Відкритий урок
Українська мова 4 клас
Тема: Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Багатозначність іменників
Мета: Актуалізувати знання дітей про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначні іменники (омоніми). Пряме і переносне значення іменників.
Вчити добирати до поданих іменників синоніми, антоніми, визначати омоніми та пряме і переносне значення слів.
Розвивати і збагачувати словниковий запас і мовлення учнів.
Виховувати любов до рідної мови, цікавість до навчання, старанність.
Обладнання: Таблиці, картки, відео, аудіо запис пісні, малюнки, підручник.
Тип уроку:Комбінований .
Хід уроку
І Організаційний момент
Нумо діти підведіться
Всі приємно посміхніться!
Продзвенів уже дзвінок,-
Починаємо урок.
Учні:
Хочем все на світі знать!
ІІ Актуалізація опорних знань
а)Перевірка знання правила про іменник.
(використання таблиці)
ХТО? ЩО?
КОГО?ЧОГО?
КОМУ?ЧОМУ?
КОГО?ЩО?
КИМ?ЧИМ?
(на)КОМУ?(на)ЧОМУ?
Наприклад: ким? – сестрою, на чому? – на велосипеді)
б) Перевірка виконання домашньої вправи №91.
- Добре. А ще я дуже хочу почути речення, які ви склали з обраними вами іменниками і за одно визначити рід і число цих іменників. (учні по черзі читають речення і визначають рід і число іменників)
3. Хвилинка каліграфії. (запис зробити завчасно)
- а зараз ми перейдемо з вами до хвилинки каліграфії, яку я хочу пов’язати з темою уроку. А тому уважно подивіться на запис на дошці і зверніть увагу на з’єднання букв: он, ом, ім..
І де вони з’єднуються в горі, чи внизу ( в цей час учитель підкреслює в складах місця з’єднання букв). А також уважно подивіться на каліграфічне написання слів синоніми, антоніми, омоніми ( вчитель також підкреслює м’ясця з’єднання букв)
Діти записують у зошит значення слова омоніми.
(ручка – письмове приладдя, ручка сумки і т.п.).
Вчитель пише на дошці «вийти з» – як змінити слово? «шеренги» (учень пише на дошці). «стояти в» - «шерензі», «обійти»…, «командувати»…
ІІІ Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
(вчитель по черзі читатиме куплети вірша, у дітей на партах вже є роздрукований вірш)
Послухайте уважно вірш, який вам про них нагадає.
***
Близькі за значенням своїм
іменники-синоніми:
палац, оселя, хата, дім -
їх залюбки засвоїмо.
***
І протилежні є слова
і це слова-антоніми:
то день і ніч, суша-вода –
про них теж поговоримо
***
У нашій мові всі слова
Мають конкретне значення.
Та ось омоніми слова
Все ж є багатозначними.
Таблиця
Плач, сміх – це…
Горизонт, обрій – це
Ніс човна, кирпатий ніс - це |
іменники - синоніми
іменники - омоніми
іменники - антоніми |
І варіант
1)До поданих слів підібрати антоніми: шум - мир - спека –
2) Із поданих слів (шлях, рубіж, земля, межа, країна) Вибрати синоніми до слова кордон _________________ _________________ |
ІІ варіант
1) До поданих слів підібрати антоніми: зима - правда - добро –
2) Із поданих слів (знавець, побратим, майстер, товариш, умілець) Вибрати синоніми до слова друг _________________ _________________ |
Коментоване письмо
Молодість - старість, батьківщина-чужина, мати – мачуха, згода – незгода, правда – неправда, радість – сум, почато – кінець.
Таблиця
Об’єднайте в пари іменники – синоніми
Край |
Сім’я |
Провина |
Дощ |
Новини |
Силач |
Злива |
Проступок |
Богатир |
Земля |
Родина |
Повідомлення |
Перевірка
Читання пар слів-синонімів по черзі учнями.
Читання вірша вчителем
***
Котики вербові в мене на вікні
Котики вербові – гості весняні.
Не глядять на них лиш котики малі
Граються й муркочуть самі по собі
Запис на дошці «Омоніми» ( картинки з зображенням котиків і котиків)
(котики вербові, котики тварини)
*** ( картинки з зображенням кіс)
Косу дівчина плете.
На косі трава росте
І з косою хлопець плив
і трави там накосив
(коса дівчини, річна коса, коса – знаряддя праці)
( учні по черзі пишуть на дошці)
(малюнки: лисичка, сонечко, двірник, мишка)
Квіточка – це рослина
Сонечко – це зірка
Зайчик – це тваринка
«Ой вийди, вийди серце-дівчино, бо зачекався юний хлопчина»
«Ой як болить моє серце, а сльози не ллються»
( у першому – в переносному значенні, у другому в прямому значенні)
«На даху будинку воркує голуб з голубкою»
«Куди їдеш ти, козаче, голубе миленький?»
( у першому – в переносному значенні, у другому - в переносному значенні)
Таблиця
Пряме значення: |
Переносне значення: |
Моє серце Голуб |
Серце-дівчино Голубе-козаче |
Пономарьова «Зіронька»
І варіант Виділити словосполучення в якому слово зірка вжито в прямому значенні. Зірка естради Небесна зірка Провідна зірка
|
ІІ варіант Виділити словосполучення в якому слово гора вжито в прямому значенні.
Гора листя Гора роботи Гора Говерла |
ІV. Підсумок уроку.
Що цінного для себе ви взяли на цьому уроці?
Домашнє завдання вправа 96, стор. 49
1, 3 усно, 2 письмово.
Вивчити за бажанням вірш про синоніми, антоніми, омоніми.