Урок "Інфузорія (середовище існування, процеси життєдіяльності, особливостібудови, роль у природі та житті людини). Лабораторне дослідження: 2 спостереження інфузорій"

Про матеріал
Урок 6 клас.: сформувати знання учнів про найпростіших тварин у природі – одноклітинних: інфузорії туфельки; дати характеристику їхній будові та процесам життєдіяльності, розкрити значення тварин у екосистемах та у житті людини.
Перегляд файлу

Клас 6

Урок

Дата

Тема:  Інфузорія (середовище існування, процеси життєдіяльності, особливостібудови, роль у природі та житті людини).

 Лабораторне дослідження: 2 спостереження інфузорій

Мета:

Освітня: сформувати знання учнів про найпростіших тварин у природі – одноклітинних: інфузорії туфельки; дати характеристику їхній будові та процесам життєдіяльності, розкрити значення тварин у екосистемах та у житті людини.

Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати будову та життєві функції найпростіших тварин; уміння аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, мислення.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до невидимих оку тварин; сприяти розумінню єдності походження представників різних царств.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: біологія рослин, географія.

Матеріали та обладнання: роздатковий матеріал на кожну парту: паперові моделі та інфузорії та органели для наклеювання на моделі (по одній моделі на групу), таблиці будови інфузорії(кожному учню), малюнки (інфузорія-туфелька),  презентація, відеоролик.

Основні поняття та терміни: еукаріоти, інфузорія, війки, травна вакуоля, скоротлива вакуоля, гетеротрофний тип живлення.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Психологічне налаштування

Прийом «Психологічна хвилинка»

Показую склянку наполовину наповнену водою. Підніміть руку, ті хто вважає,що ця склянка наполовину порожня, а тепер ті хто вважає, що вона наполовину наповнена. Отже, ті хто вважає склянку порожньою – ваш емоційний стан зараз дещо напружений та пригнічений, ви більш реалістичніші люди,а ті хто наповнена – ви маєте психологічне піднесення, радісні ,ви мрійники. А тепер заплющте очі, і наповніть цю склянку своїм улюбленим напоєм, та випийте її вміст, тим самим поповніть свій мозок новою порцією сьогоднішнього матеріалу уроку.

 

Вчитель: Із вашим емоційним станом розібрались, а тепер почну словами М.Рильського:«Хто незнає свого минулого, той невартий свого майбутнього» тож, пригадаємо ,що ми вивчали на минулих уроках. Слайд 2

 

 Перевірка домашнього завдання за допомогою картки Слайд 3

Завдання 1

Підпишіть тварину та позначте всі органели


 

C:\Users\Вадим\Desktop\i (1).jpg

 

 

C:\Users\Вадим\Desktop\img17.jpg

 

Завдання 2

Назвіть середовище існування  тварини 1 та 2

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 3

Як розмножуються одноклітинні

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та  мотивація навчальної діяльності  учнів

Біологічна цікавинка (повідомлення учня)

  • Нам уже відомо, що у ХVII ст. у місті Делфті в Голландії жив і працював відомий природодослідник Антоні ван Левенгук. Одного разу, розглядаючи краплю води, яка довго стояла, під сконструйованим мікроскопом, який збільшував у 300 разів, Левенгук випадково виявив у ній безліч різноманітних живих істот. Він назвав їх «малесенькими звірятками». У 1673 році він повідомив про своє відкриття Лондонське королівське товариство –  найавторитетнішу на той час академію Європи. Відкриття Левенгука привернуло увагу багатьох учених світу. Вчені мужі Королівського товариства в подиві качали головами, вивчаючи звіти Левенгука. Взагалі, його відкриття були настільки несподіваними та навіть фантастичними, що протягом майже 50 наступних років  викликали загальний подиві стали дійсною сенсацією. У містечко Делфт стали з’їжджатися всі, кого це зацікавило. Короновані особи схиляли свої вінценосні голови над чарівними лінзами, бажаючи краще розглянути пані інфузорію – туфельку. Пізніше вчені назвали цих тварин найпростішими.

Вчитель

Найголовнішою і найхарактернішою особливістю цих організмів є те, що вони одноклітинні, тобто їх тіло складається з однієї клітини.

Давайте всі разом пригадаємо будову клітини.

Термінологічне лото:   На аркушах паперу написані терміни та прикріплені на дошці зворотною стороною. Учні по черзі підходять до дошки, вибирають аркуш, перевертають та пояснюють термін.

Терміни:  цитологія, еукаріоти, цитоплазма, клітинна мембрана, клітинна оболонка, ядро, вакуоля.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Будьласка подивіться на екран. На що схожа ця тварина? Так правильно, форма цієї тварини нагадує туфельку тума назва її інфузорія туфелька

Оголошується тема уроку, мета. В робочі зошити записується тема та план уроку (кадри 2, 3)

План роботи (на дошці) (кадр 4)

  1. Основні ознаки одноклітинних організмів
  2. Інфузорія- туфелька
  3. Роль прісноводних одноклітинних у природі та житті людини.

Відео

Робота в группах : Самостійна робота  з підручником (с. 49)   додатковим матеріалом та відео фрагментом, поступовим заповненням таблиці, наклеювання органел на модель інфузорії

І група – визначення тварини та середовище існування

ІІ група – будова інфузорії туфельки

ІІІ група – виділення, живлення інфузорії туфельки

ІV група – розмноження іфузорії

V група – роль в екосистемах  та значення для людини

Відео

Процеси життєдіяльності

 

Інфузорія-туфелька

1.Середовище існування

 

 

2.Ознаки організації:

а)кількість клітин в організмі;

б)кількість ядер в клітині;

в)наявність оболонки;

г)форма тіла;

д)розміри

 

 

3. Органели руху

 

 

4. Виділення

 

 

5. Живлення

 

 

7. Розмноження

 

 

9.Роль в екосистемах  та значення для людини

 

І группа нфузо́рія-ту́фелька — вид війчастих. Як і інші інфузорії родини Парамецій, дістав назву через характерну форму клітини, що нагадує відбиток пантофлі. Узагальнююча частина назви походить від лат. infusum («настій»), тому, що перших представників цього класу знайшли у трав'яному настої.

Інфузорії-туфельки зустрічаються у прісних водоймах із стоячою, забрудненою водою. Часто співмешкають з амебами та зеленими евгленами

ІІ група - Тіло завдовжки 0,18-0,31 мм вкрите великою кількістю (10-15 тис.) війок.

Від переднього кінця до середини тіла туфельки проходить жолобок з трохи довшими війками. На задньому кінці жолобка є ротовий отвір, що веде в коротку трубчасту глотку. Війки жолобка безперервно рухаються, створюючи течію води. Вода підхоплює і приносить до рота основну їжу туфельки  бактерії, які через глотку потрапляють усередину тіла інфузорії.

У цитоплазмі навколо них утворюється травна вакуоля, до якої виділяється травний сік. Цитоплазма в туфельки, як і в амеби, перебуває в постійному русі. Травна вакуоля відривається від глотки й підхоплюється течією цитоплазми. Перетравлюється їжа і засвоюються поживні речовини в інфузорії так само, як і в амеби.

Інфузорія-туфелька має два різних за будовою та функціями ядра Мале ядро відіграє основну роль у розмноженні, а велике впливає на процеси руху, живлення, виділення.

 

ІІІ група

Неперетравлені залишки їжі виводяться через спеціальний отвір — порошицю. Функція виділення здійснюється скоротливими вакуолями.

Травні органели починаються з клітинного рота. Потраплянню їжі в ротовий отвір сприяють коливання навколоротових війок, які спричиняють рух води із завислими в ній бактеріями та іншими частинками. Клітинний рот переходить у клітинну глотку. Біля внутрішнього кутка глотки утворюється пухирець, у який потрапляють харчові частинки, що накопичуються на дні. Таким чином утворюється травна вакуоля. При достатній кількості їжі травна вакуоля утворюється приблизно кожну хвилину.

ІV група – розмноження іфузорії

Улітку туфелька, посилено живлячись, росте й ділиться, як і амеба, на дві частини. Мале ядро відходить від великого й ділиться на дві частини, що розходяться до переднього та заднього кінців тіла. Потім ділиться велике ядро. Інфузорія перестає живитися, її тіло посередині перетягується. У передню і задню частини туфельки відходять новоутворені ядра. Перетяжка дедалі глибшає, і нарешті обидві половинки відриваються одна від одної — виникають дві молоді інфузорії. У кожній з них залишається по одній скоротливій вакуолі, а друга з усією системою канальців утворюється заново. Туфельки починають живитися, рости, через добу поділ повторюється.

V група – роль в екосистемах  та значення для людини

нфузорії-туфельки є лабораторними істотами, яких іноді використовують в порівняльних дослідженнях найпростіших, а також в показових експериментах в наукових музеях, для приготування мікроскопічних препаратів, тощо. Штучне розмноження інфузорій поширене серед акваріумістів, які згодовують новонародженим малькам дрібних видів риб. Джерело

Споживаючи розчинену органічну речовину, амеби та інфузорії беруть участь у процесах самоочищення води.

 

Фізкультхвилинка

  1. Вправа « одноклітинні ».

Уявімо собі, що всі ми одноклітинні . одноклітинні виглядають так (показати). одноклітинні постійно рухаються і об’єднуються в огрупи. Число одноклітиних у групі може бути різне, воно визначається тим, яке число я назву. Ми всі зараз почнемо швидко рухатися, і я буду говорити, наприклад, три. І тоді одноклітинні повинні об'єднатися в групу по три гітини.

 

IV.  Закріплення матеріалу, вивченого на уроці

Лабораторний дослід Спостереження інфузорій. В зошитах з печатною основою.

V.  Узагальнення і систематизація знань

1. «Закінчи речення».

1. Інфузорія-туфелька рухаються за допомогою… (війок).

2. У прісноводних найпростіших продукти обміну та надлишки води виводяться через… (скоротливу вакуолю).

3. В інфузорії неперетравлені рештки їжі виводяться через… (порошицю).

4 Інфузорія розмножується …

VІ. Підбиття підсумків уроку 

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю… 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання (кадр 11)

вивчити теоретичний матеріал  параграфа 16, 17 с.74-75,  заповнити таблицю відповісти на запитання 1,2 с.72.

  • Творче завдання:
    • підготувати муляж одноклітинної тварини за вибором;
    • Створити портрет одноклітинної тварини за вибором;
    • казку про одноклітинну(казка-подорож, казка-навпаки);

 

 

 

 

 

 

Завдання 1

Підпишіть тварину та позначте всі органели

 

C:\Users\Вадим\Desktop\i (1).jpg

 

 

 

C:\Users\Вадим\Desktop\img17.jpg

Завдання 2

Назвіть середовище існування  тварини 1 та 2

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання 3

Як розмножуються одноклітинні

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Цитологія               

 

 Еукаріоти

 

 Цитоплазма

 

 Клітинна мембрана

 

Клітинна оболонка

 

Ядро                          

 

 Вакуоля

 

Картинки по запросу "будова инфузории туфельки""

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середовище існування

 

Розмноження

http://scienceland.info/images/biology7/pic32.png

Значення інфузорії туфельки

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 січня 2020
Переглядів
2279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку