Відкритий урок
Українська мова 4 клас
Тема: Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Багатозначність іменників
Мета: Актуалізувати знання дітей про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначні іменники (омоніми). Пряме і переносне значення іменників.
Вчити добирати до поданих іменників синоніми, антоніми, визначати омоніми та пряме і переносне значення слів.
Розвивати і збагачувати словниковий запас і мовлення учнів.
Виховувати любов до рідної мови, цікавість до навчання, старанність.
Обладнання: Таблиці, картки, відео, аудіо запис пісні, малюнки, підручник.
Тип уроку:Комбінований .
Хід уроку
І Організаційний момент
Нумо діти підведіться
Всі приємно посміхніться!
Продзвенів уже дзвінок,-
Починаємо урок.
Учні:
Хочем все на світі знать!
ІІ Актуалізація опорних знань
-
Оголошення теми уроку
-
Сьогодні ми з вами продовжимо працювати над іменниками, але не простими, а дуже цікавими, а саме: з іменниками-синонімами, іменниками-антонімами, багатозначними іменниками (омонімами) та прямим і переносним значенням іменників.
-
Перевірка домашнього завдання.
-
А поки що перевіримо домашнє завдання.
а)Перевірка знання правила про іменник.
(використання таблиці)
-
Назвіть ознаки іменника (іменник – це частина мови, яка називає предмет і відповідає на питання Хто? Що?)
-
які іменники відповідають на питання ХТО? (іменники,які мають назву істот, наприклад: учень, кіт)
-
які іменники відповідають на питання ЩО? (іменники,які мають назву неістот, наприклад: листя, вітер)
-
Скільки родів має іменник (іменник має три роди : чоловічий, жіночий, середній. Наприклад: хлопець, земля, небо)
-
Яким чином змінюються іменники?(іменники змінюються за числами - однина і множина, наприклад: вулиця, вулиці. А також і за питаннями: (використовується таблиця)
ХТО? ЩО?
КОГО?ЧОГО?
КОМУ?ЧОМУ?
КОГО?ЩО?
КИМ?ЧИМ?
(на)КОМУ?(на)ЧОМУ?
Наприклад: ким? – сестрою, на чому? – на велосипеді)
-
А що ви можете сказати про власну і загальну назву іменників?(власні іменники пишуться з великої літери, наприклад: Харків, загальні іменники пишуться з малої літери, наприклад: місто.)
б) Перевірка виконання домашньої вправи №91.
- Добре. А ще я дуже хочу почути речення, які ви склали з обраними вами іменниками і за одно визначити рід і число цих іменників. (учні по черзі читають речення і визначають рід і число іменників)
3. Хвилинка каліграфії. (запис зробити завчасно)
- а зараз ми перейдемо з вами до хвилинки каліграфії, яку я хочу пов’язати з темою уроку. А тому уважно подивіться на запис на дошці і зверніть увагу на з’єднання букв: он, ом, ім..
І де вони з’єднуються в горі, чи внизу ( в цей час учитель підкреслює в складах місця з’єднання букв). А також уважно подивіться на каліграфічне написання слів синоніми, антоніми, омоніми ( вчитель також підкреслює м’ясця з’єднання букв)
-
Як бачите, найскладніше з’єднання букв у слові омоніми. Та і слово це для вас зовсім нове в порівнянні зі словами синоніми і антоніми.
-
А тому переходимо до словникової роботи.
-
Словникова робота.
-
Чи можете ви пригадати, що означають слова синоніми і слова антоніми?(синоніми – це слова близькі за значенням іншому слову. Наприклад : батько – тато. Антоніми – це слова протилежні за значенням. Наприклад: холод – спека)
-
Ви уже знаєте, що окрім орфографічних словників є тлумачні словники, в яких пояснюються значення слів. І от користуючись тлумачним словником ми з вами запишемо значення слова омоніми (вчитель пише на дошці) Омоніми – слова, що звучать однаково, але мають різне значення.
-
Наприклад: слово ручка має багато значень (вчитель показує ручку – письмове приладдя і підходить до дверей і береться за ручку дверей і каже:- ручка дверей), (ручка частина меблів, ручка валізи, ручка немовляти )
Діти записують у зошит значення слова омоніми.
-
Давайте запишемо приклади словосполучень з іменниками – омонімами.
(ручка – письмове приладдя, ручка сумки і т.п.).
-
А ще я хочу звернути вашу увагу на словникове слово «однаково».
-
Зверніть увагу: після букви Д немає букви И в порівнянні з російським словом «одинаково».
-
У ваших підручниках на сторінці 47 дається на сьогодні словникове слово «шеренга». Давайте запише у зошит слово «шеренга». (вчитель записує слово на дошці, ставить наголос ).
-
У першому складі ненаголошений звук «е», написання якого треба запам’ятати, як і все слово.
-
Як ви розумієте слово шеренга?( група людей, які стоять на одній лінії з поверненими в один бік обличчями)
-
Давайте складемо словосполучення, змінюючи слово «шеренга».
Вчитель пише на дошці «вийти з» – як змінити слово? «шеренги» (учень пише на дошці). «стояти в» - «шерензі», «обійти»…, «командувати»…
ІІІ Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
-
Робота над віршем
(вчитель по черзі читатиме куплети вірша, у дітей на партах вже є роздрукований вірш)
-
Зараз ми біль детальніше будемо працювати на іменниками-синонімами, іменниками-антонімами і іменниками-омонімами.
Послухайте уважно вірш, який вам про них нагадає.
***
Близькі за значенням своїм
іменники-синоніми:
палац, оселя, хата, дім -
їх залюбки засвоїмо.
-
Давайте в цьому куплеті вірша знайдемо іменники-синоніми і випишемо їх. Синоніми :
***
І протилежні є слова
і це слова-антоніми:
то день і ніч, суша-вода –
про них теж поговоримо
-
Знайдіть у другому куплеті антоніми і запишіть їх в зошити через дефіс.
***
У нашій мові всі слова
Мають конкретне значення.
Та ось омоніми слова
Все ж є багатозначними.
-
Давайте згадаємо, з якими омонімами ми сьогодні познайомились.
-
Виконання вправи «незакінчене речення».
Таблиця
Плач, сміх – це…
Горизонт, обрій – це
Ніс човна, кирпатий ніс - це
|
іменники - синоніми
іменники - омоніми
іменники - антоніми
|
-
Робота з картками по варіантах.
І варіант
1)До поданих слів підібрати антоніми:
шум -
мир -
спека –
2) Із поданих слів
(шлях, рубіж, земля, межа, країна)
Вибрати синоніми до слова
кордон
_________________
_________________
|
ІІ варіант
1) До поданих слів підібрати антоніми:
зима -
правда -
добро –
2) Із поданих слів
(знавець, побратим, майстер, товариш, умілець)
Вибрати синоніми до слова
друг
_________________
_________________
|
-
Фізкультхвилинка (використовується відео)
-
Робота з підручником.
-
Вправа 93
Коментоване письмо
-
А зараз ми по черзі будемо читати прислів’я і знаходити в них іменники-антоніми, ставити їх в початкову форму (щоб вони відповідали на питання хто? Або що?) і записувати їх в зошит. Учні по черзі читають речення, знаходять в них іменники-антоніми і записують їх, диктуючи в голос всьому класу.
Молодість - старість, батьківщина-чужина, мати – мачуха, згода – незгода, правда – неправда, радість – сум, почато – кінець.
-
Самостійна робота.
Таблиця
Об’єднайте в пари іменники – синоніми
Край
|
Сім’я
|
Провина
|
Дощ
|
Новини
|
Силач
|
Злива
|
Проступок
|
Богатир
|
Земля
|
Родина
|
Повідомлення
|
Перевірка
Читання пар слів-синонімів по черзі учнями.
-
Робота над омонімами.
-
Тепер ми знову повернемося до іменників-омонімів.
-
Що ж це за слова-омоніми?
-
Хорове читання.
-
Давайте прочитаємо хором про них із зошитів (читання хором правила). Омоніми – слова, що звучать однаково, але мають різне значення.
-
Робота над визначенням іменників-омонімів у віршах.
Читання вірша вчителем
-
Уважно послухайте і знайдіть у вірші омоніми
***
Котики вербові в мене на вікні
Котики вербові – гості весняні.
Не глядять на них лиш котики малі
Граються й муркочуть самі по собі
-
Які слова-омоніми ви знайшли в цьому вірші?
Запис на дошці «Омоніми» ( картинки з зображенням котиків і котиків)
(котики вербові, котики тварини)
-
Запишемо це в зошити.
-
Послухайте наступний вірш і також знайдіть в ньому омоніми.
*** ( картинки з зображенням кіс)
Косу дівчина плете.
На косі трава росте
І з косою хлопець плив
і трави там накосив
-
Які слова-омоніми ви знайшли у цьому вірші?
(коса дівчини, річна коса, коса – знаряддя праці)
( учні по черзі пишуть на дошці)
-
Гра «Знайди пару»
(малюнки: лисичка, сонечко, двірник, мишка)
-
Молодці!
-
Яку роль відіграють у нашій мові синоніми, антоніми та омоніми?(допомагають яскравіше словесно змалювати навколишній світ)
-
Робота над прямим і переносним значенням слів.
-
Вступне слово вчителя
-
Діти, ви, мабуть чули, що нашу рідну українську мову часто називають солов’їною , а все тому, що вона дуже красива, мелодійна, багата своєю виразністю, ніжністю, емоційністю.
-
І ви ж , звичайно чули, як , інколи своїх рідних, близьких, коханих називають пестливими словами.
-
А як вас називають батьки, окрім, як по імені?(сонечко, зайчик, квіточка)
-
Я думаю, що кожен з вас відчуває від цих слів тепло і любов ваших рідних.
-
Але ви, звичайно не знаєте, а можливо і здогадуєтесь, що ці слова-іменники вжиті в переносному значенні. Бо в прямому значенні (використовуються малюнки)
Квіточка – це рослина
Сонечко – це зірка
Зайчик – це тваринка
-
Слова в переносному значенні вживаються не тільки у побуті, а й в художній літературі, віршах, піснях.
-
Порівняння слів у прямому і переносному значенні.
-
От сьогодні ми з вами спостерігати за вживанням іменників у прямому і переносному значенні.
-
Послухайте і порівняйте уривки з пісень
«Ой вийди, вийди серце-дівчино, бо зачекався юний хлопчина»
«Ой як болить моє серце, а сльози не ллються»
-
У якому з цих уривків пісень слово вжите в прямому значенні, а якому в переносному?
( у першому – в переносному значенні, у другому в прямому значенні)
«На даху будинку воркує голуб з голубкою»
«Куди їдеш ти, козаче, голубе миленький?»
-
У якому з цих уривків пісень слово вжите в прямому значенні, а якому в переносному?
( у першому – в переносному значенні, у другому - в переносному значенні)
Таблиця
Пряме значення:
|
Переносне значення:
|
Моє серце
Голуб
|
Серце-дівчино
Голубе-козаче
|
-
Слухання уривку пісні
Пономарьова «Зіронька»
-
Прослухайте пісню і запам’ятайте слово, вжите у переносному значенні?
-
Самостійна робота. Картки
І варіант
Виділити словосполучення в якому слово зірка вжито в прямому значенні.
Зірка естради
Небесна зірка
Провідна зірка
|
ІІ варіант
Виділити словосполучення в якому слово гора вжито в прямому значенні.
Гора листя
Гора роботи
Гора Говерла
|
-
Робота з підручником. Вправа 38, стор. 22 (якщо є час)
-
Знайдіть вправу 38 на сторінці 22, прочитайте і скажіть, як дідусь пестливо називав свою внучку? (черешенькою)
ІV. Підсумок уроку.
Що цінного для себе ви взяли на цьому уроці?
Домашнє завдання вправа 96, стор. 49
1, 3 усно, 2 письмово.
Вивчити за бажанням вірш про синоніми, антоніми, омоніми.