Урок-імітація судового засідання "Суд над фашизмом"

Про матеріал
Мета уроку розглянути причини витоків фашизму та його течії нацизму; охарактеризувати процес його встановлення в Західній Європі; дати оцінку сутності та наслідків фашизму.
Перегляд файлу

1

 

Урок історії

Тема: «Суд над фашизмом»

Мета уроку:

  • Розглянути причини витоків фашизму та його течії нацизму; охарактеризувати процес його встановлення в Західній Європі; дати оцінку сутності та наслідків фашизму.
  • Сприяти формуванню навичок самостійної пошукової діяльності; Продовжити формування умінь аналізувати історичні факти, розкриваючи причинно-наслідкові зв'язки, складати характеристику історичних діячів , давати обгрунтовану оцінку окремим історичним явищам. Розвивати уміння логічно мислити, складати зв'язний і чіткий розповідь; створити об'єктивний погляд у учнів на становлення фашистської диктатури для народу всієї Західної Європи.
  • Виховувати характер моральних переживань: жалість, співчуття, вдячність, обурення, нетерпимість, совість;

Обладнання: презентація, проектор.

ХІД УРОКУ

ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.

В міру розвитку депресії в країнах Західної Європи багато людей втратили віру в здатність демократичних урядів вирішувати їхні проблеми. Убогість і безнадійність створили родючий грунт для приходу до влади в деяких країнах фашистів (слайд 2)

СЕКРЕТАР: Встати! Суд іде! ( Входять судді. ) Прошу всіх сісти.

ГОЛОВА: Сьогодні ми слухаємо справу за обвинуваченням фашизму в масових вбивствах і злочинах проти людства.

СЕКРЕТАР : Справу розглядає суд у складі: суддя , прокурор, свідок з боку захисту, присяжні засідателі .

СУДДЯ: Назвіть ім'я обвинуваченого.

СЕКРЕТАР : Фашизм - політична течія, що виражає інтереси найбільш реакційних і агресивних сил(слайд 3).

СУДДЯ: Рік народження.

СЕКРЕТАР : 1919.

СУДДЯ: Місце народження.

СЕКРЕТАР: Італія.

СУДДЯ: Батьки.

СЕКРЕТАР: Беніто Муссоліні - фашистський диктатор, глава уряду Італії з 1922 по 1943 рік(слайд 4).

                       Адольф Гітлер - вождь Націонал- соціалістичної робітничої партії Німеччини, глава фашистського уряду.

На екрані фотографії Муссоліні і Гітлера(слайд 5).

СУДДЯ: Прошу зачитати анкету підсудного(слайд 6).

ПРОКУРОР: 
Анкета підсудного

"Загальна мета нацистського керівництва була відома з самого початку : по - перше, панування, якого мали досягти передусім з допомогою включення усіх німецькомовних груп населення до складу імперії, по - друге, територіальна експансія під гаслом "життєвий простір".
Фашистська доктрина - це абсолютизація "культу" сили.
Любов до сильних і ненависть до слабких - визначальна риса ідейної позиції гітлеризму, та й усіх фашистів. Уряд Веймарської республіки у 20 - х роках намагався умиротворити нацистів, сподіваючись зробити це через терпимість до їх вибриків. Але вже сама відсутність сили і жорсткості з боку уряду збільшувала ненависть нацистів до демократії. Гітлер зневажав Веймарську республіку тому, що вона була слабка. Однак здружився з промисловими і військовими магнатами, бо у них зосереджувалася реальна влада і сила.

У політичній доктрині фашизму індивід - це ніщо. Він не має ніякого значення. Особистість "розчиняється" у вищій силі і відчуває гордість від своєї участі у цій силі, вважали нацисти. Таке схилення перед силою і є суть політичної організації, в якій "індивід відмовляється від себе на користь нації". Мета виховання, згідно з фашистською ідеологією, - уміння "стерти" з людської поведінки контури особистісного "Я". Вже в школі учень мусить навчатися мовчати не тільки тоді, коли його лають справедливо, - він повинен також мовчати "перетерпіти несправедливість, якщо це необхідно". І яким же буде результат такого виховання? "У народній державі народний світогляд, врешті - решт, приведе до виникнення тієї благородної ери, коли люди будуть бачити своє завдання не в поліпшенні порід собак, коней, котів, а у возвеличенні самого людства, ери, коли одні свідомо і мовчки відрікатимуть від себе, радісно жертвувати собою", - так почав Гітлер. Проповідь самопожертвування, таким чином, набирала у фашизмі певної мети - обгрунтувати необхідність існування і діяльності вождів, їх володарювання над масою.

Здійснення цієї мети багато в чому сприяли ідеї Ф.Ніцше про "надлюдину". Тільки "надлюдина" ("фюрер", "дуче") може подолати лихо і невзгоди, якими переповнені реалії суспільного життя. Такою людиною став А.Гітлер і фашизм.

СУДДЯ: Анкета підсудного зачитана. Попередні слухання закінчені. Пан прокурор, оголосыть звинувачення, що доводять злочини фашизму проти людства.

На суд запрошені свідки по справі:

ПРОКУРОР: Я запрошую свідків обвинувачення істориків…

ИСТОРИК 1: термін фашизм означає …

Фаши́зм (італ. fascismo, від італ. fascio — «зв'язка», «об'єднання») — форма правління та радикальна авторитарна імперіалістична націоналістична ідеологія, характерними ознаками якої є сильний культ особи, мілітаризм, тоталітаризм, імперіалізм та ідея постійної війни й панування. Самоназва правого руху в Італії під проводом Беніто Муссоліні, який правив з 1922 по 1943 рр.

ИСТОРИК 2: термін нацизм означає …

Націона́льний соціалі́зм або націона́л-соціалі́зм (нім. Nationalsozialismus, скорочено — наци́зм) — політична ідеологія, яка була економічною і політичною доктриною Німеччини (у часи Третього рейху). Термін вживався для позначення політичних течій також і в інших країнах, наприклад, в СРСР, де, по відношенню до встановленого у 1920-ті роки політичного режиму, також вживався термін «режим націонал-соціалізму».

ІСТОРИК 3:

Найжорстокіше оформлення фашизм отримав у Німеччині. Тут він спочатку не був оформлений в єдину організацію, але складався з різних угруповань,  які часто змагалися між собою. У січні 1919 на базі радикально-націоналістичних політичних гуртків була утворена «Німецька робітнича партія», яка пізніше була перейменована в «Націонал-соціалістичну німецьку робітничу партію» (НСДАП), а її членів стали називати «нацистами». Незабаром вождем («фюрером») НСДАП став виходець з армійських кіл Гітлер.

ПРОКУРОР: Прошу викликати свідків з боку обвинувачення.

СУДДЯ: Я Вас попереджую про кримінальну відповідальність за неправдиві свідчення. Що Ви можете сказати по даній справі?

СВІДОК 1: Першою спробою приходу Гітлера до влади був «Пивний путч » (слайд 7).

Адольф Гітлер народився в місті Браунау на-Інні, на кордоні Австрії та Німеччини. Батько майбутнього фюрера, Алоіс Гітлер, спершу, був шевцем, пізніше став митним службовцям. Його мати звали Клара. Коли Адольф народився, його батькові було вже 52 роки.

Його батько, будучи незаконно народженим, до 1876 р. носив прізвище своєї матері Шикльгрубер, але пізніше взяв прізвище свого вітчима Гідлер , при реєстрації записану як Гітлер. Вивчився на митника і отримав невисокий чин.

У перші місяці Першої Світової війни (слайд 8-10) Адольф записався добровольцем, і в жовтні 1914 р. був відправлений на Західний фронт в якості рядового 1 роти 16 Баварського полку. У грудні того ж року отримав Залізний хрест другого ступеня. 16 жовтня 1915 був поранений в ногу, після лікування в госпіталі, повернувся в полк як єфрейтор. 18 серпня 1918 отримав Залізний хрест першого ступеня. 13 жовтня 1918 був контужений в результаті газової атаки англійців під Іпром. Після лікування в госпіталі дізнався про капітуляцію Німеччини і був шокований цим.

Точно не відомо скільки було скоєно спроб замаху на главу нацистської Німеччини. Але достовірно відомо про 41 спробі такого роду.

У радянській історіографії утвердилася точка зору, що Адольф Гітлер прийняв отруту ( ціаністий калій) , але за словами очевидців він застрелився. Так само є така версія, що він розкусив ампулу з отрутою і застрелився, таким чином, прийняв дві гармати смерті.

Увечері 8 листопада близько 3000 людей зібралися в приміщенні мюнхенського величезного пивного залу для того , щоб послухати виступ Густава фон Кара. Разом з ним на трибуні знаходилися і інші місцеві вищі чини. Поки Кар виступав перед присутніми, близько 600 штурмовиків непомітно оточили залу. Члени СА встановили на вулиці кулемети, націливши їх на вхідні двері.

У цей час Лідер нацистів Адольф Гітлер пробіг у темноті між столами і в тиші прокричав: «Національна революція почалася! » Потім він звернувся до здивованої публіки : «Зал оточений та шістсот озброєними людьми. Ніхто не має права залишати зал. Зараз буде сформовано новий уряд!»

Під дулами карабінів переконуєшся Гітлером і Людендорфом Кар і Лоссов оголосили, що приєднуються до походу на Берлін. Цього ж дня в Мюнхені було сформовано новий німецький уряд, який усунув від влади президента Фрідріха Еберта. Гітлер патетично вигукнув: «Прийшов час виконати клятву, яку я дав п'ять років тому, коли лежав у госпіталі!» Зал вибухнув овацією, висловлюючи схвалення стуком пивних кухлів про дубові столи.

Тим часом Кар і Лоссов та інші члени уряду попросилися додому, давши Людендорфу «чесне офіцерське слово» , що вони підтримують «похід на Берлін». І коли Гітлера не було в кімнаті, їх відпустили. І як дуже скоро з'ясувалося, абсолютно даремно. Гітлер кілька хвилин по тому дізнався, що баварські керівники вислизнули з пастки і свого «чесного офіцерського слова» тримати не збираються. Дійсно, незабаром стала поширюватися прокламація Кара, в якій він відмовлявся від всіх заяв, зроблених «під дулами пістолетів » , і оголошував про розпуск НСДАП і штурмових загонів.

Який не отримав жодної підтримки ні серед населення, ні серед військових, путч , таким чином, був придушений. Учасники ходи, в тому числі і Гітлер, отримали тюремні терміни різної тривалості.

Хоча "Пивний путч " і провалився , а деякі з його учасників постали в якості обвинувачуваних на Мюнхенському процесі, але певних політичних результатів він все ж таки досяг. У лічені години мало кому відомий гітлерівський рух, став надбанням перших газетних смуг, стало відомо не тільки по всій Німеччині, але і всьому світу. Крім того, Гітлер засвоїв важливий урок : відкриті дії - не кращий спосіб досягнення політичної влади.

СУДДЯ: Чи є запитання у народних засідателів, прокурора до свідка?

СУДДЯ: Сідайте.

ПРОКУРОР: Прошу викликати наступного свідка з боку обвинувачення.

СВІДОК 2: Наступна спроба увінчалася успіхом і Гітлер прийшов до влади в 1933 р. У результаті президент П. фон Гіндербург 30 січня 1933 призначив Гітлера рейхсканцлером (прем'єр -міністром ) . А через два місяці НСДАП переміг на парламентських виборах. Після цього вони почали посилено готуватися до завоювання обіцяного «життєвого простору». Практично всі галузі промисловості працювали на майбутню військову експансію.

СУДДЯ: Чи є запитання у народних засідателів, прокурора до свідка?

СУДДЯ: Сідайте.

Секретар: давайте заслухаємо жителя Німеччини…

СВІДОК (ЖИТЕЛЬ НІМЕЧЧИНИ): державний обвинувач показав тільки негативні сторони приходу до влади фашистів. Але давайте подивимося і проаналізуємо становище, в якому перебувала Німеччина. Країна після Першої світової війни перебувала у стані постійного економічної та політичної кризи . Економіка була підірвана колосальними військовими витратами і репараціями. Небачених розмірів досягла злидні, безробіття, інфляція. Світова криза посилила і без того важке становище країни. Німецький уряд не міг виплатити репарації країнам - переможницям. Німецькі промисловці, які терпіли величезні збитки, потребували жорсткому контролі над економікою і державою, що забезпечив їм Гітлер. Програма фашистської партії обіцяла передати державі монополістичні концерни, дрібним торговцям універсальні магазини, а селянам поміщицькі землі. Фашисти також обіцяли негайний вихід з кризи, ліквідацію безробіття. І дійсно, фашистам вдалося швидко вивести країну з криз, ліквідувати безробіття і помітно підвищити рівень життя населення.

ПРОКУРОР: незгодний. В мене є інший свідок, який запропонує докази, які свідчать про зловживання нацистів.

СУДДЯ: Я Вас попереджую про кримінальну відповідальність за неправдиві свідчення. Що Ви можете сказати по даній справі?

СВІДОК 3. 

Антисемітизм в Німеччині проявлявся в:

  • Бойкоті усіх установ, що належали євреям.
  • Позбавлення євреїв німецького громадянства(слайд 12).
  • Заборона євреям обіймати посади в державному апараті.
  • Заборона змішаних шлюбів.
  • З 1939 року євреїв почали виселяти у спеціально відведені будинки і квартали (гетто) (слайд 13, 14).
  • Їм не дозволяли з'являтися у громадських місцях,
  • Євреї були зобов’язані постійно носити нашиту на одязі шестикутну зірку Давида(слайд 15).
  • З 9 на 10 листопада 1939 року влада організувала єврейські погроми («кришталева ніч») (слайд 16-18).
  • ЗМІ – засіб пропаганди та контролю над свідомістю людини.
  • Охоплення населення нацистськими організаціями («Гітлер-югенд»).

СУДДЯ: Чи є запитання у народних засідателів, прокурора до свідка?

СУДДЯ: Сідайте.

ПРОКУРОР: Я б хотів викликати свідка, який проаналізує загрозу неофашизму на сучасному етапі розвитку нашої країни.

СУДДЯ: Я Вас попереджую про кримінальну відповідальність за неправдиві свідчення. Що Ви можете сказати по даній справі?

СВІДОК 4: (слайд 19) Наростання загрози фашизму набуває зримі і зловісні обриси. Розпалювання національної, расової та релігійної ворожнечі приймає все більш організованого характеру. Відбувається зростання воєнізованих екстремістських організацій, які проповідують ідеї расової переваги. Ці організації все більш широко використовують арсенал фашистської ідеології і методів її пропаганди. У своїй діяльності вони все частіше переходять від бойової підготовки (під виглядом спортивної) до актів прямого терору: хуліганські нападу на осіб "негідної" національності, осквернення надгробків, вибухи пам'ятників.

Прикладом неофашистською ідеології є одна з нині існуючих листівок: в червоно-біла свастика , чорна форма чоловіки, теж нагадує фашистську.

СУДДЯ: Чи є запитання у народних засідателів, прокурора до свідка?

СУДДЯ: Сідайте.

СЕКРЕТАР: Слово надається прокуророві.

ПРОКУРОР: (слайд 20)Ми вислухали свідчення про злочини фашизму. Ці факти були жахливими. Дії фашизму примусили здригнути наші серця. Голоси жертв фашизму чути до цього часу і вони не стихнуть ніколи. Таке забути і пробачити неможливо. Докази були жахливими, і я беру на себе сміливість висловити думку про те, що рішення суду буде єдиним і оскарженню не підлягає.

Я ставлю в вину німецькому фашизму:

- Скоєння злочинів проти проти людяності.

- Злочини здійснюються людьми, а не абстрактними категоріями, і тільки шляхом покарання окремих осіб, які чинять такі злочини, можуть бути дотримані настанови міжнародного права. Вина і покарання фашизму є вічними - вони не мають строку давності.

СЕКРЕТАР: Слово надається судді (головуючому).

СУДДЯ(головуючий):

Вислухавши аргументи зі сторони обвинувачення та захисту, а також керуючись беззаперечною істинною, що закон понад усе високий суд прийшов до висновку:

Діячів Гітлерівської Німеччини визнати винними, у злочинах проти людства, розгортанні політики, що призвела до початку ДСВ! Рішення суду є остаточним і оскарженню не підлягає!

ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

Дякую всім учасникам процесу за активну роботу. І наостанок: Якби у вас був вільний мікрофон, що б ви сказали світові:

- Щоб всі досягнення людства йшли в мирне русло

- Щоб ніколи не було воєн

- Щоб всі складні ситуації вирішувалися мирним шляхом

- Любові і взаєморозуміння

 

 
 

 

 

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку