д |
В |
І |
С |
А |
Р |
Е |
У |
І |
(Ввечері, вперед, вдень, вчора, вранці, тепер, враз, назад, наріст, степ, час.)
Учитель оцінює відповіді. Спікер вплітає квіточку.
Фізкультхвилинка «Мак».
Діти виконують рухи, про які йдеться, втітають маку віночок.
Звіт групи 4.
Демонстрування малюнка квіточки.
Гра «Знайди зайве».
Учитель оцінює відповіді. Спікер вплітає квіточку.
Виступ спікера.
вільних. Коли раптом з’явиться бажання до праці, спокійно сядь і почекай, доки воно зникне.
Звіт групи 5.
Демонстрування малюнка квіточки.
Вже весніє, сонце гріє,
Квітне жовтий нарцис...
Квіти жовті, квіти сині —
Милі барви в Україні.
Учні розв ’язують кросворд. Учитель оцінює відповіді. Спікер вплітає квіточку.
III. Підбиття підсумків.
Журналісти «беруть інтерв’ю» в учнів і поступово відкривають аркуші динамічної таблиці.
1