Урок "Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Багатозначність іменників"

Про матеріал
Конспект уроку "Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Багатозначність іменників" з матеріалами для друку.
Перегляд файлу

Відкритий урок

Українська мова 4 клас

Тема: Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Багатозначність іменників

Мета: Актуалізувати знання дітей про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначні іменники (омоніми). Пряме і переносне значення іменників.

Вчити добирати до поданих іменників синоніми, антоніми, визначати омоніми та пряме і переносне значення слів.

Розвивати і збагачувати словниковий запас і мовлення учнів.

Виховувати любов до рідної мови, цікавість до навчання, старанність.

Обладнання: Таблиці, картки, відео, аудіо запис пісні, малюнки, підручник.

Тип уроку:Комбінований .

    Хід уроку

І Організаційний момент

Нумо діти підведіться

Всі приємно посміхніться!

Продзвенів уже дзвінок,-

Починаємо урок.

Учні:

Хочем  все на світі знать!

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Оголошення теми уроку
  • Сьогодні ми з вами продовжимо працювати над іменниками, але не простими, а дуже цікавими, а саме: з іменниками-синонімами, іменниками-антонімами, багатозначними іменниками (омонімами) та прямим і переносним значенням іменників.
  1. Перевірка домашнього завдання.
  • А поки що перевіримо домашнє завдання.

а)Перевірка знання правила про іменник.

(використання таблиці)

  • Назвіть ознаки іменника (іменник – це частина мови, яка називає предмет і відповідає на питання Хто? Що?)
  • які іменники відповідають на питання ХТО? (іменники,які мають назву істот, наприклад: учень, кіт)
  • які іменники відповідають на питання ЩО? (іменники,які мають назву неістот, наприклад: листя, вітер)
  • Скільки родів має іменник (іменник має три роди : чоловічий, жіночий, середній. Наприклад: хлопець, земля, небо)
  • Яким чином змінюються іменники?(іменники змінюються за числами - однина і множина, наприклад: вулиця, вулиці. А також і за питаннями: (використовується таблиця)

ХТО? ЩО?

КОГО?ЧОГО?

КОМУ?ЧОМУ?
КОГО?ЩО?
КИМ?ЧИМ?
(на)КОМУ?(на)ЧОМУ?

Наприклад: ким? – сестрою,  на чому? – на велосипеді)

 

  • А що ви можете сказати про власну і загальну назву іменників?(власні іменники пишуться з великої літери, наприклад: Харків, загальні іменники пишуться з малої літери, наприклад: місто.)

б) Перевірка виконання домашньої вправи №91.

- Добре. А ще я дуже хочу почути речення, які ви склали з обраними вами іменниками і за одно визначити рід і число цих іменників. (учні по черзі читають речення і визначають рід і число іменників)

         3.    Хвилинка каліграфії. (запис зробити завчасно)

- а зараз ми перейдемо з вами до хвилинки каліграфії, яку я хочу пов’язати з темою уроку. А тому уважно подивіться на запис на дошці і зверніть увагу на з’єднання букв: он, ом, ім..

І де вони з’єднуються в горі, чи внизу ( в цей час учитель підкреслює в складах місця з’єднання букв). А також уважно подивіться на каліграфічне написання слів синоніми, антоніми, омоніми ( вчитель також підкреслює м’ясця з’єднання букв)

  • Як бачите, найскладніше з’єднання букв у слові омоніми. Та і слово це для вас зовсім нове в порівнянні зі словами синоніми і антоніми.
  • А тому переходимо до словникової роботи.

 

  1. Словникова робота.
  • Чи можете ви пригадати, що означають слова синоніми і слова антоніми?(синоніми – це слова близькі за значенням іншому слову. Наприклад : батько – тато. Антоніми – це слова протилежні за значенням. Наприклад: холод – спека)
  • Ви уже знаєте, що окрім орфографічних словників є тлумачні словники, в яких пояснюються значення слів. І от користуючись тлумачним словником ми з вами запишемо значення слова омоніми (вчитель пише на дошці) Омоніми – слова, що звучать однаково, але мають різне значення.
  • Наприклад: слово ручка має багато значень (вчитель показує ручку – письмове приладдя і підходить до дверей і береться за ручку дверей і каже:- ручка дверей), (ручка частина меблів, ручка валізи, ручка немовляти )

Діти записують у зошит значення слова омоніми.

  • Давайте запишемо приклади словосполучень з іменниками – омонімами.

(ручка – письмове приладдя, ручка сумки і т.п.).

  • А ще я хочу звернути вашу увагу на словникове слово «однаково».
  • Зверніть увагу: після букви Д немає букви И в порівнянні з російським словом «одинаково».
  • У ваших підручниках на сторінці 47 дається на сьогодні словникове слово «шеренга». Давайте запише у зошит слово «шеренга». (вчитель записує слово на дошці, ставить наголос ).
  • У першому складі ненаголошений звук «е», написання якого треба запам’ятати, як і все слово.
  • Як ви розумієте слово шеренга?( група людей, які стоять на одній лінії з поверненими в один бік обличчями)
  • Давайте складемо словосполучення, змінюючи слово «шеренга».

Вчитель пише на дошці «вийти з» – як змінити слово? «шеренги» (учень пише на дошці). «стояти в» - «шерензі», «обійти»…, «командувати»…

 

ІІІ Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

  1. Робота над віршем

(вчитель по черзі читатиме куплети вірша, у дітей на партах вже є роздрукований вірш)

  • Зараз ми біль детальніше будемо працювати на іменниками-синонімами, іменниками-антонімами і іменниками-омонімами.

Послухайте уважно вірш, який вам про них нагадає.

 

   ***

Близькі за значенням своїм

іменники-синоніми:

палац, оселя, хата, дім -

їх залюбки засвоїмо.

 

  • Давайте в цьому куплеті вірша знайдемо іменники-синоніми і випишемо їх. Синоніми :

***

                І протилежні є слова

    і це слова-антоніми:

            то день і ніч, суша-вода –

            про них теж поговоримо

  • Знайдіть у другому куплеті антоніми і запишіть їх в зошити через дефіс.

 

                 ***

У нашій мові всі слова

Мають конкретне значення.

Та ось омоніми слова

Все ж є багатозначними.

  • Давайте згадаємо, з якими омонімами ми сьогодні познайомились.
  1. Виконання вправи «незакінчене речення».

Таблиця

 

Плач, сміх – це…

 

Горизонт, обрій – це

 

Ніс човна, кирпатий ніс - це

іменники - синоніми

 

іменники - омоніми

 

іменники - антоніми

 

  1. Робота з картками по варіантах.

 

І варіант

 

1)До поданих слів підібрати антоніми:

шум - 

мир -

спека –

 

2) Із поданих слів

(шлях, рубіж, земля, межа, країна)

Вибрати синоніми до слова

кордон

_________________

_________________

ІІ варіант

 

1) До поданих слів підібрати антоніми:

зима -

правда -

добро –

 

2) Із поданих слів

(знавець, побратим, майстер, товариш, умілець)

Вибрати синоніми до слова

друг

_________________

_________________

 

  1. Фізкультхвилинка (використовується відео)
  2. Робота з підручником.
  1. Вправа 93

Коментоване письмо

  • А зараз ми по черзі будемо читати прислів’я і знаходити в них іменники-антоніми, ставити їх в початкову форму (щоб вони відповідали на питання хто? Або що?) і записувати їх в зошит. Учні по черзі читають речення, знаходять в них іменники-антоніми і записують їх, диктуючи в голос всьому класу.

Молодість - старість, батьківщина-чужина, мати – мачуха, згода – незгода, правда – неправда, радість – сум, почато – кінець.

  1. Самостійна робота.

Таблиця

Об’єднайте в пари іменники – синоніми

Край

Сім’я

Провина

Дощ

Новини

Силач

Злива

Проступок

Богатир

Земля

Родина

Повідомлення

 

Перевірка

Читання пар слів-синонімів по черзі учнями.

  • У кого по-іншому?
  1. Робота над омонімами.
  • Тепер ми знову повернемося до іменників-омонімів.
  • Що ж це за слова-омоніми?
    1.           Хорове читання.
  • Давайте прочитаємо хором про них із зошитів (читання хором правила). Омоніми – слова, що звучать однаково, але мають різне значення.
    1.           Робота над визначенням іменників-омонімів у віршах.

Читання вірша вчителем

  • Уважно послухайте і знайдіть у вірші омоніми

 

 *** 

Котики вербові в мене на вікні

Котики вербові – гості весняні.

Не глядять на них лиш котики малі

Граються й муркочуть самі по собі

  • Які слова-омоніми ви знайшли в цьому вірші?

 Запис на дошці «Омоніми» ( картинки з зображенням котиків і котиків)

C:\Users\Kimka\Desktop\maxresdefault.jpgC:\Users\Kimka\Desktop\26929272.png

(котики вербові, котики тварини) 

  • Запишемо це в зошити.
  • Послухайте наступний вірш і також  знайдіть в ньому омоніми.

 

 *** ( картинки з зображенням кіс)

C:\Users\Kimka\Desktop\img3.jpg

Косу дівчина плете.

На косі трава росте

І з косою хлопець плив

 і трави там накосив

  • Які слова-омоніми ви знайшли у цьому вірші?

(коса дівчини, річна коса, коса – знаряддя праці)

  • Запишемо це в зошити.

 ( учні по черзі пишуть на дошці)

  1.           Гра «Знайди пару»

(малюнки: лисичка, сонечко, двірник, мишка)

C:\Users\Kimka\Desktop\2d2b8ad410386c11ca41e709d14fda65.jpgC:\Users\Kimka\Desktop\lisa-005-800x800.jpgC:\Users\Kimka\Desktop\s1200.pngC:\Users\Kimka\Desktop\67554AB87A3A5C5C5180DD7280090744-1200x1200.jpgC:\Users\Kimka\Desktop\0-подходит-для-2016-2008-renault-koleos-лобовое-стекло-автомобиля-мягкие-резиновые-двор.jpgC:\Users\Kimka\Desktop\дворник.jpg

C:\Users\Kimka\Desktop\July17_2017_Getty_697992182_Pakhnyushchyy_MouseandMouse1881822431-1024x685.jpg

  • Молодці!
  • Яку роль відіграють у нашій мові синоніми, антоніми та омоніми?(допомагають яскравіше словесно змалювати навколишній світ)
  1. Робота над прямим і переносним значенням слів.
    1.           Вступне слово вчителя
  • Діти, ви, мабуть чули, що нашу рідну українську мову часто називають солов’їною , а все тому, що вона дуже красива, мелодійна, багата своєю виразністю, ніжністю, емоційністю.
  • І ви ж , звичайно чули, як , інколи своїх рідних, близьких, коханих називають пестливими словами.
  • А як вас називають батьки, окрім, як по імені?(сонечко, зайчик, квіточка)
  • Я думаю, що кожен з вас відчуває від цих слів тепло і любов ваших рідних.
  • Але ви, звичайно не знаєте, а можливо і здогадуєтесь, що ці слова-іменники вжиті в переносному значенні. Бо в прямому значенні (використовуються малюнки)

Квіточка – це рослина

Сонечко – це зірка

Зайчик – це тваринка

  • Слова в переносному значенні вживаються не тільки у побуті, а й в художній літературі, віршах, піснях.
    1.           Порівняння слів у прямому і переносному значенні.
  • От сьогодні ми з вами спостерігати за вживанням іменників у прямому і переносному значенні.
  • Послухайте і порівняйте уривки з пісень

«Ой вийди, вийди серце-дівчино, бо зачекався юний хлопчина»

«Ой як болить моє серце, а сльози не ллються»

  • У якому з цих уривків пісень слово вжите в прямому значенні, а якому в переносному?

( у першому – в переносному значенні,  у другому в прямому значенні)

«На даху будинку воркує голуб з голубкою»

               «Куди їдеш ти, козаче, голубе миленький?»

  • У якому з цих уривків пісень слово вжите в прямому значенні, а якому в переносному?

 

( у першому – в переносному значенні,  у другому - в переносному значенні)

Таблиця

Пряме значення:

Переносне значення:

 

Моє серце

Голуб

 

Серце-дівчино

Голубе-козаче

 

  1.           Слухання уривку пісні

Пономарьова «Зіронька»

  • Прослухайте пісню і запам’ятайте слово, вжите у переносному значенні?
    1.           Самостійна робота. Картки

І варіант

Виділити словосполучення в якому слово зірка вжито в прямому значенні.

      Зірка естради

      Небесна зірка

      Провідна зірка

     

ІІ варіант

Виділити словосполучення в якому слово гора вжито в прямому значенні.

 

        Гора листя

        Гора роботи

        Гора Говерла

 

  1.           Робота з підручником. Вправа 38, стор. 22 (якщо є час)
  • Знайдіть вправу 38 на сторінці 22, прочитайте і скажіть, як дідусь пестливо називав свою внучку? (черешенькою)

ІV. Підсумок уроку.

Що цінного для себе ви взяли на цьому уроці?

Домашнє завдання вправа 96, стор. 49

1, 3 усно, 2 письмово.

Вивчити за бажанням вірш про синоніми, антоніми, омоніми.

docx
Додано
2 жовтня 2021
Переглядів
1847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку