Урок "Індійський океан"

Про матеріал
Урок з природознавства , тема "Індійський океан"4 клас за підручником Грущинська
Перегляд файлу

Тема: Індійський океан

Мета: продовжити знайомити учнів із поняттям "океани"сформувати уявлення учнів про особливості Індійського океану; розвивати мислення, мовлення; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи., їх розміщенням на карті півкуль і глобусі, продовжити навчати читати карту і працювати з нею, висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати самоконтроль, узгоджено працювати на уроці, сприяти розвитку пам'яті, уваги, спостережливості; виховувати захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.

Обладнання:  Глобус, карта півкуль, контурні карти,  комп`ютер, проектор, навчальна презентація, мікрофон.

Тип уроку:  комбінований урок

Хід уроку

І. Організація класу

-Встаньте рівно, посміхніться

Всі на мене подивіться.

Зробимо в науку крок

 починаємо урок

 

Діти! В народі кажуть:

Добрий гість – дому радість!

Сподіваюсь, що ви, як і я,

Раді нашим гостям.

Тож повернемось до гостей,привітаємося:

– Добрий день!

 

- До якого уроку ви приготувалися?

-Так, всі ви приготувалися до уроку природознавства.

 А на урок природознавства нам потрібен :

-підручник;

- робочий зошит;

- контурні карти;

- кольорові олівці.

Подивіться, чи все необхідне є у вас на партах?

 

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

 

1.Вступна бесіда

 

  - Діти ,ми всі живемо на планеті Земля, в її мальовничому куточку, який має назву  Україна.

Слайд № 1

 

- Яка пора року господарює на Україні? ( Зима ).

Слайд № 2

ІІ Аналіз погоди

 

Як завжди урок природознавства починаємо з аналізу погоди.

 

Відкриємо свої календарики, а синоптиком у нас сьогодні буде___________

Слайд № 3

  • Який місяць, число?
  • Яка температура повітря була зранку?
  • Який стан неба?
  • Напрям вітру.

     -Які зміни відбулися в природі за останній тиждень?   (   (Дні стали коротшими, а ночі довшими. Повітря стає холодним морозним,  сонечкосвітить все менше,переважають похмурі дні.  )                                                                       

  - народні прикмети.

 

(7 грудня  -день Катерини-санниці

За старовинною традицією, саме в цей день розпочинався так званий перший перевезення, під час якого влаштовувалися великі гуляння і перші катання на санях.

Ясна погода на Катерину - буде морозна зима

Тепла погода - морози вдарять тільки на Варварін день (після 17 грудня)

Відлига і туман 7 грудня віщують мороза через 10 днів

Корови трясуть задніми ногами - чекаючи похолодання

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. « Мозковий штурм»

Слайд № 4(Повторення вивченого)

 

-Давайте з вами згадаємо, яку тему ми  почали вивчати на минулих уроках?

(Океани Землі)

-На картках будуть працювати_________ і ____________

 

  1. Робота на картках

Картка № 1

  1. -У якій півкулі  розташований Тихий океан?

______________________________________

  1. Запиши мешканців Тихого океану?

___________________________________

 

 

Картка № 2

  1.  У яких півкулях розташований Атлантичний океан?

__________________________________________

  1. Який океан найдовший з усіх?(Атлантичний)

 

 

 

2.Бесіда

Слайд№5

- Діти, давайте згадаємо :

-Скільки океанів є на нашій планеті?(4)

 

-Назвіть їх.Покажи:

1) Тихий океан,

2) Атлантичний океан,

3)Індійський океан,

4)Північно-льодовитий.

 

- А який з них найбільший?( тихий, його площа 180мільйонів км2)

 

Слайд № 6

  • А назвіть материки, між якими він розташований.(зі сходу північна і південна америки,  з заходу Євразія і Австралія, а з півдня Антарктиди)

 

  • Про що говорить вам імя Фернан Магеллан? (Тихий океан вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим.)

 

  • Чому Тихий океан  називають «рекордсменом»?
  • Площа 180млн км2
  • Ширина  близько 24000км
  • Середня глибина 4000м
  • Найбільша глибина 11022м(Маріанська западина)

 

— Пригадайте! Який океан Землі є другим за розмірами? (атлантичний)

Слайд №7

 

Розгляньте  карту півкуль. У яких півкулях розташований Атлантичний океан?

 

Знайдіть на карті моря Атлантичного океану.(саргасове, воно не має берегів)

 Визначте, до якого океану належать Чорне й Азовське моря.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми  уроку.

 

На сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати океани і ви дізнаєтеся про особливості Індійського океану.

Слайд № 8(Які неповторні риси має Індійський океан?)

 

 

 

 

 

 

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Вступне слово вчителя

- А тепер погляньте  ще раз на карту півкуль і глобус.

 

    -Який колір на них переважає?

 

(На карті і глобусі переважає голубий колір. )

 

-Який висновок з цього можна зробити? (Що більшу частину Землі займає вода).

-Синім кольором позначено Світовий океан,тобто водна оболонка Землі. Світовий  океан розділений материками на частини, які називаються океанами.

 

Слайд№ 9 (вигляд з космосу)

- Ось такий вигляд має Світовий океан з космосу.

 

Деякі дослідники вважають, що планету Земля можна було б назвати планетою Океан.

 

2.Загадка (спробуйте за описом назвати країну)

Слайд № 10

Національний  жіночій одяг – сарі

Національна їжа – рис, приправа –кари, гострий червоний соус-масала.

За кількістю населення- 2 місце в світі

(-Так це Індія)

 

Вчитель:

Мрією давніх європейських мореплавців було дістатися берегів далекої Індії , казкової , багатої на чай, прянощі, шовк, дорогоцінне каміння та інші коштовності . Цей шлях пролягав через океан, який португальці так і назвали - Індійським.

Слайд № 11

Він розташований між чотирма материками:

-Африкою;

-Австралією;

- Євразією;

-Антарктидою.

Це третій за розмірами океан світу.

Слайд № 12

 

— Розгляньте фізичну карту півкуль. У якій півкулі розташований Індійський океан?

 

  1. Релакс   (шум моря магнітофон) Слайд № 13

 

- Говорячи  про океани, до мене прийшла думка, чи не відправитися нам в «заочну подорож» просторами океану?

 

Закрийте оченята та уявіть, що ви на березі океану. Босоніж ступаєте по теплому піску, чути звуки чайок, вам тепло, гарно і спокійно.

 

Уявили? Які почуття вас охопили? Чим хочете поділитися?

  • А ми продовжимо мандрувати Індійським океаном, розкажіть  що ви знаєте про дно океану.
  1. Повідомлення дітей

Слайд № 14(дно гірськи хребти)

  1. Індійський океан почали вивчати одним із перших, але й тепер мало що відомо про його дно. Учені зясували, що воно має дуже складну будову з гірськими хребтами та улоговинами. Під водами ховається багато діючих вулканів.

 

Про острови розкаже і покаже на карті _______________

Слайд № 15 (острови)

  1. Островів у ньому небагато. Найбільші з них – Мадагаскар поблизу Африки, Шрі –Ланка неподалік Індії, який раніше називали Цейлоном. Поблизу екватора простяглося багато дивовижно гарних коралових островів.

 

-В Індійському Океані ще є й моря _______________

Слайд №16(моря)

  1. Берегова лінія Індійського океану досить рівна. Тому в ньому мало морів та заток. Але саме до нього належить найсолоніше й найтепліше з морів –Червоне.

 

  • А зараз давайте поговоримо про органічний світ. Хто ж мешкає і Індійському океані?

Слайд 17(мешканці океану)

  1. Індійський  океан найтепліший. Має найбагатший органічний світ.

У ньому є численні види риб: сардинела, тунець, скумбрія, летючі риби, скатів ,багато акул. У прибережних водах багато крабів,медуз,восьминогів. Біля берегів водяться крокодили. Великою несподіванкою є зустріч з рибою-Левом та рибою-Каменем.

Вчитель

Багато в Індійському океані  небезпечних для людини тварин. Можуть доставити людині серйозні неприємності .

Повідомлення учнів:

Сінекольчатий восьминіг.

 Мабуть, це найкрасивіший восьминіг - дуже яскравий і привабливий, але при цьому він ще дуже отруйний! Він маленький і строкатий: при погляді на нього здається, ніби восьминіжна одягнула плаття в різнокольоровий горох. Причому одяг він змінює часто, в залежності від настрою: все в його житті добре - жовтий одяг в синьо-чорний горох (звідси і назва - "сінекольчатий восьминіг"), розсердився або злякався молюск - кільця стають яскравішими, а фон коричневим. На тілі восьминіжки може бути до 60 "горошин". Як і великі восьминоги, сінекольчатий восьминіг здатний дуже швидко змінювати забарвлення. При наближенні небезпеки це дозволяє восьминогу злитися з навколишнім оточенням і стати непомітним. Живуть ці добродушні, на перший погляд, морські тварини в теплих водах біля коралових рифів . Наближатися до них не варто, тим більше не потрібно намагатися доторкнутися до них. Справа в тому, що сінекольчаті восьминоги дуже задерикуваті (відразу спробують вкусити) і отруйні - отрути одного такого красеня вистачить, щоб отруїти більше 25 осіб.

 

Тридакна велетенська 

вид  молюсків . Сягає великих розмірів, живе прикріпившись до коралів або до морського дна. У тілі тридакни мешкають  водорості, завдяки чому молюск отримує їжу, яку виробляють ці маленькі рослини, та їсть самі водорості. Тривалість життя понад 200 років. Велетенська тридакна живе у щілинах і заглибленнях коралових рифів. Цей молюск все життя проводить на одному місці.

Він кріпиться до ґрунту своїми довгими, шовковистими  нитками або залишається нерухомим через велику вагу власного тіла Для життя їм необхідне сонячне світло, тому велетенська тридакна може селитися тільки на мілководді, в чистій, прозорій воді або на коралових рифах, що забезпечують їй сприятливі умови.

По краях мантії велетенської тридакни розташовані невеликі «вічка», що реагують на світло. Коли на молюск падає тінь, то мушля повільно зачиняється. Таким чином вона успішно захищається від можливих ворогів.

У багатьох велетенських тридакнах оселяються дрібні краби-горошинки, яких іноді називають «вартовими мушель». В одній велетенській тридакні, як правило, може проживати одна пара крабів. «Завданням» цієї пари є охороняти свою ділянку та їсти «порушників кордону».

Молюски конуси

Молюски конуси  надзвичайно красиві і дуже часто зустрічаються в колекціях. Але вони дуже отруйні і є хижаками за своєю природою. Під час полювання на рибу , вони ловлять її сильно збільшеним зубом , через який вприскують сильну отруту в тіло жертви. Деякі конуси настільки отруйні , що їм під силу навіть убити людину. Це відбувається тоді , коли люди збирають раковини на мілководді або березі.

Морські змії

. Одні з самих отруйних змій в світі мешкають в океані — це морська змія, схожа на кобру.  Яд морської змії — один из найсильніших отрут в світі. Після укуса змії  починаются  проблеми з диханням и все тіло паралізує. Зазвичай ці  змеї не нападают, якщо  їх не спровокувати ,але бувають винятки. Яд морскої змїи сильніше яда будь-якої змії, що мешкає на суші.

Вчитель

Цей океан відомий запасами нафти і газу. У Червоному морі виявлено поклади залізних і мідних руд.

Слайд № 18

 

Хто це, хто це так стомився і додолу похилився

Треба всім там дружно встати

Фізкультпаузу почати

Слайд №

  1. Фізкультхвилинка

 

  1. Продовження розповіді

 

- Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Кожен із нас щодня цікавиться погодою. За все це відповідає Світовий океан.

 

-А яку користь приносить нам океан?

(Світовий океан ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує і тепло, і вологу на Землі. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.)

Слайд

 

Вчитель

- Крім того, що Світовий океан створює погоду, він ще нас і годує.

 (Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з- яких добувають йод, бром, солі калію, одержують добрива. Вода — основа всіх живих організмів. )

 

Вчитель

Океани і моря дають чимало кисню, яким ми дихаємо.

 

 -А чи потрібно піклуватися і охороняти  океани? 

Слай№

 

(- Світовий океан дуже багатий скарбами. Проте його багатства людство використовує, на жаль, не по-господарському. Так, у ньому зменшилася кількість морського окуня, камбали та іншої риби.

Тваринний і рослинний світ океану дуже потерпає від забруднення. Щороку численні підприємства зливають в океан води, які містять тисячі тонн свинцю, ртуті, радіоактивних відходів, дуже шкідливих не тільки для риби, а й для тих, хто її споживає.

 

 Слайд №

Вчитель

Та найбільше забруднюється океан нафтою.

 

- У зв'язку з цим перед людством стоїть важливе завдання:

Слайди №№

- не допускати забруднення морських та океанічних просторів ;

- зберігати їх рибні багатства від хижацького винищення.

-  не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна для використання.

  Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду. Забруднена вода — шкідлива для всього живого.

 

А потрібно!:

 

— Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

— Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію. Насаджувати водоохоронні ліси.

 

VI. Узагальнення та систематизація знань учнів.

 

  1. Робота-з підручником.Слайд №

Відкрийте підручники на с. 79

Розгляньте  малюнок. Що ви бачите?(коралові рифи)

Вчитель: Головною окрасою океану є коралові рифи. Вони утворені залишками дрібних тварин-коралів упродовж тисячоліть. Коралові рифи заселяють водорості, риби, моллюски , раки.

 

2.Практична робота з контурною картою.

Слайд№

у  кожного з вас на парті є контурна карта, ваше завдання червоним кольором  позначити межі Індійського океану.

(1 дитина до дошки)

 

3. Робота в группах( обєднайтеся в групи)

 

Робота з картою світу

Слайд №

— Відгадайте назву океану за описом, покажіть на карті півкуль.

 

1-ша группа(читають на листках)

Третій за розміром океан Землі, що покриває близько 20 % її водної поверхні. На півночі обмежений Азією, на заході — Аравійським півостровом і Африкою, на сході — Індокитаєм, Зондськими островами і Австралією, на півдні — Південним океаном. (Індійський океан)

 

2-га група

Найбільший океан на Землі. Розташований між материками Євразією, Австралією, Північною і Південною Америкою, Антарктидою. Морські межі має з Північним Льодовитим, Індійським, Атлантичним океанами. (Тихий океан)

 

3. Робота в зошитах

 

 

4. Під час роботи заповнюється таблиця.

 

 

Назва океану

 

Які материки омиває

 

Рослинний і тваринний світ

 

3. Вікторина

        Найбільший океан (Тихий океан)

        Найменший океан (Північний Льодовитий океан)

 

        Океан, що розділяє Африку та Австралію (Індійський океан)

 

        Океан, названий на честь міфічного героя (Атлантичний океан)

 

        Найхолодніший океан(Північний Льодовитий океан)

 

        Океан, який не підтверджує свою назву(Тихий океан)

 

        Найглибший океан(Тихий океан)

 

VII. Підсумок уроку

 

-Чи  сподобався вам урок?

 

- Чим?

 

 -Про що ви почули вперше?

 

-За що ви можете похвалити себе сьогодні на уроці?

 

-Хто, на вашу думку, був найбільш активним на уроці і заслуговує на оцінку?

 

 

Слайд №

Бережімо ріки, бережімо води.

 

Бережімо океани: чистоту їх і природу.

 

Бережімо їх рослинки і найменшії тваринки,

 

Бо ми всі – природи рідної частинки.

 

 

VIII. Домашнє завдання. Слайд №

 

—Матеріал підручникаст.78-79).

 Підготувати цікаву інформацію про мешканців  Індійського океану.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Богдан Олеся Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
8 листопада 2020
Переглядів
2178
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку