Урок " Іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників. Пряме і переносне значення іменників"

Про матеріал
Відкритий урок з української мови 4-клас. Тема: Іменники - синоніми, іменники - антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників. Мета: актуалізувати знання учнів про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників, пряме й переносне значення слів; формувати вміння вибирати з ряду синонімів іменники, які відповідають змісту висловлювання;влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні; застосовувати в мовленні багатозначні іменники; збагачувати мовлення учнів; розвивати в учнів активне мовлення, культуру мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Іменники - синоніми, іменники - антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників.

Мета: актуалізувати знання учнів про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників, пряме й переносне значення слів; формувати вміння вибирати з ряду синонімів іменники, які відповідають змісту висловлювання;влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні; застосовувати в мовленні багатозначні іменники; збагачувати мовлення учнів; розвивати в учнів активне мовлення, культуру мовлення; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: «осіннє листя – завдання», картки для індивідуальної роботи та роботи в парах, смайлики, корона «Іменник», мікрофон, мультимедійна презентація, музична фізкультхвилинка.

Інтерактивні технології: Мікрофон », « Мозковий штурм », вправа «Очікування»

Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
 

Хід уроку:

І. Організація класу до роботи

– Девізом нашого уроку будуть слова: ( слайд 1)

Щоб помилки хитрі, спритні

Не ховалися в рядках,

Щоб всі букви в кожнім слові

Опинились на місцях,

Будем дружно працювати,

Свою пильність розвивати.

- Для проведення сьогоднішнього уроку нам будуть потрібні підручники, робочі зошити, ручки, прості олівці, лінійки, щоденники, а також, гарний настрій, розум, кмітливість і бажання вчитися.

- Покажіть на смайликах, який у вас настрій.

- Побажайте один одному удачі і потисніть руку товаришеві.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Таблиця «Очікування» ( слайд 2)

Цікавого уроку Гарних оцінок Нових знань

Змагань Очікування Презентації

Відкрити нове Роботи в парі Гри

- Завітала осінь-чарівниця до нас у клас барвистим листом, та не простим…На кожному – завдання від гості. І як тільки останній з них закружляє у осінньому танку, спливе час нашого уроку.

II. Актуалізація опорних знань

Перший листочок.

  1. Загадка:

Хто ти? Що? Твоє ім'я?

Імена – моя сім'я.

Знають всіх в ній поіменно,

А зовуть сім'ю ... (іменник).

-Зустрічайте господаря нашого уроку – Хлопчика-іменника.

Іменник. Я вживаюсь часто в мові,

Знаю хто? що? робить в полі.

Хто за партою сидить,

Що у кошику лежить.

Вивчим цю частину мови,

На дванадцять будем знать,

Бо така вона казкова -

Допоможе світ пізнать!

Іменник – велетенська, могутня, незрівнянна за можливістю поповнення новими словами частина мови. Бо людина завжди щось пізнане опредмечує.

 2Робота з індивідуальними картками.

Картка 1 .

 Прочитай текст. Підкресліть  іменники, що вжиті у множині.

Хмаринки, хмаринки…..

Хмаринки, хмаринки, небес кораблі-

За ними я піснею лину.

Безсертя достойний лиш той на землі,

Хто любить свою Батьківщину.

Хто їй віддає свої дні молоді

І зве її сонцем, зорею,

Хто з нею навік нерозривний в труді,

Хто в горі і в радості з нею.

Картка 2.

Підкресли іменники, що вживаються лише в множині.

Автомобілі, граблі, валянки, вила, гирі, проводи, ворота, шахи, чергові, цифри, вершки, сіялки, ножиці.

Картка 3.

Прочитай. Підкресліть іменники жіночого роду та чоловічого.

Літак летить над Тихим океаном. Який вид! Горизонт у Землі яскраво- бордовий. Потім іде світло- блакитна смужка, яка переходить в чорне небо. З’являється сонечко. Горизонт стає жовтогарячим.

3.Інтерактивна гра « Мозковий штурм » . «М’яч»

-Що називається іменником?

-Які іменники належать до назв істот і неістот?

- Назвіть іменники – істоти, іменники – неістоти.

-Наведіть приклади власних іменників.

-А чи знаєте ви, що половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник. Тому майже кожне друге слово в українській мові це - іменник.

- А тепер розгорніть свої зошити і запишіть число…

3. Перевірка домашнього завдання (вправа 91, с. 47)  ( самоперевірка) ( слайд 3)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку,мотивація навчальної діяльності

 Листок другий

1.   Гра  «Утвори пари»  ( Робота в парі)

-         З’єднай слова та їх пояснення ( на дошці , два учня)

Синоніми                     слова, що мають декілька значень

Антоніми                     слова з різними коренями, але близькі за   значенням         

Багатозначні слова    слова протилежні за значенням.

  • Послухайте уважно слова: крапля дощу - крапля надії; міцний матеріал - міцний сон. Як називаються такі слова?
  • Хто здогадався, яка тема нашого уроку?  ( слайд 4)
  • Мета нашого уроку актуалізувати знання про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників, пряме й переносне значення слів;;влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні; застосовувати в мовленні багатозначні іменники; збагачувати мовлення..
  • VI. Формування знань, вмінь і навичок учнів

1. Каліграфічна хвилинка.

– Урок продовжим без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

Щоб рівно і гарно слова написати,

Нам з’єднання букв слід усім пригадати.

- Пп, пл, пр, праця

- марнує годує, людину а лінь Праця (записано на дошці, потрібно відновити прислів’я: Праця людину годує, а лінь – марнує).

- На яке питання відповідає слово «праця», яка частина мови?

- Яке ще слово відповідає на питання - що? (Ліінь).

- Діти, а яка особливість цих слів у прислів'ї? (Протилежні за значенням).

- То як називаються слова, що мають протилежне значення? (Антоніми).

- Наведіть приклади антонімів. (Ніч - день, зима - літо, радість - печаль…)

Листок третій

- Послухайте, будь-ласка, загадки, відгадайте їх.  Знайдіть антоніми (слайд 5-6)

Я антонім слова літо,

В мене біла, тепла свита,

Хоч мороз люблю сама,

Адже звуть мене ... (Зима)

Я антонім шуму, стуку,

Уночі без мене мука,

Для спочинку наймиліша,

Відгадаєш, хто я ... (тиша).

2.Фізкультхвилинка з музичним супроводом.

Листок четвертий

Хто дід?

З’їжджалися дочки у гості до діда:

ось там Завірюха санчатами їде,

за нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде,

а тільки – но вітер у полі завіє,

як стануть на лижі Хуртеча й Завія.

нарешті удвох з Заметіллю приїхала

найменша – улюблена донечка Віхола. (дід Мороз) (слайд 7)

Завірюха, Метелиця, Хурделиця, Хуртеча, Заметіллю – які це слова? (синоніми)

Пригадаємо, що таке синоніми? (Синоніми - це слова, одинакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням).

3.Словникова робота

- То яку роль грають в мовленні іменники - синоніми? (вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше висловлювати свою думку).

- А чи знаєте ви діти, що існують спеціальні словники антонімів і синонімів?

- От наприклад у словнику синонімів до слова ліс подано аж більше 35 слів синонімів. Деякі з них ( Ліс,гай, бір, перелісок, діброва,пуща, чорноліс, байрак)

-Що означають слова «гай», «діброва», «байрак»? Нам в цьому допоможе «Тлумачний словник ». ( працюють діти 1 ряду)

- А поки діти знаходять визначення слів, всі останні попрацюють в парах.

4.Робота в парах із самоперевіркою (слайд 12-13)

1 картка

Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:

їжа, страва, харч, корм, пожива.

Восени люди заготовляють для тварин - __________. (корм).

Комахи під корою дерев знаходять - __________. (поживу).

У дорогу турист взяв із собою - _______ (їжу).

2 картка

Замінити словосполучення найбільш влучним іменником - синонімом.

Восени падає листя - ________ (листопад).

Сильний дощ - _______(злива).

Суха трава - _____ (сіно).

Перевірка виконаного завдання.

Листок п’ятий

Послухайте діти віршик і скажіть яке слово у ньому зустрічається найчастіше

Косу дівчина плете,

На косі трава росте.

Пляж найкращий на косі,

Поки ще трава в росі.

Із косою йде на косу,

Хлопець той, що траву косить.

-Яке це слово? (коса) ( слайд 14)

-Що означає це слово? (зачіска, частина місцевості, інструмент).

- Отже, це слово має кілька значень. Як такі слова називаються? (багатозначні)

-То які слова називають багатозначними? (які звучать однаково, але мають різне значення)

5.Робота за малюнками

- В якому новому значення вживаються тепер слова:

Лисички    ( слайд 15)

 (дві лисички ( слайд 16) – тварини, лисички - гриби( слайд 17)

 Миша (слайд 18)

 Тварина ( слайд 19), комп'ютерна( слайд 20)

- Скадіть речення з одним із слів.

6. Пальчикова гімнастика

Один, два, три, чотири , п’ять - будем пальці рахувать.

Сильні, дружні, дуже пружні .

І на цій руці також - один, два, три, чотири , п’ять.

Сильні, дружні, дуже пружні, всі нам дуже нужні.

Листок шостий

Прочитайте діти словосполучення ( слайд 21)

Золота каблучка

Золота осінь

Золота людина

У-  якому значенні застосовується слово "Золота"? ( у прямому і переносному значенні

8. Робота за підручником (вправа 95, с.48)

- Прочитайте речення. Визначте, що це – текст чи окремі речення. Доведіть свою думку. (Це текст, тому що речення, поєднані між собою спільною думкою).

-Знайдіть іменники, вжиті в переносному значенні.

Чорне золото – вугілля.

Біле золото – бавовна.

Золото падає з неба – дощ.

V. Корекція та поглиблення знань учнів

Листок сьомий

• Які ключі до неба добираються? (журавлині)

• Якою голкою не пошиєш сорочки? (Голкою ялинки, їжака)

• 3 якого крана не набереш води? (З підйомного).

VІ. Підсумок уроку

Листок восьмий

1. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.( вправа 96, с.49)

Учні виконують завдання 2 (скласти і записати

по два речення з кожним іменником, уживаючи в прямому і переносному

значенні.

  1. Інтерактивна вправа « Мікрофон »

-Які слова  мають декілька значень?

-Які  слова з різними коренями, але близькі за   значенням ?       

-Які слова протилежні за значенням?

Розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання.

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
6791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку