Клас 6
Урок
Дата
Тема: Інфузорія (середовище існування, процеси життєдіяльності, особливостібудови, роль у природі та житті людини).
Лабораторне дослідження: 2 спостереження інфузорій
Мета:
Освітня: сформувати знання учнів про найпростіших тварин у природі – одноклітинних: інфузорії туфельки; дати характеристику їхній будові та процесам життєдіяльності, розкрити значення тварин у екосистемах та у житті людини.
Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати будову та життєві функції найпростіших тварин; уміння аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, мислення.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до невидимих оку тварин; сприяти розумінню єдності походження представників різних царств.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’язки: біологія рослин, географія.
Матеріали та обладнання: роздатковий матеріал на кожну парту: паперові моделі та інфузорії та органели для наклеювання на моделі (по одній моделі на групу), таблиці будови інфузорії(кожному учню), малюнки (інфузорія-туфелька), презентація, відеоролик.
Основні поняття та терміни: еукаріоти, інфузорія, війки, травна вакуоля, скоротлива вакуоля, гетеротрофний тип живлення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Психологічне налаштування
Прийом «Психологічна хвилинка»
Показую склянку наполовину наповнену водою. Підніміть руку, ті хто вважає,що ця склянка наполовину порожня, а тепер ті хто вважає, що вона наполовину наповнена. Отже, ті хто вважає склянку порожньою – ваш емоційний стан зараз дещо напружений та пригнічений, ви більш реалістичніші люди,а ті хто наповнена – ви маєте психологічне піднесення, радісні ,ви мрійники. А тепер заплющте очі, і наповніть цю склянку своїм улюбленим напоєм, та випийте її вміст, тим самим поповніть свій мозок новою порцією сьогоднішнього матеріалу уроку.
Вчитель: Із вашим емоційним станом розібрались, а тепер почну словами М.Рильського:«Хто незнає свого минулого, той невартий свого майбутнього» тож, пригадаємо ,що ми вивчали на минулих уроках. Слайд 2
Перевірка домашнього завдання за допомогою картки Слайд 3
Завдання 1
Підпишіть тварину та позначте всі органели
|
|
Завдання 2
Назвіть середовище існування тварини 1 та 2
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3
Як розмножуються одноклітинні
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів
Біологічна цікавинка (повідомлення учня)
Вчитель
Найголовнішою і найхарактернішою особливістю цих організмів є те, що вони одноклітинні, тобто їх тіло складається з однієї клітини.
Давайте всі разом пригадаємо будову клітини.
Термінологічне лото: На аркушах паперу написані терміни та прикріплені на дошці зворотною стороною. Учні по черзі підходять до дошки, вибирають аркуш, перевертають та пояснюють термін.
Терміни: цитологія, еукаріоти, цитоплазма, клітинна мембрана, клітинна оболонка, ядро, вакуоля.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Будьласка подивіться на екран. На що схожа ця тварина? Так правильно, форма цієї тварини нагадує туфельку тума назва її інфузорія туфелька
Оголошується тема уроку, мета. В робочі зошити записується тема та план уроку (кадри 2, 3)
План роботи (на дошці) (кадр 4)
Відео
Робота в группах : Самостійна робота з підручником (с. 49) додатковим матеріалом та відео фрагментом, поступовим заповненням таблиці, наклеювання органел на модель інфузорії
І група – визначення тварини та середовище існування
ІІ група – будова інфузорії туфельки
ІІІ група – виділення, живлення інфузорії туфельки
ІV група – розмноження іфузорії
V група – роль в екосистемах та значення для людини
Відео
Процеси життєдіяльності |
|
Інфузорія-туфелька |
|
1.Середовище існування |
|
|
|
2.Ознаки організації: а)кількість клітин в організмі; б)кількість ядер в клітині; в)наявність оболонки; г)форма тіла; д)розміри |
|
|
|
3. Органели руху |
|
|
|
4. Виділення |
|
|
|
5. Живлення |
|
|
|
7. Розмноження |
|
|
|
9.Роль в екосистемах та значення для людини |
|
||
І группа нфузо́рія-ту́фелька — вид війчастих. Як і інші інфузорії родини Парамецій, дістав назву через характерну форму клітини, що нагадує відбиток пантофлі. Узагальнююча частина назви походить від лат. infusum («настій»), тому, що перших представників цього класу знайшли у трав'яному настої.
Інфузорії-туфельки зустрічаються у прісних водоймах із стоячою, забрудненою водою. Часто співмешкають з амебами та зеленими евгленами
ІІ група - Тіло завдовжки 0,18-0,31 мм вкрите великою кількістю (10-15 тис.) війок.
Від переднього кінця до середини тіла туфельки проходить жолобок з трохи довшими війками. На задньому кінці жолобка є ротовий отвір, що веде в коротку трубчасту глотку. Війки жолобка безперервно рухаються, створюючи течію води. Вода підхоплює і приносить до рота основну їжу туфельки — бактерії, які через глотку потрапляють усередину тіла інфузорії.
У цитоплазмі навколо них утворюється травна вакуоля, до якої виділяється травний сік. Цитоплазма в туфельки, як і в амеби, перебуває в постійному русі. Травна вакуоля відривається від глотки й підхоплюється течією цитоплазми. Перетравлюється їжа і засвоюються поживні речовини в інфузорії так само, як і в амеби.
Інфузорія-туфелька має два різних за будовою та функціями ядра Мале ядро відіграє основну роль у розмноженні, а велике впливає на процеси руху, живлення, виділення.
ІІІ група
Неперетравлені залишки їжі виводяться через спеціальний отвір — порошицю. Функція виділення здійснюється скоротливими вакуолями.
Травні органели починаються з клітинного рота. Потраплянню їжі в ротовий отвір сприяють коливання навколоротових війок, які спричиняють рух води із завислими в ній бактеріями та іншими частинками. Клітинний рот переходить у клітинну глотку. Біля внутрішнього кутка глотки утворюється пухирець, у який потрапляють харчові частинки, що накопичуються на дні. Таким чином утворюється травна вакуоля. При достатній кількості їжі травна вакуоля утворюється приблизно кожну хвилину.
ІV група – розмноження іфузорії
Улітку туфелька, посилено живлячись, росте й ділиться, як і амеба, на дві частини. Мале ядро відходить від великого й ділиться на дві частини, що розходяться до переднього та заднього кінців тіла. Потім ділиться велике ядро. Інфузорія перестає живитися, її тіло посередині перетягується. У передню і задню частини туфельки відходять новоутворені ядра. Перетяжка дедалі глибшає, і нарешті обидві половинки відриваються одна від одної — виникають дві молоді інфузорії. У кожній з них залишається по одній скоротливій вакуолі, а друга з усією системою канальців утворюється заново. Туфельки починають живитися, рости, через добу поділ повторюється.
V група – роль в екосистемах та значення для людини
нфузорії-туфельки є лабораторними істотами, яких іноді використовують в порівняльних дослідженнях найпростіших, а також в показових експериментах в наукових музеях, для приготування мікроскопічних препаратів, тощо. Штучне розмноження інфузорій поширене серед акваріумістів, які згодовують новонародженим малькам дрібних видів риб. Джерело
Споживаючи розчинену органічну речовину, амеби та інфузорії беруть участь у процесах самоочищення води.
Фізкультхвилинка
Уявімо собі, що всі ми одноклітинні . одноклітинні виглядають так (показати). одноклітинні постійно рухаються і об’єднуються в огрупи. Число одноклітиних у групі може бути різне, воно визначається тим, яке число я назву. Ми всі зараз почнемо швидко рухатися, і я буду говорити, наприклад, три. І тоді одноклітинні повинні об'єднатися в групу по три гітини.
IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці
Лабораторний дослід Спостереження інфузорій. В зошитах з печатною основою.
V. Узагальнення і систематизація знань
1. «Закінчи речення».
1. Інфузорія-туфелька рухаються за допомогою… (війок).
2. У прісноводних найпростіших продукти обміну та надлишки води виводяться через… (скоротливу вакуолю).
3. В інфузорії неперетравлені рештки їжі виводяться через… (порошицю).
4 Інфузорія розмножується …
VІ. Підбиття підсумків уроку
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання (кадр 11)
вивчити теоретичний матеріал параграфа 16, 17 с.74-75, заповнити таблицю відповісти на запитання 1,2 с.72.
Завдання 1
Підпишіть тварину та позначте всі органели
|
|
Завдання 2
Назвіть середовище існування тварини 1 та 2
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3
Як розмножуються одноклітинні
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цитологія
Еукаріоти
Цитоплазма
Клітинна мембрана
Клітинна оболонка
Ядро
Вакуоля
Середовище існування
Розмноження
Значення інфузорії туфельки