Урок поглиблення знань учнів 10 класу про іменники, що мають лише форму однини або множини
1
Мета (формувати компетентності): предметні: поглибити знання учнів про іменники, що мають лише форму однини або множини, формувати вміння правильно вживати їх у власному мовленні; знаходити й виправляти морфологічні помилки; ключові: уміння вчитися: пов'язувати вивчене з теми із практичною діяльністю, навички засвоєння та критичного осмислення здобутої інформації; комунікативні: толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурні: ініціювання конкретних заходів, участь у моделюванні навчальних ситуацій, спрямованих на поліпшення умов засвоєння морфологічних норм.
Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
III. ПЕРЕВІРКА ТЕОРЕТИЧНИХ ВІДОМОСТЕЙ І ПЕРВИННИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ТЕМИ, ЗАСТОСУВАННЯ ЯКИХ БУДЕ ПОТРІБНИМ НА УРОЦІ
Гра «Так» чи « Ні»
· Більшість іменників мають форму однини і множини. (Так)
· Назви предметів парної чи симетричної будови — це тільки однина? (Ні)
· Назви числових понять, ігор, звичаїв, обрядів — це тільки множина? (Так)
· Збірні іменники — це тільки однина? (Так)
· Іменник за відношенням до числа поділяється на три групи? (Так)
Робота з текстами (за варіантами)
Запам’ятай!
Групова робота
► Опрацюйте матеріал, представте його у вигляді плакату, схеми, таблиці.
Іменники, що вживаються тільки в однині:
1. Назва речовин: сметана, чорнило, клей.
2. Збірні іменники: людство, листя, худоба.
3. Іменники з абстрактними значеннями: телебачення, доброта.
4. Власні назви: Тернопіль, Волинь, Прип’ять.
Іменники, що вживаються тільки в множині:
1. Назви парних предметів: штани, ножиці, сани.
2. Назви, що мають матеріально-речовинне значення: дріжджі, висівки.
3. Назви сукупностей предметів: гроші, фінанси.
4. Назви відрізків часу, свят, побутових обрядів: хрестини.
5. Власні назви: Суми, Семигори, Черкаси.
► На основі правил складіть таблицю для запам’ятовування.
Речовина |
ч |
парні предмети |
Збірні |
и |
матеріально-речовинні |
Абстрактні |
с |
сукупності предметів |
Дії, ознаки |
л |
ігри, звичаї, обряди |
Власні назви |
о |
географічні назви |
► Прокоментуйте її (Є іменники, що вживаються тільки в однині, це назви речовин, збірні іменники, іменники з абстрактним значенням, власні назви; а є іменники, що вживаються тільки в множині, це назви парних предметів, назви, що мають матеріально-речовинне значення, назви сукупностей предметів, назви ігор, звичаїв, обрядів, географічні назви.)
Розподільний диктант із доповненням
► Визначте число іменників, розподіліть їх на групи, поєднуючи з прикметником: 1) Уживаються і в однині, і в множині; 2) Уживаються тільки в однині; 3) Уживаються тільки в множині. Вишня, стіл, масло, цукор, стрільба, штовханина, жовтизна, Сатурн, Панас Мирний, колосся, пір’я, щипці, ліки, жнива, канікули, заздрощі, Гімалаї, гілля, гроші, діти, фінанси, дрібнота, коріння, студентство, геройство, добро, дебати, іменини, посиденьки, пустощі, добро, мир, слава, бензин, шахи, вершки, висівки, макарони, Альпи, Карпати, граблі, молоко, цукор, чай, Дніпро, Україна, Чигирин.
► Складіть текст, використовуючи слова з розподільного диктанту, що вживаються тільки в однині й тільки в множині (4 речення).
IV. РОБОТА НАД ЗАКРІПЛЕННЯМ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
► Знайдіть «зайве» слово й додайте власний приклад:
1) причепа, слюсар, бідолаха, лівша; 2) веселощі, ворота, ріки, окуляри; 3) вітер, бензин, хутір, море; 4) учнівство, дитинство, добро, іграшка.
Диктант із коментуванням
ЗЕЛЕНЕ МОРЕ
Понад самим берегом в’ється в траві стежка через усе село. Підеш тією стежкою, глянеш кругом себе і скрізь бачиш зелене — зелене море верб, садків, конопель, соняшників, кукурудзи та густої осоки... Серед одного городу вгніздилась прездорова стара, широка та гілляста дика груша, розклала своє гілля трохи не при землі на будяки та картоплю (І. Нечуй-Левицький).
► Назвіть іменники, що вживаються лише в однині.
Дидактична гра «Перегони з бар'єрами». Синтаксичний бар'єр
► Прослухайте речення. Знайдіть у наведених реченнях множинні іменники і з’ясуйте, якими членами речення вони виступають.
1) Тітка була дуже рада, поздоровляла Олесю і на радощах тричі, поцілувала її. 2) Уже й жнива минули, настала Перша Пречиста, а його не було. 3) — Коли ви заблукались в пущах і навідались у наші мокрі нетрі, то прошу до покоїв. 4) Він неначе почував пахощі од тієї квітки, що пішли по усій світлиці і сповнили його душу. 5) Смерть, очевидячки, уже стояла в його за плечима або заглядала в двері. 6) Зінько ледве вдержав у персах важке зітхання. 7) Зінько перекинув сакви через конячу спину і прив’язав їх до сідла. 8) Тільки що вона промовила те запитання, за ворітьми почувся гомін. 9) — Будеш тільки походжати та посиденьки й походеньки панські справляти,— сказав князь. 10) — Прошу ж на заручини до свого, дому найяснішого короля й ввесь двір, коли я маю таку ласку в най- яснішого. нашого добродія й отця (Із тв. І. Нечуя-Левицького).
Фразеологічний бар'єр (за варіантами)
► Доберіть із довідки потрібні множинні іменники і поставте їх на місці пропусків у наведених прислів’ях і приказках.
1-й варіант
1. Коли не коваль, то і ... не погань. 2. Це ще ...,по воді писано, а ... скороджено. 3. Робіть хоч ..., та не будете ... 4. Видно, що Гапка млинці пекла, бо всі ... у тісті. 5. Як прийшли ..., то і жінка крива.
2-й варіант
1. Не в свої ... не сідай. 2. Виміняв сліпий у глухого дзеркало на .. 3. Оце так пани — на трьох одні .. 4. ... псують людину. 5. Радуйся, Хвесе, бо кіт сало несе, радуйся вельми, бо вже перед ...
Для довідок: цимбали, груди, граблі, кліщі, вила, сани, двері, штани, лінощі, люди, ворота, жнива.
Акцентуаційний бар'єр
► Поставте наголос у наведених множинних іменниках.
► З’ясуйте за словником (зокрема електронним) їхнє значення.
Лабети, лінощі, маргінеси, походеньки, городки, Сухоти, хрестини, розглядини, ліки, перса, пожитки, пачоси, патьоки, корчі, ворота, тельбухи, одляски, обценьки, нутрощі, шати, пахощі, запросини, лахи, відвідини, святки, парфуми, ночви, памороки, солодощі.
Тестування
► Виконайте тестові завдання
1. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А гори, річки, ходіння, Харків, озера;
Б дитина, гірка. комаха, будинок, слово;
В книга, читач, пісня, вірш, викладач;
Г край, район, серце, козак, гребля;
Д садочок, черешня, дерево.
2. У якому рядку всі іменники мають форму тільки множини?
А Лінощі, веселощі, мудрощі, заздрощі, жнива;
Б думки, сестри, сім’ї, розмови, двері;
В альпи, вулиці, байки, бурі, гори;
Г вишні, лелеки, долоні, пісні, Суми;
Д чернівці, міста, долини, джерела, ріки.
3. У якому рядку всі іменники мають форми і однини, і множини?
А Білизна, височінь, доброта, глибина, заздрість;
Б селянство, професура, ботвиння. сонце, косар;
В фосфор, глина, золото, сало, яшма;
Г книга, заєць, огірок, країна, ніс;
Д читання, сум, демократизм, доцільність, лагідність.
4. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А Мороз, вітер, берег, лебідь, мелодія;
Б Сніг, знання, сіль, учнівство, учень;
В Лелека, степ, стежка, колодязь, пролісок;
Г Вулик, намисто, блискавка, криниця, друг;
Д Казка, герой, хмарка, ранок, гриб.
5. Лише в однині вживаються всі іменники рядка:
А вазон, прикрість, зелень;
Б Крим, молоко, залізо;
В Дністер, козацтво, ім’я;
Г людство, сум, мальва;
Д радість, золото, вітер.
6. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А комашня, чапля;
Б молодь, нація;
В журба, сумнів;
Г кисень, кабінет;
Д сметана, вапно.
7. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А вуглець, родовище;
Б щирість, прибуток;
В селянство, шляхта;
Г срібло, пектораль;
Д артилерія, лейтенант.
8. Лише в множині вживаються всі іменники рядка:
А Карпати, проблеми, вечорниці;
Б входини, народи, Альпи;
В дріжджі, заручини, обличчя;
Г перемовини, двері, ножиці;
Д уста, м’ясниці, перешкоди.
9. Лише форму множини мають обидва іменники рядка:
А дебати, кеглі;
Б надра, бенкети;
В іменини, землі;
Г ворота, радощі;
Д штани, суперечки.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Метод «Доповнення»
На уроці я...
□ дізнався...
□ зрозумів...
□ навчився...
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте вправу за підручником.